Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Garagebygge 50m2
1, 2, 3 ... 14, 15, 16   >>
18 besök senaste veckan (58301 totalt)
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2128


Trådstartare
Planerar att bygga ett garage. Vill ha ett tvåbilsgarage, men har en ganska smal och kuperad remsa på tomten mellan en stödmur och en häck, där det ska ligga. Blir nog ett tandemgarage, där bilarna står efter varandra.

Vet dock inte vad som är bäst. Ska jag bygga ett garage i lecasten och lägga det mot stödmuren/nivåskillnaden och fylla ut mot väggen (skiss 1)?


Eller ska jag bygga ett garage i trä och lägga det en bit från stödmuren/nivåskillnaden och precis vid häcken (skiss 2)?



Måtten på garaget tänkte jag 4,8 m brett, 3,4 m vägghöjd (för att kunna ha lyft) och 12-13 m långt.

Nackdelen med att mura mot jord tänker jag att det blir en lång och hög murad vägg som kanske kan spricka och måste förstärkas ordentligt?

Nackdelen med att bygga en bit från stödmuren/nivåskillnaden tänker jag blir att det bildas ett utrymme där mellan garageväggen och stödmuren (ca 1-1,5 m) där det blir skuggigt och fuktigt och snö kan lägga sig. Eventuellt skulle jag kunna bygga ett plåttak mellan stödmur och fasad på den sidan för att hindra snön?

Vad tror ni blir bäst?

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



bygg så stort du bara kan...

_________________
Michael Thulesius
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Vad är max bredd du skulle kunna få till?? Mitt garage blev 7,4 brett vilket jag upplever gott och väl tillräckligt för två bilar. 7 meter funkar nog med skapligt. Mitt är dock "bara 8,4 långt vilket är gränsfall då jag ofta känner att jag saknar lite förvaring, skulle gärna haft det säg 10-11 meter långt för att ha en smatt på 2meter längst in med hyllor typ

Gällande väggen vet jag ej för /nackdelar men personligen skulle jag försökt utnyttja fulla möjliga bredd plus längd

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Jag har ett murat garage i lecablock som ligger i souterräng. Platonmatta på väggen mot muren samt fyll upp ev. springa med dränerande material så borde du inte få nåt problem. Muren blir ju som en dränerande barriär i sig själv så den lilla fukt som når din murade vägg borde inte vara nåt problem. En murad vägg blir väl dock lite tjockare än en trävägg så om du vill ha gips på insidan så kommer innermåttet på garaget bli lite lidande.
Citera
Robert Gladh
sthlm
Här sen Mar 2009
Inlägg: 91



Får du in en släpkärra mellan hus och mur om du bygger som alternativ 2? Har ett nybyggt garage själv och börjar sakna ett utrymme utomhus som är under tak, för att kunna gömma undan skit under. Det är ju perfekt att ha till vänster mellan hus och mur, skönt att slippa se skiten från boningshuset också. Dessutom slipper du ett stort potentiellt fuktproblem, du kommer svära dig svettig om du får en stor fin fuktfläck på väggen inte sant?

_________________
Robert Gladh
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 838



Hur stort får du bygga?
Ett garage är alltid för litet. Och som Robert säger, att ha mycket plats under tak för all bröte man slipper ha i garaget är ett stort plus.
Sätter du liften precis innanför dörrarna? För det kan bli ett evigt flyttande av bilar när de står på längden.
Segt att latmasken i en gör att man inte tar hobby bilen som står längre in.
Sen är allt en kompromiss, hur ska du använda garaget?
Nyligen byggt ett dubbelgaraget som är delvis nergrävt i marken för att få högre vägghöjd iom lift. Jag gjorde det för bygglovsregler. Sen att jag bor på ett sandås gör dräneringen mycket lätt. Hur är marken hos er?

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Robert Gladh
sthlm
Här sen Mar 2009
Inlägg: 91



Oavsett hur du gör så skulle jag ha saxtakstol över första halvan så att om du har 2/4 pelarlyft kan du hissa upp en bil och fortfarande få ut den längst in eller ha en under. Sedan ha loft över resterande del, frun vill säkert förvara sina dynor, blommor och elände där under vintern.

Sedan är det förbannat gött att ha ett ställe där man kan stå med gersågen och såga utan att vara utsatt från både regn och blåst om du någon gång tänk snickra vilket jag förutsätter då du verkar bo i kåk

_________________
Robert Gladh
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Är muren din eller tillhör den grannfastigheten?
Om din. ?.och du får bygg garage väggen i stället för muren. Ett grannmedgivande behövs om man bygger nära eller på kanten av fastigheten. Hur hög får du bygga garaget.. Byggde till mitt garage med 4m inväbdig höjd.. Halva med plats för 4pelar lyft, andra halvan /sidan med loft över.. Och en elvinsch för att lyfta upp div. ...
Men ytan det vill jag ha så mycket som möjligt av.givetvis har jag skärmtak yta oxå det e bra... Alltid en massa grejer stegar reglar osv som inte behöver vara i ett garage... Och ett trädgårds föråd till alla fruns trädgårdsrelaterade prylar, kärror häcksaxar osv......

_________________
Michael Thulesius
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 270



Robert Gladh skrev:
Får du in en släpkärra mellan hus och mur om du bygger som alternativ 2? Har ett nybyggt garage själv och börjar sakna ett utrymme utomhus som är under tak, för att kunna gömma undan skit under. Det är ju perfekt att ha till vänster mellan hus och mur, skönt att slippa se skiten från boningshuset också. Dessutom slipper du ett stort potentiellt fuktproblem, du kommer svära dig svettig om du får en stor fin fuktfläck på väggen inte sant?


+1 på det. Bättre och billigare.

Jag röstar också på alternativ 2, helst med tak/carport mot muren om utrymme finns. Du kan väl även ha gångdörren där i så fall?


_________________
SO Johansson
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



Jag hade inte byggt rakt mot muren utan lämnat ett utrymme. Där kan du ställa gräsklippare och utesaker.

Långgarage är bra om man har en lyft så man kan hissa upp en bil.

Jag hyrde 100 kvm innan med en port på kortsidan. Billyften var den mest effektiva lagerplatsen.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Ossie k
Södra Stockholm
Här sen Okt 2004
Inlägg: 314



Hej. Om garaget blir större med en motfylld vägg så skulle jag gjuta i betong. Har själv gjutit mitt garage.

_________________
Ossie kaistinen

Livet börjar efter 402 meter.
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2128


Trådstartare
Knotan: Det är 6-7 meter mellan muren och häcken. Jag skulle kunna få in ett 6 meter brett vanligt dubbelgarage om jag bygger det mot muren/nivåskillnaden. Men det känns lite smalt för att kunna meka med två bilar bredvid varandra, särskilt om jag har lyft på ena platsen och lecaväggarna gör det ännu smalare inuti.

Mats: Hur förstärkte du din murade sutterängvägg? Om jag bygger ett långt och högt garage skulle det bli en murad vägg som blir 3,5 m hög och 12-13 m lång och största delen under mark. Känns som den behöver förstärkas rejält med armering och konteforer/lecastenar på tvären som sticker in i garaget som pelare.

Robert: Jag får nog knappt in släpvagnen mellan garaget och stödmuren. Bygger jag 4,8 m brett är det ca 1,5 m till muren. Kan dock kanske flytta garaget lite mer in i häcken eller gräva in lite i stödmuren/nivåskillnaden.

Cirs: Jag får bygga ca 70 m2. Marken är sandig, full med rötter och med berg under. Jag hade dock inte tänkt spränga något, utan fylla ut med grus tills det blir plant.

Michael: Det är min mur, det är uppgången till huset.

Ossie: Ja, gjuta kanske blir stadigare än Leca, men jag tror det blir för dyrt med så stor vägg.

Jag är nog just nu mest inne på alternativ 2. Då kan jag köpa en färdig byggsats med allt och slipper göra egen ritning (hittade på Lundkvist trävaru att man sätta ihop en sådan byggsats med deras modulsystem). Men jag är som sagt lite orolig för fukt i utrymmet mellan stödmuren och garageväggen. Ett plåttak där kanske löser det. Det räknas dock som byggyta om ett tak sticker ut på sidan och då får jag göra själva garaget mindre

_________________
Rikard Lundberg
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 270



Nja, jag är inte riktigt säker på att ett "skärmtak" behöver räknas in i byggytan, om vi tänker alt 2.
Jag tror det finns sätt att kringgå det, exempelvis bygga skärmtaket något år senare.
Givetvis är det bra om du har med det i tankarna när du bygger garaget och förbereder.

Jag skall kolla med några som kan detta bättre än vad jag gör, men jag är ganska säker på att ett altantak inte behöver ingå i byggytan om man gör det på rätt sätt.

_________________
SO Johansson
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2128


Trådstartare
NBC2 skrev:
Nja, jag är inte riktigt säker på att ett "skärmtak" behöver räknas in i byggytan, om vi tänker alt 2.
Jag tror det finns sätt att kringgå det, exempelvis bygga skärmtaket något år senare.
Givetvis är det bra om du har med det i tankarna när du bygger garaget och förbereder.

Jag skall kolla med några som kan detta bättre än vad jag gör, men jag är ganska säker på att ett altantak inte behöver ingå i byggytan om man gör det på rätt sätt.


Det blir ju som ett förråd under taket, så jag tror att det räknas som byggnad. Men det beror kanske på hur högt det är under det taket. Jag har inte mätt exakt hur högt garaget hamnar i förhållande till stödmuren, men sidotaket skulle nog hamna ungefär 1,5-2 meter upp på väggen.

Jag vill hålla mig till reglerna. Han som jag hade som Kontrollansvarig på mitt förra bygge (byggde om huset) bor bara några hus bort och går förbi mitt hus ofta

_________________
Rikard Lundberg
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Vad jag fått sagt till mig krävs bygglov om det sitter förankrat i huset, en carport tex som är fristående och saknar väggar behöver oftast inte bygglov.

En altan med tak där taket är förankrat i huset kräver bygglov. Saknar det tak, eller man har En markis behövs inte bygglov. Bygger man taket på egna stolpar och det inte är förankrat i huset, men står väldigt nära bredvid huset, är det gråzon

Sen kan det se väldigt olika ut på olika platser /kommuner osv.

I ditt fall skulle jag bara frågat han som du redan känner vad han tycker thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Det finns ju "skärmtak' också. Här är det max 15m2 totalt innan bygglov.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Jag antar att du ska gjuta en bottenplatta till att börja med? Jag hade nog gjutit en betongvägg Mot stenmuren så du kommer upp i nivå just över den.

Sen byggt med lösvirke på den betongväggen. Breddmässigt behöver du ~2.5m för en parkerad bil, kan du då få till ett innermått på 6m så har du 3,5m mekutrymme, eller 1,25m på var sida om bilen (minst).

Kan du fortfarande göra garaget 8-9m djupt har du ju gott om yta framför också. Kan du bygga 10m djupt så kan du ha projektet på tvärsan framför den parkerade bilen. Finns många varianter som går att ta till..


Men jag hade antingen gjutit mot stenmuren och maximerat bredden, eller gått ut mot häcken och haft ingång/lager yta mot stenmuren.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 838



Be om planritningen från kommunen så vet du exact vad som gäller för garage, skärmtak, boyta m.m
Alla kommuner har egna tolkningar. Så du inte bygger ett garage och det sätter stopp för att bygga ut huset eller liknande.

Jag byggde en 6,6 bred och 7,4 djupt (50kvm) som är ner grävd 1.5 meter på baksidan, öppen till nock på ena sidan och loft på andra. Allt för att maxxa det jag fick bygga och följa planritningen
Bifogar en suddig bild.


Frugan fick en 25kvm garage så det är bara bilar i min

Vad är din budget? Det lägger ju till med allt som skiljer sig från det enklaste garage på platta på mark.
Som i mitt fall gräva ner och allt vad det innebär, eller i ditt fall massa stödmurar och dränering m.m
Går det inte att flytta häcken? Eller plantera en ny?

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2128


Trådstartare
Cassius skrev:
Jag antar att du ska gjuta en bottenplatta till att börja med? Jag hade nog gjutit en betongvägg Mot stenmuren så du kommer upp i nivå just över den.

Sen byggt med lösvirke på den betongväggen. Breddmässigt behöver du ~2.5m för en parkerad bil, kan du då få till ett innermått på 6m så har du 3,5m mekutrymme, eller 1,25m på var sida om bilen (minst).

Kan du fortfarande göra garaget 8-9m djupt har du ju gott om yta framför också. Kan du bygga 10m djupt så kan du ha projektet på tvärsan framför den parkerade bilen. Finns många varianter som går att ta till..


Men jag hade antingen gjutit mot stenmuren och maximerat bredden, eller gått ut mot häcken och haft ingång/lager yta mot stenmuren.


Ja bottenplatta i betong ska det vara. Och att bara gjuta/mura upp till nivåskillnaden och bygga resten i trä är ju också en variant. Då skulle nog den murade/gjutna väggen bli ca 1,5 m i ena änden och 3 m i andra änden (uppgången bredvid sluttar). Kanske blir stadigare än att gjuta/mura hela väggen?

Jag skulle nog kunna få till 6 m innerbredd, men inte mer. Kanske räcker för att ha en bil på tvåpelarlyft bredvid en bil utan lyft?

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2128


Trådstartare
cirs skrev:
Be om planritningen från kommunen så vet du exact vad som gäller för garage, skärmtak, boyta m.m
Alla kommuner har egna tolkningar. Så du inte bygger ett garage och det sätter stopp för att bygga ut huset eller liknande.

Jag byggde en 6,6 bred och 7,4 djupt (50kvm) som är ner grävd 1.5 meter på baksidan, öppen till nock på ena sidan och loft på andra. Allt för att maxxa det jag fick bygga och följa planritningen
Bifogar en suddig bild.


Frugan fick en 25kvm garage så det är bara bilar i min

Vad är din budget? Det lägger ju till med allt som skiljer sig från det enklaste garage på platta på mark.
Som i mitt fall gräva ner och allt vad det innebär, eller i ditt fall massa stödmurar och dränering m.m
Går det inte att flytta häcken? Eller plantera en ny?


Jag har mejlat kommunen ett antal frågor för några dagar sedan och väntar på svar.

Budgeten blir nog ca 300000, men jag tänkte inte göra markarbeten eller gjuta plattan själv. Och som sagt gärna köpa en byggsats. Isolering, el och uppvärming behöver jag nog inte ta med en gång.

Tar jag bort häcken får jag väl någon meter till, men då hamnar garaget väldigt nära gatan (och det är nog också tveksamt om jag får bygglov till).

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Just nära gatan...hos mej har vi så kallad prickad mark 3m längs vägen dvs får ej bebyggas...sådan är ju viktigt att veta.

_________________
Michael Thulesius
Citera
Andra projekttrådar
Garagebygge 50m2
1, 2, 3 ... 14, 15, 16   >>
18 besök senaste veckan (58301 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande