Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Fjäderbensstag - Cambereffekt? (Kapad tråd) | 1 besök senaste veckan (1604 totalt) |
Din förklaring tycker jag verkar mycket rimlig Andreas. Vad kan man då räkna med att man vinner i "icke förlorad" cambervinkelsminskning? om man tar en BMW E30 (för skojs skull) så har den ju (numer iaf) en ganska "flexig" kaross. Åtminstone om man jämför med en modern bil. Hur mycket kan man då räkna med att man slipper förlora i minskad cambervinkel genom att ha ett dylikt stag på plats? Blir det en mätbar/känslomässig effekt? Föv så borde väl camberkontroll vara den största anledingen till att man monterar ett strutbrace? Är jag begriplig? _________________ Mvh/Micke Regnell |
||
Jodå, jag är med på hur du menar.
Med tanke på att dessa lite äldre bilar med stor sannolikhet nu börjar bli lite veka i karossen borde ett stag absolut göra skillnad. Särskillt om man har lite stummar fjädrar, bussningar osv. Har hört av andra att de märkt skillnad på att bilen blir mer direkt. Men vet inte själv tyvärr. |
||
Jag hade en tysk bil för några år sen med flexibel cambervinkel. Den hade garanterat funkat bättre med fjäderbensstag. När jag hissade upp bilen från marken flyttade sig övre fjäderbensinfästningen cirka 50mm utåt på ena sidan. På andra sidan var det betydligt bättre med mindre än en tum flex.
Det dröjde några timmar innan jag tog mig hem från garaget den gången. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Jag plockade bort fjäderstaget på min M3 och jag märker ingen som helst skillnad på väghållningen. Jag kommer ihåg att fjäderbenstag var något som diskuterades på chassi- och väghållningsseminariet i enköping i vintras. Och det som sades där var att det gör störst nytta på tex. rallybilar som ibland lyfter från marken och med genomslag i fjädringen.
_________________ /// Mvh Ferenc Papp |
||
Göra som Göran M med två plaströr och en fjäder emellan ger ju direkt om det rör sig.
Frågan nu är ju bara hur man ska jacka upp bilen för att få ett bra och verkligt mått på vad som händer i en kurva. För att bygga fästen osv med hävarmar är inte för de flesta tyvärr... Lyfta mitt på motorbalken borde väl ge ngn form av vettig indikation. Ska bli mkt intressant att höra vad du kommer fram till Micke. |
||
Skruva banåkabil Fjäderbensstag - Cambereffekt? (Kapad tråd) | 1 besök senaste veckan (1604 totalt) |