Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Materialval tillverkning av axeltapp. *Slutresultatet*
6459 besök totalt
TexasRx7
Borås
Här sen Jan 2014
Inlägg: 151


Trådstartare
Hej!

Jag håller på och bygger om mina spindlar fram till min Rx7 FC och ska använda lager och hub från en nyare Rx7. Den har en betydligt bättre konstruktion på hjullager och det är samma bultmönster så jag kan använda fälgar och bromsar som jag redan har

Jag är dock osäker på materialvalet för axeltappen jag ska tillverka, Det behöver vara ett material som jag kan svarva, fräsa, gänga och svetsa i. Det måste vara i någon form av stållegering så jag kan svetsa ihop det med org spindeln. Jag har fräst bort den gamla tappen och arborrat ett hål som jag pressa i den nya tappen i.

Den kommer att vara 33mm i diameter, 80mm lång samt en bredare "bas" som jag kan bulta i i dom 4 m8 hålen ni ser på bilden. Samt svetsa den på baksidan och ev göra någon förstärkning om det behövs.

Tacksam för all hjälp jag kan få//Jesper








_________________
Jesper Olofsson

- Kinnekulle 1:01.66
- Mantorp 1:30.729
- Gelleråsen 1:14.827
- Knutstorp 1:07,368
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Låter som 2541/4340 vore rätt val.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Vet du vad det är för material i originalbiten som du tänkte svetsa tappen emot?

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



+1 på ovanstående!

Vet du vad du gör, så kan tex Impax också gå bra, men det är lite lurigt att svetsa i.
2541 har jag för mig också kräver speciella tillsatsmaterial om man ska vara korrekt (men någon annan får gärna fylla i här)
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



GustafB skrev:
Låter som 2541/4340 vore rätt val.


olämpliga material för svetsning, speciellt om man önskar nyttja materialet...

Kombinationen vettigt hög hållfasthet etc och svetsbarhet brukar vara ovanlig. Man får välja betydligt grövre dimensionering och svetsa eller lätt och fint och ej svetsa

_________________
Roland Johansson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Japp ska man bygga ett rymdskepp är sånt här med material jävligt viktigt så lika bra att låta nasa analysera åt dig efter tipsen du fått på rejsa.


Annars kan man ju göra det som många andra och inte göra det mer avancerat än att det duger för en bil som ska hålla sej nere på marken

Ska kullager gå direkt på axeln eller finns en inre lagerbana som ska träs på axeln?? I det senare fallet duger typ "vilket högkvalitativt svetsbart axelstål som helst" vilket lär man väll höra efter där du tänkt köpa stålet?? Ganska enkelt i mina ögon. Man köper ju tex bra stål på tibnor eller liknande, och dem har då även duktiga säljare som du förklarar för vad du vill ha och dem kan ge förslag på några olika. Alternativt den Mekaniska verkstad du ber svarva axeln åt dig om du inte gör det själv. Lär väll ändå göras med bra presspassning mot din spindel. Värm spindeln och kyl axeln och pressa ihop så räcker lite svets att låsa med

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
TexasRx7
Borås
Här sen Jan 2014
Inlägg: 151


Trådstartare
2fast4u skrev:
Vet du vad det är för material i originalbiten som du tänkte svetsa tappen emot?


Ja, Den är i kolstol.

Citat:
Japp ska man bygga ett rymdskepp är sånt här med material jävligt viktigt så lika bra att låta nasa analysera åt dig efter tipsen du fått på rejsa.


Annars kan man ju göra det som många andra och inte göra det mer avancerat än att det duger för en bil som ska hålla sej nere på marken

Ska kullager gå direkt på axeln eller finns en inre lagerbana som ska träs på axeln?? I det senare fallet duger typ "vilket högkvalitativt svetsbart axelstål som helst" vilket lär man väll höra efter där du tänkt köpa stålet?? Ganska enkelt i mina ögon. Man köper ju tex bra stål på tibnor eller liknande, och dem har då även duktiga säljare som du förklarar för vad du vill ha och dem kan ge förslag på några olika. Alternativt den Mekaniska verkstad du ber svarva axeln åt dig om du inte gör det själv. Lär väll ändå göras med bra presspassning mot din spindel. Värm spindeln och kyl axeln och pressa ihop så räcker lite svets att låsa med


Lagret ska presas på axeln, Det jag oroar mig mest över är hållfastheten i axelstålet men det kan vara jag som nojjar i onödan. Planen var att som du sa göra en presspassning och värma spindel och kyla axeln och säkra detta med en svets.

_________________
Jesper Olofsson

- Kinnekulle 1:01.66
- Mantorp 1:30.729
- Gelleråsen 1:14.827
- Knutstorp 1:07,368
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Pressar du på en lagerbana så behöver du ju inte bry dig om att axeln slits. Och du för inte över drivkraften genom din egentillverkade axel??


Håller du dig till samma diameter som axel i andra bilar behöver du nog inte fundera så mycket. Går du ner avsevärt i diameter eller att det går drivkraft genom så kanske man bör undersöka lite mer. Någon typ av fjädrande stål lär det väll bli isåfall

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



För att trygga lite.
Gör en ganska stor krage på baksidan spindeln, när du då punktar fast den med svets får du ganska fin 'hävarm' som säkrar mot vickningar i presspassningen.

Kör på! =)

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



En normal presspassning samt bulta i de 4 M8 hålen lär vara fullt tillräckligt, men du kan ju lägga en bricka på baksidan o bulta i axeln med en M16x1 eller liknande. Materialet borde funka fint med 2541 om du skippar svetsen.
Svarva axeln ur en grov bit så att flänsen är med i ett stycke för M8 bultarna

_________________
Robert Aronsson
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



typ såhär va det jag menade.




den sista med gänga för extra säkerhet... men behövs knappast

_________________
Robert Aronsson
Citera
TexasRx7
Borås
Här sen Jan 2014
Inlägg: 151


Trådstartare
Många bra tips och ideer, Det tackar jag för Jag var iväg och köpt en bit ss2541 122x430mm. Så ikväll ska jag börja svarva och dona så får vi se vart det tar vägen

Mvh//Jesper

_________________
Jesper Olofsson

- Kinnekulle 1:01.66
- Mantorp 1:30.729
- Gelleråsen 1:14.827
- Knutstorp 1:07,368
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

När det gäller matrialval så gäller det att hålla tunga i rätt mun.

Skilnaden mellan ett bondstål och ett härjejösse-stål stål bara vid vilken kraft de går av.
Men de flexar lika mycket, nja bondstålet går av tidiagre.
Jä... föränklat.

Så rent generält när det gäller axelpappen så håller den ej med bondstål så flexar den för MYCKET.
Mao för klen ren geometriskt.

Typ bondstål SS1312 kontra SS2541

Stål Rel Rm
1312 210 360 [N/mm2]
2541 700 900 [N/mm2]

Rel är vad man brukar kalla flytgänsen.
Ligger man under Rel så funkar matrielt som en gummisnodd.
Rm är vad man kallar brottgäns, ski... går av/sönder.
Har man en spänning under 210N/mm flexar 1312 och 2541 presis lika mycket.
Om man så vill, kraften är lika för att tex böja en stång 1312 och 2541 säg 1mm.
Är 1mm för mycket spelar det ingen roll vilket jä... stål man väljer.

Sen finns det fler faktorer att ha koll på.
tex spänningskonsentrationer, i detta fall övergången från tapp till platta.
Välj så stor radie det går.

Nästa grej är utmattning.
När det gäller axeltappen kan vi glömma det.
Den borde vara i krokarna vad man kallar oändlig livslängd.
Annars flexar den för mycket.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
TexasRx7
Borås
Här sen Jan 2014
Inlägg: 151


Trådstartare






_________________
Jesper Olofsson

- Kinnekulle 1:01.66
- Mantorp 1:30.729
- Gelleråsen 1:14.827
- Knutstorp 1:07,368
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701



Ser ju stabilt ut, har hållit på med en annan lösning men det där är nog fasiken bättre

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
TexasRx7
Borås
Här sen Jan 2014
Inlägg: 151


Trådstartare
Chefen skrev:
Ser ju stabilt ut, har hållit på med en annan lösning men det där är nog fasiken bättre


Jag tror på den lösningen, Men det återstår att se om det funkar

_________________
Jesper Olofsson

- Kinnekulle 1:01.66
- Mantorp 1:30.729
- Gelleråsen 1:14.827
- Knutstorp 1:07,368
Citera
Racetech
Materialval tillverkning av axeltapp. *Slutresultatet*
6459 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande