Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 740 -89 t5 Ombyggt fordon
<<   1, 2, 3, 4 ... 12, 13, 14   >>
25 besök idag (80802 totalt)
Jeppe_A
Borås
Här sen Feb 2013
Inlägg: 378


Trådstartare
Nu har ja fått låna en svarv så ja fick ordning på bromsskivorna bak, ja vill kunna åka med orginal handbroms och så med volvos r bromsar.




Därefter va de lite ombyggnation av bromssköldarna så dom passade




Polaren som har mk motorsport fixade fram nya och fina drivaxlar också så då kunde ja göra klart bromsarna helt bak thumbs up







Haha fan de känns som att ja är överallt och skruvar nu.... Svårt att få något helt färdigt då ja både väntar på delar och har inte riktigt tid till att skruva helatiden. Men de kommer nog bli bra
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Blir lite lätt frustrerande men det är väll någon period i varje projekt då man har massor av saker igång sammtidigt som känns långa å tråkiga och svårt att se att det händer något vettigt. Det är bara fortsätta och snart vänder det å alla delarna trillar på plats

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Jeppe_A
Borås
Här sen Feb 2013
Inlägg: 378


Trådstartare
Ja de är precis som du säger, om en stund så tror ja att många bitar kommer falla på plats samtidigt!

Sen bytt vi garage också mitt i allt så de drog ut på skruvandet lite
mindre än vi har haft tidigare men helt ny lokal och bättre läge också så de jämnar ut sej. Vi har även byggt ett loft för mer förvaring samt monterat en saxlyft efter bilderna.

Det första vi börja med var att måla golvet och så sen sätta upp en skiljevägg in till grannen på ena sidan.








Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Lyxverkstad! Ser ut att bli riktigt bra, men något annat var väl inte att vänta
Var någonstans är det?

Bilen - som vanligt thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Jeppe_A
Borås
Här sen Feb 2013
Inlägg: 378


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Lyxverkstad! Ser ut att bli riktigt bra, men något annat var väl inte att vänta
Var någonstans är det?

Bilen - som vanligt thumbs up thumbs up thumbs up


Tack! Ja de blir nog fint, dock lite mindre än vi haft innan så blir lite trångt med alla vertyg och delar...
De ligger uppe vid Hestra strax utanför Borås
Vart håller du till?
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Äspered, månskensbonde som man är.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Jeppe_A
Borås
Här sen Feb 2013
Inlägg: 378


Trådstartare
Tänkte handla lite delar till avgassystemet, men funderar lite på vad ja ska använda för ljuddämpare?
Vill helst ha i rostfritt samt att dom dämpar ljudet ganska mycket så de inte blir problem att besikta.

Någon som har bra förslag?
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1365



Jag har inte kört så mycket men jag köpte 3st i olika storlek från Vibrant.

Dem ser välbyggda ut, men jag kan inte än svara på hur bra dem dämpar.

Jag har ju 3.5" också så det blir ju bröligt av det med.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Hur mycket effekt ska du köra?? Du kan inte köra cutout eller ska du köra en del bana?

Det är jättesvårt att ha bra flöde och ändå komma under 95 db

Och min erfarenhet är att både 5cyl och relativt liten motorvolym blir lidande av sämmre flöde i avgasystem. Cutout styrt av tps rörelsen tex är ju en bra lösning annars. Men hjälper ju inte på bana

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Jeppe_A
Borås
Här sen Feb 2013
Inlägg: 378


Trådstartare
erki87 skrev:
Jag har inte kört så mycket men jag köpte 3st i olika storlek från Vibrant.

Dem ser välbyggda ut, men jag kan inte än svara på hur bra dem dämpar.

Jag har ju 3.5" också så det blir ju bröligt av det med.


Ja har kollat lite där också, är det modellerna som är polerade du har köpt?
Citera
Jeppe_A
Borås
Här sen Feb 2013
Inlägg: 378


Trådstartare
knotan skrev:
Hur mycket effekt ska du köra?? Du kan inte köra cutout eller ska du köra en del bana?

Det är jättesvårt att ha bra flöde och ändå komma under 95 db

Och min erfarenhet är att både 5cyl och relativt liten motorvolym blir lidande av sämmre flöde i avgasystem. Cutout styrt av tps rörelsen tex är ju en bra lösning annars. Men hjälper ju inte på bana


Mellan ca 550-600 har ja tänkt. Ja skulle gärna vilja slippa cutout då ja dels kommer köra lite trackdays och så vill ja ha den ganska tyst på gatan också.

Allternativet är ju annars att bygga ett system som blir lite högre än 95db och isåfall ha en dämpare man kan sätta på lätt

Apple har en dämpare som är i rf och ena gavlen får man sätta dit själv, någon erfarenhet av dom?
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1365



Jupp köpte polerat.

Kolla i min byggtråd så ser du avgasbygget.

Har hört en massa skit att simons inte funkar så bra så jag valde o prova nått annat.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Jeppe_A
Borås
Här sen Feb 2013
Inlägg: 378


Trådstartare
erki87 skrev:
Jupp köpte polerat.

Kolla i min byggtråd så ser du avgasbygget.

Har hört en massa skit att simons inte funkar så bra så jag valde o prova nått annat.


Okey!

Ja kan intyga, själv kört med simons och ja tycker inte att dom har varit speciellt bra på ljuddämpning så dom vill ja inte ha igen
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Jag hade satsat på att bygga 3, 1/4" avgas typ och den största 3.5" ljuddämpare som går att få tag på kombinerat med några 90 graders böjar före och efter dämpare.

Erfarenheter går isär men min uppfattning är att 3" är i underkant för det du ska köra. Det stryper inte effekten men det blir laggigare än med 3,5", det är främst kombinationen flöde tryckfall över turbinen som driver turbon. Mer tryckfall ger således kortare spoolupptid.

Och tvärt om vad vissa menar så anser jag att det sänker db att gå upp lite i area vid dämpare. Tanken med det är att man på så vis sänker gashastigheten genom dämpare och att den då blir effektivare. Snarare än att gå ner i area å riskera att få högre ljud.

Någon böj före och efter dämpare hjälper till att få lite turbulens på gasflödet utan att strypa flödet nämnvärt.

Sedan på det som du var inne på ha en extra ljuddämpare att hänga dit vid banan om man blir svartflaggad

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Jeppe_A
Borås
Här sen Feb 2013
Inlägg: 378


Trådstartare
knotan skrev:
Jag hade satsat på att bygga 3, 1/4" avgas typ och den största 3.5" ljuddämpare som går att få tag på kombinerat med några 90 graders böjar före och efter dämpare.

Erfarenheter går isär men min uppfattning är att 3" är i underkant för det du ska köra. Det stryper inte effekten men det blir laggigare än med 3,5", det är främst kombinationen flöde tryckfall över turbinen som driver turbon. Mer tryckfall ger således kortare spoolupptid.

Och tvärt om vad vissa menar så anser jag att det sänker db att gå upp lite i area vid dämpare. Tanken med det är att man på så vis sänker gashastigheten genom dämpare och att den då blir effektivare. Snarare än att gå ner i area å riskera att få högre ljud.

Någon böj före och efter dämpare hjälper till att få lite turbulens på gasflödet utan att strypa flödet nämnvärt.

Sedan på det som du var inne på ha en extra ljuddämpare att hänga dit vid banan om man blir svartflaggad



Fan va dumt att ja inte ställde denna frågan lite tidigare då....
Nu har ja hela garaget fullt av 3" rör, böjar och diverse annat material

Så som du förklarar så låter de helt lågiskt bara hoppas att ja når mitt effekt mål ändå utan att gå upp till 3,5" avgas
Ja har ju iallafall lång väg att dra avgasystemet på, så blir lite böjar och ev två dämpare samt en katt
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Når effekten gör du garanterat. Det handlar inte om att det stryper. Inte ens säkert man kan se skillnaden på effekten i bänk. Men däremot gasresponsen dvs det man upplever när man trycker på pedalen, är skillnaden

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Jeppe_A
Borås
Här sen Feb 2013
Inlägg: 378


Trådstartare
knotan skrev:
Når effekten gör du garanterat. Det handlar inte om att det stryper. Inte ens säkert man kan se skillnaden på effekten i bänk. Men däremot gasresponsen dvs det man upplever när man trycker på pedalen, är skillnaden


Åfan de visste ja inte att de kunde påverka så
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Det märker man ganska så tydligt när man som jag gjort, testat med olika setuper med avgasystem turbos kamaxlar osv med väldigt kort mellanrum.

De flesta bygger mappar å kör sedan en säsong sedan bygger om under vintern å mappar om å då är det ju inte lätt att uppleva skillnaden.

Hur som helst så kan det göra stor skillnad i gasresponsen med byte av tex kamaxel eller avgasystem osv, beroende på hur snabbt man får igång turbon. Låser man bilen i bänk å drar pull genom registret så komer motorn möjligen visa samma effekt på samma varvtal /laddtryck. Men inte lätt att på rättvist sätt mäta tiden det laggar å ofta olika på olika växlar osv.

Men när man väl kör bilen så är det ju exakt det man känner. När man kliver på gasen vill iallafall jag att bilen svarar som en huggorm. Effekten ska finnas där direkt inte behöva "jaga" laddtrycket.

Som exempel så är det ju vanligt när japsåkarna byter avgasystem på bpu bilar att man får boostcut pga laddtrycksstegringen är för snabb mot vad orginal programvara tillåter. Max laddtryck är ok men inte att lmm värde stegrar för snabbt.
Detta motverkas i vissa fall med att sätta en restriktorbricka på tex 2,5" i ett 4" avgas. ToppEffekten blir oförändrad då flödet är detsamma på höga varv, men man får långsammare laddtrycksstegring iom man har satt en restriktor som minskar tryckfallet över turbinen.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Jeppe_A
Borås
Här sen Feb 2013
Inlägg: 378


Trådstartare
knotan skrev:
Det märker man ganska så tydligt när man som jag gjort, testat med olika setuper med avgasystem turbos kamaxlar osv med väldigt kort mellanrum.

De flesta bygger mappar å kör sedan en säsong sedan bygger om under vintern å mappar om å då är det ju inte lätt att uppleva skillnaden.

Hur som helst så kan det göra stor skillnad i gasresponsen med byte av tex kamaxel eller avgasystem osv, beroende på hur snabbt man får igång turbon. Låser man bilen i bänk å drar pull genom registret så komer motorn möjligen visa samma effekt på samma varvtal /laddtryck. Men inte lätt att på rättvist sätt mäta tiden det laggar å ofta olika på olika växlar osv.

Men när man väl kör bilen så är det ju exakt det man känner. När man kliver på gasen vill iallafall jag att bilen svarar som en huggorm. Effekten ska finnas där direkt inte behöva "jaga" laddtrycket.

Som exempel så är det ju vanligt när japsåkarna byter avgasystem på bpu bilar att man får boostcut pga laddtrycksstegringen är för snabb mot vad orginal programvara tillåter. Max laddtryck är ok men inte att lmm värde stegrar för snabbt.
Detta motverkas i vissa fall med att sätta en restriktorbricka på tex 2,5" i ett 4" avgas. ToppEffekten blir oförändrad då flödet är detsamma på höga varv, men man får långsammare laddtrycksstegring iom man har satt en restriktor som minskar tryckfallet över turbinen.


Tack för grymt bra info! thumbs up

Precis som du säger så är de ju sällan man byter grejer under en sommar och testar, om man inte är jätte missnöjd isåfall.
Citera
Jeppe_A
Borås
Här sen Feb 2013
Inlägg: 378


Trådstartare
Efter lite forskande och ett snack med ferrita så blir de till att köra med deras ljuddämpare. Tog hem en till en början och så ska ja måtta lite och se om de behövs en till. Ser välbyggd ut och så gillar ja att den inte är polerad

Har en sbf/fia katt som ja ska komplettera systemet med också.

Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636



Grymt bygge - cleant o snyggt!

Jag kör med Apple's största på 3". Testade att byta till rakbössa vs Apple-dämparen - ingen som helst skillnad i effekt osv - behövde inte mappa om eller så och den dämpar fantastiskt bra, men är en stor gynnare! Förvisso en Hayabusa spis i en bil men ändock... Blir säkert bra med Ferrita också.

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 740 -89 t5 Ombyggt fordon
<<   1, 2, 3, 4 ... 12, 13, 14   >>
25 besök idag (80802 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande