Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 740 -89 t5 Ombyggt fordon
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 12, 13, 14   >>
37 besök senaste veckan (80738 totalt)
Fyrken
Göteborg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 273



What knotan said! thumbs up
Många som missar att ett stort avgassystem är att föredra eftersom "kompisen bänkade xxx hk på 3".
Responsen blir mycket bättre med ett grövre avgas, speciellt med lite större turbos.

Har du köpt mycket 3" är det bara att bygga dubbelt! Gärna två kattar parallellt tex.

Ferrita blir bra! Jag skulle rekommendera det men såg att jag inte hann.

Mvh
Erik

_________________
Erik Fyrk

997 turbo on Syvecs.
Professionell motorkalibratör.
Citera
Jeppe_A
Borås
Här sen Feb 2013
Inlägg: 378


Trådstartare
Ford33 skrev:
Grymt bygge - cleant o snyggt!

Jag kör med Apple's största på 3". Testade att byta till rakbössa vs Apple-dämparen - ingen som helst skillnad i effekt osv - behövde inte mappa om eller så och den dämpar fantastiskt bra, men är en stor gynnare! Förvisso en Hayabusa spis i en bil men ändock... Blir säkert bra med Ferrita också.


Tack! Roligt att höra

De va faktiskt Apple och ferrita som de stog mellan i slutet. Apple hade en som man satte fast ena gavlen själv den verkade fin!

Ja får helt enkelt testa, annars är de bara att byta
Citera
Jeppe_A
Borås
Här sen Feb 2013
Inlägg: 378


Trådstartare
Fyrken skrev:
What knotan said! thumbs up
Många som missar att ett stort avgassystem är att föredra eftersom "kompisen bänkade xxx hk på 3".
Responsen blir mycket bättre med ett grövre avgas, speciellt med lite större turbos.

Har du köpt mycket 3" är det bara att bygga dubbelt! Gärna två kattar parallellt tex.

Ferrita blir bra! Jag skulle rekommendera det men såg att jag inte hann.

Mvh
Erik


Nä fy fan dubbelt byggde vi på min 240i och de kommer ja nog aldrig göra om, va så jävla mycket jobb!

Ja måste medge att ja visste inte riktigt att de låg till såhär, men bra att veta om ja upplever responsen som ett problem så får ja helt enkelt bygga ett nytt system i version 2
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Dubbla 3"under en 740 låter inte roligt att få till utan att kapa i golv
😂 😂 😂

Man kan ju bygga cutout även på ett 3" enbart för responsen skull, då märker man ju ganska enkelt med om den behövs eller ej. Mappning borde vara snarlik med den öppen /stängd så är nog bara några minuter extra med en sådan funktion. Den måste då såklart vara vakum styrd så den är "normalt öppen" vid 100kpa och stänger på vakum sedan kan stängas av med en elektronisk/pneumatisk ventil via styrsystem.

När man väl testat den "på riktigt" kan man ju ta vidare beslut om man väljer att rationalisera bort eller låta den sitta kvar alternativt ta beslutet att bygga nytt

Om inte annat har man kvar det som "festivalfunktion"

Isåfall hade jag byggt 3,5 eller 4" ut från turbo ,( beroende på storlek på exducer och vad som är lämpligt mot fläns.)
Sedan en typ 2,5" cutout, innan första böj eller nära ytterradien på röret i böjen, (där brukar vara ganska bra plats på en 740 om jag minns rätt sedan vidare med 3" till katalysator och sen bygger du avgas vidare med dem 3" rör du redan handlat., (finns billiga sådana färdiga lösningar på eBay för några hundralappar om du handlar nu innan postnord höjjer sina priser)

Kom igen nu, våga prova, "I dare you"

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Då har du ju ett avgasystem som motsvarar 3,5-4" i flöde men ändå kan gå relativt tyst med dubbla dämpare får du svartflagg eller grannarna klagar så stänger man bara av funktionen, thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Jeppe_A
Borås
Här sen Feb 2013
Inlägg: 378


Trådstartare
knotan skrev:
Dubbla 3"under en 740 låter inte roligt att få till utan att kapa i golv
😂 😂 😂

Man kan ju bygga cutout även på ett 3" enbart för responsen skull, då märker man ju ganska enkelt med om den behövs eller ej. Mappning borde vara snarlik med den öppen /stängd så är nog bara några minuter extra med en sådan funktion. Den måste då såklart vara vakum styrd så den är "normalt öppen" vid 100kpa och stänger på vakum sedan kan stängas av med en elektronisk/pneumatisk ventil via styrsystem.

När man väl testat den "på riktigt" kan man ju ta vidare beslut om man väljer att rationalisera bort eller låta den sitta kvar alternativt ta beslutet att bygga nytt

Om inte annat har man kvar det som "festivalfunktion"

Isåfall hade jag byggt 3,5 eller 4" ut från turbo ,( beroende på storlek på exducer och vad som är lämpligt mot fläns.)
Sedan en typ 2,5" cutout, innan första böj eller nära ytterradien på röret i böjen, (där brukar vara ganska bra plats på en 740 om jag minns rätt sedan vidare med 3" till katalysator och sen bygger du avgas vidare med dem 3" rör du redan handlat., (finns billiga sådana färdiga lösningar på eBay för några hundralappar om du handlar nu innan postnord höjjer sina priser)

Kom igen nu, våga prova, "I dare you"


Haha va fan ja som bara vill bygga de enkelt för en gång skull
Ja får ta och studera detta lite närmare på bilen och se va som funkar
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Med din lilla turob så tror jag att det kommer funka fint med 3" faktiskt.

MVH Erik Wedlund

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Hur stor är exducern på en sån här turbo står ju typ ingenstans på nätet

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Jeppe_A
Borås
Här sen Feb 2013
Inlägg: 378


Trådstartare
Skulle detta kunna va nått?

"The 70mm Gamma-Ti turbine wheel is the optimal match for the 57.2mm inducer / 76mm exducer FMW compressor wheel and is capable of 45+psi boost"
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Står ju inget om turbinexducer men man kan ju gissa på 60-65mm någonstans om man ser till övriga mått.

Som Erik är inne på så borde 3" vara tillräckligt. Jag trodde ärligt du skulle ha lite större puffra men denna lär nog spola helt ok. Kanske även med 3"

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
strangled
stockholm
Här sen Sep 2012
Inlägg: 16



Vad för styrsystem till motorn kommer du använda? Blir det aktiv eller inaktiv vvt på besten?

Bra jobbat!

_________________
christian höhn
Citera
Jeppe_A
Borås
Här sen Feb 2013
Inlägg: 378


Trådstartare
strangled skrev:
Vad för styrsystem till motorn kommer du använda? Blir det aktiv eller inaktiv vvt på besten?

Bra jobbat!


Kommer köra med Aem infinity 508.
Dessvärre blir de ingen vvt med denna toppen utan kommer köra den låst, blir lite senare om ja får på en annan topp. Drar givetvis kablar till de och allt sådant

Tack!
Citera
Kim Peek
Sthlm/Boden
Här sen Dec 2007
Inlägg: 12



Jeppe_A skrev:
Nu har ja fått låna en svarv så ja fick ordning på bromsskivorna bak, ja vill kunna åka med orginal handbroms och så med volvos r bromsar.




Därefter va de lite ombyggnation av bromssköldarna så dom passade




Polaren som har mk motorsport fixade fram nya och fina drivaxlar också så då kunde ja göra klart bromsarna helt bak thumbs up







Haha fan de känns som att ja är överallt och skruvar nu.... Svårt att få något helt färdigt då ja både väntar på delar och har inte riktigt tid till att skruva helatiden. Men de kommer nog bli bra


Är det nersvarvade orig.skivor till handbromsen? Hur sitter dom fast?
Blir en najs 740 dedäringa

_________________
Christer Karlsson
Citera
Jeppe_A
Borås
Här sen Feb 2013
Inlägg: 378


Trådstartare
Ja de stämmer att de är orginalskivor ja svarvat ner. Har punktat fast dom med svetsen så dom kommer ingenstans, har ingen bild på det dock
Citera
Kim Peek
Sthlm/Boden
Här sen Dec 2007
Inlägg: 12



Jeppe_A skrev:
Ja de stämmer att de är orginalskivor ja svarvat ner. Har punktat fast dom med svetsen så dom kommer ingenstans, har ingen bild på det dock


Tack för snabbt svar thumbs up

_________________
Christer Karlsson
Citera
Jeppe_A
Borås
Här sen Feb 2013
Inlägg: 378


Trådstartare
Fan nu spyr ja snart över grenröret....
Här är en bild på de uppnäst och färdig måttat som ja trodde ja ville ha det men en timme efter bilden så har ja plockat isär delar av de igen

Måste bli färdig helt med detta så ja kan bygga resten av avgassystemet men tid har varit en bristvara den senaste tiden tyvärr.



Sen så har ja bytt sprut till ett Maxxecu race istället med en färdig kabelhärva till detta också, så det sparar ju en hel del tid är tanken thumbs up


Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364



Imponerande bra puts på grejerna!

Kolla på mitt grenrör kanske?

Dem är ju väldigt lika.










_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Jeppe_A
Borås
Här sen Feb 2013
Inlägg: 378


Trådstartare
erki87 skrev:
Imponerande bra puts på grejerna!

Kolla på mitt grenrör kanske?

Dem är ju väldigt lika.


Tack, detsamma!

Ja kommer garanterat komma förbi din bil i jönköping i helgen och spana in den


Va bra med lite bilder, så kanske ja får lite inspiration. Ja är hyfsat nöjd med dragningen som ja har nu men ska bara fixa till lite glipor samt vissa rör böjar som inte känns helt "symetriska".
Har du någon bild på hur ditt grenrör ser ut nu efter du har varmkört den lite? Har de fått fin färg
Citera
Jeppe_A
Borås
Här sen Feb 2013
Inlägg: 378


Trådstartare
De va kanon med lite motivation av ditt grenrör Eric!
Så idag fick ja til fyra av fem rör som ja ville, bara skaffa lite mer material till sista röret

Citera
Majs
Göteborg
Här sen Jun 2007
Inlägg: 21



Väldigt stiligt bygge rakt igenom det här

_________________
Niklas Maisaari
Citera
Jeppe_A
Borås
Här sen Feb 2013
Inlägg: 378


Trådstartare
Majs skrev:
Väldigt stiligt bygge rakt igenom det här


Tackar!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 740 -89 t5 Ombyggt fordon
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 12, 13, 14   >>
37 besök senaste veckan (80738 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande