Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 740 -89 t5 Ombyggt fordon
<<   1, 2, 3 ... , 12, 13, 14   >>
62 besök senaste veckan (80509 totalt)
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 414



Inte så tokig effekt med tanke på laddtrycket
thumbs up

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
Jeppe_A
Borås
Här sen Feb 2013
Inlägg: 378


Trådstartare
Kalle_alfaturbo skrev:
Inte så tokig effekt med tanke på laddtrycket
thumbs up


Nä de blev ganska bra, lite större spridare hade inte skadat dock
Citera
uranium
Söderhamn
Här sen Apr 2009
Inlägg: 43



Blir alldeles varm när man ser en fin gammal evo 3 växer inte på träd längre. Jag har en väldigt fin och ompysslad jag med med lika mkt effekt. Dom går faktiskt ruskigt fint med så pass "lite" effekt. Är väl en bra kombo med låg vikt och vettig 4wd. Med bra däck på torrt underlag går det fint att stämpla fullt redan på ettan utan hjulspinn thumbs up

Skriv gärna ner spec på maskinen

_________________
///Niklas Holm
Kör: Mitsu evo 3 430whp 530nm
Citera
Jeppe_A
Borås
Här sen Feb 2013
Inlägg: 378


Trådstartare
uranium skrev:
Blir alldeles varm när man ser en fin gammal evo 3 växer inte på träd längre. Jag har en väldigt fin och ompysslad jag med med lika mkt effekt. Dom går faktiskt ruskigt fint med så pass "lite" effekt. Är väl en bra kombo med låg vikt och vettig 4wd. Med bra däck på torrt underlag går det fint att stämpla fullt redan på ettan utan hjulspinn thumbs up

Skriv gärna ner spec på maskinen


Nä det finns inte så många fina kvar, dom flesta är risiga..

Precis som du säger så upplevs dom väldigt pigga trots relativt lite effekt thumbs up

Här finns lite spec https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=117631
Citera
uranium
Söderhamn
Här sen Apr 2009
Inlägg: 43



Jeppe_A skrev:
uranium skrev:
Blir alldeles varm när man ser en fin gammal evo 3 växer inte på träd längre. Jag har en väldigt fin och ompysslad jag med med lika mkt effekt. Dom går faktiskt ruskigt fint med så pass "lite" effekt. Är väl en bra kombo med låg vikt och vettig 4wd. Med bra däck på torrt underlag går det fint att stämpla fullt redan på ettan utan hjulspinn thumbs up

Skriv gärna ner spec på maskinen


Nä det finns inte så många fina kvar, dom flesta är risiga..

Precis som du säger så upplevs dom väldigt pigga trots relativt lite effekt thumbs up

Här finns lite spec https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=117631


Jasså ska du sälja redan. Ser väldigt fin ut under huven thumbs up

_________________
///Niklas Holm
Kör: Mitsu evo 3 430whp 530nm
Citera
Jeppe_A
Borås
Här sen Feb 2013
Inlägg: 378


Trådstartare
Någon här som kan ha en ide på hur ja ska kunna sänka infästningen på styrlederna så dom kommer paralt med länkarmen?

Tidigare så har ja kör med ledlager i stål och en svarvad distans som flyttar ner infästningen på spindeln, men nu ska ja regga som ombyggt fordon och då godkänner dom inte ledlager i stål.



Så ser det ut i nuläget, vad ja har fått lära mig så ska styrstag samt länkarm linjera. Och då är detta ingen bra lösning.

Är detta korrekt?



Ungefär här skulle den behöva sitta.
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7703



Jeppe_A skrev:
Någon här som kan ha en ide på hur ja ska kunna sänka infästningen på styrlederna så dom kommer paralt med länkarmen?

Tidigare så har ja kör med ledlager i stål och en svarvad distans som flyttar ner infästningen på spindeln, men nu ska ja regga som ombyggt fordon och då godkänner dom inte ledlager i stål.



Så ser det ut i nuläget, vad ja har fått lära mig så ska styrstag samt länkarm linjera. Och då är detta ingen bra lösning.

Är detta korrekt?



Ungefär här skulle den behöva sitta.


Jorå det godkänner dem, kapsla dem bara.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Att sänka kuggstången är också en lösning om det finns möjlighet.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Man bör absolut undvika "uniball" i styrningen.

Tänk på att det är vinkeln mellan ledpunkterna som är viktig, dvs styrstaget ska inte nödvändigtvis vara parallell med själva bärarmen, utan med en linje genom yttre och inre ledpunkt. Själva leden sitter väl ovanför bärarmen, "i" fjäderbenet så den är betydligt högre än bärarmen. Har du inte sänkt spindelleden eller sänkt styrväxeln, så bör förhållandet vara som original och då bör det vara rätt OK utan att flytta om saker.

Mät bump steer och kolla läget först är mitt råd.

Det brukar funka att göra en ny styrarm som bultas i skruvarna till spindelleden och i den befintliga styrarmen (du verkar ju ha hålet för ABS-givaren ledigt också) - om man behöver ändra på vinkeln.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363



Vad är det för fel på en uniball i styrningen?

Tycker ibland att ni är märkligt omöjliga med vissa konstruktioner som jag inte ser några som helst problem med.

Däremot skulle ni godkänna om jeppe satte dit en äcklig pirat led från landet i öst som sålts som andra sortering.

Vist kan jag köpa att en uniball borde kapslas och skruvas fast med en stor bricka om det nu skulle vara så att kulan skulle släppa. Men att bara säga nej, det tycker jag är märkligt.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Problemet med länklager är främst att de har en förmåga att glappa upp relativt snabbt vid bruk på gata, även med kapsling. En riktig styrled har oftast ett fjäderbelastat säte som kompenserar för visst slitage. Håller man sig till en styrled avsedd för originalbilen eller en bil med liknande vikt osv. vet man också att dimensioneringen är OK.

Jag kanske är otydlig när jag säger "Man bör absolut undvika "uniball" i styrningen." men hur får du det till att vara omöjlig, eller säga bara nej?

Vi på SFRO ser ju rätt många byggen per år, våra rekommendationer är inte tagna ur luften.

Uniballs eller länklager är ofta en väldigt enkel lösning för en byggare, jag förstår att man lätt tar till den. Men det är värt att tänka ett varv till.

Är det totalstopp för den typen av leder? Nej, jag har det i min egen bil, jag har själv godkänt det i flera byggen på senare tid där det inte finns rimliga alternativ. Men valet, och godkännandet, görs i samförstånd under dialog. Då brukar det bli bra :-)

Lite edit: Det är BRA att ni ifrågasätter och diskuterar för då får jag en chans att förklara hur vi tänker och hur vi uttrycker oss. Tack för det!

I detta fall, så är ju grundfrågan fortfarande; Finns det behov av förändringen i styrningen alls?

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Jeppe_A
Borås
Här sen Feb 2013
Inlägg: 378


Trådstartare
Janne J skrev:
Att sänka kuggstången är också en lösning om det finns möjlighet.


I detta fallet så skulle de va tvärt om isåfall, att ja behöver flytta upp den för att få rätare vinkel på styrleden.
Citera
Jeppe_A
Borås
Här sen Feb 2013
Inlägg: 378


Trådstartare
erikjakan skrev:
Jeppe_A skrev:
Någon här som kan ha en ide på hur ja ska kunna sänka infästningen på styrlederna så dom kommer paralt med länkarmen?

Tidigare så har ja kör med ledlager i stål och en svarvad distans som flyttar ner infästningen på spindeln, men nu ska ja regga som ombyggt fordon och då godkänner dom inte ledlager i stål.



Så ser det ut i nuläget, vad ja har fått lära mig så ska styrstag samt länkarm linjera. Och då är detta ingen bra lösning.

Är detta korrekt?



Ungefär här skulle den behöva sitta.


Jorå det godkänner dem, kapsla dem bara.


Så trodde jag också...

Men dom godkänner inte det överhuvudtaget.

Ja har orgtesta som utför besiktningen, det kan ju skilja mot sfro.
Citera
Jeppe_A
Borås
Här sen Feb 2013
Inlägg: 378


Trådstartare
therealpinto skrev:
Problemet med länklager är främst att de har en förmåga att glappa upp relativt snabbt vid bruk på gata, även med kapsling. En riktig styrled har oftast ett fjäderbelastat säte som kompenserar för visst slitage. Håller man sig till en styrled avsedd för originalbilen eller en bil med liknande vikt osv. vet man också att dimensioneringen är OK.

Jag kanske är otydlig när jag säger "Man bör absolut undvika "uniball" i styrningen." men hur får du det till att vara omöjlig, eller säga bara nej?

Vi på SFRO ser ju rätt många byggen per år, våra rekommendationer är inte tagna ur luften.

Uniballs eller länklager är ofta en väldigt enkel lösning för en byggare, jag förstår att man lätt tar till den. Men det är värt att tänka ett varv till.

Är det totalstopp för den typen av leder? Nej, jag har det i min egen bil, jag har själv godkänt det i flera byggen på senare tid där det inte finns rimliga alternativ. Men valet, och godkännandet, görs i samförstånd under dialog. Då brukar det bli bra :-)

Lite edit: Det är BRA att ni ifrågasätter och diskuterar för då får jag en chans att förklara hur vi tänker och hur vi uttrycker oss. Tack för det!

I detta fall, så är ju grundfrågan fortfarande; Finns det behov av förändringen i styrningen alls?

Gustaf


Jättebra att kunna ställa lite frågor och funderingar här på forumet!
Grymt bra och kunnigt folk som hänger här.

Efter att jag och min besiktningsman har kollat på det ihop så är det precis som du säger Gustaf att det behövs ingen förändring i styrningen. Va bara jag som hängde upp mig på förhållandet mellan länkarm och styrled.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Jeppe_A skrev:

Så trodde jag också...

Men dom godkänner inte det överhuvudtaget.

Ja har orgtesta som utför besiktningen, det kan ju skilja mot sfro.


Jag kan ju bara svara för SFRO förstås. Den här typen av detaljer är inte reglerade i föreskrifterna så där kan det ju skilja mellan organisationerna.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 241



Om du ser att du behöver distanser om du börjar sänka som tusan så är den här lösningen rätt så trevlig.

http://www.ddrift.se/distanskit700900

Har själv det på min 740. Visst, de ger mer ofjädrad vikt men ger lite justeringsmöjligheter som bonus. Oklart hur besiktningsinstanser ser på dom då min 740 är en trailerqueen numera.

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Jeppe_A
Borås
Här sen Feb 2013
Inlägg: 378


Trådstartare
therealpinto skrev:
Jeppe_A skrev:

Så trodde jag också...

Men dom godkänner inte det överhuvudtaget.

Ja har orgtesta som utför besiktningen, det kan ju skilja mot sfro.


Jag kan ju bara svara för SFRO förstås. Den här typen av detaljer är inte reglerade i föreskrifterna så där kan det ju skilja mellan organisationerna.

Gustaf


Ja det förstår jag, så det är inga konstigheter
Citera
Jeppe_A
Borås
Här sen Feb 2013
Inlägg: 378


Trådstartare
Ricke W skrev:
Om du ser att du behöver distanser om du börjar sänka som tusan så är den här lösningen rätt så trevlig.

http://www.ddrift.se/distanskit700900

Har själv det på min 740. Visst, de ger mer ofjädrad vikt men ger lite justeringsmöjligheter som bonus. Oklart hur besiktningsinstanser ser på dom då min 740 är en trailerqueen numera.


Ser fina ut!

Men jag kan inte ha sådana länkhuvuden som är i deras kitt utan måste ha en orginal eller liknande yttre styrled.
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



Du får nog mäta bump steer innan du börjar trixa, För det ser ut som du använder original kuled som inte är sänkt.

Enligt våra mätningar så skall det vara helt ok. Så kolla det innan du gör för mycket

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Babbe, jag tror TS skrev att de kommit fram till det samma, som du thumbs up
Och även jag har kommit fram till/tror, att sänkning av och utbyte av orginaltyp av styrled inte är nödvändigt i de flesta ordinarie fallen.
Det är nog först när hjulen hamnar en bra bit utanför och/eller ovanför orginal skärmkant, som det är ett "måste" att titta närmare på.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Ricke W
Linköping
Här sen Jun 2010
Inlägg: 241



Jeppe_A skrev:
Ricke W skrev:
Om du ser att du behöver distanser om du börjar sänka som tusan så är den här lösningen rätt så trevlig.

http://www.ddrift.se/distanskit700900

Har själv det på min 740. Visst, de ger mer ofjädrad vikt men ger lite justeringsmöjligheter som bonus. Oklart hur besiktningsinstanser ser på dom då min 740 är en trailerqueen numera.


Ser fina ut!

Men jag kan inte ha sådana länkhuvuden som är i deras kitt utan måste ha en orginal eller liknande yttre styrled.


Kom på det sekunden efter att jag tryckte på skicka, men principen kan fortfarande vara en väg att gå, dock med lämplig tjocklek.

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 740 -89 t5 Ombyggt fordon
<<   1, 2, 3 ... , 12, 13, 14   >>
62 besök senaste veckan (80509 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande