Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Datsun 240Z -71 är överallt och grejar | << 1, 2, 3, 4 ... 16, 17, 18 >> 7 besök senaste veckan (85355 totalt) |
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Funderar lite på motor bygget.
Tänkt mig en 3liters 3x weber 48DCO E85 Vad tror ni om komp och tändning? På bensin åker man 10.5 och fördelare med 17/ 35 grader tändning Vad kan man åka med E85? 12.5 13.5? _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||
RB25DE NEO med sprut istället. 200 hkr & 255 Nm original. NEO har samma uppgraderingar som RB26 N1, oljepump, fasta tryckare, vevstakar o.s.v. 3 liter blir det med RB30 vev och block. Bättre, starkare, något lättare och billigare att modifiera än den gamla L-6:an. Min f.d. Z sägs ha en RB under huven. Äldre RB kamkåpor med längsgående ribbor passar så det blir vintage-look. Ska det se original ut funkar det med en L28 borrad 1 mm. Undvik USA-toppar med plåthylsor i avgasportarna. 11:1 är inget problem med 98 oktan men L-motorn vill ha minimal klämspalt för att inte spika oavsett komp. Vad det gäller etanol och Weber, jag försöker rädda ett par DCOE som har körts några år med 95 oktan. Ser inget kul ut i flottörhusen. Oavsett vilket, välj sprut och separata spjällhus. Sist men inte aldeles oviktigt, en RB-6:a låter bättre Med vänlig hälsning Thomas _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||||
Sprut med lite klassisk look
https://store.jenvey.co.uk/throttle- Om du inte redan har webrar, tillgång till munstycken mm och kunskap, så är sprut billigare. Det här såg också bra ut https://store.jenvey.co.uk/nissan-da Men det ska testas lite mer innan de släpper det. |
||||
Nej nej det blir ingen RB och inget sprut!
Jag har i princip köpt denna just nu för jag tyckte jag saknar riktig kunskap om Weber och förgasare _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||
Själv har jag 3 bilar som har 4 X Weber i olika tappning- Det är bara underbart och funkar klanderfritt ( När man lärt sig)
Numer har jag byggt 3 bilar med EFI för att lära mig, varav 2 är med individual runners. Lite som omvända världen här.... _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||||
Nån här som har erfarenheter av att svetsa igen förbräningsrummet för för att öka kompet.
Hur gör man de på bästa sätt för att den inte ska slå sig för mycket och andra problem. Vilket tillsatsmaterial bör man använda? Tänke förvärma med nån stor gasolvämare. _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||
Jo ha tänkt på de, märker man det eller byter man alla för säkerhets skull? Om som lossnat måste de ju bero på att hålet dom sitter i ändrat sig? Bearbetar man då denna yta och använder överdimition säten _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||
Ja antingen det eller köper större ringar, GETE motordelar säljer lösa ringar.
När man svetsar aluminium stretar det och drar så väldigt i matrialet då svetsen kallnar(krymper) att det kan bli större hål åt ringarna så presspassningen försvinner. _________________ Patrick Wetterskog |
||||
Kolla med Mahusay3g på Instagram. Han håller på med toppar till en 240Z just nu. Lite inspiration. |
||||
Vilken beteckning har du på toppen? E88, N42 eller någon annan? _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||||
Varför inte plana toppen istället? Det går att ta bort några mm och det finns schims att lägga mellan kamaxellagren och toppen om den behöver höjas upp. Ska du ha en vass kam måste en extern spraybar användas och det ska finnas aftermarket spraybar kits. Den fanns original fram till ca 1975 och det går att montera på senare motorer om man modifierar kamlagren. Det finns också smidda kolvar med högre kompression och tunnare topplockpackningar. Använd vevstakar med minst 133 mm c-c längd.
_________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||||
n42 _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||
för att en motor med n42 topp och plana kolvar har komp på ca 10:1 jag ska till 13,5:1 tror inte de blir möjligt att nå de bara genom att plana måste förminska förbräningsrummen oxå. samt att den nya squish kanten som blir ska vara positiv och minska spikningar alternativet är att inte använda platta kolvar utan special göra kolvar med dome. är förmodligen svårare att få till rätt än att svetsa tänker jag. jag kommer offset slipa vevaxeln till 81mm slag och använda 137,9mm cc stakar _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||
Släng iväg en fråga till Erland på Topplocksverkstan.
Det behövs nog svetsas in en bra bit med alu för att få till 13:5.1 Du skulle nog tillomed kunna köra högre med etanol. |
||||
Kikade på bilder,, du kommer få lägga i en hel del svets, samt nära sätesringarna.
Så lägg in i budgeten att du måste byta sätesringar, vilket kan vara en fördel om du ändå ska trimma hårt som 13-5-1 vittnar om. Då får du i större ventiler, åtminstone på insug =) _________________ Patrick Wetterskog |
||||
Våra race- och banåkarbilar Datsun 240Z -71 är överallt och grejar | << 1, 2, 3, 4 ... 16, 17, 18 >> 7 besök senaste veckan (85355 totalt) |