Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche Cayman S "3400 RT" -09
<<   1, 2, 3, 4   >>
10 besök senaste veckan (24601 totalt)
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 217



Ferrodo DS2500 är 99% tysta.

Kan låta lite när du stannar o ska parkera. Alltså pytte lite bromstryck.

jag körde också stoptech sport tidigare, bättre än std men de tål inte så värme. Det gör ds2500.

_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 401



Rickard-v skrev:
Ferrodo DS2500 är 99% tysta.

Kan låta lite när du stannar o ska parkera. Alltså pytte lite bromstryck.

jag körde också stoptech sport tidigare, bättre än std men de tål inte så värme. Det gör ds2500.


Körde också DS2500 på min Accord som även gick som bruksbil året om, otroligt imponerad av hur mycket dom tål (Mantorp park) och aldrig hört ett gnissel ifrån dom

_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072





Med viss risk för spoilers

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824


Trådstartare
Ja, nu är säsongen igång thumbs up

Efter lite meck att få upp framhuven för att få i batteriet (den är enbart elöppnad, man ansluter batteriet med startkablar till en speciellt plint i säkringsdosan i kupén men öppningsknappen i bilen reagerade inte, knappen på fjärren visade sig dock fungera) så gurglade den igång som vilken dag som helst. En avspolning av drygt fem månaders garagedamm och bortbromsning av lite ytrost på skivorna senare så var känslan tillbaka

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824


Trådstartare
Idag blev det säsongspremär på bana med Lotusklubben på Knutstorp. Kanonarrangemang och bra väder fram till 14-tiden då det började regna.





Bilen kändes bra, de gamla bromsbeläggen höll i och räckte utan problem. Tå-häla gick väldigt lätt också, det kunde jag inte i MX-5:an (stor nivåskillnad mellan pedalerna vid hård inbromsning gjorde att jag slog knäet i ratten om jag försökte lyfta upp hälen på gaspedalen).

Dock jobbar den elektroniska diffbromsen (använder ABS-systemet för att bromsa spinnande hjul) ganska mycket ut ur kurvorna trots Quaifediffen (detta går inte att stänga av). Det känns inte direkt när man kör (det skottar på rätt bra ut ur böjarna) men antisladdlampan blinkar (den lyser konstant i övrigt när antisladd är avstängt) och bakbromsarna blir rätt varma. Jag tror att det är H&R-krängaren som är boven, jag har en känsla av att den agerar dropstop för innerhjulet eftersom den är så pass stel (120% hårdare än original har jag för mig att jag räknade ut), eller tänker jag fel? Jag ska prova att koppla bort bakre krängaren nästa gång och se hur det blir, greppar det bättre så hänger jag tillbaka originalkrängaren eller letar fram en från Cayman R som är en aning styvare (men inte så mycket som H&R:s).

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Victor. skrev:
Idag blev det säsongspremär på bana med Lotusklubben på Knutstorp. Kanonarrangemang och bra väder fram till 14-tiden då det började regna.

Dock jobbar den elektroniska diffbromsen (använder ABS-systemet för att bromsa spinnande hjul) ganska mycket ut ur kurvorna trots Quaifediffen (detta går inte att stänga av). Det känns inte direkt när man kör (det skottar på rätt bra ut ur böjarna) men antisladdlampan blinkar (den lyser konstant i övrigt när antisladd är avstängt) och bakbromsarna blir rätt varma. Jag tror att det är H&R-krängaren som är boven, jag har en känsla av att den agerar dropstop för innerhjulet eftersom den är så pass stel (120% hårdare än original har jag för mig att jag räknade ut), eller tänker jag fel? Jag ska prova att koppla bort bakre krängaren nästa gång och se hur det blir, greppar det bättre så hänger jag tillbaka originalkrängaren eller letar fram en från Cayman R som är en aning styvare (men inte så mycket som H&R:s).


Ledsen jag inte kunde hänga med.

Går det inte programmera om likt man verkar kunna göra på BMW och liknande? Kanske icke-önskvärt visserligen.
Ang. krängaren så tyckte kloka brittiska ingenjörer på 90 talet att sådant är överskattat bak på baktunga saker, så jag röstar helt klart för att prova utan!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824


Trådstartare
Nu har det faktiskt hänt lite performanceorienterade saker, men först mer styling

En subtil uppdatering var ett par dekaler till EU-märket, mer enhetlig färgsättning såhär:


Ett par scuderiastripes har också hittat på plats tillsammans med svarta strålkastarkanter (som på Cayman R), gjorde väldigt mycket för "uppsynen":


Idag monterades äntligen Brembo HP2000 bromsbelägg runt om och GT3-kylscoopen fram, p.g.a. smutsiga händer blev det inte många bilder tagna men här är ett bevis på att det mekades och inte bara fikades:


Tack igen Simon för hjälp och lån av garage/verktyg thumbs up

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Snyyyggt thumbs up
Du har ju förvandlat en tråktrist gråporcshe till något ball , tycker jag en en fin bil som Cayman förtjänar.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824


Trådstartare
Dags för lite äventyr

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824


Trådstartare
Ringenresa!
Som bilden i inlägget ovan antyder var det dags för en liten utflykt. I sällskap med Pontus och Simon i gul Lotus avverkades Danmark, färjan Rödby-Puttgarden och därefter mestadels A1 med en och annan omväg för att slippa att stå still i köer tills vi möttes av ett rejält skyfall precis när vi rullade ner i Adenau. Detta var dock inte långvarigt och snart hade vi hitat p-plats och installerat oss på Blaue Ecke. Väl här anslöt även Fredrik som hade tagit omvägen via England och Belgien med "Brukscorvetten" (se avdelningen "Andra projekttrådar"). Bilen drog så lite som 0,81 l/mil hit (men det är mycket nedförsbacke på slutet och vi höll inte mer än 140-150 km/h på motorvägen när det var lite friare).

Dagen efter körde vi först till utsläppet och hängde där ett tag för att komma i rätt stämning.


Ganska otippad squad


Toyota Starlet

Sedan tog vi var sitt varv, detta var kring lunchtid. Jag har bara varit på Ringen en gång tidigare (2012), då blev det fyra varv med dåvarande bil (MX-5:an), i övrigt har det mest varit på datorn så det blev ett cruisingvarv. Simon var "beifahrer" och hade satt igång Racechrono på sin telefon utan min vetskap och den sade 11:20 BTG



Därefter blev det lunch på Pinocchio i Adenau, jag mindes att pizzorna var stora där men inte att de var fullt så stora... Simon råkade nog mest illa ut i sällskapet eftersom hans vegetariska pizza hade extra mozzarella i ingredienslistan, sorry för matkoman! Eftersom vi satt ute på trottoaren kunde vi störa oss på alla "ljuddesignade" bilar vars artificiella poffar och smällar vid växling och gasuppsläpp demonstrerades i riklig mängd av sina ägare/förare längs med huvudgatan Däremot kom det en Ford GT40 (replica?) och med det motorljudet var vi bara glada över varje liten extrarörelse med gaspedalen.

Sedan körde vi bort till Brünnchen och kollade, det var rejält varmt i solen så efter inte allt för lång stund fick vi flytta oss in i skuggan. Efter ett tag blev det väldigt glest med bilar, banan hade stängt p.g.a. olycka/or.



Efter en stunds studier av trafiken på landsvägen vid Brünnchen i brist på aktivitet på banan (men det var nog så spännande bitvis) körde vi tillbaka till utsläppet och nu hade banan öppnat igen. En hel del hade gett upp eftersom klockan nu var strax efter 18 och banan skulle stänga 19:00. Perfekt för ett varv till. Jag laddade en aning mer här och var men en gulflagg och ganska kraftiga vibrationer från bromsarna så fort de började få lite värme gjorde att det blev ungefär samma tempo som lunchvarvet, men det var fint i kvällssolen


Meganen ser väldigt stor ut

Direkt efter jag hade parkerat hoppade jag in i passagerarstolen på Corvetten för att agera lite kartläsare (och kanske även bromskloss, har sett lite för många kraschvideor tror jag). LT1:an drar riktigt fint på trean upp för Ex-Mühle.



Ringen var dock inte enda målet på resan. Måndagen blev en mellandag med lite koll vid komplexet och inköp av dekal, därefter en kort förflyttning till Cochem för lite vindrickande och allmänt häng på eftermiddagen/kvällen.



På tisdagmorgonen styrde Fredrik hemåt med Corvetten och vi övriga lade siktet mot sydost, närmare bestämd Gardasjön i Italien. Inledningsvis var det mindre vägar innan vi kom ut på motorvägen, bland annat den här riktigt roliga vägsträckan:



En av serpentinernas innerspår var så tight och samtidigt uppför att bilen trehjulade ordentligt så diffen fick jobba. Efter lunch i utkanten av Weissach (på en grekisk restaurang som låg i ett lite underligt ställe som nog var ett konferenscenter men skulle ha gjort sig bra som skurkens kontor/frontbusiness i en Bondfilm), ett tankstopp och ett ytterligare stopp för att köpa motorvägsvignette (och glass) i Österrike tog vi betalvägen ner mot Trento. Kanonfin motorväg längs bergssidan (men brunrostiga vägräcken) och fin utsikt. Framåt 20:30-tiden var vi framme i Riva Del Garda, den lilla staden vid Gardasjöns norra spets. Förbrukning c:a 0,87 l/mil på denna etapp från Cochem, inte illa det heller.

Nu blev det paus från bilkörning i 2½ dygn ungefär, men desto mer av Aperol Spritz, pizza och allmänt skön tillvaro





På fredagsmorgonen var det dags för mig att vända hemåt, Pontus skulle vidare västerut i Italien (se hans biltråd) och Simon hade hittat ett billigt flyg hem från Milano så min passagerarstol blev tom.
Fyllde tanken på Agipmacken och drog på mig uppmärksamhet från Polizia som var där och tankade samtidigt men det var ingen fara, polismannen berättade att han hade en vän som hade haft en Cayman (R?) som han hade sålt till Frankrike och tydligen fått bra betalt.

För att få lite omväxling körde jag icke-betalvägen upp genom dalen och vidare till Innsbruck. Trevliga vyer men en del trafik och lite småsegt. Vid ett asfalteringsarbete vid en by hängde jag på några andra bilar som tog en omväg genom bygatorna, dock gjorde en hel del bilar från andra hållet detta också och vid möte med bredare fordon lyckades jag skrapa höger framfälg lite lätt inte bara en utan två gånger på låga kanter utanför garageuppfarter (mycket lägre än en vanlig trottoarkant, men uppenbarligen tillräckligt hög för att fälgkanten skulle ta i istället för att däcket skulle köra upp på den).

Jag stannade på ett ställe längs vägen ganska nära Innsbruck för en snabb lunch. Dagens "special" var lasagne så det fick det bli. Därefter var det dags för lite obligatoriska köer på motorvägen vid Innsbruck och sedan kurs mot München och vidare A9 mot dagens mål som var Pfeffermühle Pension & Gastronomie i Schleiz, en by ungefär mitt emellan Nürnberg och Leipzig. Lite vägarbeten men det flöt på rätt bra. Dock höll jag på att inte hitta in till boendet, för det visade sig att just den här helgen så körde de något Isle of Man-liknande landsvägsrace med hojar i den här byn och grannbyn så flera vägar var avstängda. Någon hojåkare här kanske känner till det sedan tidigare? Observera sandfällorna: https://goo.gl/maps/a5MR2wjcH4L2


Dagens etapp

Inför sista dagsetappen hade jag kollat Google Maps kalkylerade tid flera gånger under veckan eftersom det var enda tillfället jag hade någon tid att passa (färjan Rostock-Gedser). Google sade hela tiden c:a 4:20 i körtid från Schleiz till Rostock så jag hade bokat 15:00-färjan (med sista incheckningstid 14:45) och tänkte då att avfärd 09:00 borde vara lugnt för att hinna äta lunch på vägen och ta en snabb vända på Bordershopen och ändå ha lite extra strultid. När jag satt och åt frukost och lyssnade på motoGP-soundet från tävlingarna ett stenkast bort såg jag att beräknad körtid nu plötsligt var uppåt 5:45 , ett vägarbete var markerat som typ +47 min. Jag tänkte först att det var morgonrusningen men det var ju lördag?! Nåväl, med vetskap om hur mycket tid som sparades på nerresan genom att ta av motorvägen och köra landsvägar vissa sträckor kollade jag upp lämplig omledning för att undvika det värsta och gav mig iväg.

Det började rätt bra men jag såg att preliminär ankomsttid nu var beräkad kring 14:20, så att stanna och äta lunch skulle inte riktigt hinnas (alt. hade jag fått stryka Bordershopen). Jag körde av motorvägen för omledningen och passade på att tanka, ett bra beslut skulle det visa sig. Efter första etappen av omledning hann jag inte många mil på motorvägen innan Google Maps föreslog att jag skulle köra av igen för att undvika en olycka och köer vid Berlin. Beräknad tid var nu runt 14:43 och skulle förvandlas till 14:17 om jag tog av, så det gjorde jag. Nu började en lång färd på större och mindre landsvägar, oerhört ojämna bygator (tack Öhlins för att ni har fått till hyfsad komfort i era dämpare!) och mer varierande trafikmängd.

Plötsligt blev det tvärstopp bara någon kilometer ut ur en by, och en brandman på endurohoj kom körande och pekade i motsatt riktning. Alla bilar började vända mitt på vägen och då såg jag blåljus längre fram. Olycka på omledningsvägen, jippi! Tillbaka mot byn där brandmannen hade spärrat utfarten ur rondellen mot olycksplatsen och mobilen hade nu ingen som helst datatäckning (dock samtalstäckning) så Google Maps kunde inte hitta på någon ny väg, bra timing . Det kunde dock min "riktiga" GPS så det var bara att köra vidare på en ännu mindre väg. Vi var nu ett litet gäng bilar som verkade ha samma mål (motorvägen norrut) och avverkade småbyar och liknande i hyfsat rask takt.

När jag väl nådde motorvägen (och åkte rakt ut i en vägarbeteskö, förstås) hade datatäckningen förbättrats och nu var ankomsttiden till och med angiven till efter 15:00 thumbs down Jag kollade Scandlines hemsida och nästa färja (17:00) var fullbokad. Hemsidan sade också att det var många som besökte sidan nu och många som ville åka med dem. Alltså var det en inte försumbar risk att jag skulle behöva vänta till 19:00-färjan om jag inte kom med vid 15:00 så jag bestämde mig för att inte ge upp utan försöka komma fram i tid. Ingen lunch och ingen BorderShop, men hellre det än fyra timmar i Rostocks färjeläge tänkte jag.

Detta visade sig vara rätt val, för efter bara tre mil delade sig motorvägen i A24 mot Hamburg och A19 mot Rostock, och det kändes som att alla andra vek av mot Hamburg. thumbs up Väldigt gles trafik, inga vägarbeten och fri fart till allra största delen de sista 15 milen gjorde att jag hann med färjan (checkade in med 2 min marginal men sedan var färjan lite försenad) och fick känna lite på hur trevlig bilen är att marscha 200 km/h med. Blev dock frånkörd av en grå Octavia RS som hade legat i samma "konvoj" på småvägarna men hamnat lite bakom vid vägarbetet, samt en vinröd BMW 5-serie och en sporthoj.


I färjeläget kl 14:45, tripdata sedan 09:00, enbart 8 min tankstopp

Sedan var det bara färjeturen och vägen genom Danmark kvar och dessa bjöd dessbättre inte på några direkta överraskningar. Jag blev dock tvungen att göra att tankstopp på södra Själland eftersom jag precis inte skulle klara mig hela vägen hem. 98 oktan finns nästan inte alls i Danmark men Shell har ett hyfsat tätt stationsnät och har VPower (99 oktan) även där. Jag har under veckan även provat Aral Ultimate 102, ED Super Plus (98), tysk Shell VPower Racing (100), Eni/Agip Blu Super+ (100) och Total Excellium Super Plus (98) och kan inte säga att jag har märkt någon skillnad alls.

Jag hade ju vibrationer från bromsarna när de började bli varma på Ringen, men detta märkte jag inget av på vägen hem, antingen så har beläggen körts in lite mer med hjälp av bergvägarna och lite hårdare inbromsningar på motorvägen eller så har jag inte byggt tillräckligt med värme för att känna av det. De tar väldigt jämnt och fint vid normala inbromsningar. Bromsdammet såg mer brunaktigt ut nu, det var mer svart när jag torkade av fälgarna med en trasa vid ankomst till Italien, kanske ett tecken på att de är mer inkörda nu?

Så efter c:a 350 mil fördelat på fyra kördagar måste jag säga att touringegenskaperna är utmärkta. AC:n kyler bra utan att låta som att man har en höfläkt under instrumentbrädan, stolarna är sköna även vid 3+ timmar i sträck, vindbruset är lågt (vägljudet är ganska lågt på bra asfalt, sämre på betong och grov asfalt) och förbrukningen väldigt rimlig med tanke på fartresurserna som finns att tillgå. Öhlinsdämparna sväljer små ojämnheter mycket bra och bilen tappar inte fattningen över större gupp heller. Däremot känns bilen väldigt bred i det smala vänsterfältet vid vägarbetena.

Allt som allt en bra vecka!

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495



Victor. skrev:

Direkt efter jag hade parkerat hoppade jag in i passagerarstolen på Corvetten för att agera lite kartläsare (och kanske även bromskloss, har sett lite för många kraschvideor tror jag). LT1:an drar riktigt fint på trean upp för Ex-Mühle.




Jag vill här försvara mig. Jag har också sett många kraschvideos! Däremot har jag inte lärt mig något av dem ...

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Role
Ronneby
Här sen Jun 2012
Inlägg: 586



Ser ut som en toppenbra resa! thumbs up

_________________
Matthias Karlsson
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824


Trådstartare
Nämen, en uppdatering! Inspirerad av Pontus flitiga uppdatering av sin Lotus-tråd (https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=100391) och att även Fredrik har uppdaterat både Corvettetråden (https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=112834) och Xantia-tråden (https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=109288) så tänkte jag att det var dags att ta tag i den här tråden också, lite drygt två år sedan sist.

2018 avslutades med konbana med Kalmar Sportvagnsklubb 22 september och en trackday på Sviestad 7 oktober. Sviestad var kallt, fuktigt och halt, en bana som inte ville torka upp plus oljespill lite överallt gjorde att det var ganska "spännande" fäste mest hela dagen. Men det var en kul säsongsavslutning.


På väg mot Kalmar


Simon hängde med men det blev bara ett par rundor i konbanan för hans del, varför minns jag inte just nu


Ett höstigt Sviestad

2019 startades med nya bakdäck (Yokohama V105 igen), de gamla var helt slut efter tre säsonger. Nya framdäck köptes samtidigt, men p.g.a. platsbrist i bruksbilen så blev framhjulen inte omlagda då, och det var lite mer kvar på dem, så det slutade med att de gamla framdäcken räckte hela 2019.




En uppsättning R888R och fälgar till Simons Miata skulle med till däckverkstaden också så det blev ganska fullt

Sedan blev det en roadtrip med garagebesök hos Fredrik i april (se länk till tråd om Corvetten ovan) och i början av maj var det första körningen för säsongen, konbana med Kalmar Sportvagnsklubb.


Damn thats wide


Ny layout varje gång


Det har tillkommit några namn på vandringspokalen sedan jag tog hem den med MX-5:an 2014

Jag körde en kvällskörning på Sturup i juli som slutade med överhettade bakbromsar efter tredje 15 min-passet med 30 min mellan första och andra passet men enbart 15 min mellan andra och tredje p.g.a. sammanslagna grupper. Bromsverkan under attackkörningen var inga problem, men uppenbarligen fortsatte värmen att vandra ut i vätskan och fartvinden på avkylningsvarvet var inte tillräcklig, så när jag rörde bromsen när jag var framme vid min depåplats så var pedalen väldigt mjuk. Boven i dramat är den elektroniska diffbromsfunktionen som använder ABS-systemet för att bromsa innerhjulet om det börjar spinna, och uppenbarligen vill det börja spinna i de tighta böjarna trots Quaifediffen. Men funktionen är det inget fel på, så jag tänker att jag får fixa några 3D-printade kylscoop, har en hel hög med folk i vänkretsen som har 3D-skrivare.

Sedan blev det inte så mycket mer bana/konbana under säsongen, många evenemang krockade med annat. Dock hann jag köra några rundor själv när jag arrangerade konbana med MX-5 Racing Club i Furulund 24 augusti.


Brukar alltid bli viss blandning av bilar, inte bara MX-5:or

2020 så var det dags för de nya framdäcken att monteras på fälgarna. Ambitionen inför 2020 var att köra alla Porscheklubbens slalomkörningar i region Syd eftersom jag missade samtliga under 2019, men de första blev inställda.

Första körningen för säsongen var som traditionen bjuder med Kalmar Sportvagnsklubb. Det blev lite avhugget för min del eftersom jag fick limp home-läge precis när jag lämnade startlinjen med massivt wheel hop i tredje rundan, och utan att ha läst av felkoden (limp home försvann efter omstart) så vågade jag inte köra fler vändor. Dock försvann check engine-lampan/felkoden efter ytterligare ett par omstarter och jag har inte kollat om det ligger någon lagrad felkod (har inte Porsche-specifik programvara/scanner heller så jag vet inte om min enkla Biltema OBD-läsare kan visa något vettigt i efterhand).


Lång och rätt snabb bana denna gång

Lite stylinggodis inhandlades också i våras. Ny färgmatchad nyckelring på den nyckel som inte har en Porschesköld, finns i en massa varianter och custom här: https://www.etsy.com/se-en/shop/LeadMeAstrayUK

Nice

Sedan var det dags för mig att hålla i första konbanekörningen för säsongen med MX-5 Racing Club den 14 juni. Denna gång på Ljungbyhed istället för Furulund. Jag fick med mig Porschen dit tack vare assistans från Simon så jag hann ta ett par rundor i konbanan själv också, dock hann jag inte över till andra rakan där Porscheklubben körde samtidigt som jag hade tänkt.


150 små koner får plats i frambagaget


Strålande väder helgen före midsommar


Och så ett kärt återseende, min gamla MX-5:a bytte ägare i våras och nu får den komma ut på bana igen efter fyra års glassätande

I mitten av juli var det äntligen dags för konbana med Porscheklubben på Ljungbyhed. Det gick hyfsat, många bra chaufförer och potenta bilar som vanligt, kom 6:a av 14 i min klass (997 och nyare på gatdäck utom GT3/Turbo).


En annan Cayman S, även den med Öhlins Road & Track

I början av augusti blev det en varm dag i Superstage också med MSCC, och lite häng med herr Thomé himself. Se eftersnackstråden här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=118992


Det är rejsigt med startnummer!


Pontus fightades hårt i C-klassen med de andra Eliserna och någon enstaka Miata


Magnus på väg ut

Sen blev det ett kafferally med MSCC, denna gång kors och tvärs i trakterna runt Lund och Svedala. Alltid kul att få lite nya tips på roliga vägar.


Maserati och annat kul

I början av hösten var det dags för "revansch" i Kalmar efter problemen vid första körningen i maj. Riktigt kul bana och allt funkade bra denna gång.


Lyckades dock trycka till en kon ordentligt, men med lite T-röd så försvann det i vanlig ordning (observera märket på fälgen också)

Men säsongen var fortfarande inte riktigt slut, ytterligare ett arrangemang som jag arrangerade med MX-5 Racing Club där jag fick med mig bilen gick av stapeln i Furulund i slutet av september. Fuktig bana nästan hela dagen så det var rejält halt, men till slut torkade det upp lite mer.


Simon hjälpte mig med transport av prylar (en Alfa GTV rymmer mer än man tror) och att ställa ut konerna


Grått väder men ingen mer nederbörd än det skyfall som präglade kvällen innan

Sedan stod jag flaggvakt med MSCC på sista KM-deltävlingen på Knutstorp i början av oktober. En väldigt blöt dag, dock nästan helt utan vind så det regnade i alla fall rakt uppifrån. Sista prova på/timeattackpasset fick funktionärerna köra så jag tog ett 15-minuterspass där jag cruisade runt i vätan och försökte att inte luta mig så hårt på antisladdsystemet, men det var kul att få ett banpass på nästan tom bana som säsongsavslutning.


Flaggorna blev ganska tunga att vifta med

Nu är det dock inte mycket kvar än besiktning och service innan det blir vinteravställning. Jag köpte ett längre vingblad till original upp/nedfällbara vingen förra vintern men den har inte blivit lackerad än så det ska jag försöka få till under den här vintersäsongen.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Väldigt trivsam tråd att läsa
Bilen får ju röra på sig lite thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Eddie Varvstopp skrev:
Väldigt trivsam tråd att läsa
Bilen får ju röra på sig lite thumbs up


+1 på den thumbs up

Verkar vara rätt driftsäker bil som jag uppfattar det.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Man kanske skulle titta på en Cayman igen ändå... fast det var det där med att vara fler än två eller handla en byrå på Blocket o få med sig hem.... äsch...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Role
Ronneby
Här sen Jun 2012
Inlägg: 586



Magnus Thomé skrev:
Man kanske skulle titta på en Cayman igen ändå... fast det var det där med att vara fler än två eller handla en byrå på Blocket o få med sig hem.... äsch...


Men det mesta verkar ju funka om du tittar på Himlars corvettetråd, du får se lösningarna och inte problemen.
Mvh en som funderar på att byta miatan mot en cayman.

_________________
Matthias Karlsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Role skrev:
Magnus Thomé skrev:
Man kanske skulle titta på en Cayman igen ändå... fast det var det där med att vara fler än två eller handla en byrå på Blocket o få med sig hem.... äsch...


Men det mesta verkar ju funka om du tittar på Himlars corvettetråd, du får se lösningarna och inte problemen.
Mvh en som funderar på att byta miatan mot en cayman.


Halvtomma glas vettu

_________________
Magnus Thomé
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

Jag är rätt säker på att det var Yokohama V105 jag hade på SLK:n tidigare. Jag gick ifrån 1,39.5 till en 1,35,2 på SS när jag skiftade till Michelin PS4... Så vill du jaga tid är det inte svårt.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824


Trådstartare
P.P. skrev:
Jag är rätt säker på att det var Yokohama V105 jag hade på SLK:n tidigare. Jag gick ifrån 1,39.5 till en 1,35,2 på SS när jag skiftade till Michelin PS4... Så vill du jaga tid är det inte svårt.

Aha, bra tips! TireRack tyckte att V105 var nästan i klass med Michelin SuperSport i något test, men det låter ju inte så rimligt (möjligt att det var en äldre spec eller att de är annan spec i USA än EU). Nu när jag kollade så finns PS4 i mina dimensioner (och till vettigt pris), det gjorde de inte när jag köpte för 1,5 år sedan. 265/40 R18 är en ganska störig dimension som begränsar urvalet en del.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824


Trådstartare
I tisdags var bilen på service, och i torsdags skulle den besiktas för att vara körklar till våren (den var besiktad oktober ut och jag gillar att bara kunna ställa på på våren och börja köra utan att behöva köra till besiktning det första man gör). Tanken var att tvätta och ställa av nu i helgen men det får vänta lite. För det blev en tvåa på att vindrutespolningen inte fungerade . Inte ett ljud från pumpen när man försökte spola, strålkastarspolarna fungerade dock (och jag tycker nästan att det hade räckt för godkänt, de täcker i princip hela framändan av bilen i spolarvätksa, tur att de avfyras med separat knapp ).

Jag spolar nog rutan alldeles för sällan (jag tycker det funkar dåligt att spola bort insekter och när det regnar behövs det ju sällan), så pumpen har antagligen kärvat fast. Efter en massa slabbande med spolarvätska (verkstaden fyllde upp behållaren så den var proppfull men de testade nog aldrig funktionen, eller så gick den sönder på mindre än två dygn) så kom jag åt att mäta att det finns spänning fram till pumpen när man försöker spola (pumpen sitter nedtill på spolartanken bakom vänster framhjul och är vänd inåt), så jag har beställt en ny pump.

Lyckligtvis är pumpen en VAG parts bin, så samma pump sitter på en jättehög med Audis och VW, och även en del BMW och Mercedes. C:a 300 kr blev det för en VDO-pump. Provade Spareto, får se hur det går med leveransen.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche Cayman S "3400 RT" -09
<<   1, 2, 3, 4   >>
10 besök senaste veckan (24601 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande