Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 240Z -71 är överallt och grejar
<<   1, 2, 3, 4 ... 16, 17, 18   >>
7 besök senaste veckan (85355 totalt)
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7703



I'm just gonna send it!

https://i.imgur.com/yPAiWgS.png

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
ZVR
Torshälla
Här sen Nov 2004
Inlägg: 655



Ska bli riktigt kul att följa det här bygget!

_________________
Oscar Zettervall
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



thumbs up thumbs up

Härlig resa och en skön bil! Heja på, helrätt med retro!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Funderar lite på motor bygget.
Tänkt mig en 3liters
3x weber 48DCO
E85

Vad tror ni om komp och tändning?
På bensin åker man 10.5 och fördelare med 17/ 35 grader tändning

Vad kan man åka med E85? 12.5 13.5?

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 405



Spjuvern skrev:
Funderar lite på motor bygget.
Tänkt mig en 3liters
3x weber 48DCO
E85

Vad tror ni om komp och tändning?
På bensin åker man 10.5 och fördelare med 17/ 35 grader tändning

Vad kan man åka med E85? 12.5 13.5?


RB25DE NEO med sprut istället. 200 hkr & 255 Nm original. NEO har samma uppgraderingar som RB26 N1, oljepump, fasta tryckare, vevstakar o.s.v. 3 liter blir det med RB30 vev och block. Bättre, starkare, något lättare och billigare att modifiera än den gamla L-6:an. Min f.d. Z sägs ha en RB under huven. Äldre RB kamkåpor med längsgående ribbor passar så det blir vintage-look. Ska det se original ut funkar det med en L28 borrad 1 mm. Undvik USA-toppar med plåthylsor i avgasportarna. 11:1 är inget problem med 98 oktan men L-motorn vill ha minimal klämspalt för att inte spika oavsett komp. Vad det gäller etanol och Weber, jag försöker rädda ett par DCOE som har körts några år med 95 oktan. Ser inget kul ut i flottörhusen. Oavsett vilket, välj sprut och separata spjällhus.

Sist men inte aldeles oviktigt, en RB-6:a låter bättre

Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Ja vet svaret redan

Kommer inte ske

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Sprut med lite klassisk look
https://store.jenvey.co.uk/throttle-bodies-and-components/throttle-bod . . . .
Om du inte redan har webrar, tillgång till munstycken mm och kunskap, så är sprut billigare.

Det här såg också bra ut
https://store.jenvey.co.uk/nissan-datsun-cknn03-1
Men det ska testas lite mer innan de släpper det.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Nej nej det blir ingen RB och inget sprut!

Jag har i princip köpt denna just nu för jag tyckte jag saknar riktig kunskap om Weber och förgasare


_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Själv har jag 3 bilar som har 4 X Weber i olika tappning- Det är bara underbart och funkar klanderfritt ( När man lärt sig)

Numer har jag byggt 3 bilar med EFI för att lära mig, varav 2 är med individual runners. Lite som omvända världen här....

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Nån här som har erfarenheter av att svetsa igen förbräningsrummet för för att öka kompet.
Hur gör man de på bästa sätt för att den inte ska slå sig för mycket och andra problem.
Vilket tillsatsmaterial bör man använda?
Tänke förvärma med nån stor gasolvämare.

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Var beredd på att få montera nya sätesringar efteråt.
de kan bli att sitta löst.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Var beredd på att få montera nya sätesringar efteråt.
de kan bli att sitta löst.


Jo ha tänkt på de, märker man det eller byter man alla för säkerhets skull?
Om som lossnat måste de ju bero på att hålet dom sitter i ändrat sig?
Bearbetar man då denna yta och använder överdimition säten

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Man tillverkar nya säten i lämpligt material thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Ja antingen det eller köper större ringar, GETE motordelar säljer lösa ringar.

När man svetsar aluminium stretar det och drar så väldigt i matrialet då svetsen kallnar(krymper) att det kan bli större hål åt ringarna så presspassningen försvinner.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



Spjuvern skrev:
Nån här som har erfarenheter av att svetsa igen förbräningsrummet för för att öka kompet.
Hur gör man de på bästa sätt för att den inte ska slå sig för mycket och andra problem.
Vilket tillsatsmaterial bör man använda?
Tänke förvärma med nån stor gasolvämare.


Kolla med Mahusay3g på Instagram.
Han håller på med toppar till en 240Z just nu.


Lite inspiration.


_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004
Inlägg: 758



Spjuvern skrev:
Nån här som har erfarenheter av att svetsa igen förbräningsrummet för för att öka kompet.
Hur gör man de på bästa sätt för att den inte ska slå sig för mycket och andra problem.
Vilket tillsatsmaterial bör man använda?
Tänke förvärma med nån stor gasolvämare.


Vilken beteckning har du på toppen?
E88, N42 eller någon annan?

_________________
Roger Näslund

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 405



Varför inte plana toppen istället? Det går att ta bort några mm och det finns schims att lägga mellan kamaxellagren och toppen om den behöver höjas upp. Ska du ha en vass kam måste en extern spraybar användas och det ska finnas aftermarket spraybar kits. Den fanns original fram till ca 1975 och det går att montera på senare motorer om man modifierar kamlagren. Det finns också smidda kolvar med högre kompression och tunnare topplockpackningar. Använd vevstakar med minst 133 mm c-c längd.

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Roggaman skrev:
Spjuvern skrev:
Nån här som har erfarenheter av att svetsa igen förbräningsrummet för för att öka kompet.
Hur gör man de på bästa sätt för att den inte ska slå sig för mycket och andra problem.
Vilket tillsatsmaterial bör man använda?
Tänke förvärma med nån stor gasolvämare.


Vilken beteckning har du på toppen?
E88, N42 eller någon annan?


n42

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
C311 skrev:
Varför inte plana toppen istället? Det går att ta bort några mm och det finns schims att lägga mellan kamaxellagren och toppen om den behöver höjas upp. Ska du ha en vass kam måste en extern spraybar användas och det ska finnas aftermarket spraybar kits. Den fanns original fram till ca 1975 och det går att montera på senare motorer om man modifierar kamlagren. Det finns också smidda kolvar med högre kompression och tunnare topplockpackningar. Använd vevstakar med minst 133 mm c-c längd.


för att en motor med n42 topp och plana kolvar har komp på ca 10:1
jag ska till 13,5:1 tror inte de blir möjligt att nå de bara genom att plana
måste förminska förbräningsrummen oxå.
samt att den nya squish kanten som blir ska vara positiv och minska spikningar

alternativet är att inte använda platta kolvar utan special göra kolvar med dome.
är förmodligen svårare att få till rätt än att svetsa tänker jag.

jag kommer offset slipa vevaxeln till 81mm slag och använda 137,9mm cc stakar

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



Släng iväg en fråga till Erland på Topplocksverkstan.
Det behövs nog svetsas in en bra bit med alu för att få till 13:5.1

Du skulle nog tillomed kunna köra högre med etanol.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Kikade på bilder,, du kommer få lägga i en hel del svets, samt nära sätesringarna.
Så lägg in i budgeten att du måste byta sätesringar, vilket kan vara en fördel om du ändå ska trimma hårt som 13-5-1 vittnar om.
Då får du i större ventiler, åtminstone på insug =)

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 240Z -71 är överallt och grejar
<<   1, 2, 3, 4 ... 16, 17, 18   >>
7 besök senaste veckan (85355 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande