Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Ström som kryper | 2 besök senaste veckan (2995 totalt) |
Jag har respekt för elektricitet.
Men efter att ha lyckats koppla in en dimmer i huset så tänkte jag kasta mig på bilektronik. Har problem med att batteriet laddas ut. Första steget är att koppla bort larmet och se vad som händer, ogillar starkt larm, hitills har jag haft mer problem än hjälp av larm. Men, funderade på nästa steg, alltså hur hitta kortslutningar/fel. -Koppla bort samtliga relän och säkringar. -Bort med plus kabel från batteriet. -Koppla in en säkring -Mäta förbrukning/motstånd(?) förändringen mellan jord och plus Är det så här man gör? Eller har jag totalt missuppfattat allt? Är ekonom, lite koll på att skruva och försöker lära mig mer. Mvh Anders |
||||||||
Jag skulle ha börjat med att plocka bort alla säkringar och sen koppla in dem en och en med en strömtålig amperemeter i serie med säkringen. Med tändningen avstängd så bör det inte gå nån större ström i nån av kretsarna.
Beroende på bilmodell så finns det ofta saker som drar lite ström såsom klocka och eventuella databoxar. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||
När jag har gjort dylika felsökningar har jag lättat en pol från batteriet och lagt en ampermätare mellan kaben och polen.
Sen har jag rycket säkring för säkring tills ampärmätaren doppar riält. Då är det bara att kolla vad som ligger på den kretsen, bara sa fa.... Det är nu hel.... börjar Ampären/arna-mätren bör ha en spännvidd från ett antal A till ett antal mA. Hur lång tid kan bilen stå innan den vägrar starta?? Hmmm Det är väll INGEN bruksbil vi snackar om nu va???? _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
Danke!
Skall testa. Nä, det är ingen brux, dom funkar ju alltid :-) Bilen har ett feting optima batteri, 75 amph sisodär. Den hade stått i någon månad, kördes några mil och stod sedan stilla i 1.5 vecka. Tror därför att det är något "rejält" fel och inte alltför svårt att hitta. Eller så är det verkstaden som glömde lyset på, får väl bita i det sura och ha den som brux ett tag och se om problemet uppstår igen. Vilken tur att jag då har fler bilar att mäta på som garanterat "läcker" :-) Hade förresten ett seriöst elfel min SAAB 95a, pappskalle tjuv klippte sladdarna till stereon varpå en omfattande kabelbrand startade, var tvungen att koppla bort batteriet för att stänga av motorn.... 1832 kubiks motor, 130hk på drivhjulen, konsumerade växellådor men gick som fasen. Det är en bil som jag verkligen ångrade att jag sålde. Roliga bilar är mer meck, modernt junk är mer meckbefriat men själlöst. Mvh Anders |
||||||||
bärja med att mäta med batter och polsko för att se hur mkt den drar!
amperemätare och mät i säkringshållaren. då ser du snabbt om det är nån krets där som drar ström. det kan ju vara nått som är extra inkopplat, då får du mäta mella batteri och polsko och plcka bort övriga förbrukare. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||
Sant iofs men vatten är inte din bästa vän i kombination med starka strömmar så jag vill slå ett slag för att INTE göra sådär brutalt _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||||||
Fast 12V är inte speciellt starkt. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||||
Ska man nu vara petig och gnällig så är 12V en spänning och ingen ström _________________ Fredrik Björkman Clio V6 9-3SC Aero |
||||||||
Hej,
Tack för all hjälp. Det var lätt att hitta felet. Elektriska stolar. I en rolig bil. Bara det är ju tveksamt En kontakt till en av justeringsmotorerna var kortsluten. Jag kopplade bort elsladdarna till stolen och fortsatte att mäta. Upptäckte då att en kontakt till vindrutetorkaren inte var så himla pigg. Nya kontakter är beställda. Bilen går annars helt fantastiskt, kanske lite för bra, attemat växlat brux är bättre ur "behålla-körkorts-synpunkt". Mvh Anders |
||||||||
Min lärare i ellära inledde grundkursen med att likna elektricitet vid ett vattenfall. Man ser spänningen som höjden och strömmen som vattenflödet. Jag tyckte det gav en bra bild av hur det funkar. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||
När man har det i ett rent dricksglas ja, men det blir nog värre när man häller det över ett batteri. Rent vatten, typ destillerat, ledar ström väldigt dåligt men olika salter och joner får fritt att röra sig i vattnet och därför kan det bli en hyfsat bra ledare av det i alla fall, eller åtminstone mindre bra isolator. Nån silverledning blir det aldrig av det precis... _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||
Tycker fortfarande att Mäkinens förslag är alldeles utmärkt. Har använt avfettning och olika rengöringsmedel och tvättat rent med vattenslang eller högtryckstvätt och aldrig haft problem, utom då man fyllt fördelaren med vatten...
12V orkar inte driva speciellt mycket ström i (salt)vatten och om det mot förmodan skulle gå lite ström så blir det varmt och då ångar vattnet bort och då går det ingen ström längre _________________ Ford Focus -05 med svängarambitioner "Hellre Focus på bana än Porsche i garage" |
||||||||
Skruva banåkabil Ström som kryper | 2 besök senaste veckan (2995 totalt) |