Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 Carrera GTR - it's alive
<<   1, 2, 3 ... 19, 20, 21 ... 24, 25, 26   >>
9 besök senaste veckan (102255 totalt)
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202


Trådstartare
Tog semester några dar, men tack för input Jonas!

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202


Trådstartare
Så spjälllägesgivarens kontakt glappar, saknar bygeln som låser kontakten så det är bra att vi hittade. Men sen får värdena på datorn spel ibland, men det märks ingen hörbör skillnad på hur motorn går, så jag börjar fundera på om det är nåt kommunikationsproblem som ger dessa skumma värden:


här är på tomgång



Här är med tändningen på bara

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202


Trådstartare
Airtempvärdet verkar skumt med, och det blev ingen skillnad med att koppla loss den sensor som bör vara insugstemp... men här kanske Erik kan guida till vilken sensor som ger Airtemprature?

_________________
Tord Ringenha11
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Tord skrev:
Airtempvärdet verkar skumt med, och det blev ingen skillnad med att koppla loss den sensor som bör vara insugstemp... men här kanske Erik kan guida till vilken sensor som ger Airtemprature?


Har du kopplingsschema till sprutet så kan du följa sladden från plinten/kontakten för att hitta rätt givare.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202


Trådstartare
steffe skrev:
Tord skrev:
Airtempvärdet verkar skumt med, och det blev ingen skillnad med att koppla loss den sensor som bör vara insugstemp... men här kanske Erik kan guida till vilken sensor som ger Airtemprature?


Har du kopplingsschema till sprutet så kan du följa sladden från plinten/kontakten för att hitta rätt givare.


ska leta kopplingschema, men har fått tips "offline" från Erik att det sitter en sensor på intercoolern

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202


Trådstartare
Kolla, hittade ett fel som var trasigt:


Den lite bilder för att ha kvar



Vi har nog en eftermarknads tändkasset som saknar all typ av märkning, men den är röd...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202


Trådstartare
Vi tänkte köra kullen i Augusti, är det nån som är sugen att hänga med?

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=118908&highlight=

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202


Trådstartare
Köpt en turbo och lite sensorer, meckar till värmesköld för att rädda vevaxelgivaren...




_________________
Tord Ringenha11
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Dags att åka ut på ön och kolla hur det går då 👍

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202


Trådstartare
Jonas Jonsson skrev:
MBE är väldigt känsligt för att ha spjällpoten korrekt. Finns en sida man kan ladda upp som visar vad poten ska ge för signal när gasen är helt släppt och man står på tomgång. Är en kurva du kan få upp och alla mappar jag sett vill ha 0,37V på tomgång. Viktigt detta för annars tror MBE:et att du har lastläge och kommer inte alls gå bra upp i varv sedan.

Man kan ofta också få ut vad för luftflöde man ska ha på tomgång och ställer man detta och poten rätt blir resten bra också

Edit: på din bild hoppas jag du gasar för annars står poten fel (Site 1,4 ska var 1)


Har bytt spjälllägesgivaren och märker att den inte alltid hamna på 1.0 när man "släpper" gasen, det varierar mellan 0.8 och 1.4 när motorn är avstängd, beroende på hur hårt man släpper. Är den sjukt känslig menar du?

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202


Trådstartare
Verkar funka ok nu så vi lastar och drar till kullen...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202


Trådstartare
Funkade en stund iaf... ca 20 varv innan den började gå på 3. 3 ans cylinder la av, så 3 timmars felsökning innan vi köpte burgare och gav upp.





_________________
Tord Ringenha11
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202


Trådstartare
Nån som är sugen på installation av ny kabelhärva? Eller har tips på nån som tar på sig? Det är dags att köpa sig ur problemen...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Vad har hänt med stiftet som saknar porslin och elektrodavstånd?

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202


Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
Vad har hänt med stiftet som saknar porslin och elektrodavstånd?


Troligtvis tjuvluft vid spridaren så det gått varmt, men fick den inte att tända mer på den cylindern så kanske nåt annat. Har du förslag?

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Tord skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Vad har hänt med stiftet som saknar porslin och elektrodavstånd?


Troligtvis tjuvluft vid spridaren så det gått varmt, men fick den inte att tända mer på den cylindern så kanske nåt annat. Har du förslag?

Inte annat än att det kan vara läge för leak down-test innan man byter saker runt motorn.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202


Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
Tord skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Vad har hänt med stiftet som saknar porslin och elektrodavstånd?


Troligtvis tjuvluft vid spridaren så det gått varmt, men fick den inte att tända mer på den cylindern så kanske nåt annat. Har du förslag?

Inte annat än att det kan vara läge för leak down-test innan man byter saker runt motorn.


Står överst på listan, sen står det ls3 på en del platser på listan med....

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Tord skrev:


sen står det ls3 på en del platser på listan med....



thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202


Trådstartare
Det blir att fundera på riktigt hur vi tar oss vidare, men det gör vi, frågan är om det är med den här bilen eller om man ska ge upp den, relationen till den är inte på topp just nu...

Lite tider iaf:



Filmade även med en telefon som hängde i en slapp hållare, och det var mina första varv på kullen, så jag hittade inte riktigt runt, och när jag började hitta runt så gick bilen sönder


_________________
Tord Ringenha11
Citera
Joakim.S
Nacka
Här sen Nov 2003
Inlägg: 241



Hej
Om det är något problem med mbe boxen eller programmeringen så skulle jag rekommendera att ringa motortjänst Kenneth Andersson.
Han har varit med sen barndomen på dessa och kan dom väldigt bra.
Mvh Joakim

_________________
Joakim Svenhard
Kör Porsche 924 TURBO
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202


Trådstartare
Joakim.S skrev:
Hej
Om det är något problem med mbe boxen eller programmeringen så skulle jag rekommendera att ringa motortjänst Kenneth Andersson.
Han har varit med sen barndomen på dessa och kan dom väldigt bra.
Mvh Joakim


tackar, men då vi saknar komp på 3ans cylinder så börjar vi nog på att lyfta toppen i väntan på att nästa bil plockas fram ur gömmorna...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 Carrera GTR - it's alive
<<   1, 2, 3 ... 19, 20, 21 ... 24, 25, 26   >>
9 besök senaste veckan (102255 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande