Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo 740 -89 t5 Ombyggt fordon | << 1, 2, 3 ... , 12, 13, 14 >> 28 besök senaste veckan (80727 totalt) |
Nä de blev ganska bra, lite större spridare hade inte skadat dock _________________ Jesper Andersson Volvo 240 v10 http://www.speedhunters.com/2014/08/volvo-242-bmw-m5-v10-gatebil/ https://www.speeding.nu/ |
||||
Blir alldeles varm när man ser en fin gammal evo 3 växer inte på träd längre. Jag har en väldigt fin och ompysslad jag med med lika mkt effekt. Dom går faktiskt ruskigt fint med så pass "lite" effekt. Är väl en bra kombo med låg vikt och vettig 4wd. Med bra däck på torrt underlag går det fint att stämpla fullt redan på ettan utan hjulspinn
Skriv gärna ner spec på maskinen _________________ ///Niklas Holm Kör: Mitsu evo 3 430whp 530nm |
||||
Nä det finns inte så många fina kvar, dom flesta är risiga.. Precis som du säger så upplevs dom väldigt pigga trots relativt lite effekt Här finns lite spec https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Jesper Andersson Volvo 240 v10 http://www.speedhunters.com/2014/08/volvo-242-bmw-m5-v10-gatebil/ https://www.speeding.nu/ |
||||
Jasså ska du sälja redan. Ser väldigt fin ut under huven _________________ ///Niklas Holm Kör: Mitsu evo 3 430whp 530nm |
||||
Någon här som kan ha en ide på hur ja ska kunna sänka infästningen på styrlederna så dom kommer paralt med länkarmen?
Tidigare så har ja kör med ledlager i stål och en svarvad distans som flyttar ner infästningen på spindeln, men nu ska ja regga som ombyggt fordon och då godkänner dom inte ledlager i stål. Så ser det ut i nuläget, vad ja har fått lära mig så ska styrstag samt länkarm linjera. Och då är detta ingen bra lösning. Är detta korrekt? Ungefär här skulle den behöva sitta. _________________ Jesper Andersson Volvo 240 v10 http://www.speedhunters.com/2014/08/volvo-242-bmw-m5-v10-gatebil/ https://www.speeding.nu/ |
||||
Jorå det godkänner dem, kapsla dem bara. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Man bör absolut undvika "uniball" i styrningen.
Tänk på att det är vinkeln mellan ledpunkterna som är viktig, dvs styrstaget ska inte nödvändigtvis vara parallell med själva bärarmen, utan med en linje genom yttre och inre ledpunkt. Själva leden sitter väl ovanför bärarmen, "i" fjäderbenet så den är betydligt högre än bärarmen. Har du inte sänkt spindelleden eller sänkt styrväxeln, så bör förhållandet vara som original och då bör det vara rätt OK utan att flytta om saker. Mät bump steer och kolla läget först är mitt råd. Det brukar funka att göra en ny styrarm som bultas i skruvarna till spindelleden och i den befintliga styrarmen (du verkar ju ha hålet för ABS-givaren ledigt också) - om man behöver ändra på vinkeln. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Vad är det för fel på en uniball i styrningen?
Tycker ibland att ni är märkligt omöjliga med vissa konstruktioner som jag inte ser några som helst problem med. Däremot skulle ni godkänna om jeppe satte dit en äcklig pirat led från landet i öst som sålts som andra sortering. Vist kan jag köpa att en uniball borde kapslas och skruvas fast med en stor bricka om det nu skulle vara så att kulan skulle släppa. Men att bara säga nej, det tycker jag är märkligt. _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||||
Problemet med länklager är främst att de har en förmåga att glappa upp relativt snabbt vid bruk på gata, även med kapsling. En riktig styrled har oftast ett fjäderbelastat säte som kompenserar för visst slitage. Håller man sig till en styrled avsedd för originalbilen eller en bil med liknande vikt osv. vet man också att dimensioneringen är OK.
Jag kanske är otydlig när jag säger "Man bör absolut undvika "uniball" i styrningen." men hur får du det till att vara omöjlig, eller säga bara nej? Vi på SFRO ser ju rätt många byggen per år, våra rekommendationer är inte tagna ur luften. Uniballs eller länklager är ofta en väldigt enkel lösning för en byggare, jag förstår att man lätt tar till den. Men det är värt att tänka ett varv till. Är det totalstopp för den typen av leder? Nej, jag har det i min egen bil, jag har själv godkänt det i flera byggen på senare tid där det inte finns rimliga alternativ. Men valet, och godkännandet, görs i samförstånd under dialog. Då brukar det bli bra :-) Lite edit: Det är BRA att ni ifrågasätter och diskuterar för då får jag en chans att förklara hur vi tänker och hur vi uttrycker oss. Tack för det! I detta fall, så är ju grundfrågan fortfarande; Finns det behov av förändringen i styrningen alls? Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
I detta fallet så skulle de va tvärt om isåfall, att ja behöver flytta upp den för att få rätare vinkel på styrleden. _________________ Jesper Andersson Volvo 240 v10 http://www.speedhunters.com/2014/08/volvo-242-bmw-m5-v10-gatebil/ https://www.speeding.nu/ |
||||
Så trodde jag också... Men dom godkänner inte det överhuvudtaget. Ja har orgtesta som utför besiktningen, det kan ju skilja mot sfro. _________________ Jesper Andersson Volvo 240 v10 http://www.speedhunters.com/2014/08/volvo-242-bmw-m5-v10-gatebil/ https://www.speeding.nu/ |
||||
Jättebra att kunna ställa lite frågor och funderingar här på forumet! Grymt bra och kunnigt folk som hänger här. Efter att jag och min besiktningsman har kollat på det ihop så är det precis som du säger Gustaf att det behövs ingen förändring i styrningen. Va bara jag som hängde upp mig på förhållandet mellan länkarm och styrled. _________________ Jesper Andersson Volvo 240 v10 http://www.speedhunters.com/2014/08/volvo-242-bmw-m5-v10-gatebil/ https://www.speeding.nu/ |
||||
Jag kan ju bara svara för SFRO förstås. Den här typen av detaljer är inte reglerade i föreskrifterna så där kan det ju skilja mellan organisationerna. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Om du ser att du behöver distanser om du börjar sänka som tusan så är den här lösningen rätt så trevlig.
http://www.ddrift.se/distanskit700900 Har själv det på min 740. Visst, de ger mer ofjädrad vikt men ger lite justeringsmöjligheter som bonus. Oklart hur besiktningsinstanser ser på dom då min 740 är en trailerqueen numera. _________________ Rickard Wiberg Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass Instagram: @rickardwracing |
||||
Ja det förstår jag, så det är inga konstigheter _________________ Jesper Andersson Volvo 240 v10 http://www.speedhunters.com/2014/08/volvo-242-bmw-m5-v10-gatebil/ https://www.speeding.nu/ |
||||
Ser fina ut! Men jag kan inte ha sådana länkhuvuden som är i deras kitt utan måste ha en orginal eller liknande yttre styrled. _________________ Jesper Andersson Volvo 240 v10 http://www.speedhunters.com/2014/08/volvo-242-bmw-m5-v10-gatebil/ https://www.speeding.nu/ |
||||
Du får nog mäta bump steer innan du börjar trixa, För det ser ut som du använder original kuled som inte är sänkt.
Enligt våra mätningar så skall det vara helt ok. Så kolla det innan du gör för mycket _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||
Babbe, jag tror TS skrev att de kommit fram till det samma, som du
Och även jag har kommit fram till/tror, att sänkning av och utbyte av orginaltyp av styrled inte är nödvändigt i de flesta ordinarie fallen. Det är nog först när hjulen hamnar en bra bit utanför och/eller ovanför orginal skärmkant, som det är ett "måste" att titta närmare på. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Kom på det sekunden efter att jag tryckte på skicka, men principen kan fortfarande vara en väg att gå, dock med lämplig tjocklek. _________________ Rickard Wiberg Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass Instagram: @rickardwracing |
||||
Våra race- och banåkarbilar Volvo 740 -89 t5 Ombyggt fordon | << 1, 2, 3 ... , 12, 13, 14 >> 28 besök senaste veckan (80727 totalt) |