Hej
Om det är något problem med mbe boxen eller programmeringen så skulle jag rekommendera att ringa motortjänst Kenneth Andersson.
Han har varit med sen barndomen på dessa och kan dom väldigt bra.
Mvh Joakim
tackar, men då vi saknar komp på 3ans cylinder så börjar vi nog på att lyfta toppen i väntan på att nästa bil plockas fram ur gömmorna...
Är det inte bättre att försöka få fart på denna istället för att plocka fram en till med nya och andra problem? En enklare och mindre komplicerad bil är svårt att hitta.
Bilen har ju en gedigen historik med massor av pallplatser, vinster och fina resultat. Jag gillar den och tycker den passar perfekt på våra små banor vi har i sverige.
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119
29 Aug 2020 23:34
Hellas skrev:
Tord skrev:
Joakim.S skrev:
Hej
Om det är något problem med mbe boxen eller programmeringen så skulle jag rekommendera att ringa motortjänst Kenneth Andersson.
Han har varit med sen barndomen på dessa och kan dom väldigt bra.
Mvh Joakim
tackar, men då vi saknar komp på 3ans cylinder så börjar vi nog på att lyfta toppen i väntan på att nästa bil plockas fram ur gömmorna...
Är det inte bättre att försöka få fart på denna istället för att plocka fram en till med nya och andra problem? En enklare och mindre komplicerad bil är svårt att hitta.
Bilen har ju en gedigen historik med massor av pallplatser, vinster och fina resultat. Jag gillar den och tycker den passar perfekt på våra små banor vi har i sverige.
Ett nytt modernt styrsystem till moroten, kanske så modernt så det har felloggning och möjlighet att logga givare bla bla. Mekaniskt verkar ju mycket hålla, det är ju en pjårsche
_________________ Roland Johansson
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13266
Trådstartare
23 Sep 2020 20:47
Har börjat, till slut, att kika på den här... men hade inga torxhylsor för att lyfta toppen i kväll
Bilder som kan vara bra att ha sen nångång...
_________________ Tord Ringenha11
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1863
24 Sep 2020 16:05
Tord skrev:
Jonas Jonsson skrev:
MBE är väldigt känsligt för att ha spjällpoten korrekt. Finns en sida man kan ladda upp som visar vad poten ska ge för signal när gasen är helt släppt och man står på tomgång. Är en kurva du kan få upp och alla mappar jag sett vill ha 0,37V på tomgång. Viktigt detta för annars tror MBE:et att du har lastläge och kommer inte alls gå bra upp i varv sedan.
Man kan ofta också få ut vad för luftflöde man ska ha på tomgång och ställer man detta och poten rätt blir resten bra också
Edit: på din bild hoppas jag du gasar för annars står poten fel (Site 1,4 ska var 1)
Har bytt spjälllägesgivaren och märker att den inte alltid hamna på 1.0 när man "släpper" gasen, det varierar mellan 0.8 och 1.4 när motorn är avstängd, beroende på hur hårt man släpper. Är den sjukt känslig menar du?
Har missat att du frågat detta. Om pot är hel och sitter fast så stannar den alltid på samma spänning. Sen såg jag att jag skrev fel innan. Det är på Site 0 den ska vara för tomgång. Site 1 är första lastläge, alltså då man gasat. Därför verkar din mapp vara såsom jag skrev förut. Den ska vara 0,37V på Site 0 och tomgång
Såg ni hade mekaniska fel också och när dom är lösta hade jag lagt kärlek på kabelhärvan. Gör man det först sparar man sig mycket huvudvärk framöver. Jag byggde om min härva själv och den har aldrig bråkat efter det. Sprutet må vara omodernt men det funkar bara sånt här är korrekt.
Jag kan ta en titt om du vill
_________________ Jonas Jonsson
"Kör mest men inte snabbast"
Kommentera gärna
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13266
Trådstartare
01 Okt 2020 15:36
Gärna Jonas!
Vi håller långsamt på riva oss ner till vi hittar vart kompet tagit vägen på 3:an cylinder... toppbultarna är troligtvis 12 kants 9/16 hylsa, så vi har letat lite verktyg ett tag...