Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Chassiuppgradering (budget) volvo S40 2001 (STEC-light)
<<   1, 2
5727 besök totalt
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



DaWa skrev:
Har två följdfunderingar.
-Om vi skulle bygga om till Coilovers för att kunna välja bland fler standardfjädrar, tips på var man kan köpa dessa? Fjädrar alltså. Gärna om någon vet leverantör som skriver ut dimensioner och hårdhet.

@TPR: när ni gjorde er bakre krängningshämmare, minns du ifall ni använde originalstaget ner till bärarmen? (Kort stag med kulled i varje ände).


Första generationen av S40 och V40 har väl coilovers original fram och bak? Eller har er bil blivit ombyggd till någonting annat?

Coilover = fjädern sitter runtom stötdämparen

_________________
Roland Johansson
Citera
Mr. Pink
Belmont Kalifornien USA
Här sen Dec 2005
Inlägg: 181



Jag råkar sitta på lite chassi data från första generationens volvo v/s40.
Hoppas det kan vara användbart.







_________________
Johannes Edrén
R5 Gt-TURBO
2016 Ford fiesta ST
1953 Ford F100
2023 Ford Bronco Badlands
Citera
Per Honda
Stockholm
Här sen Jun 2014
Inlägg: 202



DaWa skrev:
Har två följdfunderingar.
-Om vi skulle bygga om till Coilovers för att kunna välja bland fler standardfjädrar, tips på var man kan köpa dessa? Fjädrar alltså. Gärna om någon vet leverantör som skriver ut dimensioner och hårdhet.

@TPR: när ni gjorde er bakre krängningshämmare, minns du ifall ni använde originalstaget ner till bärarmen? (Kort stag med kulled i varje ände).


Demon tweeks brukar jag handla från. Ligger i uk, men grejorna kommer på ca en vecka
https://www.demon-tweeks.co.uk/

_________________
// P e r r a
P e r _ F o h l s t r ö m
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



DaWa skrev:
Har två följdfunderingar.
-Om vi skulle bygga om till Coilovers för att kunna välja bland fler standardfjädrar, tips på var man kan köpa dessa? Fjädrar alltså. Gärna om någon vet leverantör som skriver ut dimensioner och hårdhet.

@TPR: när ni gjorde er bakre krängningshämmare, minns du ifall ni använde originalstaget ner till bärarmen? (Kort stag med kulled i varje ände).


Jag har också köpt från Demon Tweeks:
https://www.demon-tweeks.co.uk/motorsport/competition-springs/faulkner . . . .

Har för mig vi köpte stag från Biltema som vi kapade och svetsade ihop så lederna pekade 90 grader från varandra.
Bra om det är lätt att lossa för justering, så helst inte insex i änden.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 208


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:

Första generationen av S40 och V40 har väl coilovers original fram och bak? Eller har er bil blivit ombyggd till någonting annat?

Coilover = fjädern sitter runtom stötdämparen

Ja det är helt riktigt, det är jag som inte riktigt koll på termerna bara. Fjädern sitter runtom stötdämparen original och man monterar dessa tillsammans, som ett "paket". Jag trodde först att coilovers alltid var ställbara i höjd. Men det skulle dock vara tacksamt att bygga om originalgrejerna för att lättare kunna välja bland standardfjärdrar av olika hårdheter.


Mr. Pink skrev:

Jag råkar sitta på lite chassi data från första generationens volvo v/s40.
Hoppas det kan vara användbart.

Super, stort tack för att du tog dig tid och lade upp detta! Kan vi nog ha nytta av!

TPR skrev:

Jag har också köpt från Demon Tweeks:
https://www.demon-tweeks.co.uk/motorsport/competition-springs/faulkner . . . .

Har för mig vi köpte stag från Biltema som vi kapade och svetsade ihop så lederna pekade 90 grader från varandra.
Bra om det är lätt att lossa för justering, så helst inte insex i änden.

Kanon, tack för info. Ja jag tänkte faktiskt på infästningen, det blir ju lättare att få till en styv infästning med 90 graders vinkel.

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
Skruva banåkabil
Chassiuppgradering (budget) volvo S40 2001 (STEC-light)
<<   1, 2
5727 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande