Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Anliggande bakbromsar vid bankörning | 2 besök senaste veckan (1534 totalt) |
Har fått problem med att bakbromsarna börjar ligga på när jag får upp värme i bromsarna, dvs efter 2-3 varv på banan. Känner även vibrationer i pedalen. Fortsätter man köra så blir bakbromsarna extremt varma och då hör man även att bromsarna ligger på.
Bromssetupen är följande: Dubbla Girling huvudbromsscylindrar med bromsvåg AP 4 kolvsok fram med Pagid RS29 belägg, AP 308mm skivor AP 2 kolvsok bak med Brembo HP2000 belägg, dvs gatbelägg som ska tåla lättare bankörning. Slitsade 288mm EBC skivor. Jag har bytt tätningar i bakoken och de såg ut som nya när det gäller kolvar och lopp. Låter man bromsarna svalna så försvinner problemen. På vanlig väg så funkar bromsarna som dom ska. Vad ska jag göra? _________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
Har du kollat så du har ordentligt spel mellan pedal och innan stången börjar påverka cylindrarna i pedalstället?
Testa och justera till så du får lite mer spel och se om felet kvarstår. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
På samma tema kanske...
Det är inget i bromsvågen som "fastnar"? Det fick jag en gång och fattade inte vad det var först, mer än att bakbromsarna låg på. Då var det den ena "clevis" (vad det nu heter på svenska ) som när pedalen åkte tillbaka fastnade på en av muttrarna till infästningen av bromsvågen. Lite justering så var det löst. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
Slangarna bak är helt nya.
Har bra spel i bromsvågen och det ser inte ut som det kan bli byrålåda där. Provade även att ställa på extra mycket spel i bromsvågen men det blev ingen skillnad. Slår jag av på takten eller åker när det är blött så man inte använder bromsen lika mycket så funkar det som det ska. _________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
Kolla så inte kolven kärvar på 'bak' cylindern.
De måste återgå helt mot sitt stopp. Det släpper upp vätska i behållaren då, gör det inte det nog snabbt kan man 'pumpa ut' kolvarna i oken då man bromsar oftare. _________________ Patrick Wetterskog |
Har haft samma problem med anliggande bakbromsar när jag körde med Wilwood och Girling huvudbromscylindrar, dvs de som tätar framåt när man bromsar (anslutning till vätskebehållaren fram). Har bytt till Tilton 76 huvudbromscylindrar som har samma princip som AP och de flesta standardbilar idag (vätskebehållarens anslutning på mitten). Efter det inga problem.
|
En lite mer udda variant som jag råkade ut för var att när det blev varmt så kärvade beläggens metallplatta mot oket pga expansion av värmen. Blev så tokigt att plattan blev böjd till slut.
_________________ Magnus Thomé |
Skruva banåkabil Anliggande bakbromsar vid bankörning | 2 besök senaste veckan (1534 totalt) |