Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Egna bärarmar, hjälp med spindelleder | 3 besök senaste veckan (3412 totalt) |
Jag håller på och knåpar med bakvagnen på mitt Alfa X1/9 Dallara-bygge och behöver lite hjälp!
Jag kommer att bygga egna bakre bärarmar för att klara frigången mot 164 Q4-lådan. Planen just nu är att använda X1/9 1500-spindlar för att kunna åka med 13"-fälgarna och ändå kunna få dit kraftiga knutar/drivaxlar. Kruxet är att hitta en alternativ spindelled då orginalet (på bilderna nedan) är svårt att få tag på/dyrt! Jag har tittat igenom Biltemas sortiment men hittar ingenting med rätt vinkel på. Spindeltappen monteras alltså uppifrån i spindeln så spindelleden behöver åtminstone vara "rak" och inte vinklad åt fel håll, som leder som monteras underifrån är. Är det någon här som vet nått som kan passa? _________________ Michael Lindh leg. bildåre projekt mittmotormonster: Dallara X1/9 "Il Bastardo" |
Sitter den konade delen av leden fast i bärarmen? I så fall är det "valfritt" som passar i spindeln med pressfattning gjord för belastning åt rätt håll som behövs? (Ser ut så på bilderna)
Om leden sitter i bärarmen och du har koningen i spindeln så är det svårt att bidra utan att veta vilken koning du har (vinkeln på koningnen), djupet samt en av diametrarna. Finns det tillräckligt med gods för att brothca till annan koning? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
Koningen är i spindeln. På bilderna saknas själva kulleden, bara "huset" finns kvar. Jag ska mäta lite på spindeln. Återkommer!
_________________ Michael Lindh leg. bildåre projekt mittmotormonster: Dallara X1/9 "Il Bastardo" |
Storändan på hålet i spindeln är 17 mm, lilländan 14mm. Godstjockleken är 24,5 mm. Allt mätt med skjutmått så nån tiondel kan det säkert diffa.
_________________ Michael Lindh leg. bildåre projekt mittmotormonster: Dallara X1/9 "Il Bastardo" |
Så du ska också byta ut delen som är nitad i bärarmen?
Spontant sett skulle jag titta på Saab 99/900 (OG) övre spindelled. Passar inte rakt på men bärarmen verkar ju vara svetsad/pressad plåt så den är förmodligen ganska enkel att anpassa. Om inte konan stämmer kanske man kan brotscha/svarva om. Tidigare hade MOOG en del ritningar på sina grejer och även en del sökmöjligheter, kolla deras katalog kanske om du kan hitta något. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
Jag valde 900 som övre led och Miata som nedre. Har du coilovern/fjädern på nedre, så är det en bra kombo.
900 är cylindrisk tapp på. Det kan nog vara svårt att hitta en spindelled med exakt rätt kona, om du tex inte fiat haft den genom alla år. |
Bärarmen på bilden är X1/9 orginal. Fiat tyckte inte det var någon bra ide att låta folk byta spindelleder bak. De är därför både nitade och svetsade i bärarmarna. 😕 När spindelleden var dålig fick man snällt byta hela bärarmen komplett. 😖
Eftersom jag ändå måste bygga egna bärarmar skulle jag gärna ha en mindre exotisk spindelled. Saab 900 OG kanske kan vara nått. Bakvagnen på x1/9 är McPärson så det blir ingen jättelast på spindelleden. _________________ Michael Lindh leg. bildåre projekt mittmotormonster: Dallara X1/9 "Il Bastardo" |
Jag kan inte tänka riktigt klart nu, men är det så att en sån här led kan vändas uppåner? Eller är det tvärtom?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi Konan passade i mina Peugeotspindlar iaf om det säger nåt. Du kan låna en sån av mig om du vill. EDIT (länken innehåller): SPINDELLED Artikel: 723030 Hyllplats: KUNDSERVICE 3 I lager 159 SEKInköpslistan Passar till NISSAN: KUBISTAR RENAULT: 11, 19, 21, CLIO, EXPRESS, KANGOO, MEGANE, SUPER, THALIA, TWINGO _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
Jag har renoverat en sådan bärarm. Skar en gänga i den gamla leden mha en svarv och skruva i en biltema spindelled med rätt kona. Möjligen ngt franskt.
kan ha varit denna http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
För att vara säker på hur spindelleden är konstruerad bör man öppna den. Storleken på lagerskålen skiljer också mellan leverantörer, när SFRO har dragprovat spindelleder så har det i vissa fall varit skillnader på uppåt faktor 2 på vilken last de klarar (pirat klarade cirka halva originaldelens last åt "fel" håll).
Normalt sett så är det av mindre betydelse med McPherson då spindelleden egentligen inte tar någon betydande tryck- eller dragkraft, men med A-armar eller liknande då fjäder/dämpare vilar på bärarmen behöver man ha mer koll på det. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
Den här Biltema spindelleden har rätt kona men är lite för grov för att gå ned ordentligt i hålet i spindeln. Är till Volvo 740 bl.a. Kanske någon vet vilken vinkel Volvo 740 har? Och kanske vilka fler modeller som har samma vinkel?
_________________ Michael Lindh leg. bildåre projekt mittmotormonster: Dallara X1/9 "Il Bastardo" |
Hoppas det har löst sig redan, men tänkte ändå tala om att väldigt många konor på spindelleder och p-ändar är 1:10,så bygger man "specialare" nu och då är en sådan brotsch bra att ha. Har haft stor nytta av min.
Mvh Kjelle _________________ kjelle ödling |
Skruva banåkabil Egna bärarmar, hjälp med spindelleder | 3 besök senaste veckan (3412 totalt) |