Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 240Z -71 är överallt och grejar
<<   1, 2, 3, ... 16, 17, 18   >>
3 besök senaste veckan (85391 totalt)
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 506



Så där kul hade inte jag på min hemresa med min Z:a efter köpet . Grattis till ett häftigt köp!! Sugmotorn redan original låter så gött, sedan tre ordentliga "fuggar" och vass kam så låter det underbart!!!

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -92 glassbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1000 Touno -18
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Mycket trevlig ersättare för din gula M3:a thumbs up
Din gula M3:a den glömmer jag inte i första taget efter Gotland Ring 2010

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 423



240z är lite som en kattunge. Oavsett vem man är och vilken ståndpunkt man har, så blir man alltid varm i kroppen av att se en.

Projektet kommer att följas med spänning.

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Laguna Seca!!
240Z med smallblock i ligger även på min lista någonstans- tyvärr finns inte utrymmet( än) Är redan i dagsläget tvungen att hyra ett garage för hälften av mina bilar, men grymt coola är dom!!
Heter pappa möjligen Peter?

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 420



Lennart Mäkinen skrev:
Det är konstigt att japanerna lyckades med design på en bil för 50 år sen och sen har det inte hänt igen. thumbs up


En kortare sammanfattning. Speciellt i USA är det ett kontroversiellt ämne då man länge hävdat att det ska ha varit en helt amerikansk idé från ax till limpa. Nissan har dock officiellt sagt att det är många som har varit inblandade men ursprunget till bilen är följande.

Industridesignern Greve Albrecht Goertz (mest känd för BMW 507) ritade första versionen 1964. 2 prototyper tillverkades av Yamaha med centralrörsram typ Lotus Elan. Då blev det ingen produktion. Året efter avslutades projektet och samarbetet med Goertz.




1965 visades Toyota 2000 GT som av en händelse också var byggd av Yamaha, med samma chassi men karossen ritad av Satoru Nosaki hos Toyota.

Nissan plockade fram konceptet något år senare och Yoshihiko Matsuo fick i uppdrag att ta fram en ny självbärande kaross med samma design som var lämpad för massproduktion och att göra bilen rymligare. Bilden är på designkoncept för 1967. Metoden för japansk bildesign har varit att ha ett team som ritar detaljer och sen pusslade man ihop allt till en färdig bil. Goertz metod var att börja med hela bilens grundform och sedan jobba sig ner mot detaljerna. Därför ser 240Z inte japansk ut. Även andra designers bl.a. Pininfarina och Bertone ritade bilar åt japanska tillverkare på 60-talet, men Goertz var den enda som var på plats när de första modellerna byggdes och kunde undvika att man stökade för mycket med små detaljer.



Det första motorvalet var S20 från Skyline GT-R 1969. En 2-liters 24v rak 6:a men den gjorde 240Z för dyr så produktionsbilarna fick istället den enklare L24 från Nissan Cedric. GT-R motorn användes endast i specialversionen Z432 för att klassa in den i Grupp-4.



https://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_S20_engine

Mvh/Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 316



Underbar bil, jag har alltid velat ha en 240Z! Som några varit inne på så är nog någon roadsportklass bra att satsa på, eller varför inte någon klass i SSK-serien. De har ju ganska enkla regler med vikt baserad på cylindervolym, antal ventiler, förgasare-insprutning m.m.

Historic ställer helt andra krav för då kommer appendix K in i bilden och då blir det väldigt uppstyrt. ALLT ska vara som det var då när bilen tävlades på 70-talet. Har en kompis som jag hjälper på tävlingar ibland, i rally, och det är nästan fånigt för man får inte ändra saker som alltid går sönder, som tex växellådor eller drivaxlar, även om starkare delar inte höjer prestandan utan bara tillförlitligheten. Och snacket går att man ska bli ännu hårdare i regelverket framöver. Tanken med att hålla det tidstypiskt är nog bra men risken är att folk tröttnar och de rätta delarna är bristvara så det kommer nog att ge sig själv till slut...

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Har kollat lite på stolar och just nu leder dessa
Cobra historic fia med custom sydd klädsel från fabriken
Likt Datsun competition stolarna från 70talet
Är det nån som vet nått liknande alternativ?



_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Om de stolarna passar din kropp med bälte och allt så Bingo! thumbs up

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 506



Kalle_alfaturbo skrev:
240z är lite som en kattunge. Oavsett vem man är och vilken ståndpunkt man har, så blir man alltid varm i kroppen av att se en.



_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -92 glassbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1000 Touno -18
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Nja det är för breda för min racingkropp men det är nog alla stolar.
Har en Tillet med custom insida i min andra tävlingsbil och där sitter jag fint, men eftersom jag tänkt åka en del gata med denna får jag kompromissa lite.

Hittat dessa oxå något smalare men är rädd att ryggen är för kort efter som den är gjord för japaner
Och så är den ej fia godtjänd.

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 420



Jag hade ASS (Auto Sattlerei Schlicht) skalstolar i min, sista året den var i trafik 1990. Axelstöden tog i dörren och överdelen var bara några cm från taket och huvudbågen. Dörrproblemet löste jag med att luta stolen något inåt. Höjden var inte mycket att göra åt. Jag bytte till Recaro SR som passade bättre.



Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Spjuvern skrev:
Nja det är för breda för min racingkropp men det är nog alla stolar.
Har en Tillet med custom insida i min andra tävlingsbil och där sitter jag fint, men eftersom jag tänkt åka en del gata med denna får jag kompromissa lite.
Du vet ju vad som funkar. Fråga sadelmakare om pris för liknande klädsel till en Tillet, så kan du ha en bredare på passagerarsidan.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Spjuvern skrev:
Nja det är för breda för min racingkropp men det är nog alla stolar.
Har en Tillet med custom insida i min andra tävlingsbil och där sitter jag fint, men eftersom jag tänkt åka en del gata med denna får jag kompromissa lite.
Du vet ju vad som funkar. Fråga sadelmakare om pris för liknande klädsel till en Tillet, så kan du ha en bredare på passagerarsidan.


Fast den är lite för "tuff" för glass ätning och boulevard cruising tänker jag.
Så får nog bli mera vanlig stol likt cobran, har Recaro SPG i Porschen men så "tråkig" med nomex klädsel

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Corbeau GT8. Ej FIA godkänd och dessutom bredare än Cobra FIA historic. Vet inte hur mycket plats du har.

Verkar som att jag letar efter ungefär samma typ av stol som du. Till min bil får de tyvärr inte vara speciellt breda så just nu är det nog bara Cobra-stolen som funkar...

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437



Kanske inte passar dig storleksmässigt men måste tipsa om en prisvärd stol som du kan få i vilket skinn och utseende som önskas och samtidigt FIA-godkänd, kör själv med en sådan i porschen, funkar bra på gatan men tyvärr snäppet för stor både på bredden och höjden på bälteshålen med mina späda 66kg/177cm.

http://rallyshop.se/produkt/Mirco-Konstlader---Specialstolar



Grattis till en kanonkärra, 240z är något som alltid stått på önskelistan, gör inte saken bättre att två vänner äger sådana samt att jag vet var det står ett projekt och sover 3minuter hemifrån...

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004
Inlägg: 758



Wärhner skrev:
...samt att jag vet var det står ett projekt och sover 3minuter hemifrån...


Han som har den råkar inte heta Micke B.?

_________________
Roger Näslund

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437



Roggaman skrev:
Wärhner skrev:
...samt att jag vet var det står ett projekt och sover 3minuter hemifrån...


Han som har den råkar inte heta Micke B.?


Nej, detta är en äldre herre som har en stående utomhus på sin tomt.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Sååå läcker bil! Helt klart nummer ett på min lista på tiden det begav sig. Grattis till läckerbiten!

Angående stolarna kan jag lovorda Recaro pole position i skinn som jag hade i M3an. Bra komfort på resa och stad och funkade mycket bra på bana, suverän stol.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059



Kul projekt! Har inte bilen ac skulle jag aldrig nånsin fundera på rejsstolar i helskinn. Jag åker ju gammelbil med stora glasrutor och det blir snabbt dödsvarmt och klibbigt.

Cobra classic rsr tycker jag ser balla ut,kanske för breda.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2087



Grattis! Riktigt fin bil.

Som alla andra redan ikommernterat så måste jag erkänna att jag gärna hade haft en 240Z också

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Kul att så många gillar bilen

Jag gjorde ett besök hos Dave på Rebello racing strax utanför San Francisco
För att diskutera mitt motorbygge och köpa på mig delar.
Den gubben har nog mest erfarenhet i hela världen av att trimma dessa motorer.

Här är en bild från hans bromsrum

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 240Z -71 är överallt och grejar
<<   1, 2, 3, ... 16, 17, 18   >>
3 besök senaste veckan (85391 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande