Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hjälp att räkna på hydraulik, någon expert??
4 besök senaste veckan (1389 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Inte 100%uppenbart att det gäller banåkabil, men ett tillbehör kan vi kalla det så hoppas det får ligga kvar ändå.


Råkar ha två nya hydraul cylindrar liggandes 50/80mm.
Och en hydraul pump, (3fas) 180 bar inställning.

Funderar på om jag skulle bygga en egen press av det istället för att det bara ligger.


Så tänkte jag bygga den strax över en meter bred. Så jag kan göra en en meter lång kniv och dyna att använd den som en enklare kantpress.

Någon som kan räkna ungefär hur tjock plåt resp aluminium en sådan skulle klara av.

Och kanske inte uträkning men någon någorlunda gissning hur grova balk jag behöver för övre och undre "fästen" för "arbetsbord" hydraulcylindrar, underlägg för dyna osv.


Hade tänkt ha den som sagt lite över 1000mm bred med cylindrar sittandes kanske. Cc 850-900 vad som blir lagom när jag bygger.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



Snabb beräkning är att du får c:a 7,2 tons tryckkraft (2 cylindrar med 50 mm diameter vardera ger 2*19,63=39,3 cm2 cylinderyta, 180 bar är 183,5... kg/cm2, 39,3*183,5 = 7207,9 kg).
Hur mycket det räcker till beror på dynan också, här finns några exempel: https://sv.wikipedia.org/wiki/Kantpress

Hittade den här tabellen: hjoverktyg.com/wp-content/uploads/2011/11/presskraft_luftbock.pdf
Frågan är om du inte ska göra den lite smalare, det är inte mycket den orkar på en meters bredd och i tabellen ser man att det inte rekommenderas särskilt bred dyna till tunnare plåt.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Victor. En 50/80 mm cylinder har 50 kolvstång och 80 mm kolv. Dvs trycksidan har 80 mm dia på kolv. Retursidan är 80 men det går bort 50 som kolvstång äter upp.

Sitter lite dumt just nu så kan inte kolla länkarna direkt, men ska göra det senare idag.
Men har du lust att hjälpa mig räkna om jag vill bygga, jag är ingen matte expert så om inte annat kan det vara bra med någon mer som dubbelräknar

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



knotan skrev:
Victor. En 50/80 mm cylinder har 50 kolvstång och 80 mm kolv. Dvs trycksidan har 80 mm dia på kolv. Retursidan är 80 men det går bort 50 som kolvstång äter upp.

Sitter lite dumt just nu så kan inte kolla länkarna direkt, men ska göra det senare idag.
Men har du lust att hjälpa mig räkna om jag vill bygga, jag är ingen matte expert så om inte annat kan det vara bra med någon mer som dubbelräknar

Aha, då blir det lite mer tryck:

80 mm diameter ger 50,3 cm2 yta, två kolvar ger då 2*50,3=100,5 cm2 (allt avrundat till en decimal).
100,5*183,5 = 18447,4 kg, d.v.s. 18,4 ton thumbs up

Enligt pdf-tabellen ovan så räcker det till att bocka 2 mm plåt (med brottgräns/Rm 400 N/mm2) på 16 mm dyna vid en meters bredd, känns lite mer användbart än första beräkningen thumbs up

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Jag skulle klara mig med en dyna runt 25 mm vilket isåfall räcker för upp till typ 3mm?? Kanske inte på fulla bredden men det går till lite smalare bitar annars får man slipa en linje i plåten innan knäck

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Skruva banåkabil
Hjälp att räkna på hydraulik, någon expert??
4 besök senaste veckan (1389 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande