Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Ström som kryper
2 besök senaste veckan (2995 totalt)
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1135

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Jag har respekt för elektricitet.
Men efter att ha lyckats koppla in en dimmer i huset så tänkte jag kasta mig på bilektronik.
Har problem med att batteriet laddas ut.
Första steget är att koppla bort larmet och se vad som händer, ogillar starkt larm, hitills har jag haft mer problem än hjälp av larm.
Men, funderade på nästa steg, alltså hur hitta kortslutningar/fel.

-Koppla bort samtliga relän och säkringar.
-Bort med plus kabel från batteriet.
-Koppla in en säkring
-Mäta förbrukning/motstånd(?) förändringen mellan jord och plus

Är det så här man gör?
Eller har jag totalt missuppfattat allt?

Är ekonom, lite koll på att skruva och försöker lära mig mer.

Mvh

Anders
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17354



Jag skulle ha börjat med att plocka bort alla säkringar och sen koppla in dem en och en med en strömtålig amperemeter i serie med säkringen. Med tändningen avstängd så bör det inte gå nån större ström i nån av kretsarna.
Beroende på bilmodell så finns det ofta saker som drar lite ström såsom klocka och eventuella databoxar.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

När jag har gjort dylika felsökningar har jag lättat en pol från batteriet och lagt en ampermätare mellan kaben och polen.
Sen har jag rycket säkring för säkring tills ampärmätaren doppar riält.
Då är det bara att kolla vad som ligger på den kretsen, bara sa fa....
Det är nu hel.... börjar

Ampären/arna-mätren bör ha en spännvidd från ett antal A till ett antal mA.

Hur lång tid kan bilen stå innan den vägrar starta??


Hmmm Det är väll INGEN bruksbil vi snackar om nu va????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1135

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Danke!

Skall testa.
Nä, det är ingen brux, dom funkar ju alltid :-)
Bilen har ett feting optima batteri, 75 amph sisodär.
Den hade stått i någon månad, kördes några mil och stod sedan stilla i 1.5 vecka.
Tror därför att det är något "rejält" fel och inte alltför svårt att hitta.
Eller så är det verkstaden som glömde lyset på, får väl bita i det sura och ha den som brux ett tag och se om problemet uppstår igen.
Vilken tur att jag då har fler bilar att mäta på som garanterat "läcker" :-)
Hade förresten ett seriöst elfel min SAAB 95a, pappskalle tjuv klippte sladdarna till stereon varpå en omfattande kabelbrand startade, var tvungen att koppla bort batteriet för att stänga av motorn....
1832 kubiks motor, 130hk på drivhjulen, konsumerade växellådor men gick som fasen.
Det är en bil som jag verkligen ångrade att jag sålde.
Roliga bilar är mer meck, modernt junk är mer meckbefriat men själlöst.

Mvh

Anders
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



bärja med att mäta med batter och polsko för att se hur mkt den drar!

amperemätare och mät i säkringshållaren. då ser du snabbt om det är nån krets där som drar ström.

det kan ju vara nått
som är extra inkopplat, då får du mäta mella batteri och polsko och plcka bort övriga förbrukare.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
ByWard
Karlstad
Här sen Jan 2004
Inlägg: 265



om det är mycket ärg och smuts på batteriet ( och polerna), så gör rent det med en stålborste.
Det kan nämligen krypa ström "uppepå" batterier

_________________
MVH/Johannes Ward

Bus: -95 Mitsu EVO III -såld
Hundtaxi -00 E46 318 Touring
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17354



ByWard skrev:
om det är mycket ärg och smuts på batteriet ( och polerna), så gör rent det med en stålborste.
Det kan nämligen krypa ström "uppepå" batterier
Det där är ett jobbigt sätt att göra rent batterier. Börjar de se hemska ut så värmer man en kastrull med vatten och häller över eländet. All smuts försvinner!

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2915

Namndispens
Namndispens

Lennart Mäkinen skrev:
ByWard skrev:
om det är mycket ärg och smuts på batteriet ( och polerna), så gör rent det med en stålborste.
Det kan nämligen krypa ström "uppepå" batterier
Det där är ett jobbigt sätt att göra rent batterier. Börjar de se hemska ut så värmer man en kastrull med vatten och häller över eländet. All smuts försvinner!


Sant iofs men vatten är inte din bästa vän i kombination med starka strömmar så jag vill slå ett slag för att INTE göra sådär brutalt

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Bamsefar skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
ByWard skrev:
om det är mycket ärg och smuts på batteriet ( och polerna), så gör rent det med en stålborste.
Det kan nämligen krypa ström "uppepå" batterier
Det där är ett jobbigt sätt att göra rent batterier. Börjar de se hemska ut så värmer man en kastrull med vatten och häller över eländet. All smuts försvinner!


Sant iofs men vatten är inte din bästa vän i kombination med starka strömmar så jag vill slå ett slag för att INTE göra sådär brutalt


Fast 12V är inte speciellt starkt.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
FredrikB
Olofström
Här sen Feb 2003
Inlägg: 159



Niklas Sandström skrev:
Bamsefar skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
ByWard skrev:
om det är mycket ärg och smuts på batteriet ( och polerna), så gör rent det med en stålborste.
Det kan nämligen krypa ström "uppepå" batterier
Det där är ett jobbigt sätt att göra rent batterier. Börjar de se hemska ut så värmer man en kastrull med vatten och häller över eländet. All smuts försvinner!


Sant iofs men vatten är inte din bästa vän i kombination med starka strömmar så jag vill slå ett slag för att INTE göra sådär brutalt


Fast 12V är inte speciellt starkt.


Ska man nu vara petig och gnällig så är 12V en spänning och ingen ström

_________________
Fredrik Björkman
Clio V6
9-3SC Aero
Citera
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1135

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Hej,

Tack för all hjälp.
Det var lätt att hitta felet.
Elektriska stolar.
I en rolig bil.
Bara det är ju tveksamt
En kontakt till en av justeringsmotorerna var kortsluten.
Jag kopplade bort elsladdarna till stolen och fortsatte att mäta.
Upptäckte då att en kontakt till vindrutetorkaren inte var så himla pigg.
Nya kontakter är beställda.
Bilen går annars helt fantastiskt, kanske lite för bra, attemat växlat brux är bättre ur "behålla-körkorts-synpunkt".

Mvh

Anders
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17354



FredrikB skrev:
Niklas Sandström skrev:
Fast 12V är inte speciellt starkt.


Ska man nu vara petig och gnällig så är 12V en spänning och ingen ström
Det är spänningen som driver processen.
Min lärare i ellära inledde grundkursen med att likna elektricitet vid ett vattenfall. Man ser spänningen som höjden och strömmen som vattenflödet. Jag tyckte det gav en bra bild av hur det funkar.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



och i det här fallet så är vattenfallet endast 12V högt så det blir större strömmar som "rinner fram" över batteriet om man häller relativt högresistent vatten över det.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Peter Olesen
Skepplanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 402



Fast vanligt kranvatten är inte speciellt ledande, ganska mycket isolator faktiskt...

_________________

Ford Focus -05 med svängarambitioner
"Hellre Focus på bana än Porsche i garage"
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



volvo360 skrev:
Fast vanligt kranvatten är inte speciellt ledande, ganska mycket isolator faktiskt...

När man har det i ett rent dricksglas ja, men det blir nog värre när man häller det över ett batteri. Rent vatten, typ destillerat, ledar ström väldigt dåligt men olika salter och joner får fritt att röra sig i vattnet och därför kan det bli en hyfsat bra ledare av det i alla fall, eller åtminstone mindre bra isolator. Nån silverledning blir det aldrig av det precis...

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Peter Olesen
Skepplanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 402



Tycker fortfarande att Mäkinens förslag är alldeles utmärkt. Har använt avfettning och olika rengöringsmedel och tvättat rent med vattenslang eller högtryckstvätt och aldrig haft problem, utom då man fyllt fördelaren med vatten...

12V orkar inte driva speciellt mycket ström i (salt)vatten och om det mot förmodan skulle gå lite ström så blir det varmt och då ångar vattnet bort och då går det ingen ström längre

_________________

Ford Focus -05 med svängarambitioner
"Hellre Focus på bana än Porsche i garage"
Citera
Skruva banåkabil
Ström som kryper
2 besök senaste veckan (2995 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande