Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Garagebygge med erikjakan! Grannarna har kapitulerat!
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 16, 17, 18   >>
8 besök senaste veckan (97092 totalt)
Fikman
Rättvik
Här sen Mar 2016
Inlägg: 61



erikjakan skrev:
Tackar tackar!

Ja det kan man väl säga, eller hur menar du?

Mvh Erik


Håller själv på å ska bygga fritidshus och grannen har överklagat, jag har haft byggstartsmöte så jag får bygga innan länsstyrelsen har fatttat sitt beslut vilket skulle ta ca 3 månader så hoppas få besked från dom nu i november, men får jag avslag eller dom är missnöjda med nått så får jag lov riva och göra om göra rätt, det är att bygga på eget bevåg.

_________________
Anders Baudino
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731


Trådstartare
Ah nu fattar jag vad du menar, nja jag har pausat lite nu i väntan på länsstyrelsens beslut.

Mvh Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Fikman
Rättvik
Här sen Mar 2016
Inlägg: 61



Kan vara klokt om länsstyrelsen får för sig nått oväntat

Lycka till

_________________
Anders Baudino
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731


Trådstartare
Ja alternativet att riva hade resulterat i nån form av fallingdownscenario med maskingevär inblandat så att avvakta kan nog vara taktiskt

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Fikman
Rättvik
Här sen Mar 2016
Inlägg: 61



Din ide med jättetuja ska jag definitivt överväga, jag sa till kommuns bygglovshandläggare att får pojkspolingen som överklagat för sig att överklaga länsstyrelsen beslut så är risken stor att han får en tockendärena rättshaverist i kommunen thumbs up

Har väll bygglov vunnit laga kraft så får vi se hur bra grabben är å dansa

_________________
Anders Baudino
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731


Trådstartare
Igår fick jag yttra mig till länsstyrelsen ang överklagandet som grannarna gjort.

Hoppas på ett beslut så fort som möjligt.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
mhelin
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 693



Hur går de för er ???

_________________
Magnus Helin
Citera
Emil Jönsson
Ängelholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 895



Några nyheter här?

_________________
Emil Jönsson
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731


Trådstartare
Jorå, pga teknikalitet i bygglovet (60 graders lutning på takfallet mot mitt hus) så blev byggnadshöjden för hög om man går 100% enligt reglerna som självklart länstyrelsen gör. Detta visste kommunen om och vi resonerade kring detta men ansåg båda två att denna lösning var att föredra framför 45 grader sadeltak.

Upphävt bygglov vart det, pga att grannen fortfarande tror att byggnadshöjd = nockhöjd.


Detta resulterar i att jag måste söka ett nytt bygglov, vilket är gjort. Nu med denna design som är exakt lika hög eftersom jag kunant räkna ut medelmarknivån exakt nu:


Enda skillnaden är högra takfallet på 45 grader istället för 60, vilket innebär sämre utrymme för mig, sämre utseende estetiskt.






Det jag har hunnit såhär långt är att gjuta platta samt mura stödmur och återfylla.





Hoppas få klart det nya bygglovet i veckan så vi kan göra klart nån gång.




Oerhört irriterad på grannen och det här kommer få konsekvenser som dem inte kunde ana

Tujor ligger på offert, och en pansarvagnsmotor på stativ är inköpt.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2179



Lämnade in slutbeskedet på mitt garage i fredags... sååååå skönt. nu är nästa nöt en liten 3 bils carport... för lite yta kvar obebyggt och flygplatsen f17 nära, vill inte att man går över tillåten totaltyta ..men hoppas det löser sig...men byggnads nämden kunde ge dispens .

Hmm kommer avgas/buller utsläpp från den däringa motorn riktas direkt mot granne?

Hur fungerar det om ett bygglov upphävs.halvvägs in.... är då det du redan gjort ett "svartbygge"?
Vad hur, gör man då????

_________________
Michael Thulesius
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6236



Vill också vara med i Tuja-sällskapet så jag har beställt 130 plantor till våren. Ska bli en rejält avskärmande häck mot gnälliga grannarna :-)

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731


Trådstartare
Michael Th skrev:
Lämnade in slutbeskedet på mitt garage i fredags... sååååå skönt. nu är nästa nöt en liten 3 bils carport... för lite yta kvar obebyggt och flygplatsen f17 nära, vill inte att man går över tillåten totaltyta ..men hoppas det löser sig...men byggnads nämden kunde ge dispens .

Hmm kommer avgas/buller utsläpp från den däringa motorn riktas direkt mot granne?

Hur fungerar det om ett bygglov upphävs.halvvägs in.... är då det du redan gjort ett "svartbygge"?
Vad hur, gör man då????


Grattis!

haha det kommer det garanterat göra.

Nä man söker bygglov på typ samma premisser och hoppas på det bästa

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731


Trådstartare
Kolja skrev:
Vill också vara med i Tuja-sällskapet så jag har beställt 130 plantor till våren. Ska bli en rejält avskärmande häck mot gnälliga grannarna :-)


Klokt val, grannar kan dra åt helvete om dem inte kan sköta sitt!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731


Trådstartare
Rev ner det provisoriska taket som inte gillade 30cm snö, skottade rent iför kommande töväder och limträleverans..





Har också börjat skissa mer på konstruktionsritningar för mig själv.



MVH Erik den store

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731


Trådstartare
Skottade av plattan häromdagen, och idag var det i princip sommar så all snö är borta





_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12858



Är det grannen med grått eller rött staket som är dryg?
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731


Trådstartare
Rött.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 486



erikjakan skrev:
Jorå, pga teknikalitet i bygglovet (60 graders lutning på takfallet mot mitt hus) så blev byggnadshöjden för hög om man går 100% enligt reglerna som självklart länstyrelsen gör. Detta visste kommunen om och vi resonerade kring detta men ansåg båda två att denna lösning var att föredra framför 45 grader sadeltak.

Upphävt bygglov vart det, pga att grannen fortfarande tror att byggnadshöjd = nockhöjd.


Detta resulterar i att jag måste söka ett nytt bygglov, vilket är gjort. Nu med denna design som är exakt lika hög eftersom jag kunant räkna ut medelmarknivån exakt nu:


Enda skillnaden är högra takfallet på 45 grader istället för 60, vilket innebär sämre utrymme för mig, sämre utseende estetiskt

Det jag har hunnit såhär långt är att gjuta platta samt mura stödmur och återfylla.





Hoppas få klart det nya bygglovet i veckan så vi kan göra klart nån gång.




Oerhört irriterad på grannen och det här kommer få konsekvenser som dem inte kunde ana

Tujor ligger på offert, och en pansarvagnsmotor på stativ är inköpt.



När jag byggde mitt garage fick jag inte bygga högre än huset.
Här gäller även 4,5m från tomtgränsen, det ser ut som att du sluppit bry dig om det.
Vågat att börja med grunden innan bygglovet var klart, jag var tvungen till en inmätning av garaget innan jag fick gjuta plattan.
Kommun kom ut och mätte in att mina linor var exakt där jag angett på bygglovsansökan.
Lycka till, tråkigt att vänta när man vill komma igång och bygga..
Hur stort får du bygga på din tomt?

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Måste man ha bygglov för gjutningen??

Har man lust måste man väll få anlägga en bra grund för tex att dansa på, eller spruta egen is för skridskor på vintern

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 486



knotan skrev:
Måste man ha bygglov för gjutningen??

Har man lust måste man väll få anlägga en bra grund för tex att dansa på, eller spruta egen is för skridskor på vintern


Självklart inte, jag tror man får bygga 50cm över mark utan bygglov.
Men om man senare vill ha tak på skridskobana, så blir det jobbigt och flytta på grunden.

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731


Trådstartare
PH-Racing skrev:
erikjakan skrev:
Jorå, pga teknikalitet i bygglovet (60 graders lutning på takfallet mot mitt hus) så blev byggnadshöjden för hög om man går 100% enligt reglerna som självklart länstyrelsen gör. Detta visste kommunen om och vi resonerade kring detta men ansåg båda två att denna lösning var att föredra framför 45 grader sadeltak.

Upphävt bygglov vart det, pga att grannen fortfarande tror att byggnadshöjd = nockhöjd.


Detta resulterar i att jag måste söka ett nytt bygglov, vilket är gjort. Nu med denna design som är exakt lika hög eftersom jag kunant räkna ut medelmarknivån exakt nu:


Enda skillnaden är högra takfallet på 45 grader istället för 60, vilket innebär sämre utrymme för mig, sämre utseende estetiskt

Det jag har hunnit såhär långt är att gjuta platta samt mura stödmur och återfylla.





Hoppas få klart det nya bygglovet i veckan så vi kan göra klart nån gång.




Oerhört irriterad på grannen och det här kommer få konsekvenser som dem inte kunde ana

Tujor ligger på offert, och en pansarvagnsmotor på stativ är inköpt.



När jag byggde mitt garage fick jag inte bygga högre än huset.
Här gäller även 4,5m från tomtgränsen, det ser ut som att du sluppit bry dig om det.
Vågat att börja med grunden innan bygglovet var klart, jag var tvungen till en inmätning av garaget innan jag fick gjuta plattan.
Kommun kom ut och mätte in att mina linor var exakt där jag angett på bygglovsansökan.
Lycka till, tråkigt att vänta när man vill komma igång och bygga..
Hur stort får du bygga på din tomt?


I detaljplanen hos mig så är det 1 meter från gräns som gäller, samt 2,7 meter byggnadshöjd.

Jag hade fått bygglov, och var rätt säker på att länsstyrelsen skulle gå på min linje och ta ändringen av takvinkeln som en liten avvikelse.

Kommunen var även ute här och mätte ut innan jag gjöt.

50m2 tillåter detaljplanen hos mig, men detta är 54,4

MVH Erik Wedlund

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Andra projekttrådar
Garagebygge med erikjakan! Grannarna har kapitulerat!
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 16, 17, 18   >>
8 besök senaste veckan (97092 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande