Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
#Club1000... ?
<<   1, 2, 3   >>
11523 besök totalt
Jon_R
Nybro
Här sen Feb 2006
Inlägg: 578



thumbs up låter spännande!

_________________
Jon Rolfsson
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 838



http://www.bridgetogantry.com/yes-we-just-built-a-68hp-citroen-racecar . . . .

Här har de en tävling i samma anda med 2cv och tillåter numera citroen c1

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Vi är några som står vid sidan om banan och kollar när SPVM kör race och vi har funderat på om det hade gått att göra ett modernt tusencup-reglemente som ryms inom Modsport och Roadsport.

1. Motor 1000cc N/A, orörd mellan insugsfläns och avgasfläns. Insug, avgassystem och elektronik är fritt (Ingen turbo eller andra hjälpmedel) Alternativt samma regler kring motorn som i Superbike, d.v.s. olika volym beroende på antal cylindrar
2. Kaross med täckta hjul från serieproducerad bil. Bygger man en rörram med plastkaross skall förlaga vara en serieproducerad bil, d.v.s. inga LMP-prototyper, Cam-Am etc. Hjulbas och motorplacering skall stämma med förlagan.
3. Ingen minimivikt.
4. Inga kolfiberbromsar eller andra liknande exotiska fördyrande delar.
5. Max tre uppsättningar däck per säsong (Kan ju skrotas men det håller nere kostnaderna.)

Thats it! (Förutom säkerhetsbestämmelser och annat som behövs)

Är det samma reglemente i T/A och SPVM så kan man ju köra båda thumbs up

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



Klingan75 skrev:
Vi är några som står vid sidan om banan och kollar när SPVM kör race och vi har funderat på om det hade gått att göra ett modernt tusencup-reglemente som ryms inom Modsport och Roadsport.

1. Motor 1000cc N/A, orörd mellan insugsfläns och avgasfläns. Insug, avgassystem och elektronik är fritt (Ingen turbo eller andra hjälpmedel) Alternativt samma regler kring motorn som i Superbike, d.v.s. olika volym beroende på antal cylindrar
2. Kaross med täckta hjul från serieproducerad bil. Bygger man en rörram med plastkaross skall förlaga vara en serieproducerad bil, d.v.s. inga LMP-prototyper, Cam-Am etc. Hjulbas och motorplacering skall stämma med förlagan.
3. Ingen minimivikt.
4. Inga kolfiberbromsar eller andra liknande exotiska fördyrande delar.
5. Max tre uppsättningar däck per säsong (Kan ju skrotas men det håller nere kostnaderna.)

Thats it! (Förutom säkerhetsbestämmelser och annat som behövs)

Är det samma reglemente i T/A och SPVM så kan man ju köra båda thumbs up


Med regler likt ovan glider man långt ifrån ursprungliga tänket med gräsrostsracing/club-tänk.

Ingen minimivikt och tillåtet att bygga rörram mm då finns risken att det snabbt blir 500kg rörhögar med MC-motorer på 150hk och plastkaross över.

Ganska långt ifrån det ursprungliga tänket där praktiskt taget vem som helst kan vara med och bygga en bil och vara med och köra.

Har själv kört BMC/castrol cup med klassiska hundkojor och vet hur snabbt 1000cc kan gå med låg vikt.

Varför krångla till det, jag förespråkar enkla regler, med endast enklare modifieringar tillåtna så fler ser det möjligt att vara med, annars blir det inte många utövare i slutändan tror jag.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2235



Som ensamstående, fattig, farsa hängandes och fantiserandes här på rejsa så skulle detta kunna vara ett alternativ ju! Vad är det för bilar vi pratar om, nyare - äldre? Besiktigade av sbp eller "skrotade"? Gå upp några kubik så att fler bilar blir valbara? Vikt/effekt/kubik regler? Kom överens om regler och gör det billigt så är jag på! Jag vill tex ha en sån här, men den kanske är för gammal... (Fiat Punto mk1 - 1.1L)



_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Det ska vara enkelt och okomplicerat. Inte så mycket bygga - fokus på köra. My .


C1/Aygo finns ju från 15kSEK på Blocket. För 20k minus prutmån kan man nästan välja och vraka.

https://www.blocket.se/hela_sverige?q=C1+OR+Aygo&cg=1020&w=3&a . . . .

Är man lat skaffar man en färdig skruvbur.
http://www.safetydevices.com/motorsport/products/roll-cage/Citroen+C1+ . . . .

Åsså behöver man en stol och bälte.

Enhetsdäck tycker jag låter bra.


_________________

Rice and shine
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



Lars Falk skrev:
Det ska vara enkelt och okomplicerat. Inte så mycket bygga - fokus på köra. My .


C1/Aygo finns ju från 15kSEK på Blocket. För 20k minus prutmån kan man nästan välja och vraka.

https://www.blocket.se/hela_sverige?q=C1+OR+Aygo&cg=1020&w=3&a . . . .

Är man lat skaffar man en färdig skruvbur.
http://www.safetydevices.com/motorsport/products/roll-cage/Citroen+C1+ . . . .

Åsså behöver man en stol och bälte.

Enhetsdäck tycker jag låter bra.



+1 på den!

Nissan Micra K11 och Toyota Yaris runt milleniumskiftet verkar vara gott utbud på och tror de är hyfsat driftsäkra. Finns för en runt en tia på blocket.

Yarisen har några fler Hk men micran är ungefär 100kg lättare, micran finns gott om färdiga enklare uppgrades till så som fjädrar och stötdämpare, skruvbur mm.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Minvikt är ett mycket enkelt och generellt sätt att minska ivern att förbättra sönder konceptet.

Det teknisk jobbiga är ju att det inte är absolut (mätbar) prestanda eller nödvändig modifieringsnivå som spelar roll, det är den upplevda modifieringsgraden för teoretisk pallplats som lockar/skrämmer deltagare.

Vad väger en brandrensad C1 med bur utan förare? 800kg?
Max 1200cc standardmotor med max 80hk standard (gärna motorlista).
Det skulle bli ett väldigt kort reglemente och man får väl ändra lite efter nåt tag om det endast är en bil som "funkar".

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251



Vem styr upp detta?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669



Kul ide!
Ger den helt klart thumbs up

Racing med en låg budget och "stort" utbud av bilar låter helt klart mycket intressant, speciellt nu när jag letar banbil.
Kan man dessutom köra lite TA på en relativt låg budget så vore det ju riktigt kul!

_________________
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Finns det nån TA-klass som är lämplig för <100hk ?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



Niklas Falk skrev:
Minvikt är ett mycket enkelt och generellt sätt att minska ivern att förbättra sönder konceptet.

Det teknisk jobbiga är ju att det inte är absolut (mätbar) prestanda eller nödvändig modifieringsnivå som spelar roll, det är den upplevda modifieringsgraden för teoretisk pallplats som lockar/skrämmer deltagare.

Vad väger en brandrensad C1 med bur utan förare? 800kg?
Max 1200cc standardmotor med max 80hk standard (gärna motorlista).
Det skulle bli ett väldigt kort reglemente och man får väl ändra lite efter nåt tag om det endast är en bil som "funkar".


C1/aygo verkar ha tjänstevikt runt 900kg så 800kg känns inte omöjligt, Micra K11 väger 920kg tjänstevikt men sett de som lyckats få ned de till runt 750kg, men det är säkert utan soppa och förare mm.

Inredningsdetaljer mm (sådant man normalt skrotar ur vid bygge) väger sällan speciellt mycket i dessa microbilar.

Niklas Falk skrev:
Finns det nån TA-klass som är lämplig för <100hk ?


Inte ännu.

Läs mitt inlägg på första sidan, jag har lyft frågan med TANU, men skulle det gå i stöpet så finns det säkert andra som skulle vara intresserade, bara underlaget (X antal startande) finns så är det nog inga problem.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Man skulle nästan kunna ha en lista med godkända bilmodeller faktiskt. Så enromt är inte utbudet och detär ju lätt att lägga till modeller om man missat någon

_________________
Magnus Thomé
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Bör nog vara en vikt/effekt gräns istället för en minvikt om det ska bli ett reglemente som gynnar många bilar.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



TPR skrev:
Bör nog vara en vikt/effekt gräns istället för en minvikt om det ska bli ett reglemente som gynnar många bilar.


Egentligen ingen dum idé då vi redan har så i de 2 lägsta klasserna i TANU.se: http://timeattacknu.se/rulebook/

Problemet är dock att dessa 1000cc bilarna släpar på ganska mycket vikt/Hk (ca 11-14Kg/hk), jag lekte lite på skoj med vikt/effekt och exempelvis en 1500kg och 120hk hamnar på ungefär samma vikt effektförhållande (12.5kg/hk).

Ser inte riktigt vilka biltyper som skulle kunna bli aktuella eller intressanta för folk att komma och köra med.

Jag skulle önska ett enkelt reglemente mycket likt de som redan skissats på.

Typ:

* Biltyp: Serieproducerade bilar.
* Motor: max 1059cc, samma typ som satt i bilen, endast modifiering av luftfilter/avgas tillåten
* Säkerhet: Minimikrav båge/halvbur, stol och 4-punktsbälte, bogserögla tydligt utmärkt fram och bak.
* Chassi: Stötdämpare, fjäder och kränghämmare får bytas fritt, ej justerbar coilover typ.
* Kaross: original, lättning av inredning är tillåten, dock skall instrumentbräda vara kvar, dörrsidor täckta, vindruta original.
* Bromsar: original typ, belägg och bromsslangar får uppgraderas.
* Däck. max 195breda, gärna enhetstyp förslagsvis Nankang NS2R eller liknande som funkar bra och vettigt prissatt.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251



Wärhner skrev:

* Motor: max 1059cc, samma typ som satt i bilen, endast modifiering av luftfilter/avgas tillåten
prissatt.


Tror ovan är svårt då inte många bilar kvalar in. Är det inte bättre med en maxvikt och effekt?
Alt att man bara klassar in syskonbilarna Aygo, C1, 107?


EDIT: Hittade en gammal tråd med liknande ämne: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7370

/R

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
OLLERIXON
Örebro
Här sen Dec 2004
Inlägg: 178



Jag ställer mig i kön för de som tror det här kan bli en grymt skoj och framförallt väldigt jämn klass!

Precis som Magnus skriver tror jag på att försöka sammanställa en lista över tillgängliga bilar för klassen.

_________________
Olle Erixon
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Nyckeln till att få detta att fungera tror jag är att gå på enkla entydiga regler, och att verkligen sträva efter att det inte skapas några gråzoner.
Kanske skulle man till och med göra det så enkelt att man bara tillåter C1/Aygo/107...?
Jag tror att det kan finnas fördelar att hålla det så pass tajt.

Vilka bilar är annars aktuella?

Wärhner skrev:
1059cc
Vilken bil är detta? (orkar inte googla just nu)


Vad finns det för däck som skulle vara vettiga?
NS2R verkar ju finns tillgängliga i smådimensioner.


_________________

Rice and shine
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



Lars Falk skrev:
Nyckeln till att få detta att fungera tror jag är att gå på enkla entydiga regler, och att verkligen sträva efter att det inte skapas några gråzoner.
Kanske skulle man till och med göra det så enkelt att man bara tillåter C1/Aygo/107...?
Jag tror att det kan finnas fördelar att hålla det så pass tajt.

Vilka bilar är annars aktuella?

Wärhner skrev:
1059cc
Vilken bil är detta? (orkar inte googla just nu)


Vad finns det för däck som skulle vara vettiga?
NS2R verkar ju finns tillgängliga i smådimensioner.



C1/Aygo/107, sedan finns ju som tidigare nämnt Nissan Micra K11 93-01 och Toyota Yaris 99-04.

Finns säkert fler modeller, men de ovan känns vettigast mest pga vikt och utbud.

Skrev fel i mitt tidigare inlägg, 1049cc skulle gränsen gå, vet att många bilar i denna storlek har konstiga cylindervolymer exempelvis 1068cc eller 1083cc kallas 1.1L. Få bilar har exakt 1000cc eller 1100cc.

Tror 185/60-14 kan bli en vettig dimension för dessa småbilar, erfarenhetsmässigt så sliter lätta bilar varken bromsar eller däck i någon större utsträckning, åkte 2,5år trackdays på samma set belägg och R-däck på min gamla corsa A som vägde 900kg.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Norden
Gnosjö
Här sen Aug 2003
Inlägg: 418



Vilket roligt koncept! Första gång jag satt i en "räserbil" var det en framhjulsdriven liten sak med 165 breda däck. För ett par år sedan körde jag även Dacia-bilarna ute på Anderstorp - behöver inte gå fort för att vara otroligt roligt!

_________________
Mattias Nordenström
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Lars Falk skrev:
Nyckeln till att få detta att fungera tror jag är att gå på enkla entydiga regler, och att verkligen sträva efter att det inte skapas några gråzoner.
Kanske skulle man till och med göra det så enkelt att man bara tillåter C1/Aygo/107...?
Jag tror att det kan finnas fördelar att hålla det så pass tajt.

Vilka bilar är annars aktuella?

Wärhner skrev:
1059cc
Vilken bil är detta? (orkar inte googla just nu)




Du har ju VW UP, Skoda Citigo, Seat Mii
De är väl iof lite dyra hittils för att vara budget men det kommer...

Finns även VW Lupo/Seat Arosa med 1.0 men det är en sällsynt slö sak med 50hk.

Behöver ju inte nödvändigtvis vara en racingklass utan man kan ju träffas ett gäng på en trevlig banträff och ha kul och lära sig genom att köra mot varandra.

Konceptet är intressant, jag är dock inte helt säker på att r-däck är rätt väg att gå. Lite sportigare gatdäck kan nog räcka för att inte skapa känslan av att bilen bromsar bra, tar kurvor bra men är väldigt långsam ur kurvor och på raksträckorna som det lätt blir med r-däck. Å andra sidan begränsar r-däck effeken av den lilla motorn på rakorna och minskar risken för att innerhjulet spinner.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Allmänt banåkaforum
#Club1000... ?
<<   1, 2, 3   >>
11523 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande