Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 240Z -71 är överallt och grejar
1, 2, 3 ... 16, 17, 18   >>
7 besök senaste veckan (85355 totalt)
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Efter att ha sålt min gula Bmwcup bil och fått plats över bredvid Porschen i garaget tänkte jag att det äntligen var dags för en gammal dröm.
I 20år har jag velat köpa en Datsun 240z
Men inte känt att tiden var rätt då jag i min ungdom ville ha mycket trimmade motorer och snabba bilar och jag viste redan då att det var inte så jag ville ha just Datsunen därför lät jag bli att köpa nån då men nu kändes det äntligen dags.

Så efter lite sökandes blev det tillslut ett snabbt beslut då en perfekt oslipad diamant dök upp på craigslist i Arizona.
Jag kände direkt att det här kommer bli perfekt bil till mig.


Ägaren till bilen var även han perfekt
Vi gjorde upp att bilen fick stå kvar ett par veckor tills jag flög över och han skulle hämta mig på flygplatsen.
Vi började dagen med att åka runt i Arizona och hälsa på hans vän med Datsun 240z verkstad.










Sen hem till ägaren och där blev 240z möte med fler av hans vänner.

Stroker 3.2L med efi



Turbo



LS motor






Killen var toppen bjöd på lunch och middag och hade servat upp bilen och bytt alla vätskor då bilen stått länge. Samt gjort ett ny tillfällig registrerings skylt med försäkring åt mig.

Efter det bar det av på en fantastisk roadtrip något jag också velat göra länge.

De stora städer jag besökte var, Tucson, San Diego, Orange country, Los Angeles, Hollywood, Beverly Hills, Monterey, San Francisco, Malibu, Santa Monica.

Körde 2500km och allt fungerade i stortsätt perfekt. Körde på helt fantastiska vägar bland annat dom långa rakorna genom Arizona öken, Highway 101 längs hela kaliforniska kusten. Otroliga vägar i bärgen ovanför Los Angeles och Malibu.
Påvägen till San Francisco upptäckte jag att det blev väldigt kallt och mörkt.
Termostaten måste fastnat öppen för motortempen sjönk och ingen värme alls i bilen, lysena på dessa bilar är som ett skämt helljuset är som parkerings ljus på en modern bil så äventyret blev snabbt mer av ett äventyr när jag fick klä på mig alla kläder jag hade och lindade in benen i badlakan och försökte se vägen helt ensam på dessa långa svarta vägar med två glödande helljus.

Arizona


Bärgen ovanför LA


Hollywood


Goldengate


Laguna Seca






Nu är bilen lämnad till SoCal som ska skicka hem den till mig i kontainer.
Är fortfarande hel nöjd med bilen och vet nu att den kommer passa mig perfekt när jag är klar med dom modifieringar jag ska göra.
Hellack stod såklart som en av grejerna på listan men jag blev lite såld på den härliga slitna silver färgen synd bara att första ägarens armbåge har skaft bort färgen på dörren ( ja storyn säger att så är fallet) får se om de kanske går att lacka dörren och lite mer men behålla patinan




Är inte helt säker hur möjligheterna för racing i Sverige ser ut med denna vad tror ni? Vilka klasser passar den i?
Den ska gå på r-däck och vara registrerad för gatan.
Och vad får isf göras åt bilen?

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Wow wooow!!! Resan! Säljarens "lager"! Bilen! Många många tummar upp! thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 407



Ja riktigt kul bilaffär thumbs up

_________________
Patrik Hermansson
Citera
Mats R
Norrtälje
Här sen Feb 2007
Inlägg: 254



Kul! Alltid gillat Datsun 240z thumbs up thumbs up

_________________
TOYOTA SUPRA MKIII WIDEBODY
Mats Redestad
mabire@gmail.com
070-66 99 212
Citera
zeb930
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 279



thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up Stroker 3.2an m watanabe, mammamia

_________________
Krister Svahn
Porsche 911 turbo -80
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Helt klart en drömbil fast i mina drömmer sitter den en 3.2 M3 motor i den.... thumbs up
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Det lät som en kul tripp och jag är lite avundsjuk på att du tog dig in på själva banan vid korkskruven. När jag var där 2015 (tror jag?) fick jag hålla mig på fel sida om staketet.

Snygga bilar som är riktigt kompakta, jag gillade Mikael Fredrikssons variant är jag gjorde SFRO-besiktningen på den för ett par år sedan.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Mickes ägs av en kompis till mig faktiskt. Riktigt snyggt bygge. thumbs up


Så jäkla najs resa! Den blev jag avis på (och bilen också ). Kul med ett sånt projekt. När kommer bilen till Sverige?

EDIT:
BTW, du vet säkert det redan men 2021 blir bilen besiktningsbefriad. thumbs up
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Spjuvern skrev:
Är inte helt säker hur möjligheterna för racing i Sverige ser ut med denna vad tror ni? Vilka klasser passar den i?
Den ska gå på r-däck och vara registrerad för gatan.
Och vad får isf göras åt bilen?
RoadsportA, Modsport2, Historisk GT grp2 alt grp4 (säkert annat också) .
Bygger du för grp4 så kan du även köra RoadsportA och Modsport2 utan att byta annat än däck.
Men det kan vara lite knepigt att få svar på vilken spec som rhk går med på I grp4 (vilken insprutning går man med på, plenum eller itb?).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



thumbs up

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Det är konstigt att japanerna lyckades med design på en bil för 50 år sen och sen har det inte hänt igen. thumbs up

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Spjuvern skrev:
Är inte helt säker hur möjligheterna för racing i Sverige ser ut med denna vad tror ni? Vilka klasser passar den i?
Den ska gå på r-däck och vara registrerad för gatan.
Och vad får isf göras åt bilen?
RoadsportA, Modsport2, Historisk GT grp2 alt grp4 (säkert annat också) .
Bygger du för grp4 så kan du även köra RoadsportA och Modsport2 utan att byta annat än däck.
Men det kan vara lite knepigt att få svar på vilken spec som rhk går med på I grp4 (vilken insprutning går man med på, plenum eller itb?).


Jag är usel på de här med att hitta bland reglementet
Min plan är
köra 225/50/15 r däck
Trimma motorn men fortfarande med trippel Webers och 2ventiler/cyl
Byta till lite uniballs i hjulupphängningen
Uppdatera fjädrar, stötdämpare och krängare

Vad tror du om de Niklas är det saker jag får göra?

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004
Inlägg: 758



Grattis!
Lite avis på både bil och resa... även fast jag har en 240Z i garaget!

Behöver du tips eller ev. delar så kontakta gärna mig.
Har hållit på med Z-bilar sedan -93!

_________________
Roger Näslund

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Spjuvern skrev:
Jag är usel på de här med att hitta bland reglementet
Min plan är
köra 225/50/15 r däck
Trimma motorn men fortfarande med trippel Webers och 2ventiler/cyl
Byta till lite uniballs i hjulupphängningen
Uppdatera fjädrar, stötdämpare och krängare

Vad tror du om de Niklas är det saker jag får göra?
I Road/Modsport är de ändringarna inga problem. Det enda kruxet är detta med mellannivå på trimning.
Ambition låter mest som Roadsport B.
Exempel: 2400cc, 2ventil, 1spjäll/cyl fugg/insp, 6500rpm, 1065kg minvikt.
Samma spec kan köra Modsport3 med nästan samma minvikt (lite lättare med fuggar och lite tyngre med insprutning, med då fria varvtal, iaf under 2018).
Ny reglementesperiod för sportvagnsreglementena 2019-2021 så mindre justeringar kan ju komma.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Spjuvern skrev:
Jag är usel på de här med att hitta bland reglementet
Min plan är
köra 225/50/15 r däck
Trimma motorn men fortfarande med trippel Webers och 2ventiler/cyl
Byta till lite uniballs i hjulupphängningen
Uppdatera fjädrar, stötdämpare och krängare

Vad tror du om de Niklas är det saker jag får göra?
I Road/Modsport är de ändringarna inga problem. Det enda kruxet är detta med mellannivå på trimning.
Ambition låter mest som Roadsport B.
Exempel: 2400cc, 2ventil, 1spjäll/cyl fugg/insp, 6500rpm, 1065kg minvikt.
Samma spec kan köra Modsport3 med nästan samma minvikt (lite lättare med fuggar och lite tyngre med insprutning, med då fria varvtal, iaf under 2018).
Ny reglementesperiod för sportvagnsreglementena 2019-2021 så mindre justeringar kan ju komma.



Om vi drömmer oss bort lite
3000cc 2ventiler, 1spjäll/cyl förgasare, 8000rpm
Får man köra så i nån klass?

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



3liter är Klass gräns i historic GT grp4, så det är inte ens problem där.
RoadsportA 970kg
Modsport2 816kg
Men 225 tror jag blir lite smalt för 300+ kusar och 1000kg, men det är ju en bra början, det är ju mycket att komma överens med på en ny bilmodell.

Bilmodell och motor passar nästan överallt thumbs up

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
3liter är Klass gräns i historic GT grp4, så det är inte ens problem där.
RoadsportA 970kg
Modsport2 816kg
Men 225 tror jag blir lite smalt för 300+ kusar och 1000kg, men det är ju en bra början, det är ju mycket att komma överens med på en ny bilmodell.

Bilmodell och motor passar nästan överallt thumbs up



Aha så det betyder att det är inga problem att köra med en sån motor?

Vart hittar jag reglemente för historic GT grp4?
Vad har vi för bilar i den klassen i Sverige?

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Spjuvern skrev:
Vart hittar jag reglemente för historic GT grp4?
Vad har vi för bilar i den klassen i Sverige?
Fia homoligeringshandlingar, foton från perioden, kontakter med den/de besiktningsmän som kan utfärda htp-handlingen mm mm.
Det är mycket som ska vara rätt, men bilen får ju ett värde också.

Bilar som kör grp4 är ju några bdg-escorter och jag tror Camargo och corvetten från "Lucky Eddie" också är grp4
MB 2.3-16 och andra lite senare bilar i heatet tror jag är nån annan undklass (grp5 och grpA).
Men jag kan de historiska klasserna för dåligt.
Ett historiskt korrekt bygge tar mycket tid av efterforskningar. Grunden är nästan alltid att det som är effektivt och roligt att modifiera är otillåtet.

En depåkollega har ett 240Z-bygge på tillväxt, så lite detaljer har fastnat.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Tror nog det är bättre jag håller mig till roadsport så jag får modifiera mera.
Och det ju halva biten av de roliga

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Emil Jönsson
Ängelholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 895



Supertrevlig bil du hittat! Gratulerar! Resan var där inget större fel på heller får jag säga! Lite småavis är jag även om det för mig var ganska skönt att hitta min 240z drygt en timme hemifrån Har själv gjort en del av de chassiuppgraderingar du nämner. Hade tänkt lägga upp en tråd om min bil med men har inte orkat än.

Välkommen i Datsunfamiljen!

_________________
Emil Jönsson
Citera
RYDH
Karlskoga
Här sen Feb 2009
Inlägg: 341



Frän resa! thumbs up
Grattis till bilen!
Thomas på SoCal är hur bra som helst!! thumbs up thumbs up

_________________
Jörgen Rydh
Dodge Viper GTS Hardcore Edition
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 240Z -71 är överallt och grejar
1, 2, 3 ... 16, 17, 18   >>
7 besök senaste veckan (85355 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande