Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 Carrera GTR - it's alive
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 24, 25, 26   >>
29 besök idag (102365 totalt)
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Nisse skrev:
beepbeep skrev:
(Disclaimer: jag gillar SAAB-motorer)
SAAB B206L med 2.3L vev, större borr och portad topp bör kunna prestera lika bra som en motsvarande Volvomotor och passar rakt av? (B204/234 funkar också, väger lite mer pga balansaxlar).

Åtminstone 300hk bör vara möjligt. Betydligt dyrare per hk än turbo dock,,,


Började göra i ordning en Volvo motor. Verdi stakar, vösser kolvar, Enem slipade kammar, portat 16V topp etc.
Egentligen allt utom insugningsrör och grenrör. Grejorna blev liggande då andra projekt tog över. Så ska vi bygga sugmotor kan det vara något att bygga på.


Jag förstår. Det är också ett bra val...Volvo är lika tillgängligt och åtminstone vevlager är ännu större hos Volvo än SAAB. Och SAAB 16v toppar behöver portning innan de andas tillräckligt bra för sugmotor (har lite små kanaler original).

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13270


Trådstartare
Saabmotorn är riven, lite trött kolv på 2an.

Plan a är att bygga ihop den igen, så receptet är om jag förstått rätt

9000 block
T5 kolvar svarvade 1,1 mm med nya ringar
Ståltopppackningen
Byta ram, vev och axiallager
Kanske plana toppen
Byta tryckare
Kanske byta ventiltätningar

Lite osäker på om kolvarna som satt i var svarvade, de vi hade att jämföra med som följde med såg inte svarvade ut men var bara 0,1 högre

Sen funderar vi på om det var hårdare ventilfjädrar eller om det är original.

Så om nån som byggt bilen läser här så är det välkommet med input!

Sista funderingen är om det går att plana grenrörsflänsen, den är lite skev så det läcker lite där...














_________________
Tord Ringenha11
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



Tord skrev:
Saabmotorn är riven, lite trött kolv på 2an.

Plan a är att bygga ihop den igen, så receptet är om jag förstått rätt

9000 block
T5 kolvar svarvade 1,1 mm med nya ringar
Ståltopppackningen
Byta ram, vev och axiallager
Kanske plana toppen
Byta tryckare
Kanske byta ventiltätningar

Lite osäker på om kolvarna som satt i var svarvade, de vi hade att jämföra med som följde med såg inte svarvade ut men var bara 0,1 högre

Sen funderar vi på om det var hårdare ventilfjädrar eller om det är original.

Så om nån som byggt bilen läser här så är det välkommet med input!

Sista funderingen är om det går att plana grenrörsflänsen, den är lite skev så det läcker lite där...


https://rejsa.nu/im/user/2032/2018-11-20-18-50-11_781d77af-9cfe-4647-a . . . .
https://rejsa.nu/im/user/2032/2018-11-20-18-50-11_3d5d5976-44a5-4ae3-a . . . .
https://rejsa.nu/im/user/2032/2018-11-20-18-50-11_a6b267a5-5c2e-4a11-a . . . .
https://rejsa.nu/im/user/2032/2018-11-20-18-50-11_b36ba865-84ee-46aa-a . . . .
https://rejsa.nu/im/user/2032/2018-11-20-18-50-11_8fc4becf-ea3c-421b-8 . . . .
https://rejsa.nu/im/user/2032/2018-11-20-18-50-11_1bc442c4-a555-47e9-a . . . .
https://rejsa.nu/im/user/2032/2018-11-20-18-50-11_ae456fb2-8afd-4078-a . . . .
https://rejsa.nu/im/user/2032/2018-11-20-18-50-11_9e4b300b-d7f8-41a2-b . . . .
https://rejsa.nu/im/user/2032/2018-11-20-18-50-11_d6468165-70e1-4c08-8 . . . .
https://rejsa.nu/im/user/2032/2018-11-20-18-50-11_30ab50a0-b394-486a-8 . . . .
https://rejsa.nu/im/user/2032/2018-11-20-18-50-11_a290a5dd-0f1b-4d41-a . . . .
https://rejsa.nu/im/user/2032/2018-11-20-18-50-11_0352da04-a753-4172-a . . . .


Har varit mustiga fina detonationer, bara på 2ans cylinder/kolv?

_________________
Roland Johansson
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13270


Trådstartare
På två av kolvarna...

Hade läckage på en slang till laddtryckstyrningen så det blev lite högt laddtryck, misstänker att det är frlkällan

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Ericl
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 237



Hej
Ska du renovera den som du har eller bygga ny?
Ny:
9-5 block och topp och topppackning
9000 vev stakar kolvar ventiler styrningar lyftare kammar och bröstkåpa.

Det borde synas om kolvarna är svarvade. Dom skall svarvas ca 1mm på toppen för att 9-5 packningen är tunnare.
Glöm inte förlängningen av veven om du byter vev.

Renovera så är det väl bara att hona blocket. Sätta i andra kolvar ringar och lager.

Plana inte grenrörsplåten.svetsa dit en 8mm till och plana den. Det finns flesta med fler bulthål att köpa så är det mindre chans för lekage.

Mvh Eric

_________________
Eric Lycke
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13270


Trådstartare
Renovera är planen! Tack för inputen!

Vet du om det var original ventilfjädrar?

_________________
Tord Ringenha11
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Det där ser ut som en standard 9000 motor med originalkolvar. B234. Den har spikat sönder kolvarna. Kör man Trionic 5 bör inte spikningar ha uppstått så jag antar att motorstyrningen inte är original? Med Trionic 5 är denna motor ganska oförstörbar.

Såvitt jag vet har B2x4 (9000) topp en fjäder per ventil och tjock ventilskaft, B2x5 (9-5) har två koncentriska fjädrar och tunnare ventilskaft. Så man kan inte blanda ventiler/toppar hur som helst. 9-5 topp flödar aningen bättre än 9000 topp (då skaftet är tunnare). I övrigt är 9-5 motorn sämre (svagare kolvar/stakar).
Varvar ni inte över 6500 tvivlar jag att ni behöver andra lyftare/fjädrar.

Om ni ändå inte tänker trimma mer så skulle jag bara smackat i begagnade kolvar från skroten och nya lager/topplockspackning. Om motorn inte har gått varm / kokat tvivlar jag att toppen behöver planas. Grenröret ska gå bra att plana, jag planade mitt hemgjorda SAAB grenrör med sandpapper ("topplocksplankan" med sandpapper man drar topplocket på)

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Ericl
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 237



Ja det är standard fjädrar i motorn.
Mvh
Eric

_________________
Eric Lycke
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13270


Trådstartare
När man gängar för avluftningen, hur tänker man då angående metall som ramlar ner? Spola rent med massa olja eller dela på den?

_________________
Tord Ringenha11
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1538



Tord skrev:
När man gängar för avluftningen, hur tänker man då angående metall som ramlar ner? Spola rent med massa olja eller dela på den?
Gängar med hålet ner mot golvet, dvs så det blir upp och ner samt har fett på tappen så spånen fastnar?

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13270


Trådstartare
matfo skrev:
Tord skrev:
När man gängar för avluftningen, hur tänker man då angående metall som ramlar ner? Spola rent med massa olja eller dela på den?
Gängar med hålet ner mot golvet, dvs så det blir upp och ner samt har fett på tappen så spånen fastnar?


Bra idé! Ska klura på det!

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13270


Trådstartare
Nästa fundering, vem planar en topp i Stockholm för rimliga pengar?



_________________
Tord Ringenha11
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1538



Tord skrev:
Nästa fundering, vem planar en topp i Stockholm för rimliga pengar?
Kolla med:http://www.rolleslitz.se

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



Gänga upp och ner som matso säger, skippa fettet å andvänd en spiraltapp så får du ett par långa spånor utanför som du kan fånga upp, raka tappar skjuter spånan framför sej å hamnar i lådan

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13270


Trådstartare
Mange K skrev:
Gänga upp och ner som matso säger, skippa fettet å andvänd en spiraltapp så får du ett par långa spånor utanför som du kan fånga upp, raka tappar skjuter spånan framför sej å hamnar i lådan


ok, då blir det nog att byta banjon då jag fick för mig att den var halvtum och inte metrisk...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13270


Trådstartare
Tord skrev:
Mange K skrev:
Gänga upp och ner som matso säger, skippa fettet å andvänd en spiraltapp så får du ett par långa spånor utanför som du kan fånga upp, raka tappar skjuter spånan framför sej å hamnar i lådan


ok, då blir det nog att byta banjon då jag fick för mig att den var halvtum och inte metrisk...


Eller har du en Pelle?

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



Tord skrev:
När man gängar för avluftningen, hur tänker man då angående metall som ramlar ner? Spola rent med massa olja eller dela på den?


Det är väl aluminiumhus? Någon enstaka spåna som skulle landa i oljan är ingen total katastrof, du minskar livslängden någon promille (eller promile av promille) på lådan

_________________
Roland Johansson
Citera
nikke-tribal
Lerum
Här sen Dec 2004
Inlägg: 456



Du måste bara älska att mecka

Varför inte bara ta ur en orginal motor ifrån en bil som fungerar. För att sedan köra mycket och utvärdera allt annat på bilen ?!
Så hade jag gjort
Jag hoppas vi rejsar emot varandra MSLS 2019


Ha det gott

/Niklas

_________________
Niklas johansson
The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13270


Trådstartare
Jag är inte ensam i det här... några andra som vill plana toppen, nämner inga namn men Pelle och Olle kan berätta mer... Idén är dock att förstå vad vi har samtidigt som vi sätter ihop allt igen...

Sen är det ju så att åker man saab 9000 kortmotor, då ska man svarva ner kolvarna för att kunna använda den bra ståltopppackningen från 9-5, det säger ju alla saab fantaster... de säger även att när vi satt ihop den här igen så kommer det vara ca 370 hk och en drivlina som kostat 10k, inkl motor, låda och drivaxlar, kanske 15 om man behöver en annan turbo, men den här verkar lira...

Lådan är dock som du säger, en fungerande låda för 2500:-, ska bara på med oljekylningen som vi hade på förra där 2:an blev dålig (men 2an behövdes inte på Mantorp förutom i depån) och sen in igen...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Tord skrev:
Nästa fundering, vem planar en topp i Stockholm för rimliga pengar?




Min granne jocke i Tullinge fixar det 👍

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Nisse
Uppland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 164



[quote="Dude"]
Tord skrev:
Nästa fundering, vem planar en topp i Stockholm för rimliga pengar?

Min granne jocke i Tullinge fixar det 👍


Tack för tipset, men redan löst. Tord hänger inte riktigt med vad som händer.

_________________
Olle Danielsson
#88 Stötdämparexperten
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 Carrera GTR - it's alive
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 24, 25, 26   >>
29 besök idag (102365 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande