Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Få tillbaka bil till "vanlig" när den blivit homolegerad
8 besök senaste veckan (2214 totalt)
emelie
jönköping
Här sen Aug 2008
Inlägg: 722


Trådstartare
Om en bil blivit rallybil och homolegerad ,går det då få tillbaka den som "vanlig" ?

_________________
emil andreasson
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



nej

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Jag vet att SBF säger att det inte går men jag undrar stilla om det verkligen stämmer och om de har "laglig" grund att hävda det.

I ett resonemang med Transportstyrelsen tidigare i höst om en besläktad fråga så menade TS att det är tveksamt hur mycket man kan begränsa vad en privatperson får göra med sitt fordon.

Att regga tillbaka bilen som "originalbil" kan vara svårt eller omöjligt men i vissa fall borde en homologerad rallybil kunna byggas om inom ramen för "ombyggt fordon" och på så sätt bli en vanlig gatbil. Det kräver förstås en hel del saker (och man måste uppfylla kraven för ombyggt fordon) men jag ser inget formellt som gör det omöjligt.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
mekomaskin
Norderåsen
Här sen Mar 2010
Inlägg: 72



Många äldre grupp H bilar var ju gatreggade en gång i tiden.
Dom gamla Volvo 142 som jag har hade inskrivet att de hade bur, var 2-sitsiga och hade högre motoreffekt.
En sådan bil är oftast inte mer ombyggd än att den skulle klara gatreggning utan att tas som ombyggt fordon.

Att dessa bilar blev homolgerade och fick brandgula skyltar var inte ett krav från Transportstyrelsen utan något som SBF hittade på....

_________________
Mikael Söderholm
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Nåt har väl nämnts om att nån inte vill se urburade bilar i trafiken. Med tanken att en 70-tals disktrasa till kaross som gått i skogen är ännu mjukare än originalet när man tar ur buren.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Ericl
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 237



Jag har gjort det.
En lancia delta integrale som var intagen i Sverige på ralleydispans.
Det var inte lätt och bilprovningen kämpade emot länge.
Men maturvårdsverket och transportstyrelsen gav mig rätt och på fjärde försöket blev den godkänd.

Mvh Eric

_________________
Eric Lycke
Citera
Allmänt banåkaforum
Få tillbaka bil till "vanlig" när den blivit homolegerad
8 besök senaste veckan (2214 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande