Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lancia A112 Abarth EVO
4 besök senaste veckan (5100 totalt)
Sebastian Petersson
Gävle
Här sen Jul 2003
Inlägg: 322


Trådstartare
Det blev dags för en comeback på banan, denna gången med en riktig banbil.
Åker elbil till vardags, så kul med något som brummar...

Bilen byggdes ursprungligen (1986) för Lady cup av Ultramotors, har sedan dess modifieras med ny hjulupphängningar fjädrar och dämpare, BBS 13" splitfälgar med centrumbult. AP 4 kolvsok, bromsvåg och ställbara krängare inifrån, lexanrutor, skärmbräddare och spoilers i glasfiber. Motor från Nissan, 1300cc 4v 165/8000 växellåda från Hewland MK5.
Tomvikt 590kg

Den nuvarande, något flytande planen, är att åka Time Attack under 2018 för att bekanta mig och sortera ut bilen. Sedan finns tankar på långlopp, kanske redan i slutet av 2018.

Bilen skall nu plockas isär en smula för att gå igenom saker och ting, bilen skall även få ny färg utvändigt och invändigt. Stol och bälte skall förnyas. Andra modifieringar är också högst troliga....

Några bilder på nuvarande status:













Citera
jägerjanne
ölme kristinehamn
Här sen Jul 2016
Inlägg: 532



suveränt kul bil, haft en liknande men inte lika extrem thumbs up

_________________
janne pettersson
Citera
Pelle_MX5
Bro
Här sen Maj 2016
Inlägg: 140



Min första bil var en Abarth 112, askul bil.. denna känns roligare👍

_________________
Per Nilsson
Citera
Halvordsson
Long valley
Här sen Nov 2005
Inlägg: 719



Fasen va cool!

_________________
Alexander Halvordsson
Chevrolet BelAir 57 --> http://www.garaget.org/?car=366622
Citera
PFR
Bandhagen
Här sen Jul 2006
Inlägg: 352



Dessa passar till EVO Lancian
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=107335

_________________
Peter Franzén
Nissan 200SX V6
SSK-racing klass3
MB SLK230 Kompressor sommarbil
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1496



Woho! Med den vikten (och de yttermåtten) lär bilen vara snuskigt rolig när det är tighta kurvpartier. Riktigt kul! Vilken klass har du tänkt dig köra i Time Attack?

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Sebastian Petersson
Gävle
Här sen Jul 2003
Inlägg: 322


Trådstartare
Himlar skrev:
Woho! Med den vikten (och de yttermåtten) lär bilen vara snuskigt rolig när det är tighta kurvpartier. Riktigt kul! Vilken klass har du tänkt dig köra i Time Attack?


Utförandet på denna bil verkar, enligt min tolkning, ge att jag måste åka i PRO-AM eller PRO.

Tror eventuella framgångar inte hänger på materialet dock, har begränsat med bankörningar senaste 5 åren.
Förutom ett ökenrally 2013...

Dock hade jag och min fru lite kul med bruksbilen i somras:

Citera
Sebastian Petersson
Gävle
Här sen Jul 2003
Inlägg: 322


Trådstartare
Dök upp några funderingar nu när jag tittat på PRO-AM reglementet, som jag tror är rätt för min bil.

"1.2 Tävlingsfordonet ska bibehålla original självbärande kaross eller ram."

Får man kapa bort reservhjulsbalja för att vinna höjd för plangolv/diffuser?
Läser man; "2.18 Golv får modifieras, plantgolv får monteras mellan fram och bakvagn". Så borde man få det?


"5.1 Batteri ska vara ordentligt fastsatt och ha pluspolen isolerad samt övriga
kopplingspunkter väl isolerade. Batteriet får flyttas. Om batteri placeras i kupéutrymmet eller i
bagageutrymmet på en tvåvolymsfordon, är det endast tillåtet att montera batteriet bakom bakre delen
på framstolarnas tänkta tvärlinje. I detta fall ska batteriboxen vara vätsketät och avluftas med en slang
som sträcker sig utanför kupéutrymmet, se TR skiss 255-10 och 255-11."

Nu har jag inte sett skissen, men bedömt av mina bilder och att bilen har vagnbok borde den nuvarande placeringen vara godkänd?


"6.2 Tävlingsfordon med original monterad katalysator som standard ska bibehålla den eller ersätta den
med av SBF godkänd katalysator"

En A112 har ju inte katalysator, får jag montera en SBF racekat ändå?


"5.2 Framljus (parkeringsljus), bakljus och bromsljus ska finnas och alltid fungera."

Ljusen bak är ju orginal och i funktion, vad är en bra lösning fram?
Citera
richo
Malmö
Här sen Okt 2017
Inlägg: 93



Ser ut som ett extremt bra utgångspbjekt! Blir nog ett roligt 2018!🙂

Ot: Kör själv en E-UP men funderar på en Tesla. Har lite frågor om du orkar svara:)
Hur funkar det med Tesla på ringen?
Hur många varv kan man köra på en laddning?
Vart laddar man på ringen?
Din såg ut som en facelift, överhettar den också snabbt som de som är prefacelift?
Vilken model har du?

_________________
Richard Jönsson
Citera
PFR
Bandhagen
Här sen Jul 2006
Inlägg: 352



Hur går det med projektet? Har lite delar till motorn, kolvar o tryckare och info om lådan om de är intressant

_________________
Peter Franzén
Nissan 200SX V6
SSK-racing klass3
MB SLK230 Kompressor sommarbil
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Verkligen kul bil thumbs up väntar med spänning på uppdateringar

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Nicke Nilsson
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 103



Inga uppdateringar..?

_________________
Hans Nilsson
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



Sååå coool bil!

Se till att hålla tråden levande nu. Och få ut bilen på banan!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
PFR
Bandhagen
Här sen Jul 2006
Inlägg: 352



Torkel K skrev:
Sååå coool bil!

Se till att hålla tråden levande nu. Och få ut bilen på banan!


Lite info om bilen.
Jag byggde bilen (före detta Lady cup bil) på 90 talet och åkte i SSk serien i ett antal år
med olika motorer, på slutet med en 1300cc Nissan på 165 hkr.
Bilen såldes 2006, sedan dess har den haft minst fyra ägare och nu är den såld igen,
får se om den dyker upp i en ny tråd.

_________________
Peter Franzén
Nissan 200SX V6
SSK-racing klass3
MB SLK230 Kompressor sommarbil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lancia A112 Abarth EVO
4 besök senaste veckan (5100 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande