Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo 740 -89 t5 Ombyggt fordon | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 12, 13, 14 >> 37 besök senaste veckan (80738 totalt) |
What knotan said!
Många som missar att ett stort avgassystem är att föredra eftersom "kompisen bänkade xxx hk på 3". Responsen blir mycket bättre med ett grövre avgas, speciellt med lite större turbos. Har du köpt mycket 3" är det bara att bygga dubbelt! Gärna två kattar parallellt tex. Ferrita blir bra! Jag skulle rekommendera det men såg att jag inte hann. Mvh Erik _________________ Erik Fyrk 997 turbo on Syvecs. Professionell motorkalibratör. |
||
Tack! Roligt att höra De va faktiskt Apple och ferrita som de stog mellan i slutet. Apple hade en som man satte fast ena gavlen själv den verkade fin! Ja får helt enkelt testa, annars är de bara att byta _________________ Jesper Andersson Volvo 240 v10 http://www.speedhunters.com/2014/08/volvo-242-bmw-m5-v10-gatebil/ https://www.speeding.nu/ |
||
Nä fy fan dubbelt byggde vi på min 240i och de kommer ja nog aldrig göra om, va så jävla mycket jobb! Ja måste medge att ja visste inte riktigt att de låg till såhär, men bra att veta om ja upplever responsen som ett problem så får ja helt enkelt bygga ett nytt system i version 2 _________________ Jesper Andersson Volvo 240 v10 http://www.speedhunters.com/2014/08/volvo-242-bmw-m5-v10-gatebil/ https://www.speeding.nu/ |
||
Dubbla 3"under en 740 låter inte roligt att få till utan att kapa i golv
😂 😂 😂 Man kan ju bygga cutout även på ett 3" enbart för responsen skull, då märker man ju ganska enkelt med om den behövs eller ej. Mappning borde vara snarlik med den öppen /stängd så är nog bara några minuter extra med en sådan funktion. Den måste då såklart vara vakum styrd så den är "normalt öppen" vid 100kpa och stänger på vakum sedan kan stängas av med en elektronisk/pneumatisk ventil via styrsystem. När man väl testat den "på riktigt" kan man ju ta vidare beslut om man väljer att rationalisera bort eller låta den sitta kvar alternativt ta beslutet att bygga nytt Om inte annat har man kvar det som "festivalfunktion" Isåfall hade jag byggt 3,5 eller 4" ut från turbo ,( beroende på storlek på exducer och vad som är lämpligt mot fläns.) Sedan en typ 2,5" cutout, innan första böj eller nära ytterradien på röret i böjen, (där brukar vara ganska bra plats på en 740 om jag minns rätt sedan vidare med 3" till katalysator och sen bygger du avgas vidare med dem 3" rör du redan handlat., (finns billiga sådana färdiga lösningar på eBay för några hundralappar om du handlar nu innan postnord höjjer sina priser) Kom igen nu, våga prova, "I dare you" _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Då har du ju ett avgasystem som motsvarar 3,5-4" i flöde men ändå kan gå relativt tyst med dubbla dämpare får du svartflagg eller grannarna klagar så stänger man bara av funktionen,
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Haha va fan ja som bara vill bygga de enkelt för en gång skull Ja får ta och studera detta lite närmare på bilen och se va som funkar _________________ Jesper Andersson Volvo 240 v10 http://www.speedhunters.com/2014/08/volvo-242-bmw-m5-v10-gatebil/ https://www.speeding.nu/ |
||
Med din lilla turob så tror jag att det kommer funka fint med 3" faktiskt.
MVH Erik Wedlund _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Skulle detta kunna va nått?
"The 70mm Gamma-Ti turbine wheel is the optimal match for the 57.2mm inducer / 76mm exducer FMW compressor wheel and is capable of 45+psi boost" _________________ Jesper Andersson Volvo 240 v10 http://www.speedhunters.com/2014/08/volvo-242-bmw-m5-v10-gatebil/ https://www.speeding.nu/ |
||
Står ju inget om turbinexducer men man kan ju gissa på 60-65mm någonstans om man ser till övriga mått.
Som Erik är inne på så borde 3" vara tillräckligt. Jag trodde ärligt du skulle ha lite större puffra men denna lär nog spola helt ok. Kanske även med 3" _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Kommer köra med Aem infinity 508. Dessvärre blir de ingen vvt med denna toppen utan kommer köra den låst, blir lite senare om ja får på en annan topp. Drar givetvis kablar till de och allt sådant Tack! _________________ Jesper Andersson Volvo 240 v10 http://www.speedhunters.com/2014/08/volvo-242-bmw-m5-v10-gatebil/ https://www.speeding.nu/ |
||
Är det nersvarvade orig.skivor till handbromsen? Hur sitter dom fast? Blir en najs 740 dedäringa _________________ Christer Karlsson |
||
Ja de stämmer att de är orginalskivor ja svarvat ner. Har punktat fast dom med svetsen så dom kommer ingenstans, har ingen bild på det dock
_________________ Jesper Andersson Volvo 240 v10 http://www.speedhunters.com/2014/08/volvo-242-bmw-m5-v10-gatebil/ https://www.speeding.nu/ |
||
Fan nu spyr ja snart över grenröret....
Här är en bild på de uppnäst och färdig måttat som ja trodde ja ville ha det men en timme efter bilden så har ja plockat isär delar av de igen Måste bli färdig helt med detta så ja kan bygga resten av avgassystemet men tid har varit en bristvara den senaste tiden tyvärr. Sen så har ja bytt sprut till ett Maxxecu race istället med en färdig kabelhärva till detta också, så det sparar ju en hel del tid är tanken _________________ Jesper Andersson Volvo 240 v10 http://www.speedhunters.com/2014/08/volvo-242-bmw-m5-v10-gatebil/ https://www.speeding.nu/ |
||
Tack, detsamma! Ja kommer garanterat komma förbi din bil i jönköping i helgen och spana in den Va bra med lite bilder, så kanske ja får lite inspiration. Ja är hyfsat nöjd med dragningen som ja har nu men ska bara fixa till lite glipor samt vissa rör böjar som inte känns helt "symetriska". Har du någon bild på hur ditt grenrör ser ut nu efter du har varmkört den lite? Har de fått fin färg _________________ Jesper Andersson Volvo 240 v10 http://www.speedhunters.com/2014/08/volvo-242-bmw-m5-v10-gatebil/ https://www.speeding.nu/ |
||
De va kanon med lite motivation av ditt grenrör Eric!
Så idag fick ja til fyra av fem rör som ja ville, bara skaffa lite mer material till sista röret _________________ Jesper Andersson Volvo 240 v10 http://www.speedhunters.com/2014/08/volvo-242-bmw-m5-v10-gatebil/ https://www.speeding.nu/ |
||
_________________ Jesper Andersson Volvo 240 v10 http://www.speedhunters.com/2014/08/volvo-242-bmw-m5-v10-gatebil/ https://www.speeding.nu/ |
||
Våra race- och banåkarbilar Volvo 740 -89 t5 Ombyggt fordon | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 12, 13, 14 >> 37 besök senaste veckan (80738 totalt) |