Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 Carrera GTR - tankfunderingar
816 besök senaste veckan (57097 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14  Nästa>>
   
Tord
Ekerö



Här sen Jun 2004
Inlägg: 8870


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Jun 2019 22:06     Re: Citera

Magnus Thomé skrev:
"Plötsligt händer det"





Ja, alltså, vi har inte startat den än...


_________________
Tord Ringenha11
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Tord
Ekerö



Här sen Jun 2004
Inlägg: 8870


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  18 Jun 2019 11:03     Re: Citera

Tord skrev:
Magnus Thomé skrev:
"Plötsligt händer det"





Ja, alltså, vi har inte startat den än...


Men jag funderar på att skruva på nrplåten ikväll och ställa på den, provkörning på tranebergsbron? Det är ju bara utebliven besiktning, då jag tror att vagnboksbesiktning inte räknas...


_________________
Tord Ringenha11
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Tord
Ekerö



Här sen Jun 2004
Inlägg: 8870


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  18 Jun 2019 11:29     Citera

zf fråga (ställd även i bmw tråden)

avluftning, är det bara 15 på bilden?



Vi har borrat ur den och gängat, satt banjo och dragit en slang så man kan enkelt fylla från motorutrymmet.

Vi fyllde lådan igår med lite extra utan att starta pumpen så vi fyllde inte växellådsoljekylaren. Det blev en liten pöl på golvet så jag misstänker att vi fyllde upp till någon avluftning. Vi fyllde 1,5 liter istället för 1.3 liter

Lådan lutar sådär en 15-20 grader...


_________________
Tord Ringenha11
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Tord
Ekerö



Här sen Jun 2004
Inlägg: 8870


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  18 Jun 2019 19:31     Citera

Har löst läckaget, skitfel som vanligt. Bulten till banjon bottnade så att den tätade inte.

Den kom ner på jul idag...


Lite mer finlir med framskärmarna men det närmar sig iaf:







_________________
Tord Ringenha11
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Tord
Ekerö



Här sen Jun 2004
Inlägg: 8870


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  18 Jun 2019 20:26     Re: Citera

Tord skrev:
Tord skrev:
Magnus Thomé skrev:
"Plötsligt händer det"





Ja, alltså, vi har inte startat den än...


Men jag funderar på att skruva på nrplåten ikväll och ställa på den, provkörning på tranebergsbron? Det är ju bara utebliven besiktning, då jag tror att vagnboksbesiktning inte räknas...


Kameran ramlade ner direkt...




_________________
Tord Ringenha11
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Tord
Ekerö



Här sen Jun 2004
Inlägg: 8870


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  26 Jun 2019 21:35     Citera

Om nån nu genomskådade filmen så kan jag nu iaf hävda att den ör startad till slut.


_________________
Tord Ringenha11
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Tord
Ekerö



Här sen Jun 2004
Inlägg: 8870


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Jun 2019 14:19     Citera




Bevis på start...

Men vi har knäckt en hårdlödning i oljeledningen till turbon... nån som är bra på att lösa sånt?



_________________
Tord Ringenha11
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
pillee
kalmar



Här sen Aug 2006
Inlägg: 107



Tipsa Facebook   Inlägg  27 Jun 2019 15:18     Citera

Hej,mycke trevligt att det rör på sig,
har ni gas eller gasol,så löd bara om thumbs up

Mvh Peter


_________________
Peter Infang
Kör saab 9000 clio sport volvo 945+745 turbo
suzuki 750 gsxr 02:a
leker även med 2002:a från 69
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Tord
Ekerö



Här sen Jun 2004
Inlägg: 8870


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Jun 2019 16:54     Citera

Menar du att det funkar med en sån här:




_________________
Tord Ringenha11
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
pillee
kalmar



Här sen Aug 2006
Inlägg: 107



Tipsa Facebook   Inlägg  27 Jun 2019 17:04     Citera

Hej har ni silverlod så svar ja,(möjligt att den smälter det som sitter,har ingen erfarenhet av den brännaren)

Mvh Peter


_________________
Peter Infang
Kör saab 9000 clio sport volvo 945+745 turbo
suzuki 750 gsxr 02:a
leker även med 2002:a från 69
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Nisse
Huddinge



Här sen Maj 2003
Inlägg: 153



Tipsa Facebook   Inlägg  27 Jun 2019 18:59     Re: Citera

Tord skrev:
Menar du att det funkar med en sån här:




Vanlig hederlig gassvets funkar bättre.


_________________
Olle Danielsson
#88 Stötdämparexperten
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
beepbeep
Uppsala



Här sen Feb 2003
Inlägg: 3072



Tipsa Facebook   Inlägg  27 Jun 2019 19:01     Re: Citera

Tord skrev:
Menar du att det funkar med en sån här:




Hej,

Sådan brännare funkar bara på tenn/silvertenn. Jag skulle inte våga använda tenn på oljerör. För hårdlod måste man ha högre temperatur. Jag har använt denna för hårdlod:

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/svets-och-lod/svets/gassvetsar/gassvets-218530/


_________________
G o r a n A m c o f f
Senast ändrad av beepbeep, 27 Jun 2019 19:10, ändrad totalt 2 gånger
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
beepbeep
Uppsala



Här sen Feb 2003
Inlägg: 3072



Tipsa Facebook   Inlägg  27 Jun 2019 19:03     Re: Citera

Tord skrev:




Nu tror jag att jag fattar vad magnetventiler och dubbla dumpventiler gör...detta ser ut att vara någon sorts hemgjord elektroniskt styrd pop-off ventil? Laddtrycksreglering på trycksidan?


_________________
G o r a n A m c o f f
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Tord
Ekerö



Här sen Jun 2004
Inlägg: 8870


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Jun 2019 21:46     Re: Citera

beepbeep skrev:
Tord skrev:
Menar du att det funkar med en sån här:




Hej,

Sådan brännare funkar bara på tenn/silvertenn. Jag skulle inte våga använda tenn på oljerör. För hårdlod måste man ha högre temperatur. Jag har använt denna för hårdlod:

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/svets-och-lod/svets/gassvetsar/gassvets-218530/


Pelle har en gassvets och Olle har erfarenhet av hårdlödning så det verkar ordna sig, på måndag...

Men som tur är finns det mer att göra på den innan det ska köras... typ hjulvinklar


_________________
Tord Ringenha11
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
beepbeep
Uppsala



Här sen Feb 2003
Inlägg: 3072



Tipsa Facebook   Inlägg  28 Jun 2019 12:45     Citera

Om det bara är en spricka räcker det troligtvis att "smälta om" hårdlod. Men demontera röret innan och se till att ni gör rent "inuti"...det brukar släppa "svampar" på insidan av röret vid hårdlödning. Alternativt använd rotgas så ni slipper oxidation. Annars finns risk att ni förstör turbons lager om en flaga släpper och åker in...


_________________
G o r a n A m c o f f
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Tord
Ekerö



Här sen Jun 2004
Inlägg: 8870


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Jun 2019 12:57     Re: Citera

beepbeep skrev:
Om det bara är en spricka räcker det troligtvis att "smälta om" hårdlod. Men demontera röret innan och se till att ni gör rent "inuti"...det brukar släppa "svampar" på insidan av röret vid hårdlödning. Alternativt använd rotgas så ni slipper oxidation. Annars finns risk att ni förstör turbons lager om en flaga släpper och åker in...


Den lossnade när vi tog loss den, men tack för rådet!


_________________
Tord Ringenha11
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Lissjos
Malung, Dalarna



Här sen Mar 2006
Inlägg: 123



Tipsa Facebook   Inlägg  28 Jun 2019 13:03     Citera

Jag hade en liknande spricka i oljeröret på en evo jag hade, köpte då ett färdigt kit för att montera an slang istället.

Bifogar en länk med lite olika banjo-an övergångar.

http://www.streetpower.se/340-banjo-till-an-hane


_________________
Patrik Lissjos
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Tord
Ekerö



Här sen Jun 2004
Inlägg: 8870


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Jun 2019 13:46     Re: Citera

Lissjos skrev:
Jag hade en liknande spricka i oljeröret på en evo jag hade, köpte då ett färdigt kit för att montera an slang istället.

Bifogar en länk med lite olika banjo-an övergångar.

http://www.streetpower.se/340-banjo-till-an-hane


tack, bra tips thumbs up


_________________
Tord Ringenha11
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Ericl
Stockholm



Här sen Maj 2003
Inlägg: 212



Tipsa Facebook   Inlägg  28 Jun 2019 13:59     Citera

Hej
Dom dubbla dumventilerna sitter där för att få ett högre flöde än en och dom har oslagbar respons jämfört med en eftermarknads kolvdump.
Magnetventilen sitter där för att se till att dumpventilerna inte är öppna vid låga varv och nästan stängd trottel.

När det gäller oljeröret så skulle jag tigsvetsa fast banjon denna gången. Det gar jag gjort på GT:n och det funkar bra.
Behöver du ny banjo så finns det i Rosersberg.

Slang till oljan är provat och det funkar ganska bra. Kolla i reservdelslådan. Det kan ligga där.
Nackdelen är att det är så varmt vid turbinen så öven hydroscands allra dyraste och bästa slang blev värmeskadad, Den läckte inte men kändes inte så bra.

Blir det race på lördag?

MVH
Eric


_________________
Eric Lycke
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Tord
Ekerö



Här sen Jun 2004
Inlägg: 8870


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Jun 2019 14:29     Re: Citera

Ericl skrev:
Hej
Dom dubbla dumventilerna sitter där för att få ett högre flöde än en och dom har oslagbar respons jämfört med en eftermarknads kolvdump.
Magnetventilen sitter där för att se till att dumpventilerna inte är öppna vid låga varv och nästan stängd trottel.

När det gäller oljeröret så skulle jag tigsvetsa fast banjon denna gången. Det gar jag gjort på GT:n och det funkar bra.
Behöver du ny banjo så finns det i Rosersberg.

Slang till oljan är provat och det funkar ganska bra. Kolla i reservdelslådan. Det kan ligga där.
Nackdelen är att det är så varmt vid turbinen så öven hydroscands allra dyraste och bästa slang blev värmeskadad, Den läckte inte men kändes inte så bra.

Blir det race på lördag?

MVH
Eric


Tack Eric!

tyvärr inte race då det blev stort manfall, bilen inte testad och på sviestad så är depån på insidan så vi väljer att göra shakedown på annan bana


_________________
Tord Ringenha11
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Marcus Gustafsson
Väster om Österhaninge



Här sen Apr 2003
Inlägg: 7218



Tipsa Facebook   Inlägg  28 Jun 2019 18:26     Re: Citera

Ericl skrev:
Hej
Dom dubbla dumventilerna sitter där för att få ett högre flöde än en och dom har oslagbar respons jämfört med en eftermarknads kolvdump.
Magnetventilen sitter där för att se till att dumpventilerna inte är öppna vid låga varv och nästan stängd trottel.


Antagligen onödig fråga, men.... Är det Saab's dumpventiler?


_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 Carrera GTR - tankfunderingar
816 besök senaste veckan (57097 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14  Nästa>>






Från request till första response:
sec (varav server render 0.156 sec)
Webbrowser render:
sec