Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Garagebygge 50m2 | << 1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 14, 15, 16 >> 15 besök senaste veckan (58412 totalt) |
Blev klar med rännoroch stuprör för några veckor sedan och har nu satt dit fönsterbleck och även plåt runt nederdelen av garaget. Det har ju regnat mycket, så jag har fått bra tillfälle att se var det blir blött. Och det har skvätt vatten på nederdelen av fasaden, även efter att jag fick dit hängrännorna.
Vindskiveplåt passade bra. Den är lika bred som panelbrädorna och även bockade i samma profil och invikt i underkant. Nu ska jag fortsätta med insidan. Gipsningen är nästan klar, så det blir nog att göra fönstersmygar och bygga ett loft. Edit: _________________ Rikard Lundberg |
||
Stiligt. För mig tog det två år att få taket helt färdigt ,ännu ett år innan garaget blev färdigmålat, och rännorna är inte påbörjade ännu.
Så det är strongt att göra klart innan suget att flytta in å börja använda garaget istället _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Tack!
Ja, jag tror det är bra att göra klart innan man flyttar in bilarna, annars blir man väl aldrig helt klar. Och min Lotus har ändå varit trasig sen 2007, så den kan väl vara trasig lite till _________________ Rikard Lundberg |
||
Riktigt snyggt, både garage och trappan!
Har du någon tröskel eller annat stopp för portarna, som hindrar dörrbladen att fortsätta innåt? Jag har en massiv trätröskel som är en effektiv spoilerdödare, skulle vilja ha en lägre variant i stål. _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||
Tack! Jag har ingen tröskel, det är en regel, ett hål i golvet och en list på ena dörren som är stopp. Platten är förstärkt med en stållist mellan portarna och så ska jag sätta släplist under portarna som skydd mot drag. _________________ Rikard Lundberg |
||
Har inte blivit något gjort på garaget senaste två månaderna, jag har haft för mycket annat.
Men idag var iallafall bygglovshandläggaren, jag och KA på plats och hade slutsamråd. Jag hade gjort tre ändringar från sista ritningen jag lämnade in. Det var ändrad taklutning från 22 till 27 grader (jag ville ha mer plats för lyften) och att jag satt dit ett halvmånefönster och en sidodörr. Handläggaren tyckte inte det var så stora ändringar, så jag gav honom en ny ritning med ändringarna på och då ska det vara godkänt. Väntar nu på att de ska skicka ett slutbesked, så är jag klar med byråkratin. Inte så mycket kvar att bygga heller. Bygga loft, spackla och måla. Ska bara hitta tid till det. Sist blir det el och luftvärmepump. Blir alltså utanpåliggande el/kulokabel. _________________ Rikard Lundberg |
||
Går inte så fort, men har gjort smyg och foder till fönster och dörrar nu.
Drevade och tejpade först. Smyg av mdf och allmogelist. Lite knepigt med runt fönster. Gjorde en list och försökte fräsa spår likt allmogelisterna. Blev lite vingligt, men med spackel fick det duga Bygga loft härnäst. _________________ Rikard Lundberg |
||
Håller på och köper material till loftet. Det ska stå på 6 st stolpar 90x90 limträ och bärlinor och reglar blir 45x195.
Jag märkte dock att det är svårt att få tag på tillräckligt långa 45x195. Jag skulle behöva två 6,8 m till bärlinorna på sidorna, men det längsta som finns i bygghandeln är 6 m. Det går att specialbeställa 7,2 m, men det verkar ta ca 3 veckor. Funderar då på att skarva bärlinorna på mittstolparna. Är det bäst att jacka ur stolparna och skarva bärlinan ändträ mot ändträ, eller ska jag lägga skarven omlott ovanpå stolpen? Fem av stolparna kommer stå emot väggar, men ena mittstolpen står i mitten av garaget. Skiss på stommen och alternativ på skarvning _________________ Rikard Lundberg |
||
Med stolp kan du köra vanliga reglar, du har inte funderat på en lång limträ så du slipper den 6e stolpen?
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Det kanske skulle vara något. Du menar att jag skulle kunna lägga en 6,8 m lång limträbalk med 90x90 limträstolpar under varje ände och då slippa mittenstolpe? Verkar dock vara beställningsvara på limträbalkar också om de är längre än 6 meter, men med lite kortare beställningstid. Vilken dimension på limträbalken skulle vara lämplig? Men om jag använder reglarna jag har och skarvar dem ovanpå en mittenstolpe, vilken skarvning blir bäst? Räcker det med ändträ mot ändträ och kanske en spikplatta som håller ihop dem. det blir då 45 mm yta under, för regeln att ligga på. Eller ska jag skarva omlott så att varje regel får 90 mm att ligga på och kanske sätta ihop dem med vagnsbult? Loftet ska bli förvaringsyta och behöver kanske inte vara superstarkt, men jag vill ju inte att det trillar ned på min bil under _________________ Rikard Lundberg |
||
För att veta dimision behöver man ju veta vikten på dels loftet ,inte oviktigt och lasten man tänkt fördela på den... sen lite fail safe. Helt plötsligt åker några motorer upp eller flera travar med hjul... har själv 350 kg /m2 enligt han som beräknade. .8*2 tum cc 600.tror jag...3600 långa in i en fackverks balk. med golvspån uppå och dubbel gips på undersidan....
Tja inte vet jag. Några år sedan och byggnads konstruktören sa det skulle hålla så... _________________ Michael Thulesius |
||
Jo, egentligen ska man väl räkna på det. Lindquists garagetråd hade ju en beräkning och jag bygger lite klenare än hans, men jag tänker inte heller ha möbler eller människor på mitt loft. Om du har har 8x2 tum bärlinor så är ju det ungefär samma som 45x195. Jag tänkte också ha cc 60 och slätspont som golv ovanpå och ett lager gips under. Inte köpt golvsponten än, men tänkte nog ta 27x120? Tror inte jag använder limträbalk. Det gör inte så mycket om det blir en stolpe mitt i garaget, för det ska ändå stå en 2-pelarlyft bredvid. _________________ Rikard Lundberg |
||
Funderade lite till. Tror lösningen på för korta reglar blir att jag lägger dubbla 45x195 som bärlinor och skruvar ihop dem och så lägger jag dem omlott typ en meter i skarven ovan mittstolpen.
_________________ Rikard Lundberg |
||
Jag TROR Erik menade, att dina stående 90x90 limträ stolpar, duger bra att använda tex två 45x95 ihopskruvade vanliga reglar , som Då blir typ lika starka, mindre special, och håller måttet ca 90x95mm.
Så har jag för mitt loft, dock två 120x45 inställda i väggen då jag byggde övervåning direkt från start. Att skarva reglarna omlott en meter uppepå dina stående still. Bör ju bli ypperligt starkt, _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Moelven hade ett öppet dimensioneringprogram tidigare, men nu är det låst. Detta finns ju dock och du kan säkert hitta mer om du letar. https://www.byggbeskrivningar.se/dim
_________________ Lasse Eklund - Corvette Stingray BigBlock 468 Coupe '72. CAOS - BMW Z4M Coupe '07. BMWCS |
||
Håller på med loftet (svårt att hitta tid...).
Virkesfundering: jag fick en del 45x195-virke över från garagebyggsatsen. De brädorna är märkta C14, men verkar vara av högre kvalitet än de C24 jag köpt från Bauhaus? Fler årsringar, färre kvistar och en sådan 4,2 meters garagebyggsatsbräda väger dubbelt så mycket som en Bauhausbräda. Ska det vara så? _________________ Rikard Lundberg |
||
Fler årsringar = högre densitet? sen är det ju frågan om fukthalt och hur virket har förvarats senaste året.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Jo, mitt är väl lite fuktigare, har legat kallt i garaget över vintern. Men Bauhaus bygghall är ju också kall. Bild på årsringar, C14 överst. _________________ Rikard Lundberg |
||
Andra projekttrådar Garagebygge 50m2 | << 1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 14, 15, 16 >> 15 besök senaste veckan (58412 totalt) |