Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche Cayman S "3400 RT" -09
<<   1, 2, 3, 4   >>
7 besök senaste veckan (24601 totalt)
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824


Trådstartare
Pumpen dök upp på PostNords utlämningsställe igår förmiddag (lördag), så idag monterades den.


Lite suddig bild, men det stod Siemens VDO på den gamla och Continental på den nya (men VDO på påsen), dock fortfarande tillverkad i Tjeckien och samma artikelnummer men förstås olika tillverkningsdatum (antar jag att siffrorna på sista raden innebär, vecka 42 2008 på gamla pumpen är rimligt eftersom bilen togs ut våren 2009)

Allt fungerade, så nu ska det bli ombesiktning och (välbehövlig) tvätt inför avställning.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824


Trådstartare
Ombesiktningen gick bra som väntat, därefter blev det tvätt och invändig torkning inför avställningen:


Den är oförskämt fin i lacken med tanke på att jag faktiskt inte har polerat/vaxat den i min ägo


Jag funderar ibland på 19" fälgar men dessa sitter bra på bilen

Under nästa säsong hoppas jag på att det kan bli en ny Europasemestertur, och en aning fler bankörningar utöver konbanorna.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Du vill inte ha 19, MYCKET sämre utbud på roliga däck.

Kul bil!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824


Trådstartare
Säsongen är igång! Administrativ påställning igår, och idag var det dags att faktiskt väcka upp den från vinterdvalan.

Först den sedvanliga proceduren att få i batteriet igen. Det är inte helt trivialt på 997/987 eftersom batteriet sitter under framluckan precis nedanför vindrutan, och det är enbart elöppning av framluckan. Om man då har stängt luckan och batteriet är urplockat (eller har dött) så kan man få fart på öppningsmotorn genom att ansluta ett batteri med startkablar till en utdragbar plint i säkringshållaren (i nedre delan av A-stolpen) och till dörrgångjärnet. Då kan man öppna framluckan, men den vanliga öppningsknappen på tröskeln fungerar inte, utan man måste trycka på knappen på fjärren (troligen fungerar det att sätta nyckeln i tändningslåset och sedan trycka på bilens knapp, men man måste på något sätt visa att man har en nyckel). Detta tog en bra stund och lite googlingar att inse första gången jag skulle göra detta, och detta faktum står inte ens i manualen. Arbetsställningen att sedan lyfta dit ett 80 Ah batteri är inte den bästa, men det börjar bli rutin nu efter fem vinterförvaringar.

Med batteriet på plats var det bara att plocka ur torrbollarna och ladda diverse prylfack med p-skiva, reflexvästar, viltremsa och lite annat "bra att ha", sedan var det dags att vrida på nyckeln
Och som vanligt hoppade den igång som vilken dag som helst under säsongen med ett kort ryt och sedan gurglande på lätt förhöjd tomgång.

Första turen gick direkt till närmaste "tvätta själv"-anläggning eftersom jag inte har kapell på under vinterförvaringen. Detta för att bilen står i en vanlig garagelänga där portar bredvid öppnas på daglig basis och därmed blåser det en hel del så jag vill inte riskera att ett kapell fladdrar emot, dessutom känns det som att man riskerar att stänga in fukt även om man har inomhuskapell som ska kunna "andas".


Bild före tvätt med garagedammet kvar, glömde ta bild efteråt. Den vita fläcken på sidorutan är en gatlykta som speglar sig

Sedan blev det en femmilatur för allmän shakedown, bortbromsning av ytrosten på skivorna och bara känna in bilen igen efter fem månaders uppehåll. Det är milsvid skillnad i körkänsla från bruks-BMWn, allt är lite "tyngre" och mer direkt i känslan, från styrningen till bromspedalen, och växellådan ska vi inte tala om. Att en vajerstyrd låda kan kännas så mycket tightare och allmänt trevligare än en med spaken rakt ner i lådan är underligt. Nu är jag kanske inte helt rättvis mot min 17500-milade 325i E90, den har säkert några bussningar i spakstället som man kan byta till nya eller hårdare för att få fantastisk känsla, eller något fränt shortshift-spakställ, men ändå. Det finns även shortshift som fabrikstillbehör till Caymanen men jag gillar känslan som den är.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824


Trådstartare
Jag har funderat av och till på en ny uppsättning hjul för att kunna ha en uppsättning med mer banorienterade däck. Detta aktualiserades lite när jag upptäckte att Federal 595 RS-PRO finns i mina 18"-dimensioner (265/40 R18 är en bristvara generellt, 265/35 R18 finns i mängd men ABS/PSM kan bli lite kinkigt med annat omkretsförhållande fram/bak).

Borbet MC är i mitt tycke en väldigt snygg eftermarknadsfälg som är framtagen för Porsche som jag har varit sugen på tidigare men nu har den tyvärr slutat tillverkas. Däremot hittade jag att den även har sålts som Motec Nitro och den finns fortfarande i Motecs motorsportsortiment. Detta innebär att den bara tillverkas på beställning med minimiorder på åtta fälgar och leveranstid 12-14 veckor. Eftersom det är olika dimension fram och bak hade det betytt att jag hade behövt köpa fyra hela set och sälja tre för att få tag i en uppsättning, och dessutom vänta till midsommar (i bästa fall). Men efter en hel del googlingar och letande på eBay hittade jag en uppsättning på hyllan hos PfalzRäder som kunde tänka sig att skicka till Sverige även om de skriver på eBay att de bara levererar inom Tyskland thumbs up.


Beställning tisdag kväll, leverans med UPS fredag kl 14

Dessa fälgar är väldigt nära OEM Cayman R/Boxster Spyder och en del optionfälgar i mått, bara marginell skillnad i ET (52/40 fram/bak jämfört med OEM 55/42).

Däcken blev helt nya Bridgestone Potenza Sport som inte har hunnit bli testat av så många motortidningar än, men i detta test är det inte långt efter Michelin Pilot Sport 4S i torrt och ace:ar de flesta andra delmoment: https://www.tyrereviews.com/Article/2021-UUHP-Summer-Tyre-Test.htm


Lastsäkring är viktigt

Det finns bara en (väldigt beskuren) bild på en Cayman med dessa fälgar i silver på hela Internet, men lite photoshopförsök såg lovande ut (det är praktiskt när det finns högupplösta bilder på ens egen bil på car.info som PS-kunniga vänner lätt kan komma åt ). Resultatet blev om möjligt ännu bättre än jag vågade hoppas på .

En bild i väntan på bättre väder och ordentlig fotosession (sol och 8 plusgrader igår när bilden togs, 2 plusgrader och blötsnö idag):


235/35 R19 på 8,5"x19" ET52 fram, 265/35 R19 på 10"x19" ET40 bak, OEM 5 mm spacers runt om

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Mycket intressant däckval, jag har åkt mycket på Bridgestone och har RE002 på mussen och RE050 på 911:an.
Ska bli kul att få dina åsikter om det nya Potenza Sport.

Snygga fälgar också thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Tjusigt thumbs up
Lite kul att läsa dina erfarenheter av icke-r-däck

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824


Trådstartare
Nu har säsongen äntligen kommit igång på allvar!

5/6 var det konbana med Kalmar Sportvagnsklubb och premiär för nya däcken.


Fotocredit: Patrik P.P. Petersson

Resultatet blev 3:a av 6 i klass A (<4,5 kg/hk, jag ligger på 4,45 kg/hk med 1425 kg tjänstevikt och 320 hk) och 7:a totalt av 26 vilket jag är nöjd med, det fanns potential att kapa tiden mer.

Så, hur kändes Bridgestone Potenza Sport? Jo, Det var markant mer grepp än i Yokohama V105:orna, framförallt i sväng och fram, d.v.s. betydligt mindre understyrningstendenser och det gick helt enkelt att köra fortare innan det började släppa. Inbromsning var svårare att bedöma, här är skillnaden nog lite mindre, men bilen bromsar väldigt bra generellt med sin viktfördelning (bilden ovan är under hård inbromsning så den står knappast på näsan). Angående bakvagnsgreppet så går det ju fortfarande att göra power oversteer med gaspedalen och modulera insvängning med gasuppsläpp så det kändes inte som någon jätteskillnad.

Jag körde samma inställningar på dämparna som jag har gjort med de andra däcken (7 klick från hårdaste, fabriksinställningarna). Kalltrycket var 1 hekto över vad som står på klisterlappen på dörrstolpen (valt efter att det är gatdäck och att man startar kallt hela tiden i konbana). Däckbredd är samma som innan (235/265), fälgbredd är samma fram (8,5") och 0,5" bredare bak (10" mot tidigare 9,5"), ET på nya uppsättningen är 47 fram och 35 bak (gamla uppsättningen 52 fram och 34 bak).

Igår 19/6 i 30-gradig värme arrangerade jag konbana med MX-5 Racing Club i Furulund och tack vare eminent hjälp av Pontus så hann jag köra lite mer själv än vad jag brukar hinna när jag arrar. Även på väldigt sliten asfalt med en del grus och skräp så märktes stor skillnad i grepp.


Beskuren bild från mobilvideo

Härnäst väntar konbana med PCS på Ljungbyhed på söndag (27/6), då tänkte jag laborera lite med dämparinställningarna, det har faktiskt inte blivit av sedan Öhlinsdämparna åkte på måste jag erkänna

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Kul att läsa om dina intryck av Bridgestonedäcken, jag beställde likadana till Mustangen och kommer att prova dem på nästa konbana.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824


Trådstartare
Igår (söndag) var det slalompremiär med PCS, jag missade förra deltävlingen 1 maj eftersom jag själv arrangerade konbana med MX-5 Racing Club den dagen. Riktigt kul bana den här gången, tidigare har PCS Syds banor ofta varit lite mer "konservativt" lagda men till den här gången hade man tagit ut svängarna (pun intended) lite mer vilket var uppskattat av många deltagare.

Massor med bilar och nästan perfekt väder med 19 grader och moln thumbs up


Banvandring


Totalt 44 förare och marginellt färre bilar


Det som är kul med PCS slalomkörningar är att fler "finbilar" vågar sig ut än på banträffar, någon gång var t.ex. en Carrera GT med och körde. 993:or ser man inte så ofta

På andra rakan fanns en mindre övningsbana uppställd och eftersom R-klassen körde på förmiddagen passade jag på att testa lite dämparinställningar. När jag skulle börja skruva upptäckte jag att dämparen höger bak bara stod tre klick från hårdast medan de övriga stod på förväntade sju klick. Antingen har jag råkat ändra vid något annat tillfälle (vet att jag har skruvat på dem för att de inte ska fastna men aldrig testat att köra med andra inställningar) eller så har jag kört med markant hårdare i ett hörn väldigt länge

Jag testade först att sätta tre klick runt om och det gjorde såklart stor skillnad, mycket mer direkt instyrning men samtidigt inte så "harmonisk" känsla runt konerna som jag är van vid med lite mjukare sättning. Jag ställde tillbaka till sju klick bak men satte fem klick fram för att se om jag kunde få lite mer av den skarpare instyrningen utan att offra för mycket följsamhet. Detta kändes lovande i testbanan så detta fick det bli i tävlingen.

PCS upplägg är tre rundor och summan av de två bästa räknas. Tillpetad/vält kon ger 1 s tillägg, helt påkörd eller överkörd kon och felkörning ger 5 s. Denna dag körde man en runda och ställde sig i kön, därefter fick man köra sina två resterande rundor direkt efter varandra (vända efter målgång och köra fram till starten direkt igen).

Jag körde första rundan och det kändes bra, fick till vändningen rätt fint (så tight att jag först trodde att jag kanske hade nuddat vändkonen med bakhjulet men så var inte fallet). Kollade inte tiden men fick rapport att jag låg bra till så långt. Den andra rundan kändes snabbare och även om det nog hade gått att hämta lite mer här och var var det inget större misstag som stack ut. Samma på tredje, jag funderade på om den extra värmen i däcken av att ha kört en runda precis innan skulle göra någon skillnad men det var ingen uppenbar skillnad i känsla.

När alla rundorna var avklarade så visade det sig att jag blev tvåa av 18 förare i min klass (Standard 2, d.v.s. 996 Turbo, 987/997 och nyare förutom GT2/3/4 och bilar med R-däck) Mina tider var rätt jämna med 51,55 s, 51,22 s och 51,49 s. Vinnarbilen (en 718 Boxster GTS) körde på fina 50,56 s och 50,34 s (och en 52,40 s som uppvärmning) vilket hade räckt till en tredjeplats i R-klassen (min totaltid hade räckt till en femteplats). Tidigare har jag ofta hamnat i mitten ungefär och jag tillskriver däcken den största skillnaden, så mycket bättre har jag inte blivit som förare sedan förra säsongen.


Mycket nöjd med dessa däck så här långt


Jag är fortfarande barnsligt förtjust i fälgarna

Nästa körning är slalom med PCS igen den 18 juli.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Kul att se en rapport från PCS slalomcup thumbs up Tror du kan bli riktigt framgångsrik där

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621



Visst var det dig jag såg på Havsbadsallén i Falkenberg idag? Strajpningen är svår att missta!

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824


Trådstartare
i96danma skrev:
Visst var det dig jag såg på Havsbadsallén i Falkenberg idag? Strajpningen är svår att missta!

Har missat denna post men det var helt rätt, var på en liten semestertur thumbs up

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



Du som laborerat lite med fälg och däck, funkar 17" på en 987 Cayman S? Hittar mest bara trådar om folk som fnyser åt allt annat än originaldelar, men tycker att det borde vara möjligt. Icke-S har ju 17" som standard, men så är också bromsarna mindre.

Planerar banfälg inför nästa säsong, nämligen.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824


Trådstartare
Meantek skrev:
Du som laborerat lite med fälg och däck, funkar 17" på en 987 Cayman S? Hittar mest bara trådar om folk som fnyser åt allt annat än originaldelar, men tycker att det borde vara möjligt. Icke-S har ju 17" som standard, men så är också bromsarna mindre.

Planerar banfälg inför nästa säsong, nämligen.

Från och med facelift (2009) så fick icke-S samma bromsar som S (men svarta ok istället för röda), om det då erbjöds 17" till S 2009-2012 (t.ex. för vinterdäck) så borde det gå att få på över bromsarna även på äldre S. Jag har inte tänkt på om 17" listas på klisterlappen för däckstryck på b-stolpen på min bil.

Angående internetkunskap om Porsche och bankörning så finns den framförallt i USA, där är man inte heller lika främmande för eftermarknadsdelar (även om det finns "puritaner" där också). På Planet 9 och Rennlist har jag hittat mycket matnyttigt:
https://www.planet-9.com/forums/#987-discussion-group-cayman-boxster.9 . . . .
https://rennlist.com/forums/porsche-technical-discussion-areas-49/

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621



Meantek skrev:
Du som laborerat lite med fälg och däck, funkar 17" på en 987 Cayman S? Hittar mest bara trådar om folk som fnyser åt allt annat än originaldelar, men tycker att det borde vara möjligt. Icke-S har ju 17" som standard, men så är också bromsarna mindre.

Planerar banfälg inför nästa säsong, nämligen.

Häng mer på Rejsa än på de där fnys-forumena, är mitt tips.

Cayman S av din årsmodell har samma uprights och bromsar som min Boxster. Till den vet jag att 17 tum passar ledigt, kanske också 16 men det kan jag inte svära på.

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



Victor. skrev:
Från och med facelift (2009) så fick icke-S samma bromsar som S (men svarta ok istället för röda), om det då erbjöds 17" till S 2009-2012 (t.ex. för vinterdäck) så borde det gå att få på över bromsarna även på äldre S. Jag har inte tänkt på om 17" listas på klisterlappen för däckstryck på b-stolpen på min bil.

Angående internetkunskap om Porsche och bankörning så finns den framförallt i USA, där är man inte heller lika främmande för eftermarknadsdelar (även om det finns "puritaner" där också). På Planet 9 och Rennlist har jag hittat mycket matnyttigt:
https://www.planet-9.com/forums/#987-discussion-group-cayman-boxster.9 . . . .
https://rennlist.com/forums/porsche-technical-discussion-areas-49/

Tack!

i96danma skrev:
Häng mer på Rejsa än på de där fnys-forumena, är mitt tips.

Cayman S av din årsmodell har samma uprights och bromsar som min Boxster. Till den vet jag att 17 tum passar ledigt, kanske också 16 men det kan jag inte svära på.

Jo, fast min närvaro på Rejsa är ju mest för att driva med Tord. Ett practical joke, liksom.

Tack för infon, tycker det ser väldigt luftigt ut med de 19-tummare som sitter på i nuläget.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Bilen blev väldigt snygg med de hjulen.
Du inspirerar mig till att kanske tag i det där med att ställa in de ställbara dämparna med....

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824


Trådstartare
Hög tid att sammanfatta resten av säsongen 2021!

18 juli var det slalom med PCS igen på Ljungbyhed, jag kom på fjärde plats av 17 bilar i min klass, mycket nöjd.


Snabb gul Boxster

I år blev MSCCs backtävling i Minnesberg söder om Svedala inte inställd som under 2020, så jag var där och tittade. Jag blir alltid sugen på en vagnboksmässig bil för att kunna köra på liknande evenemang när jag är där, men det blir i så fall med någon annan bil än Caymanen.






Hela evenemanget och omgivningarna känns väldigt brittiskt

Sedan tänkte jag nämna några ord om nästa evenemang även om Porschen inte var med. jag arrangerade konbana med MX-5 Racing Club på Ljungbyhed 29/8, och även i år så var min gamla MX-5:a med. Bilen hade bytt ägare igen inför säsongen 2021 och jag fick ta ett par varv i konbanan med den


Väldigt bekant miljö men det var ett tag sedan märkte jag när jag körde den, mindes inte att den var så oerhört "direkt" i känslan


Bruksbilen fick vila och agera stativ för tidtagningsdisplayen

Därefter var det inte mycket aktivitet, bilen stod stilla i fyra veckor och jag hade råkat glömma bluetoothadaptern igång så när jag skulle köra till Sturup för att vara flaggvakt på MSCC:s KM-deltävling 4/9 så räckte det som var kvar i batteriet inte till startmotorn. Efter uppladdning var dock ordningen återställd. Sedan dröjde det till 25/9 och konbana med Kalmar Sportvagnsklubb. Har inga bra bilder därifrån och kommer inte ihåg hur det gick heller, men jag minns att det var en kul bana (som alltid iofs), och nu var tidtagningssystemet igång, med startlampor och allt thumbs up Det gjorde ju att man blev taggad att göra "bestämda" starter från stillastående men med förra årets wheel hop och motorlampa i minnet tog jag det rätt lugnt iväg ändå. Jag funderar lite på hårdare motorfästen, 964 RS-fästen (fortfarande gummi men rätt hårda) ska tydligen vara bolt-on.

Nu var det nästan oktober, men säsongen var fortfarande inte riktigt slut. 3/10 stod jag flaggvakt på MSCCs sista KM-deltävling för säsongen och det var några gatbilspass inlagda mellan tävlingsheaten den här gången. Sista gatbilspasset fick funktionärerna köra gratis, så jag och två Miator fick ett delvis fuktigt och delvis torrt Knutstorp för oss själva i 20 minuter, perfekt säsongsavslutning


Det är ofta blött på sista MSCC KM på Knutstorp, så även denna gång


Pre-facelift vs. facelift 987:or

Sen var det mest oljebyte, tvätt, dammsugning osv. inför avställning kvar.

Den skarpögde ser att EU/S-märket på skylten är blått igen, jag fick backning på mina svarta klistermärken som jag har kört med sedan 2018 (och genom Tyskland/Österrike/Italien) i gränskontrollen på Öresundsbron efter en liten Köpenhamnstur, inga böter men fick dra bort dem på plats

Nästa säsong kommer nog se liknande ut, men jag vill köra lite mer bana utöver konbana. Dock är det ett evenemang som jag har varit sugen på länge som jag tänkte försöka få till och det är Kalmar Sportvagnsklubbs "kust till kust"-körning. En kväll i juli startar man från en strand i Halland exakt vid solnedgången och sedan körs det småvägar genom Småland för att möta soluppgången vid en strand på östra Öland.

Tekniskt så är det nog snart dags för nya skivor och belägg, och så ska jag få dit mitt förlängda vingblad som har legat i förrådet i två år nu

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

Allt du behöver göra är att fråga





Jag får nog ägna några timmar i veckan åt att sortera lite slalombilder så det blir lite eftersnack. Aningen sent, men ändå...

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824


Trådstartare
Större delen av säsongen har gått, men det är en del kul kvar. Ambitionen att köra KSVKs Kust till Kust gick åt skogen än en gång, jag prioriterade tyvärr att köra PCS slalom dagen efter. Utöver det slalomtillfället har det blivit ytterligare en slalom med PCS, och båda gångerna har jag lyckats ta förstaplatsen i min klass och därmed också totalen. Klassindelningen har dock ändrats lite till i år (996/997 och 986/987 är i samma klass, innan var det 997/991 och 987/981), men mina tider hade räckt till 3-4 plats i R-klassen (alla bilar med R-däck och GT2/3/4/Turbo) så det går hyfsat snabbt ändå.



Nästa event är riksfinalen i PCS slalom 17 september där de 4-5 bästa i varje klass i varje region kan ställa upp, i år går den i Region Öst (Kalmar) så det är nära och bra (det är olika regioner som står värd för finalen varje år).

Ett par besök på tisdagsträffen på Borgeby Slott har också hunnits med:


På tekniksidan så ligger vingbladet fortfarande olackat i förrådet, men en ny glappfri kabel till bluetoothmottagaren har hittat på plats och ett nytt bilbatteri. Det gamla var ett Bosch 80 Ah som satt i när jag köpte bilen 2016, och efter en hyfsat djup urladdning häromåret (misslyckat startförsök) och efterföljande 12 timmar innan det fick laddning och allmän åldring så gick startmotorn rätt långsamt när bilen hade stått nio dagar, så jag beställde ett nytt batteri. När jag skulle montera det igår så hade bilen stått i drygt tre veckor och det var precis så att centrallåset orkade öppna, så det var definitivt dags för ett nytt. Det blev ett identiskt Bosch-batteri, jag vill inte ha ett litet batteri där man är orolig om man ska kunna starta efter några korta sträckor eftersom jag inte har möjlighet att ladda i garaget.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche Cayman S "3400 RT" -09
<<   1, 2, 3, 4   >>
7 besök senaste veckan (24601 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande