Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Garagebygge 50m2
<<   1, 2, 3, ... 14, 15, 16   >>
43 besök senaste veckan (58397 totalt)
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2144


Trådstartare
Michael Th skrev:
Just nära gatan...hos mej har vi så kallad prickad mark 3m längs vägen dvs får ej bebyggas...sådan är ju viktigt att veta.


Egentligen är det 4,5 m från gatan och tomtgräns i Salems kommun, men jag har frågat det tidigare på kommunen och då sa de att jag borde få bygglov att bygga längs med gatan, ca 2 m ifrån, om jag har porten åt sidan istället för mot gatan.

_________________
Rikard Lundberg
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 273



Jag tycker du skall ta dig en till fundrare på om du inte skall göra plattan själv, där har du en hel del pengar att spara.
Här är en bra tråd hur man gör:
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=73&t=9997&sid=d46a . . . .

(jag hoppas moderatorerna inte misstycker att jag länkar till ett annat forum)

Sedan föreslår jag att du köper ett skal av någon tillverkare, gör utsidan helt klar, därefter kan du knalla på invändigt i egen takt efter vad tid och ekonomin tillåter.

_________________
SO Johansson
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2144


Trådstartare
Ja, jag skulle kanske klara att göra plattan själv, men det är ju viktigt att det blir rätt. Ska först se om jag kan få någon bra offert på färdig platta. När en granne skulle bygga hus så skilde sig den högsta och lägsta offerten på plattan med ungefär 100%

_________________
Rikard Lundberg
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 273



Ta gärna in offerter men ta referenser på de som lämnar in, det finns många "Tomtar" i branschen. Alla är inte så seriösa som han som skrev tråden jag länkade till.
Jämför offerterna noga så det inte blir att jämföra "äpplen och päron". T.ex. VVS, Golvvärme, etc.

Med lite händighet är det inga större problem att göra en platta om man följer denna instruktion.
Dessutom kan du lyxa till plattan om du vill utan att priset springer iväg allt för mycket. T.ex. uppgjuten sockel (vilket jag rekommenderar), ingjutna stålplattor för ev framtida övningar, förstärkningar för ev lyft, kraftigare armering etc, etc.

Om du väljer konventionell betong så bör du ha med dig en duktig betongarbetare vid själva gjutningen, det kan vara svårt att få tag i men leta runt, det finns.

Väljer du SKB (självkompakterande) är det enklare att gjuta men lite svårare att få till fall.

Jag har gjort 5 plattor själv, hade hjälp vid själva gjutningen av duktiga betongare när jag göt konvertionellt, SKB gjorde jag själv (2 st). Jag hade ingen förkunskap utan läste och frågade mig fram. Tyvärr så hittade jag "Robban C:s" tråd efter det att jag gjort plattorna, det hade sparat mycket tid för mig om jag hittat den tidigare. Nu kom jag efter mycket letande och frågande fram till samma lösningar som beskrivs i tråden så slutresultatet blev det samma men det hade som sagt varit värdefullt om jag läst tråden innan.

Jag tror helt säkert att du fixar att göra en platta i egen regi om du vill.
Det blir både bättre och billigare, du kommer att få den som du vill ha den, du bygger den åt dig själv och har då tid att vara mer noga.

Lycka till!


_________________
SO Johansson
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059



Kolla med Marcus holm schakt om du inte vill göra själv, han håller till i Södertälje. Han gjorde mark och schakt närnvi bygde hus och garage, sjukt bra snubbe att ha å göra med, resultatet blev riktigt jäkla bra. Han har en tendens att vara rätt uppbokad så man får vara ute i god tid.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9850

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kan rekommendera Magnus och hans grabbar på www.emjiab.se/kontakt/
Hälsa Magnus Lindholm från mig thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2144


Trådstartare
Tack för tips!

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2144


Trådstartare
Fått lite svar från kommunen nu och fick bl.a. veta att jag inte behöver oljeavskiljare till golvbrunn om det är ett privat garage i den här storleken.

Däremot lät det inte så säkert att jag får bygga så nära vägen. Finns en annan plats på tomten som skulle kunna funka, men då är det i en backe och blir helt i sutteräng. Någon som vet något företag i Stockholm som gör markundersökningar för privatpersoner? Vill veta om det är berg i backen innan ev. grävande.

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2169



Hur långt ner i marken måste du gräva dig ner...banka ner en bit arberingsjärn

_________________
Michael Thulesius
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2144


Trådstartare
Michael Th skrev:
Hur långt ner i marken måste du gräva dig ner...banka ner en bit arberingsjärn


Ah, DIY markundersökning Skulle faktiskt kunna funka på den största biten av backen. I bakkant av garaget skulle det nog dock bli nedåt 3 meter, så där blir det svårt. Sen vet man ju inte med armeringsjärn om man hittar en sten eller om det är berg. Men jag kanske kan prova lite med armeringsjärn och även ta hit en grävmaskin och provgräva några smala, men djupa hål och fylla igen. Tänker att det blir billigare?

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2144


Trådstartare
Går lite framåt med garageplanerna. Har fått bygglov nu, men jag fick ändra mig på placeringen på tomten och planlösningen av garaget.

Jag ville ju bygga ett långt garage längs med vägen, men bygglovshandläggaren tyckte att det var bättre om jag la garaget på annan plats, där det var tillräckligt långt från vägen och inte på prickad mark. En sådan plats finns på tomten, men anledningen till att jag inte ville lägga det där från början var att det då hamnar mitt i uppfarten till huset, så att jag får anlägga en ny brant uppfart bredvid. Garaget fick också bli mindre för att få plats. Nu blir det ett vanligt dubbelgarage, med bilarna bredvid varandra, på 49m2 (7x7m). Inte i sutteräng heller, som jag befarade först, utan vi gräver fritt runt.

Har tagit bort några träd och börjat gräva, men efter en stund märkte vi att elledningen till huset går där garaget ska vara (skulle jag kanske kollat innan...). Så nu ska jag få Vattenfall att flytta den ledningen.

Det jag funderar mest på nu är hur betongplattan ska vara. Standard verkar vara 100mm betong och 200 mm isolering (cellplast). Men jag vill ju kunna montera en tvåpelarlyft (eller kanske två tvåpelarlyfter i framtiden?) och tittar jag på Verktygsbodens tvåpelarlyfter står det att de behöver 200mm betong. Ska jag då gjuta hela plattan 200mm, undrar vad merkostnaden blir? Eller ska jag gjuta 100mm och bara förstärka där lyften ska stå? Eller 150mm? Jag har fått en offert på platta med 100mm betong för 2500kr/m2, dvs. 122500kr totalt för hela plattan.

Jag funderar också på golvbrunn. Ska jag ha det behöver det ju vara fall mot brunnen, men ska jag ha lyft behöver ju golvet vara plant?

Skulle också vilja ha tips på någon firma som kan göra en konstruktionsritning på betongplattan. Jag hittade en standardritning för 100mm betong som jag använde till bygglovet, men ska jag ha en tjockare platta eller en platta med punktförstärkningar blir det ju mer special.

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Du känner ingen konstruktör som kan räkna på det?

Hade jag Inte orkat sätta mig och räkna på det så hade jag bestämt var jag ville ha liftarna och gjort 1 kvm förtjockning där fötterna hamnar till 200mm De är ju rätt enkelt, bara att ta bort cellplasten just där.

Jag gissar att dom vill ha 200mm för att fästskruven ska få tillräcklig ingreppslängd.

Du kan ju även fundera på om du vill försänka liftarna så dom är flush med golvet. De blir lite pill, sen får du tills liftarna kommer lägga in något i ursparingarna men trevligt när de väl är klart! Beroende på hur mycke du får spara ur kan de ju bli aktuellt med 300 cellplast och djupare förstärkningar för liftarnas fötter. Då får du mer utrymme under plattan för avlopp etc, brukar vara smidigare att dra allt sånt i cellplasten istället för ner i backen under plattan. Jag vet inte alls hur din tomt ser ut, ventilerar bara ett par tankar

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Instämmer, gör ett gäng "hål" i cellplasten så stort som behövs runt infästningar för lyft.

Den extra tid som krävs för att sänka ner skiten. Lär lätt vara värt det. Speciellt om du gör det själv (låter man någon annan göra det kostar det ju mer och även risk att det blir missförstånd. Så skisser och samtal så du ser till att det blir Rätt krävs såklart)


100mm funkar om du har stora plattor för fötterna på lyften. Och sedan bultar fötterna på bult så du kan "undergjuta" en bit några cm med flyttpackel.

Men jag tycker ändå att du bör lägga tiden på att få ner hela skiten under golv.

Ska du använda verkstaden till annat än att stå under bilen å skruva. Så lär du bli tokig på allt som är ivägen. Speciellt om du bara har 7 x 7 meter att arbeta på.

Annars kan jag varmt rekommendera att iallafall överväga att kanske på andra platsen fälla ned dubbelsax lyftbord.

Ca 1-1.5 brett. Ca 2-3meter långt. Helst dubbelsax och det måste vara dubbla lyftkolvar, vilket innebär en lyftkapacitet på 2-3 ton.
. Köp inget kinesiskt skit utan kolla blocket och diverse nät auktioner. Säljs alltid begagnade. Typ hymo. Marco eller edmo lift. Svensklittverkade grejor med standard hydraulik prylar. Väldigt enkel elektronik etc. Aldrig några problem att reparera eller få tag på material om något blir slitet. Vilket det sällan blir) vill du ha råd så Kan jag "allt" om lyftbord så var inte rädd att fråga.


(kanske även ersätta 2 pelare helt om du inte ska bedriva bilverkstad ) jag har själv inte ångrat en sekund att jag gjorde det (har du högre tak än jag kan du ju faktiskt använda dubbelsax och ordna typ rejäla höga "bockar" du kan ställa ned bilen på om du ska in under helt.

En sådan försvinner helt och inget skit ivägen. Gör avlopp i mitten under så försvinner mycket tö vatten på vintern.

Du kan lyfta gräsklippare. Motorcyklar. Ungars lådbil och tantens syckel eller använda som svetabänk.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2144


Trådstartare
Cassius: ja, det skulle nog funka med 1m2 200mm betong där lyften ska skruvas fast. Men ska jag göra så vid nybygge behövs det ritningar och beräkningar att visa upp.

Knotan: bord med saxlyft låter bra. Jag ska inte bedriva bilverkstad, men jag skulle vilja ha en plats där jag kan ta in och ut bilar och göra lite snabbare jobb (mina brittiska bilar behöver lite justeringar ibland ) och en plats som är mer för långtidsprojekt.

_________________
Rikard Lundberg
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Jag själv har lite träklossar jag bara slänger under bilen vid länkarmsinfästningar så är det bara lyfta.

Som sagt måste man in hela vägen under bilen så är ju rejäla höga bockar bra.

Under motor eller bakvagn når man oftast bra bara man planerar Och parkerar långt fram eller bak på lyftbordet.


Är du säker på att du behöver så detaljerat underlag för bygglovet skull??
När jag byggde skrev jag bara 200mm isolering 100mm betong. 10mm armering enligt gängse standard.

Det är mestadels yttermåtten och placering på tomt. som dem är intresserade av iallafall norrköping kommun.

Eventuelt gropmått å special kring det. Räcker antagligen med att du har tydlig nog kontakt med han som ska armera å gjuta osv.

Var försiktig med att rita med avlopp på bugglovshähandling om du inte har koll på gällande regler med avskiljare.

Jag struntade i avlopp och har bara avrinning för smältvatten

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2144


Trådstartare
knotan skrev:
Jag själv har lite träklossar jag bara slänger under bilen vid länkarmsinfästningar så är det bara lyfta.

Som sagt måste man in hela vägen under bilen så är ju rejäla höga bockar bra.

Under motor eller bakvagn når man oftast bra bara man planerar Och parkerar långt fram eller bak på lyftbordet.


Är du säker på att du behöver så detaljerat underlag för bygglovet skull??
När jag byggde skrev jag bara 200mm isolering 100mm betong. 10mm armering enligt gängse standard.

Det är mestadels yttermåtten och placering på tomt. som dem är intresserade av iallafall norrköping kommun.

Eventuelt gropmått å special kring det. Räcker antagligen med att du har tydlig nog kontakt med han som ska armera å gjuta osv.

Var försiktig med att rita med avlopp på bugglovshähandling om du inte har koll på gällande regler med avskiljare.

Jag struntade i avlopp och har bara avrinning för smältvatten


Jo, både bygglovshandläggaren och KA ville ha ritningar/specifikationer på plattan och om jag ändrar något vill de ha nya ritningar...

Till golvbrunnen behövs det faktiskt inte oljeavskiljare i min kommun. Däremot får jag inte ansluta golvbrunnen till kommunens avlopp, utan måste ha eget. Det blir stenkista och dagvattenbrunn.

_________________
Rikard Lundberg
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Desto Större anledning att se till å rita in lyftar Redan nu då

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2169



Finns vissa som lägger en fet stålplatta under pelarna...när dom har en för tunn betongplatta, stålplattan fördelar kraften på större yta.. klart lätt att snubbla på..
Till min 4 pelare gjorde jag 4 st.1 m2 gropar..200mm betong. med dubbel armerings matta
Hade en kille som grävde. .och fyllde med mack. padda sen la jag ut frigolit form element och armerad själv..sen hjälpte en kille mig i en timme vid gjutningen. .
68m2 under 40 k. tog några kvallar att lägga formelementen och armera sen drog jag vp rör för elen till alla sidor av garaget och till 4 pelarlyften... easy peasy..

_________________
Michael Thulesius
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2144


Trådstartare
Börjat gräva. Tomten är som en skidbacke, så det blir mycket gräva.


_________________
Rikard Lundberg
Citera
Raz
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 805



Vilken firma anlitade du till slut?
Vi ska också till att göra lite markarbete och gjuta platta så jag letar lämplig firma till det.

_________________
Per Lundin
Porsche
Golf Mk1 1.8T - såld
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2144


Trådstartare
Raz skrev:
Vilken firma anlitade du till slut?
Vi ska också till att göra lite markarbete och gjuta platta så jag letar lämplig firma till det.


GFA Bygg från Södertälje www.gfabygg.se

Eller egentligen en annan firma först, men han hade en enmansfirma och blev sjuk och kunde inte göra klart. Hade nog också tagit en väldig tid med första firman, han hade en grävmaskin och en lastbil och grävde en hög i taget, som han sedan körde bort med lastbilen.

GFA har haft två grävmaskiner samtidigt och två lastbilar och kört bort ca 15 lass jord samt kört hit en massa material. Jag kontaktade fler firmor, men GFA var de enda som kunde ge mig en offert och en tidsplan. Är nöjd med dem så här långt, de har varit duktiga och effektiva. Har dock inte fått räkningen än, det blir ju altid en massa tillägg man inte tänkt på...

Det blir 200mm betong i plattan. Kunde inte hitta någon som kunde räkna på/rita upp förstärkningar för lyft i en 100mm platta (vilket KA och bygglovshandläggare ville ha).

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Andra projekttrådar
Garagebygge 50m2
<<   1, 2, 3, ... 14, 15, 16   >>
43 besök senaste veckan (58397 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande