Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Airjacks kopior?
1722 besök totalt
wiking72
Malmö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 677


Trådstartare
Har försökt söka men hittar inte riktigt

Skulle vilja ha riktiga men pga priset på 4-5papp stycket så funderar jag på någon annan lösning typ dessa




Frågan är hur stora jag behöver och hur jag räknar ut detta
Lr de e någon som har någon annan vettig ide

Bilen kommer väl väga 1200kg med 60/40 I viktfördelning,så tanken var ju 1st bak o 2st fram

_________________
Stefan Lindh

Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC
Bygger Manta B med 3.0 TIC

https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Det första jag undrar är vad du skall driva dem med för tryck. Det avgör hur mycket kolvarea du behöver.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
wiking72
Malmö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 677


Trådstartare
8bar klarar kompressorn så de borde ju gå o vara lagom

Riktiga kräver ju 10bar och då måste jag ha gastub o asa runt me

_________________
Stefan Lindh

Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC
Bygger Manta B med 3.0 TIC

https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Det finns nog någon gammal tråd i racetech eller skruvaforumet ang. pneumatiska kolvar som airjacks.

De där axlarna är förhållandevis böjkänsliga. Diametern är inte jättestor och de är känsliga för snedbelastning. När man lyfter bilen är det ju omöjligt att lyfta alla kolvar samtidigt, så snedbelastning kommer ske.
Man ska nog börja med att se hur stor den är, och sen uppskatta om det är rimligt att kolven klarar det.

Airjacks har ju mycket större diameter - finns antagligen en anledning till det...
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Tre kolvar på 80 mm orkar precis lyfta 1200 kg vid 8 bar. Jag skulle dock vilja ha lite marginal så om man räknar med att det finns 6 bar så skall kolvarna vara drygt 90 mm för att orka. Sen är frågan om man förmår placera de tre kolvarnas lyftpunkter i en triangel med exakt samma belastning på alla tre kolvar. Det är också surt om bilen lyfter rakt när den är tom men kantrar när man hissar den med förare i. Det krävs marginaler av flera skäl alltså. Anders räknar upp en mängd andra saker att tänka på som alla är värda att ta hänsyn till.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
wiking72
Malmö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 677


Trådstartare
Tackar för visat intresse

Känns som det bara e o lägga ner den ideen

Får väl spara lite pengar lr höja bilen...

_________________
Stefan Lindh

Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC
Bygger Manta B med 3.0 TIC

https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts
Citera
Skruva banåkabil
Airjacks kopior?
1722 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande