Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 740 -89 t5 Ombyggt fordon
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 12, 13, 14   >>
18 besök senaste veckan (80707 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Bara av nyfikenhet har du någon speciell tanke med så långa rör eller är det mer design du är ute efter med dem??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Jeppe_A
Borås
Här sen Feb 2013
Inlägg: 378


Trådstartare
knotan skrev:
Bara av nyfikenhet har du någon speciell tanke med så långa rör eller är det mer design du är ute efter med dem??


Nej ingen tanke med designen annat än att ja ville testa att bygga ett grenrör med underliggande turbo och samtidigt testa lite annat stuk än dom ja tidigare byggt. Som har varit ganska kompakta med kortradieböjar i svartstål.

Sen gillar ja när de ser snyggt ut i ett motorrum

Vad kan de bli för fenomen på motorkaraktären, långa vs körta rör mellan topp och kollektor ni som vet??
Ja själv strävar efter att få ganska "mjuka" övergångar på böjarna.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



De teorier jag läst som jag tror mest på är att längre rör med bra flöde stämmer av motorn mot högre varv. Det har väll dels med puls avstämning att göra och även att det blir mer volym mellan Turbin och port.

Sen vet jag av egen erfarenhet att det är ganska hårfin skillnad. Det är viktigare att välja rätt Turbin/Avgashus för ändamålet.

Men är klart att drar man det till sin spets och vill börja ta ut nära max av motorn ((dvs Höja varvet över de normala, säg 7500-8000 så maxeffext hamnar en bit ovanför 8000 tex.
Så måste man ju ha Grenrör /insug och kamaxel väldigt väl avstämt och då även sett till avgasmottrycket. Detta för att få en motor som lämnar över 100hk/liter och då gärna även mer än 100% ökning per bar laddtryck.

Gissar att det inte är riktigt vad du är ute efter, det blir en aningens svårkörd och kanske tom tråkig motor karaktär på en bus /gat/trackdaybil.


Jag hjälpte för några år sedan en bekant bygga en 2,3liters Volvo 5cyl.
Den lämnade effekttoppen en bit efter 7000 och maxade ur vid dryga 3 bars övertryck.
Den gav väll nära 800 whp men det höll liksom ihop ganska dåligt, troligen pga aluminium block och stålfoder osv. Och svårkörd va den med.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Fyrken
Göteborg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 273



Snyggt grenrör!
Jag tror det kommer funka galant!

Vad blir det för kammar? Dessa motorer gillar kammar!

_________________
Erik Fyrk

997 turbo on Syvecs.
Professionell motorkalibratör.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Jag tror att även med någon av de bättre originalprofilerna och den turbon du har så kommer denna motorn gladeligen dra till varvstopp nära 8k. Antagligen kommer den naturliga effektpuckeln ligga någonstans efter 6-6500.
Beroende på tänkt effekt går det nog att fylla på med tryck upptill så den lämnar maxeffekt bortåt 7 eller lite högre

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Jeppe_A
Borås
Här sen Feb 2013
Inlägg: 378


Trådstartare
Fyrken skrev:
Snyggt grenrör!
Jag tror det kommer funka galant!

Vad blir det för kammar? Dessa motorer gillar kammar!


Tack!
Ja de hoppas jag också

Som läget är nu så är det inte bestämmt vad de blir för kammar/motor ja har två lite olika alternativ... Men de lutar åt andra kammar eller så blir det sug kammar som sitter i denna motorn nu.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Jeppe. Gör dig själv en tjänst både ekonomiskt och praktiskt.

Kör inte vurstingkamaxlar redan i version ett.

Det finns även nackdelar med "specialslipade"
Volvos original sugkamaxlar har naturligtvis arbetats med måååånga timmar med och fungerar normalt väldigt bra. Lagom är bäst som man säger i Sverige.
Vakuum och körbarhet underlättar enormt både vid uppstart, mappning och även senare under verklig drift.

Då har du ju dessutom möjligheten att uppgradera senare när du hunnit utvärdera och vet bättre vad du vill eftersträva med andra kamaxlar.
Du kan komma ganska långt med std kamaxlar med lite tid på justering osv

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Jeppe_A
Borås
Här sen Feb 2013
Inlägg: 378


Trådstartare
knotan skrev:
Jeppe. Gör dig själv en tjänst både ekonomiskt och praktiskt.

Kör inte vurstingkamaxlar redan i version ett.

Det finns även nackdelar med "specialslipade"
Volvos original sugkamaxlar har naturligtvis arbetats med måååånga timmar med och fungerar normalt väldigt bra. Lagom är bäst som man säger i Sverige.
Vakuum och körbarhet underlättar enormt både vid uppstart, mappning och även senare under verklig drift.

Då har du ju dessutom möjligheten att uppgradera senare när du hunnit utvärdera och vet bättre vad du vill eftersträva med andra kamaxlar.
Du kan komma ganska långt med std kamaxlar med lite tid på justering osv


Ja några vurstingkammar kommer de inte att bli men finns ju en hel del mellan ting, men som sagt ja har inte riktigt bestämmt mej än.

Väntar in en till motor så ja har två att välja på sedan så får se vilken de blir
Citera
Jeppe_A
Borås
Här sen Feb 2013
Inlägg: 378


Trådstartare
Ja har börjat fundera lite på min koppling vid det här laget, just nu har ja ett orginal solidt svänghjul med en 707 tryckplatta och en sex puckad fjädrad sinterlamell.

Men ja tänker att de vore roligt att testa något annat så ja tänkte ett lättare svänghul med en 184mm tvåskivig koppling med organiska lameller. dom ja har kollat med är dli-teknik och en sach koppling, då ja körde med deras svänghjul tillmin v10 tidigare och va nöjd.

Är det någon som har lite inputt i detta ämnet? Min ide är att ja vill få en rappare motor, men problemet är att ja inte vet om den kommer bli väldigt svårkörd tex vid starter och dylikt. Svänghjulet ja kollar på väger 3,2kg och kopplingen väger ca 3,4kg.
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7727



Den kommer nog suga lite mer att få iväg med så lätt svänghjul och så lite roterande massa.

Men det tror jag man vinner i körkänsla sen. finns inget tråkigare för motorer än tunga svänghjul.

Jag säger kör hårt!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Jeppe_A
Borås
Här sen Feb 2013
Inlägg: 378


Trådstartare
erikjakan skrev:
Den kommer nog suga lite mer att få iväg med så lätt svänghjul och så lite roterande massa.

Men det tror jag man vinner i körkänsla sen. finns inget tråkigare för motorer än tunga svänghjul.

Jag säger kör hårt!


Ja får den uppfattningen också, dock så har ja två motorer till bilen så version 1.0 kanske blir den med ett orginal svänghjul...

Har stått lite still med bilen nu men kommer snart komma igång att bygga lite igen!
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364



För lätt svänghjul tycker jag själv inte är någe kul alls.

Motorn blir ettrig, lätt med tjyvstopp.

Jag brukar rösta på ett tyngre svänghjul och 3.2-3.5 låter väldigt lätt.

När du sedan har en 6a med lite volym så får man ju bra botten egenskaper iallafall.


Alla är vi olika men jag brukar försöka ha lite tyngre om det går.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7727



Fast det blir jävligt mycket rappare gång i maskin med ett lätt vevparti, sen lättare att växla!

Det är inga husvagnsdragare vi bygger här

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Jeppe_A
Borås
Här sen Feb 2013
Inlägg: 378


Trådstartare
erki87 skrev:
För lätt svänghjul tycker jag själv inte är någe kul alls.

Motorn blir ettrig, lätt med tjyvstopp.


Det är precis det som ja är lite rädd för, har aldrig haft något riktigt lätt svänghjul därför ja undrar lite...
Citera
Jeppe_A
Borås
Här sen Feb 2013
Inlägg: 378


Trådstartare
erikjakan skrev:
Fast det blir jävligt mycket rappare gång i maskin med ett lätt vevparti, sen lättare att växla!


Haha och det är precis det ja är ute efter, får väll helt enkelt testa så ja får en egen uppfattning vad ja tycker att det är värt att köra med!

Fan nu känner ja mej rätt velig
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Jag har aldrig upplevt problem av för lätt svänghjul.
Men en omappad motor med kasst justerad kopplingspedal.
Den blir såklart helt hopplös med lätt svänghjul. Men är det isåfall verkligen svänghjulets vikt som är problemet??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Jeppe_A
Borås
Här sen Feb 2013
Inlägg: 378


Trådstartare
Fick hjälp av en polare att knäcka till lite alu som blev början på min catchtank till vevhusventilationen.
Återstår lite jobb med att sätta dit en kran till avtappningen så den blir smidig att tömma på plats i bilen sen.

Hoppas den ska funka som det är tänkt sen!











Sen så ska den få lite färg, men de blir när den är helt färdig och tillsammans med diverse andra alu delar.

Håll tillgodo med den grymma kvaliten på bilderna
Citera
Jeppe_A
Borås
Här sen Feb 2013
Inlägg: 378


Trådstartare
Idag åkte bilen upp på lyften så snart så blrjar de hända grejer!

Tack för hjälpen idag Johan thumbs up


Citera
Jeppe_A
Borås
Här sen Feb 2013
Inlägg: 378


Trådstartare
Eftersom att de vart lite lång helg nu så blev de några timmar i garaget.

Så nu är grenröret färdigsvetsat, ska bara till en lättare portning vid kollektor och grenrörs fläns. Samt bränna dit ett uttag till egt

De känns som att alla timmar man lagt på de kommer till nytta nu när man svetsat ihop de.





Sen så var de dags att börja i alla hörn samtidigt





Lite justering på tryckrör, oljeslangar till turbon och början på diverse bränsle slangar.

Och så de omtalade avgassystemet är ihop näst, och ska helsvetsas och montera lite upphängningsdetaljer.



Är de en smart ide att fästa downpipen i växellådan för att motverka lite vibrationer samt att hålla upp turbon, eller blir de fel påfrestningar??
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Skulle säga att om du fäster med ett plattjärn ca 20x5 så bör det vara ca 80-100 mm mellan svets till bult. Det blir stumt men järnet böjer sig med utvidgningen. Kortare än så så spricker svetsen mot röret istället

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Jeppe_A
Borås
Här sen Feb 2013
Inlägg: 378


Trådstartare
knotan skrev:
Skulle säga att om du fäster med ett plattjärn ca 20x5 så bör det vara ca 80-100 mm mellan svets till bult. Det blir stumt men järnet böjer sig med utvidgningen. Kortare än så så spricker svetsen mot röret istället


Precis något sådant ja tänkte faktiskt, ska se om ja får till det på nått bra sätt!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 740 -89 t5 Ombyggt fordon
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 12, 13, 14   >>
18 besök senaste veckan (80707 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande