Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
R-Däck Vs Sport däck
2398 besök totalt
mats757
Hedemora
Här sen Okt 2009
Inlägg: 72


Trådstartare
Överst på Sidan finns en flik som heter "R-Däck"
Superbra, men kanske lite gammal. Jag förstår att det är ett Hästjobb att uppdatera den, men det skulle vara trevligt.

Jag har provat att köra bana några gånger och tycker att det är fantastiskt roligt. Men jag bryr mig inte så mycket i tider. Men jag vill för den delen inte åka på dåliga däck. Jag söker riktigt bra, Sportiga, landsvägsdäck.

Hur bra är
"Continental ContiSportContact"
"Bridgestone Adrenalin RE002"
"Kumho Le Sport KU39"
som exempel.

Från MC åkning har jag lärt mig att sk Touringdäck kan vara fantastiskt bra... upp till en viss gräns. Å andra sidan kalla Racingdäck kan vara livsfarliga.

Vet att jag kommer att få svar som. Skaffa en uppsättning R-däck och byt.... Ok, jag vet att det är bästa alternativet. Men nu vill jag utmana och hitta bra sportiga landsvägsdäck...

Troligtvis blir det dubbla uppsättningar så småning om. Men jag vill i alla fall ha bra landsväg däck! :-)

Mats

_________________
Mats Lind
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



Vill du att sidan ska uppdateras så är det väl bara att själv bidra, det är ju ingenting som händer av sig självt utan det är ju vi användare som bidrar med information om däck vi själva provat och jämfört.

Sen funkar ju olika däck olika bra beroende på vad för bil du har. Ett däck kan fungera bra på en lättare motorsvag bil medans på en tyngre bil funkar det sämre. Så du får nog bidra med lite mer information där med innan du kan få några bra tips.
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4685



Utan att veta vilken bil du kör, så lite allmänt:

Michelin Supersport/ Pilot sport 4S
Continental SportContact 6
Dunlop Sport Maxx Race
Yokohama Advan Neova AD08R

Själv kör jag slalom och lite bana med Michelin Supersport och är väldigt nöjd.

.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Jag kör AD08R både på "gatbilen" (Capri, 300 hk, 1200 kg) och på en långloppsracer (Nissan Primera, 150 hk). Jag tycker det är ett bra allrounddäck, bra på gata och helt okej på bana/konbana. Det håller förvånansvärt bra på bana (vi kör normalt sett minst 2-3 4-timmarslopp på samma uppsättning däck).

Men det är ett relativt "dyrt" gatdäck, inte så långt ifrån billigare R-däck. Så man kanske ska välja det just för att presterar ganska bra allround och inte så mycket för att spara pengar jämfört med R-däck.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
mats757
Hedemora
Här sen Okt 2009
Inlägg: 72


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Vill du att sidan ska uppdateras så är det väl bara att själv bidra, det är ju ingenting som händer av sig självt utan det är ju vi användare som bidrar med information om däck vi själva provat och jämfört.

Sen funkar ju olika däck olika bra beroende på vad för bil du har. Ett däck kan fungera bra på en lättare motorsvag bil medans på en tyngre bil funkar det sämre. Så du får nog bidra med lite mer information där med innan du kan få några bra tips.


Självklart vill jag bidraga.
Men det är tyvärr, pga bristande erfarenhet, mest med engagemang jag kan bidra.

Det är en Clio Sport 172 jag har. Med andra ord ingen större effekt eller vikt heller för den delen.

170hk och 1100kg.

Min Erfarenhet är Bridgestone Adrenaline RE002 . Dom däcken får Clion att går någorlunda rakt och kontrollerat. Tidigare Good Year och Michelin har bilen gått som en otämjd huggorm på vägen.
Bridgestondäcken kan man styra med väldigt hög precision. Väldigt subjektivt, då jag har så lite erfarenhet och jämfört så få andra sorter av däck.

Mats

_________________
Mats Lind
Citera
zeb930
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 279




_________________
Krister Svahn
Porsche 911 turbo -80
Citera
Däck för banåka
R-Däck Vs Sport däck
2398 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande