Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Garagebygge 50m2
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 14, 15, 16   >>
23 besök senaste veckan (58410 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



De märkningarna innebär väll att de de uppnår som LÄGST den kvaliteten.
En bra leverantör håller antagligen mycket högre än märkning och de billigare handlarna, håller knappt, eller i bästa fall den kvaliteten.

Är samma sak med stål, har gått på niten att köpa balk märkta med lite högre precision. Men sen är de ofta krokigare än våra svenska leverantörer har som standard,

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2146


Trådstartare
knotan skrev:
De märkningarna innebär väll att de de uppnår som LÄGST den kvaliteten.
En bra leverantör håller antagligen mycket högre än märkning och de billigare handlarna, håller knappt, eller i bästa fall den kvaliteten.

Är samma sak med stål, har gått på niten att köpa balk märkta med lite högre precision. Men sen är de ofta krokigare än våra svenska leverantörer har som standard,


Jo, de C24 jag köpte håller säkert, jag stod ändå och bläddrade melkan brädorna i bygghallen och la bort de som var krokiga och med ännu mer kvistar. Men det är konstigt att det är sådan kvslitetsskillnad från olika ställen. Mina C14 var från ett norrländskt sågverk.

_________________
Rikard Lundberg
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



C24 är mycket starkare än C14. C24 används i bärande konstruktioner
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2146


Trådstartare
alindquist skrev:
C24 är mycket starkare än C14. C24 används i bärande konstruktioner


Se min bild på sidan innan, vilken är starkast

_________________
Rikard Lundberg
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



Rikard L skrev:
alindquist skrev:
C24 är mycket starkare än C14. C24 används i bärande konstruktioner


Se min bild på sidan innan, vilken är starkast

Jojo, men är det klassat C14 så är det klassat C14 av en anledning. Det är lite mer än att räkna årsringar
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2146


Trådstartare
Ändå bra med hemester


_________________
Rikard Lundberg
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



Visst är det! Blir ju finemang det där
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2146


Trådstartare
Har byggt klart stommen till loftet och börjat med golvet till loftet. Hade tänkt lägga slätspont 27x120 som golv, men det var beställningsvara, så jag köpte sibirisk lärk 28x120 trallvirke istället (vilket faktiskt var billigare). Tänkte då skippa gipsskivor under, eftersom det kanske blir lite glipa mellan trallbrädorna. Men nu fick jag lite beslutsångest. Kanske är bra att ha gips under ändå, t.ex. om man välter en färgburk på loftet och det rinner igenom på bilen under? Men det kanske inte blir så bra med ospontade brädor ovanför gips? Hade kanske funkat lika bra med vanlig 20 mm råspont som golv?


_________________
Rikard Lundberg
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2179



En slät yta som man kan rengöra e trevligt...om du inte har höga punktbelastningar så skulle jag köra med golvspån och måla.

_________________
Michael Thulesius
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19491



Michael Th skrev:
En slät yta som man kan rengöra e trevligt...om du inte har höga punktbelastningar så skulle jag köra med golvspån och måla.
Undrar om inte billigaste möjliga klickgolv (50kr/m2 ?) är billigare än målarfärg (och ger ett fördelande lager för punktlast)?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2146


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Michael Th skrev:
En slät yta som man kan rengöra e trevligt...om du inte har höga punktbelastningar så skulle jag köra med golvspån och måla.
Undrar om inte billigaste möjliga klickgolv (50kr/m2 ?) är billigare än målarfärg (och ger ett fördelande lager för punktlast)?


Jo, golvspån och något ovanpå det hade säkert funkat också, men nu fick jag som sagt för mig att det skulle bli stadigt och köpte trallvirke istället. Jag har redan börjat skruva dit trallbrädor och det verkar som de går att lägga ganska tätt, så jag kanske tar gips på undersidan.

_________________
Rikard Lundberg
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Rikard L skrev:
Niklas Falk skrev:
Michael Th skrev:
En slät yta som man kan rengöra e trevligt...om du inte har höga punktbelastningar så skulle jag köra med golvspån och måla.
Undrar om inte billigaste möjliga klickgolv (50kr/m2 ?) är billigare än målarfärg (och ger ett fördelande lager för punktlast)?


Jo, golvspån och något ovanpå det hade säkert funkat också, men nu fick jag som sagt för mig att det skulle bli stadigt och köpte trallvirke istället. Jag har redan börjat skruva dit trallbrädor och det verkar som de går att lägga ganska tätt, så jag kanske tar gips på undersidan.


Har du torkat det först? Annars får du rätt feta glipor sen.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2146


Trådstartare
MaZ skrev:
Rikard L skrev:
Niklas Falk skrev:
Michael Th skrev:
En slät yta som man kan rengöra e trevligt...om du inte har höga punktbelastningar så skulle jag köra med golvspån och måla.
Undrar om inte billigaste möjliga klickgolv (50kr/m2 ?) är billigare än målarfärg (och ger ett fördelande lager för punktlast)?


Jo, golvspån och något ovanpå det hade säkert funkat också, men nu fick jag som sagt för mig att det skulle bli stadigt och köpte trallvirke istället. Jag har redan börjat skruva dit trallbrädor och det verkar som de går att lägga ganska tätt, så jag kanske tar gips på undersidan.


Har du torkat det först? Annars får du rätt feta glipor sen.


Det är inte tryckimpregnerat, utan sibirisk lärk. Det ska inte krympa, men däremot sväller det när det blir blött. Lägger man det ute ska man ha 5 mm glipa mellan brädorna. Men nu när det är inne tänkte jag att man kunde lägga utan glipa och att det inte skulle röra på sig så mycket. Men jag vet faktiskt inte, kanske inte var så smart val?

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19491



Rikard L skrev:
Men jag vet faktiskt inte, kanske inte var så smart val?
Du kanske ska bygga uteplats nån gång, och då har du rejält torrt trallvirke redan hemma (att tömma loftet och skruva loss allt är ju inte litet jobb iofs)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2146


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Rikard L skrev:
Men jag vet faktiskt inte, kanske inte var så smart val?
Du kanske ska bygga uteplats nån gång, och då har du rejält torrt trallvirke redan hemma (att tömma loftet och skruva loss allt är ju inte litet jobb iofs)


Ja, jag tror ju det blir bra, men blir det fel får man göra om

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2146


Trådstartare
Haft mycket annat att göra under våren, så det har inte hänt så mycket på garaget. Men jag har byggt klart loftet i alla fall.

Det blev väldigt stadigt med trallvirke av sibirisk lärk, jag kan lasta tungt med bildelar sen Takhöjden på loftet blev ganska låg, men det är för att jag ville ha högt under. Jag har haft Land Rover tidigare och vill ha det igen. Portarna är 2,30 höga, takhöjden i garaget är 4 m på mitten och 3 m på sidorna. Loftgolvet/bjälklaget är 22 cm, så det blir 1,48 som högst på loftet och 48 cm som lägst. Men det är ok att krypa om jag bara ska ha saker där.





Jag satte ingen gips under golvet. Tror det blir bra så här när jag målat.



Det blev en uppfällbar trappstege upp till loftet.


_________________
Rikard Lundberg
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2146


Trådstartare
Det är ganska tråkigt att spackla


_________________
Rikard Lundberg
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Vid mitt garagebygge, anlitade jag en hantverkare som spacklade slipade och grundmålade,

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1863



Tyvärr är det ännu värre att slipa

Om du inte vill ha sättsprickor i skarvarna mellan gipsskivorna så sätt inte bara skarvremsor utan även microlit över hela ytan. Trist när det spricker efter nåt år annars

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2146


Trådstartare
Jonas Jonsson skrev:
Tyvärr är det ännu värre att slipa

Om du inte vill ha sättsprickor i skarvarna mellan gipsskivorna så sätt inte bara skarvremsor utan även microlit över hela ytan. Trist när det spricker efter nåt år annars


Kanske skulle vara nåt, hur monterar man det? Är det som att tapetsera? Tror dock inte att jag hinner. Jag har bokat en elektriker som ska komma och sätta utanpåliggande el/kulokabel snart, så jag behöver bli klar med väggarna.

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1863



Man rullar lim på väggen och sen är själva duken som en tapet men gjord av glasfiber (finns i papper också men är skitsvår att jobba med). Lättare arbete än att spackla och slipa snygg.

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Andra projekttrådar
Garagebygge 50m2
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 14, 15, 16   >>
23 besök senaste veckan (58410 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande