Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Garagebygge 50m2
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16   >>
23 besök senaste veckan (58420 totalt)
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101



Rikard L skrev:


F-n, nu måste jag kanske skaffa en blank Porsche istället för den rostiga Tatran jag tänkte släpa in



Nej,nej, då finns det inget att göra, och kör igång en tråd om Tatran, den väntar jag på

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2148


Trådstartare
Jonas Jonsson skrev:
Jäklar vad fint det blev. Att det gick så mycket färg är troligen för att du slipat br aoch då med öppen betong utan hud suger färgen mer ner i underlaget. Såklart sitter det bättre fast av detta också så "job well done"


Bra, hoppas det sitter. Inte så sugen på att tejpa rutor igen på ett tag

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2148


Trådstartare
Janne J skrev:
Rikard L skrev:


F-n, nu måste jag kanske skaffa en blank Porsche istället för den rostiga Tatran jag tänkte släpa in



Nej,nej, då finns det inget att göra, och kör igång en tråd om Tatran, den väntar jag på


Ok, jag får väl ta in den och göra den blank så att den matchar

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2148


Trådstartare
Kollat efter lämplig arbetsbänk. Jag vill ha en som är 2,4 meter lång, helst med grå lådor och med vanliga/gammeldags handtag. Inte med såna blanka lister som handtag som de flesta verkar ha. Fastnade för Küpper hos Hornbach, men den har 6 veckors leveranstid! Nåja, det finns annat att göra medan jag väntar


_________________
Rikard Lundberg
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2148


Trådstartare
Har beställt en luftvärmepump som ska monteras nästa vecka. Är dock lite osäker på om det blir bäst att ställa den på ett markstativ eller hänga den på konsoler på väggen.

Det kanske är stadigare att ställa den på marken och mindre risk för vibrationer/brummande i väggen? Men stället där den ska stå är lite trångt med en sluttning bakom pumpen och det kanske är risk för att det kommer löv och snö i pumpen om den står på marken?

Dålig bild, men den ska vara ungefär där elmoppen står. Pumpen väger 48 kg.


_________________
Rikard Lundberg
Citera
RZ
Örebro
Här sen Dec 2004
Inlägg: 296



Med den stadiga väggen skulle jag valt konsoller, har så i stugan.

_________________
Roger Zetterlund. Cupra Ateca.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8037



Jag har både mina på trävägg/putsad vägg och det är inget problem med vibrationer eller så. Du kommer inte märka det när du är i garaget. Det är bara när den maxar fläkten vid avfrostning som det möjligtvis kan låta lite.
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2148


Trådstartare
Ja, känns som det är bra om den kommer upp lite från marken. Jag ringde installationsfirman och de sa att de kan ta med sig både markstativ och konsoler, så får vi se vad som blir bäst.

_________________
Rikard Lundberg
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Man ska väll hälst undvika att sätta den vid sovrumsvägg , när man släckt och ska sova hör man allt.

I garaget å övriga rum i huset hörs de inte alls på samma sätt.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1144



du har inte funderat på att sätta en takfläkt i nocken, all värme samlas uppe under taket.
hornbach har en billig typ 650 kr
det som natt o dag med värmen med sån.
värmepumpen orkar inte skjutsa runt luften som denna fläkt gör
typ sån här

https://www.bauhaus.se/takflakt-vit-o105-cm

kör den fast på läge 2

_________________
henrik nielsen
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2148


Trådstartare
fordcapri skrev:
du har inte funderat på att sätta en takfläkt i nocken, all värme samlas uppe under taket.
hornbach har en billig typ 650 kr
det som natt o dag med värmen med sån.
värmepumpen orkar inte skjutsa runt luften som denna fläkt gör
typ sån här

https://www.bauhaus.se/takflakt-vit-o105-cm

kör den fast på läge 2


Ja, det kan vara en bra idé. Jag har ju högt i tak och nu när jag haft ett portabelt elelement har jag märkt att det varit varmare uppe vid loftet än nere. Ska kolla hur det blir med luftvärmepumpen, men det det är möjligt att det behövs en takfläkt.

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2148


Trådstartare
I väntan på arbetsbänken fixar jag lite annat.

Köpt en tvättho. Inte dragit in vatten än, men har kopplat avloppet på den vänstra hon till golvbrunnen och tänkte mest tvätta händerna där. Under högra hon har jag en dunk och tänkte att jag kan tvätta delar där och sedan åka med dunken till återvinningsstationen. Kaklade lite ovanför.

Väggskåp och verktygstavla från Kupper/Hornbach. Arbetsbänken blir under dem.



Varmvattenberedare och verktygsvagn från Biltema.



Högskåp från Kupper/Hornbach. Fick in svets, vinkelkapar mm där.



Ska göra en plåt över röret till brunnen (hade varit smartare att gjuta in i plattan, men man kan ju inte tänka på allt )


_________________
Rikard Lundberg
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8037



Jag skulle kört dunk till den vänstra hon med, det där röret skulle jag bli galen på.
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2148


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Jag skulle kört dunk till den vänstra hon med, det där röret skulle jag bli galen på.


Det är ju en variant, men jag tror det blir bra med en bockad plåt över. Ska testa iallafall

_________________
Rikard Lundberg
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6052



Jag skulle nog vilja hålla med Mats där. Jag har haft en balk liggandes på golvet i garaget i några veckor nu på liknande sätt och har blivit helt knäpp över den. Den är konstant i vägen

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1693



Rikard L skrev:
Mats Karlsson skrev:
Jag skulle kört dunk till den vänstra hon med, det där röret skulle jag bli galen på.


Det är ju en variant, men jag tror det blir bra med en bockad plåt över. Ska testa iallafall


Kanske går att göra det ovalt med värme? Eller byta till en typ 20mm mjuk slang som man kan platta till lite under plåten, borde man komma undan med 15mm höjd eller så kanske. Eftersom allt är lätt att komma åt så är det ju inte katastrof om det skulle bli stopp en dag. Det blit ju en rejäl snubbelkant som det är nu, skulle stå på öronen var och varannan dag .

Ett handfat i en tvättstuga vid föräldrarnas stuga har gått genom en ca 20mm id slang till golvbrunn i många år utan problem, behöver man inget vattenlås vid hon heller. Enda som märks är att det gurglar lite.

Allt annat är ju så fint .

_________________
Markus Ålind
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2148


Trådstartare
Jo, en slang eller att platta till röret skulle ju göra det lägre. Det är ett 32 mm rör. Men jag tror det blir bra med en bockad plåt/tröskel över. Jag har ju en sån plåt mellan pelarna på lyften och den går iallafall att köra verktygsvagnen över. Men om det blir som i "Grevinnan och Betjänten" får jag väl kapa upp en kanal för röret och gjuta och måla över

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



Platt blå slang som används till dräneringspumpar? Bygger noll men snubbla kommer du att göra ändå.
tex https://verktygsboden.se/oevrigt/avtappningsslang-bla-lm-38-mm

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2148


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Platt blå slang som används till dräneringspumpar? Bygger noll men snubbla kommer du att göra ändå.
tex https://verktygsboden.se/oevrigt/avtappningsslang-bla-lm-38-mm


Det är också en variant, tack!

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8037



Rikard L skrev:
Jo, en slang eller att platta till röret skulle ju göra det lägre. Det är ett 32 mm rör. Men jag tror det blir bra med en bockad plåt/tröskel över. Jag har ju en sån plåt mellan pelarna på lyften och den går iallafall att köra verktygsvagnen över. Men om det blir som i "Grevinnan och Betjänten" får jag väl kapa upp en kanal för röret och gjuta och måla över


Alternativt att bara fräsa upp ett spår och dra ett rör i och täcka med en alu-durkplåt med försänkta skruvar.
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



nu planerade jag iofs var min tvättho skulle vara i mitt nuvarande garage och drog ett rör dit innan gjutningen... men annars på mitt gamla garage går röret från handfatet..som sällan används, rätt genom väggen till stupröret.. Fel .. förmodligen med varit så i över 20 år...
att lägga ner det i plattan genom en nedfräsning tycker jag är det enda rätta i nuläget, då allt som tittar upp är i vägen för alla rörelser över golvet...

_________________
Michael Thulesius
Citera
Andra projekttrådar
Garagebygge 50m2
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16   >>
23 besök senaste veckan (58420 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande