Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 350i -88
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
10 besök senaste veckan (32534 totalt)
richo
Malmö
Här sen Okt 2017
Inlägg: 93


Trådstartare
Henrik J skrev:
richo skrev:
Beställde tid hos Bilprovningen för slutkontroll nu i veckan som gick, och den gick igenom med blankt papper


Tjoho!

Bra jobbat, vet hur mycket du slitit och stångats med detta!

Blir det lite körning i år (när det väl lossnar framåt slutet av sommaren)?


Just det, ska fråga dig lite om den där demonterbara fronten du gjorde (men det tar jag via PM).
Själv så blir det en uppehållssäsong för mig - kommer tillbaka nästa säsong med min E30 M54B30.
Det kom en del emellan och sen kom den där pandemin som gjorde det svårt med en del saker,
så jag sköt på det hela en säsong.


Hallå hallå.

Tänkte på dig och ditt projekt nyligen och funderade på hur det gick för dig.

Så fort framfjädrarna är bytta så blir det körning för mig Bara att höra av dig eller komma och kolla på fronten. Misstänkte att det skulle dra ut på tiden, det gör det nästan alltid:D Men det är bara till att beta av punkt efter punkt på "att göra listan".

_________________
Richard Jönsson
Citera
andreaswinroth
Varberg
Här sen Aug 2016
Inlägg: 63



richo skrev:
Så efter en lång vinter så har lite små saker fixats till för att få bilen bättre.
Började med mina luftmängdsmätare som har strulat hela tiden pga platsbrist. Beställde slang från do88 och lyckades få plats med lmm nr 2 snett nedåt. Detta resulterade i att jag fick bra avgasvärden och lägre bränsleförbrukning.


Du har inte möjlighet att lägga upp lite fler bilder på hur du fick in den sista LMM:en? Jag har också en E30 med S62B50 nämligen men jag har bara 1 LMM. Hade varit trevligt att få in den sista också🤠

_________________
@ndre@s W1nr0th

Yaris GR -21
Citera
richo
Malmö
Här sen Okt 2017
Inlägg: 93


Trådstartare
andreaswinroth skrev:
richo skrev:
Så efter en lång vinter så har lite små saker fixats till för att få bilen bättre.
Började med mina luftmängdsmätare som har strulat hela tiden pga platsbrist. Beställde slang från do88 och lyckades få plats med lmm nr 2 snett nedåt. Detta resulterade i att jag fick bra avgasvärden och lägre bränsleförbrukning.


Du har inte möjlighet att lägga upp lite fler bilder på hur du fick in den sista LMM:en? Jag har också en E30 med S62B50 nämligen men jag har bara 1 LMM. Hade varit trevligt att få in den sista också🤠


Det är trångt..... Hur går din bil med bara en lmm?





_________________
Richard Jönsson
Citera
andreaswinroth
Varberg
Här sen Aug 2016
Inlägg: 63



Det ser tight ut, ja... tackar för bilderna ☺️
Det känns som att den inte går riktigt rent alltid, törstig som tusan också. Jag hoppas kunna få ut några extra hk med den andra LMM:en också, man stryper ju flödet en del när man bara har halva insuget.

_________________
@ndre@s W1nr0th

Yaris GR -21
Citera
POWERslide
Norrköping
Här sen Apr 2005
Inlägg: 118



Angående LMM på S62 så borde det väl finnas kunnande att Alpha-N tuna även i Sverige så du kan köra utan LMM helt o hållet. Finns annars garanterat möjlighet att göra det remote.

_________________
Daniel Karlsson
Citera
richo
Malmö
Här sen Okt 2017
Inlägg: 93


Trådstartare
POWERslide skrev:
Angående LMM på S62 så borde det väl finnas kunnande att Alpha-N tuna även i Sverige så du kan köra utan LMM helt o hållet. Finns annars garanterat möjlighet att göra det remote.


www.fekzen.se gör alpha n tuning i Sverige. Han är mycket hjälpsam! Jag använde mig av honom både för att programmera bort ews och diverse andra signaler, och programmera bort båda lmm. Dock så blev inte avgasvärdena bra utan lmm, så det var därför som jag monterade tillbaka båda lmm.

_________________
Richard Jönsson
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Finns flertalet som gör det för kaffepengar jämfört med de svenska. Skulle ta bort EWS på en box. Svenskarna ville ha 2900, i Europa 50EUR... PMa om ni vill ha mailadress för kontakt.

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
richo
Malmö
Här sen Okt 2017
Inlägg: 93


Trådstartare
Nu har jag kört en hel del körningar både förra året och detta året och det har funkat väldigt bra med bilen. Har nog blivit en 10 bankörningar åtminstone, och en del "lek" Körde Knutstorp nu i fredags och det var ju både blött och torrt. Lamellediffen fick nog jobba lite för i slutet så diffbromsade den knappt märkbart. Så nu behöver jag nog fixa till diffen.

Jag har alltså en 188 lamell diff från 323 e36 compact, original utväxling 3.07. Men kronhjul och pinjong är utbytt och är från en 525 e34 utväxling 3.23 för att få lamelldiffen.

Vad rekommenderar ni att göra när man har min setup med 400hk, 500Nm och 188 diff?

Finns en torsen diffbroms för 8000kr här https://www.h2mracing.se/drivlina-c-3581/blackline-torsendiffar-c-4228 . . . . Men det står att den inte passar 323 compact med 3.07 i utväxling. Men jag har ju 3.23, passar den då? Är den bättre än en lamell diff?

Eller bara köpa nya lameller?

_________________
Richard Jönsson
Citera
andreaswinroth
Varberg
Här sen Aug 2016
Inlägg: 63



Aha, det var en S62 i den röda E30:n
Jag var där och körde en vit Golf GTI, jag såg din bil och tänkte att det troligen var någon annan motor än original.

Den såg fin ut och verkar gå bra

Det var många som hade problem i regnet, om man uttrycker det milt.

_________________
@ndre@s W1nr0th

Yaris GR -21
Citera
richo
Malmö
Här sen Okt 2017
Inlägg: 93


Trådstartare
andreaswinroth skrev:
Aha, det var en S62 i den röda E30:n
Jag var där och körde en vit Golf GTI, jag såg din bil och tänkte att det troligen var någon annan motor än original.

Den såg fin ut och verkar gå bra

Det var många som hade problem i regnet, om man uttrycker det milt.


Körde bara eftermiddag men efter lunch var det hemskt. Alla säger att federal 595 däck ska var bra i regn men inte med min bil. Alla körde om mig . Eftermiddagen var roligare , då körde man om många som kört om mig när det var blött. Kul dag förutom diffen som egentligen var ganska väntad.

_________________
Richard Jönsson
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 418



richo skrev:
Nu har jag kört en hel del körningar både förra året och detta året och det har funkat väldigt bra med bilen. Har nog blivit en 10 bankörningar åtminstone, och en del "lek" Körde Knutstorp nu i fredags och det var ju både blött och torrt. Lamellediffen fick nog jobba lite för i slutet så diffbromsade den knappt märkbart. Så nu behöver jag nog fixa till diffen.

Jag har alltså en 188 lamell diff från 323 e36 compact, original utväxling 3.07. Men kronhjul och pinjong är utbytt och är från en 525 e34 utväxling 3.23 för att få lamelldiffen.

Vad rekommenderar ni att göra när man har min setup med 400hk, 500Nm och 188 diff?

Finns en torsen diffbroms för 8000kr här https://www.h2mracing.se/drivlina-c-3581/blackline-torsendiffar-c-4228 . . . . Men det står att den inte passar 323 compact med 3.07 i utväxling. Men jag har ju 3.23, passar den då? Är den bättre än en lamell diff?

Eller bara köpa nya lameller?


Jag hade beställt reservdelar från racingdiffs och renoverat!
https://racingdiffs.com/collections/lsd-clutch-plate/products/bmw-188-mm-lsd-clutch-packs

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
richo
Malmö
Här sen Okt 2017
Inlägg: 93


Trådstartare
Jag hade beställt reservdelar från racingdiffs och renoverat!
https://racingdiffs.com/collections/lsd-clutch-plate/products/bmw-188-mm-lsd-clutch-packs[/quote]

Tack för länken! Känns som bra grejer. Vilket steg rekommenderar du/ni? Gå hela vägen på steg 4? Eller är det onödigt? Bilen körs ju mest på bana nu för tiden även om det inte var tänkt så när jag byggde den.

_________________
Richard Jönsson
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 418



richo skrev:
Jag hade beställt reservdelar från racingdiffs och renoverat!
https://racingdiffs.com/collections/lsd-clutch-plate/products/bmw-188-mm-lsd-clutch-packs


Tack för länken! Känns som bra grejer. Vilket steg rekommenderar du/ni? Gå hela vägen på steg 4? Eller är det onödigt? Bilen körs ju mest på bana nu för tiden även om det inte var tänkt så när jag byggde den.[/quote]

Skriv till dem och berätta din setup bil/motor/användningsområde så tror jag dem kan vägleda dig. Deras support är bra!

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
Markus_SWE
Motala
Här sen Apr 2007
Inlägg: 391



Jag har en ny uppsättning med racingdiffs steg 1 om du skulle vara intresserad är det bara PMa

_________________
Markus Jonsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 350i -88
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
10 besök senaste veckan (32534 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande