Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Garagebygge 50m2
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 14, 15, 16   >>
18 besök senaste veckan (58415 totalt)
GREYHOUND
Norrköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 480



Jag köpte en byggsats från Lundqvist Trävaru .......det blev 43 kvadrat med loft och jag är helnöjd

_________________
Mikael Ståhling
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2147


Trådstartare
GREYHOUND skrev:
Jag köpte en byggsats från Lundqvist Trävaru .......det blev 43 kvadrat med loft och jag är helnöjd


Fint! Satte du upp det själv, eller fick du det monterat? Hur lång tid tog det att sätta upp?

_________________
Rikard Lundberg
Citera
GREYHOUND
Norrköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 480



Jag tog hjälp av en firma att få upp det.......jag skulle gissa på 3dagar ca...."dom körde lite mellan olika jobb"

_________________
Mikael Ståhling
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2147


Trådstartare
GREYHOUND skrev:
Jag tog hjälp av en firma att få upp det.......jag skulle gissa på 3dagar ca...."dom körde lite mellan olika jobb"


Det lät ju snabbt. Snickarna som ska sätta upp mitt verkar ha dubbelbokat sig, så jag funderar lite på om jag ska göra det själv. Får se vad de säger om när de kan komma.

_________________
Rikard Lundberg
Citera
GREYHOUND
Norrköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 480



Dom var 3-4 stycken som monterade Garaget.

_________________
Mikael Ståhling
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2147


Trådstartare
GREYHOUND skrev:
Dom var 3-4 stycken som monterade Garaget.


Jo, man bör väl vara minst två för att kunna hålla i väggblock, lyfta upp takstolar mm.

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2147


Trådstartare
Byggfirman som inte hade tid att sätta upp garaget har lämnat över till en annan byggfirma, som börjat lite.

De tyckte att anslutningsrören till stuprören sitter för nära väggarna, är det bara att gräva upp och vrida ut lite?


_________________
Rikard Lundberg
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6243



Verkar vara klent dimensionerat virke & syll? Är det byggfirman Lotus som levererar?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1646



Kolja skrev:
Verkar vara klent dimensionerat virke & syll? Är det byggfirman Lotus som levererar?


Ja, och med trä hela vägen ner till marken? Trodde man alltid brukade mura ett varv med leca (om man inte gjutit en kantbalk) och lägga syllen på?

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2147


Trådstartare
45x195 syll och hammarband. Tror inte det är så klent, kanske bara ser så ut?

Ingen kant under syllen, men plattan är tjock så jag skulle ju kunna gräva bort grus runt den för att få lite avstånd mellan marken och panelen. Hur mycket avstånd behöver man mellan mark och trä?

Edit: I framkant är det ju grus hela vägen upp för att det är där portarna är.

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2147


Trådstartare
Pratade med snickarna och de höll med om att det inte är bra med grus så nära syllen/panelen. Så jag ska försöka gräva bort en del. Ska se om jag kan göra två ramper mot portarna och gräva bort mellan och bredvid dem.

_________________
Rikard Lundberg
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Jämför med Greyhounds garagebilder ovan så ligger den panelen och sniffar i gruset...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2147


Trådstartare
MaZ skrev:
Jämför med Greyhounds garagebilder ovan så ligger den panelen och sniffar i gruset...


Jo, samma problem. Ligger det lite snö eller blöta löv där så blir väggen fuktig.

_________________
Rikard Lundberg
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5283



Rikard L skrev:
MaZ skrev:
Jämför med Greyhounds garagebilder ovan så ligger den panelen och sniffar i gruset...


Jo, samma problem. Ligger det lite snö eller blöta löv där så blir väggen fuktig.


För att ta det hela längre, ligger det någon markduk under gruset?
Om inte så skulle jag iaf gräva bort och lägga markduk under sen på med grus igen men så det är en fin "luftspalt" mellan där gruset slutar och panelen börjar.

Följer med stort intresse har själv ett 40kvm garage som behöver lite tlc.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2147


Trådstartare
robber skrev:
Rikard L skrev:
MaZ skrev:
Jämför med Greyhounds garagebilder ovan så ligger den panelen och sniffar i gruset...


Jo, samma problem. Ligger det lite snö eller blöta löv där så blir väggen fuktig.


För att ta det hela längre, ligger det någon markduk under gruset?
Om inte så skulle jag iaf gräva bort och lägga markduk under sen på med grus igen men så det är en fin "luftspalt" mellan där gruset slutar och panelen börjar.

Följer med stort intresse har själv ett 40kvm garage som behöver lite tlc.


Det är markduk på uppfarten, men vet inte om det är runt hela plattan. Får gräva och kolla

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2147


Trådstartare
Gick bra att gräva loss rören och vinkla ut dom lite. Tror att grusnivån på sidorna är ok också? Men jag får göra något åt framsidan, väntar nog dock tills portarna och panelen är monterade.





_________________
Rikard Lundberg
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6243



Rikard L skrev:
MaZ skrev:
Jämför med Greyhounds garagebilder ovan så ligger den panelen och sniffar i gruset...


Jo, samma problem. Ligger det lite snö eller blöta löv där så blir väggen fuktig.


Gammal kunskap att panelen ska sitta så långt upp från markyta att regnplasket inte ska enkelt skvätta upp mot ändträet. Annars ökar risken för röta.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2147


Trådstartare
Kolja skrev:
Rikard L skrev:
MaZ skrev:
Jämför med Greyhounds garagebilder ovan så ligger den panelen och sniffar i gruset...


Jo, samma problem. Ligger det lite snö eller blöta löv där så blir väggen fuktig.


Gammal kunskap att panelen ska sitta så långt upp från markyta att regnplasket inte ska enkelt skvätta upp mot ändträet. Annars ökar risken för röta.


Det blir ju en halvmeter takutstick ovanför, så jag tror det funkar.

Garaget ligger ju i en grop också vilket väl inte är optimalt ur fuktsynpunkt. Jag hade kunnat bygga ett suteränggarage istället men dels var det mycket dyrare och sen gillar jag inte såna garage, lite som att vara i en grotta

_________________
Rikard Lundberg
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Gissar du ska ha liggande panel med så dels suger det väll inte fukten så mycket uppåt då, samt så är det väll inte hela världen om man får byta ett par brädor om 20-25 år

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2147


Trådstartare
knotan skrev:
Gissar du ska ha liggande panel med så dels suger det väll inte fukten så mycket uppåt då, samt så är det väll inte hela världen om man får byta ett par brädor om 20-25 år


Ja, liggande panel. Kanske fanns en anledning att man föredrog det förr i tiden

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2147


Trådstartare
Nu med väggar och takstolar. Känns stort med 3 meter höga väggar och saxtakstolar.




_________________
Rikard Lundberg
Citera
Andra projekttrådar
Garagebygge 50m2
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 14, 15, 16   >>
18 besök senaste veckan (58415 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande