Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 924 Carrera GTR - it's alive | << 1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 24, 25, 26 >> 53 besök senaste veckan (102365 totalt) |
Det gör köttklumparna med... alldeles för mkt dessutom... _________________ Tord Ringenha11 |
||||||||||
Sakta men säkert blir den klar för årets premiärrace den 4 Juli på Mantorp...
Olle har gjort hål i vår nya bakruta... Kvar är att skruva dit bakvingen och bakkrängaren, Pelle har fixat grymt snygga fästen som är gängade på dämparna, tror det är gt3 prylar... _________________ Tord Ringenha11 |
||||||||||
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||||||
_________________ Magnus Thomé |
||||||||||
De 13 minuter som den gick ok fångade vi på film, något lågt placerad kamera...
Symptomen vi hade var att den surade ner stiften, så vi satte i nya, då gick den bra i 15 minuter och sen så surade den ner stiften igen. Vi hade inte med sladd så vi kunde koppla upp oss mot sprutet. Nu funderar vi på om vi ska lära oss mbe sprutet eller byta. Ni är välkomna med åsikter! Det vore bra om vi själva kan lära oss tolka vad som händer... _________________ Tord Ringenha11 |
||||||||||
Loggas det nått i sprutet och hur länge? Bredbands lambda kopplat till sprutet? Om svaret är ja på bägge kanske det är läge att försöka lära sig MBE _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||||
Jag vet tyvärr inget om Mbe-sprutet men jag vet att en kanelbulle med så där mycket socker brukar kapa ett par tiondelar på Mantorp...
Intressant film, sedd ur en treårings perspektiv! /Claes _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||||||||||
Kasta MBE och köp ett modernt MaxxECU. Jag har haft tre olika MBE under 2000-talet, ett 956, ett 941 och ett 970. Easimap är inte roligt. Vad jag har sett, så har det inte hänt mycket med Easimap de senaste 20 åren. _________________ Johan H |
||||||||||
Tack för input! Så här långt har jag fått följande input: 3 olika röstar på MaxxECU (en är rätt jävig då han kallas Natte) 2 säger kolla med MBE först 1 säger kör SAAB Trionic, för då är all felsökning inbyggd... _________________ Tord Ringenha11 |
||||||||||
Och en sak att tänka på...
Om ni har en 9-pol DSUB på sprutet och det är en härva som är byggd enligt MBE-specar, så får ni inte ansluta en vanlig 9-pol seriell kabel på den! Då kommer det bli riktigt knas, den 9-pol DSUB:en på MBE sidan är gjord för att kopplas till ett mappingbox med två rattar för bränsle/tändning och sedan vidare till PC:n. Kopplar ni in en vanlig fullbestyckad seriell kabel direkt till datorn, så kommer stiften som egentligen skall till mappingboxen att bli anslutna till serieporten på datorn.. Tänk också på att ni inte får ändra visa parametrar i easimap utan att tändspolar och insprutare är helt bortkopplade från sprutet. Om ni tex. ändrar dwell time på spolarna och skickar över den programmeringen till boxen med tändspolar och insprutare inkopplade, så är risken stor att boxen bokstavligen talat brinner upp. Den aktiverar utgångarna under den tiden det tar att skicka programmeringen och det tål inte drivstegen, de går sönder. Jag har bilder på min 956 där drivstegen blivit så varma att lödningarna släppt och de har flutit iväg på kretskortet efter att jag missade ovanstående. Kostade en dyr reparation och en i två månader stillastående bil. _________________ Johan H |
||||||||||
Jag kör med ett enklare MBE i min kadett, vill minnas det heter 956 och farsan har en nyare variant av MBE. Mitt har gått helt problemfritt och allt funkat i ur och skur. Hans verkar skitbökigt och tex tomgången krånglar för det mesta.
Easymap är ett ironiskt namn för det är fan inte easy. Tycker mig ha bra koll på bilel och elektronik men vissa saker är riktigt bökigt där. Tex det Johan beskriver om att ändra config om tex tändsteg så bränner man boxen om man inte tar bort alla kontakter innan man laddar ner. Jag har kanske haft tur för mitt bara funkar och mappar för c20xe kan man hitta lite varsom Hr det börjat strula som för er är det nog lämpligt att byta, jag kan köpa ert _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||||||||
Vi körde samma sprut som ni, MBE 970 i många år i vår BMW M3 e30. En fin kabelpiska från Lycke och kalibrering av Bror Jaktlund. Bilen gick som en dröm utan några problem i vått och torrt. https://youtu.be/U07vwkgrgw0
Men som sagt, ECU'n är väldigt gammal så en uppgradering vore nog på sin plats. Min 12-poängare går till, Motec M1. _________________ Pär Hellqvist EDE Racing https://www.youtube.com/user/ederacing par@ederacing.se http://www.ederacing.se |
||||||||||
Jag har hittat lite fel att fixa, så det kanske inte är sprutet som är knas...
den drar lite tjuvluft vid spridarna till cylinder 1 och 2, samt jorden mellan motorn och bilen är sådär så sprutet får det jobbigt ibland... Men jag lyckades få kontakt och köra på tomgång ett tag... _________________ Tord Ringenha11 |
||||||||||
MBE är väldigt känsligt för att ha spjällpoten korrekt. Finns en sida man kan ladda upp som visar vad poten ska ge för signal när gasen är helt släppt och man står på tomgång. Är en kurva du kan få upp och alla mappar jag sett vill ha 0,37V på tomgång. Viktigt detta för annars tror MBE:et att du har lastläge och kommer inte alls gå bra upp i varv sedan.
Man kan ofta också få ut vad för luftflöde man ska ha på tomgång och ställer man detta och poten rätt blir resten bra också Edit: på din bild hoppas jag du gasar för annars står poten fel (Site 1,4 ska var 1) _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 924 Carrera GTR - it's alive | << 1, 2, 3 ... 18, 19, 20 ... 24, 25, 26 >> 53 besök senaste veckan (102365 totalt) |