Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mitsubishi GTO MR -94 / Gatreggad banåkarbil
1, 2, 3   >>
10 besök senaste veckan (19587 totalt)
SutinenM
Kristinehamn
Här sen Jul 2017
Inlägg: 41


Trådstartare
Är la dags att man presenterar sig här inne, funderat på det ett tag men med tanke på kommande satsning inom time attack och trackdays så känns detta som ett schysst forum att hålla sig lite aktiv på

En 26-årig sjöman från Göteborg, numera bosatt strax söder om Kristinehamn. Det hela började redan för några år sedan, men skall försöka dra ihop en kortfattad summering fram till idag vad som hänt.

2011 - Min första GTO skaffades vilket var en SR -94, motsvarigheten till 3000GT SL (utan sniglar) fast RHD och med AWD. Föll totalt för dessa så knappt två månader senare skaffades en GTO TT (VR4) av samma årsmodell. Knappt en månad därefter däremot så råkade jag smälla in i ett räcke. Gav mig på att försöka reparera det men utan någon som helst nämnvärd tidigare erfarenhet av att meka så såldes den sedan av dryga halvåret efter olyckan.

2012 I början av Augusti dök det upp ytterligare en GTO TT till bra pris som jag roffade åt mig, dock av årsmodell -92. Körde en del och planerade för lite lättare uppgraderingar den vintern men förhoppning om att pröva någon trackday säsongen därefter. Men fick ställa ut bilen ett par tre nätter varpå jag sedan fann att där krupit in fukt i topparna vilket resulterade i att insugsventilerna på tre cylindrar fick en rostig sörja och bilen har sedan dess med tiden plockats ner och rensats på närapå allt.

Denna GTO har jag fortfarande kvar även om den hamnat lite i skymundan, har bla fått hjälp med att gjuta en egen glasfiberhuv där 16kg sparades in mot original huven. I övrigt är det fortfarande i planeringsstadiet vad gäller motor och hjulupphängning samt om jag ska köra enligt SFRO.

2015 I början av Mars fann jag en GTO MR i England till nästan skamligt lågt pris. Efter lite kontakt med säljaren så lyckades jag sedan buda hem bilen en tidig lördagskväll och landade i London vid lunch dagen efter. Både resa och registrering gick kort beskrivet både rätt enkelt och smdigt.

Fokus har sedan dess legat på denna för använda den som min instegsbil i bankörning.

2015/2016 Under vintern gjordes lite blandat som till exempel montering av coilovers, byte av kamrem och fullservice mm.

2016/2017 Denna vinter plockades bokstavligen närapå hela bilen ner, instrumentbräda, baklucka, kabelstam inne i bilen var det enda som satt kvar och kabelstammen till motorn låg invirad i plast.
- Motorrum och underrede rensades på allt, slipades och blästrades ner, fick skära ut en del av golvet pga rost och allt lackades sedan upp igen.
- Egna bromsrör drogs, soppamatning, polybussningar monterades överallt i främre plus bakre subframe samt i hjulupphängning och ännu en fullservice mm bockades av.

Anmälan till NTA skickades in för att deltaga 2017, men då jag sedan insåg att jag inte skulle hinna klart i tid så fick den tyvärr dras tillbaka.


Planen är därför nu att kunna vara med 2018, anmälan är inskickad men då platserna i Klubb GT gick åt fort så står jag som reserv. Bilen förbereds dock i samma tempo, med bla turbobyte på "att göra listan" denna vinter
Väldigt kort sammanfattat här ovan, men hoppas att det kan fånga lite intresse

Bifogar nedan några bilder som får tala för vad som hänt med bilen från import till idag:

Mötte ensam upp säljaren i UK och bilade hela vägen hem där den sen fick stå och vila sig under tiden som registrering gjordes.





Delar köptes in för att efterlikna utseendet av senaste årsmodellen -99






Kylet såg visset ut och byttes till det som ursprungligen köptes in till min andra GTO, vakuum delete och rostlagning av bakskärm samt montering av ställbara camber armar bak efter montering av coilovers och växellänkage bussningar byttes.








Motorn stöttades upp med hjälp utav motorlyften när 3/4 balkar från framvagnen lackades om samt för byte utav kamrem och vattenpump.



Fick därefter letat mig iväg på min andra klubbträff för dessa bilar, glad i tanken att få ta igen av den superstage körning jag missade året före pga lite mindre bekymmer. Dessvärre slutade det med att det blev lika lite körning 2016 då jag fick sladd i 160km/h och for ut i gräset. Uppstod därefter ett kraftigt dunkade som vi inte kunde finna orsaken till och bilen ställdes in i garaget igen efter träffen där jag då bla fann att kardanaxeln fått sig en smäll.





Hösten 2016 och vintern 2017 var då som bilen mer eller mindre allt rensades på allt, låter några sammanfattade bilder här nedan få tala för helheten vad som gjordes
Klicka för större bilder!



Efter detta så bar det direkt av mot min tredje klubbträff med svenska 3000GT klubben vilket detta år hölls nere i Karlskrona. Superstage är standard på våra träffar, dock så blev det även denna gång rätt sparsamt kört då jag inte ville pressa bilen utan att hunnit känna på allt ordentligt innan. Bilen sänktes nämligen ner samma morgon som träffen började och jag drog raka vägen ner efter att ha varit i garaget över ett dygn för att hinna klart
Väl i fas nu med hösten och kommande vinter 2017 så har ett bromskit och större fälgar hittat på plats. Inredningen är delvis demonterad för byte utav värmepaket och lite jobb med elektroniken och häromdagen så började jag även förbereda inför kommande byte utav turbos, men gör som ovan och låter bilderna tala!













Ska försöka hålla denna tråd uppdaterad vartefter det händer grejer och hoppas det kan finnas lite intresse för vad jag håller på med

_________________
Martin Sutinen

Mitsubishi GTO MR, Mitsubishi GTO TT

Anderstorp - 2.20,5 - Outlander turbo
Gelleråsen - 1.24 - GTO MR
Kinnekulle - 1.05,3 - GTO MR
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3056



Kul att se en 3000gt som används, kan inte ens komma ihåg när jag såg en på något event senast, var har alla tagit vägen?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
SutinenM
Kristinehamn
Här sen Jul 2017
Inlägg: 41


Trådstartare
Cédric skrev:
Kul att se en 3000gt som används, kan inte ens komma ihåg när jag såg en på något event senast, var har alla tagit vägen?


Ja det är tyvärr sällan man ser någon, men vi brukar få till en klubbträff varje år där vi dom tre senaste åren varit runt 13-17st åtminstone Jag själv har la koll på ungefär 10-12st. Men försöker alltid hålla koll när man är ute och kör samt lägga en lapp i rutan med hänvisning till klubb, forum och fb sida när man ser någon på en parkering

_________________
Martin Sutinen

Mitsubishi GTO MR, Mitsubishi GTO TT

Anderstorp - 2.20,5 - Outlander turbo
Gelleråsen - 1.24 - GTO MR
Kinnekulle - 1.05,3 - GTO MR
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 401



Stämmer in med att det är kul att se en 3000gt igen, har väl aldrig varit en dussinbil men idag är dom väldigt ovanliga.

En nära kompis har 2st varav en är ganska rejält ombyggt för att likna en JGTC bil med helt hemmabyggd breddning mm. men har stått stilla i ganska många år nu.

_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
SutinenM
Kristinehamn
Här sen Jul 2017
Inlägg: 41


Trådstartare
NIzmo skrev:
Stämmer in med att det är kul att se en 3000gt igen, har väl aldrig varit en dussinbil men idag är dom väldigt ovanliga.

En nära kompis har 2st varav en är ganska rejält ombyggt för att likna en JGTC bil med helt hemmabyggd breddning mm. men har stått stilla i ganska många år nu.


Det där blev jag väldigt nyfiken på! Du skulle inte kunna tänka dig skicka ett pm med lite mera info och kanske ett par bilder?

_________________
Martin Sutinen

Mitsubishi GTO MR, Mitsubishi GTO TT

Anderstorp - 2.20,5 - Outlander turbo
Gelleråsen - 1.24 - GTO MR
Kinnekulle - 1.05,3 - GTO MR
Citera
SutinenM
Kristinehamn
Här sen Jul 2017
Inlägg: 41


Trådstartare
Inte görmycket till uppdatering då jag bråkat med lite, minst sagt knepigt kopplat kablage i bruksbilen! Men lite tid har allt GTO'n fått också så allt gammalt kablage är nu väck vad gäller det gamla larmet samt turbotimer. Klippta och oisolerade original kablar är fixade så snart är det läge att börja dra dom nya för lcdbc'n samt greja en förlängning av obd2 uttaget

Bägge turbona är nu även väck och bägge mina 16T hybrider sitter tillfälligt på plats i väntan på att jag ska få hem nya packningar till dessa.




Filar fortfarande på hur jag ska styra hastigheten på fläkten i nya värmepaketet, men finner inget direkt som känns vettigt. Tanken slog mig att den kanske går att styra genom lcdbc'n? Men la senare ner den tanken då jag vill kunna styra fläkten separat..

Klurar numera på om en styrning avsedd för datorer enligt nedan därför kanske kan funka? Behövs ju visserligen bara ett vred till värmepaketet, men då jag haft lite problem med stigande vattentemperatur på motorväg så skulle övriga kunna kopplas mot extra tryckande fläktar och kanske en sugande eller tyckande till oljekylet Några åsikter? Tar gärna emot tips och alternativa lösningar

_________________
Martin Sutinen

Mitsubishi GTO MR, Mitsubishi GTO TT

Anderstorp - 2.20,5 - Outlander turbo
Gelleråsen - 1.24 - GTO MR
Kinnekulle - 1.05,3 - GTO MR
Citera
TexasRx7
Borås
Här sen Jan 2014
Inlägg: 151



Kul med en GTO, Känns som att det är en bil som inte har fått den respekten den förtjänar.
Den har liksom hamnat i skuggan bakom Supra, Skyline, Rx7. När jag hör Mitsubisho GTO tänker jag på det första Grand Turismo från 97,
Det var den fetaste bilen alla kategorier i det spelet


[/img]

_________________
Jesper Olofsson

- Kinnekulle 1:01.66
- Mantorp 1:30.729
- Gelleråsen 1:14.827
- Knutstorp 1:07,368
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4686



+1 på GranTurismo från -97!

Riktigt kul att se en som används. Jag har fått för mig att motorerna är känsliga och inte tål så mycket, men vet egentligen ingenting om dessa... Hur är det med detta?

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



Brorsan har en Dodge Stealth och hänger/hängde en del på detta forum. Finns kanske en del matnyttigt att plocka upp. http://forums.mn3s.org/search.php?search_id=active_topics
Jag gillar dessa bilar och har kört brorsans vid 2 tillfällen på Brainerd International Raceway. Angående tillförlitligheten på motorerna så kan jag nämna att vid båda tillfällena alternerade jag och brorsan bilen i två olika grupper vilket gjorde att bilen under förmiddagen gick 40 minuter av 60 i tre timmar samt på eftermiddagen gick den i princip konstant förutom den tid det tog för oss att skifta, tanka (både bil och oss). Motorn var i princip original. Större sniglar, avgas och lättare mappning var det som var gjort.

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
SutinenM
Kristinehamn
Här sen Jul 2017
Inlägg: 41


Trådstartare
Ja dom andra japsarna nämnda ovan har la änna fått något mer uppmärksamhet, både positivt och negativt i mina ögon.. Första folk brukar tänka på är att dom är tunga, men så tunga är dom inte beroende på vad man jämför med då förstås. Denna är en MR modell, precis som EVO MR, dvs en lättvikts version av VR4. Så styrning på alla fyra mm finns tex inte

Tack för länken! Är med i några forum redan men just den där kände jag inte till thumbs up

Känsliga eller inte finns det nog blandade åsikter om men skulle själv vilja säga att dom är ganska hållbara. Nu har jag bara haft en trimmad före denna men känner några andra som också kör GT. Varav en som kör större aggregat, corvette lmm och vatten/methanol insprutning med gott resultat på oöppnad motor

_________________
Martin Sutinen

Mitsubishi GTO MR, Mitsubishi GTO TT

Anderstorp - 2.20,5 - Outlander turbo
Gelleråsen - 1.24 - GTO MR
Kinnekulle - 1.05,3 - GTO MR
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Har massa delar liggande till denna

Stora turbos
Kolvar
Stakar
Aem ECU
Osv

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5278



Skoj! Säg just på wheeler dealers när de renoverade en sådan här rackare.
Visste inte att den var så avancerad.

Vad har du använt för värmepaket? Ser smidigt ut.

Följer med spänning

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
SutinenM
Kristinehamn
Här sen Jul 2017
Inlägg: 41


Trådstartare
Supramannen skrev:
Har massa delar liggande till denna

Stora turbos
Kolvar
Stakar
Aem ECU
Osv

Skickade ett pm till dig

_________________
Martin Sutinen

Mitsubishi GTO MR, Mitsubishi GTO TT

Anderstorp - 2.20,5 - Outlander turbo
Gelleråsen - 1.24 - GTO MR
Kinnekulle - 1.05,3 - GTO MR
Citera
SutinenM
Kristinehamn
Här sen Jul 2017
Inlägg: 41


Trådstartare
robber skrev:
Skoj! Säg just på wheeler dealers när de renoverade en sådan här rackare.
Visste inte att den var så avancerad.

Vad har du använt för värmepaket? Ser smidigt ut.

Följer med spänning

Värmepaketet är ett universal köpt utav Speeding i Borås Väger strax över kilot kontra min bils original paket som vägde ca 11kg Badassparts har dock mycket fler tillbehör vilket jag fann i efterhand.

_________________
Martin Sutinen

Mitsubishi GTO MR, Mitsubishi GTO TT

Anderstorp - 2.20,5 - Outlander turbo
Gelleråsen - 1.24 - GTO MR
Kinnekulle - 1.05,3 - GTO MR
Citera
SutinenM
Kristinehamn
Här sen Jul 2017
Inlägg: 41


Trådstartare
Grejer börja trilla in och längtan till säsongstart bara ökar!

Tactrix, luftslang och BTR mm har kommit. Mätare har köpts in för att byta ut original 3 i mitten samt 2 till att sätta i instrumentsargen från 3SX jag haft liggande några år. Material för att ersätta AC panelen och nya positionsljus är även det köpt. Hoppas sistnämnda går igenom men värt ett försök då dom ser bättre ut än DRL:en jag haft ett par år, åtminstonne CE godkända..




Igår blev det upp tidigt för att kunna vara nere i Hässleholm hos Rallyshop strax efter dom öppnade där två nya FIA stolar inhandlades med fästen. RS2 stolen är till mig själv och som passagerarstol fick det bli en RTS. Samt en komplett uppsättning personlig skyddsutrustning med RRS underställ, balaclava, overall, handskar, hjälm och skor. Fick även bli ett riktigt snapoff nav och digital däcktrycksmätare samt FIA brytare vilka syns ovan.




Väntar fortfarande på ett mindre paket från 3SX som borde komma under veckan hoppas jag, samt ett paket från RHD Japan som borde skickas runt torsdag nästa vecka Så det mesta är snart hemma, vad som i stora drag återstår sedan är endast nya däck, olja och filter, lite mera bränsleslang samt nipplar för att kunna dra dual feed från filter till railsen och tillbaka till btr:en. Sen lär det la säkert dyka upp lite småsaker att komplettera med

_________________
Martin Sutinen

Mitsubishi GTO MR, Mitsubishi GTO TT

Anderstorp - 2.20,5 - Outlander turbo
Gelleråsen - 1.24 - GTO MR
Kinnekulle - 1.05,3 - GTO MR
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



TexasRx7 skrev:
Kul med en GTO, Känns som att det är en bil som inte har fått den respekten den förtjänar.
Den har liksom hamnat i skuggan bakom Supra, Skyline, Rx7. När jag hör Mitsubisho GTO tänker jag på det första Grand Turismo från 97,
Det var den fetaste bilen alla kategorier i det spelet

Fast LM:en var ju slö (men den enda sjuväxlade bilen, om jag minns rätt). Det var gat-GTO:n man kunde trimma upp till 930hk eller något i den stilen. 400+ km/h på testbanan.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 752



Så kul med detta projekt!
Alltid gillat dessa bilar.

Kommer följas

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
SutinenM
Kristinehamn
Här sen Jul 2017
Inlägg: 41


Trådstartare
Fortsätt gärna länka bilder på designer! Funderar ständigt på hur jag ska gå tillväga både med denna och min andra GTO Lutar lite åt "puma gto'ns" design till den svarta och efterlikna gto'n från Thunderbolt med Jackie Chan på no.2. Den från Gran Turismo hade jag helt missat

Annars då? Jo.., någon fick visst leverans idag




RHD Japan fick stå för Bride type RO stols underreden till bägge stolarna, rattnav med motsånd för airbagen samt Project Mu hjulmuttrar. Vad gäller däcken så stod det mellan Federal 595 RSR och Nankang NS2R. Läst lite blandat om bägge, men verkar ändå vara helt okej instegsdäck för banåka. Från början var tanken att beställa hem från UK, men totalen blev då dyrare när frakten låg på 150 pund för 4 däck i den dimension jag sökte. Åh priset på NS2R var lite saftigare än Federal via Svensk/Tyska sidor, dessutom i "fel" TW. Så det hela slutade med ett set 595:or i dim. 265/35/18 runt om med TW140 Hoppas att stommen i dessa står pall för bilens vikt bättre än dom Kuhmo ecsta KU36 jag kört sista två säsongerna.

Utöver detta så köptes det idag även in mera slang för att fortsätta bygga ut bränslesystemet vilket påbörjades förra vintern med AN6 från pump till filter. Därifrån blir det AN6 dual feed från filter till BTR och därefter en AN8 retur vilket bör säkerställa soppa för tänkt effekt Vad gäller just soppabiten så är det nu endast spridare och lite mera kopplingar som återstår.

Har även fått hem några knappar till nya centerpanelen och en Innovate LC2 BBL

_________________
Martin Sutinen

Mitsubishi GTO MR, Mitsubishi GTO TT

Anderstorp - 2.20,5 - Outlander turbo
Gelleråsen - 1.24 - GTO MR
Kinnekulle - 1.05,3 - GTO MR
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 670



Vad tycker du om den vanliga RTS stolen?
Hur lång är du samt hur är du byggd om man får fråga?
Jag funderar på att handla en själv, men då det är en bra bit till Rallyshop för mig så är det svårt att tid till att åka dit och "provsitta" då de bara har öppet vardagar..

Ang däcken, vad räknar du med att din bil väger in på?
Jag sitter lite i samma sits som dig där då jag också vill prova Nankang'en, men då de är såpass mycket dyrare än 595orna så startar även jag på dem..

_________________
Citera
SutinenM
Kristinehamn
Här sen Jul 2017
Inlägg: 41


Trådstartare
Snömannen skrev:
Vad tycker du om den vanliga RTS stolen?
Hur lång är du samt hur är du byggd om man får fråga?
Jag funderar på att handla en själv, men då det är en bra bit till Rallyshop för mig så är det svårt att tid till att åka dit och "provsitta" då de bara har öppet vardagar..

Ang däcken, vad räknar du med att din bil väger in på?
Jag sitter lite i samma sits som dig där då jag också vill prova Nankang'en, men då de är såpass mycket dyrare än 595orna så startar även jag på dem..


Jag provsatt först GT modellen, han som hjälpte mig stod framför och tyckte det var gränsfall med bälteshålen i förhållande till axlarna. Jag själv tyckte sen att den var lite väl trång. RTS passade betydligt bättre och dom extra sidokuddarna vid njurarna gör gott. Den kommer dock fungera som passagerarstol

Jag själv är 180 och väger in på ca 86kg åt det lite mer vältränade hållet. Men pröva ring dom och kolla ifall du inte skulle kunna få hjälp på en helg. Skönt att kunna provsitta innan man bestämmer sig, jag körde ner ifrån södra Värmland så det var upp tidigt som attan men det var det värt

Bilen vägde in på 1630kg inklusive runt halv tank och dubbel uppsättning verktyg och domkrafter samt reservhjul när jag reggade den. Hoppas numera på runt 1550kg eller lägre

_________________
Martin Sutinen

Mitsubishi GTO MR, Mitsubishi GTO TT

Anderstorp - 2.20,5 - Outlander turbo
Gelleråsen - 1.24 - GTO MR
Kinnekulle - 1.05,3 - GTO MR
Citera
SutinenM
Kristinehamn
Här sen Jul 2017
Inlägg: 41


Trådstartare
Efter några garagetimmars brottande så har det gått lite framåt, det gamla rattnavet satt som berget rent ut sagt, började fundera på om någon bara klappat dit det utan att bry sig om hur splinsen line'ade, men fick till slut loss det med hjälp utav avdragare och mutterpicka. Turbona sitter numera även dom plats ihop med respektive pre-cat och nya packningar. Verkar dock som att jag kommer behöva lossa på den främre igen då kompressorhuset är såpass stort att jag inte kommer åt att dra fast vatten anslutningen mot blocket, även olje matningen är duktigt tajt att få dit på samma turbo.

En del tid har lagts på att få ihop det nya värmesystemet, klurat på hur jag enklast och smidigast skulle få kombinerat det nya med det gamla. Men nu i efterhand så känner jag mig rätt nöjd med den biten

Delen som leder ut luft till dom mittersta utblåsen skars upp för att blockas mot dessa men behålla blåset ut mot sidan.


Adapterplatta påbörjad


På härdning med lite tyngd över natten


Slutresultat


Invändigt




Dock, väl när modifieringarna var klara för att pröva passa in allt, så märkte jag att det blev alldeles för tajt med plats för slangarna så som jag monterat själva värmepaketet Bara gilla läget och göra om Så det är vad mestadels utav eftermiddagen ägnats åt, vart lite trial and error för att få ihop det med diverse bökiga vinklar osv... Kommer dock visa sig under morgondagen om jag lyckats eller inte när jag på nytt tänkte pröva passa in allt

Svårt att se men det var alldeles för trångt...


Började med nytt fäste


Färdigt fäste



Adapterplattan på palts under brädan, dock ej fastsatt


Började sedan även fundera på hur jag ska montera utlösnings wiren till batteriet, tanken var ju först att montera i det plastlock över ena änden av torkar mekanismen. Insåg att det troligen inte lär funka ihop med eftermarknads huven, så som det ser ut nu så kommer den nog att hamna i framskärmen. Ledas rakt igenom, ner i ett av dom gamla hålen för huvdämparna (vilka jag inte har kvar), ledas ut genom ett av dom fyra bulthål som håller torkarmotorn för att sedan dras in genom torpeden ledas bort till huvudbrytaren.

_________________
Martin Sutinen

Mitsubishi GTO MR, Mitsubishi GTO TT

Anderstorp - 2.20,5 - Outlander turbo
Gelleråsen - 1.24 - GTO MR
Kinnekulle - 1.05,3 - GTO MR
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mitsubishi GTO MR -94 / Gatreggad banåkarbil
1, 2, 3   >>
10 besök senaste veckan (19587 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande