|
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465
05 Feb 2018 16:58
Värma ja.
Kanske inte ställs den rakt på plattorna men baka den så den blir lite varm är en klar fördel.
Aluminium äter ju upp värmen från svetsen.
Sätena gör du väl lite som du vill.
Dom får ju göras om oavsett.
|
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449
Trådstartare
05 Feb 2018 17:52
Kadett4wd skrev: | Du kan svetsa en sträng runtom i sätena med migsvetsen, då brukar de trilla ur då det kallnat.
Annars går det relativt enkelt att peta ur dem då.
Ett annat trix är att svetsa fast en ventil i sätet och knacka ur sätet, mao bara stoppa ned ventilen som vanligt men lite nedsvarvad i diam för att komma åt att svetsa.
Sen bara knacka ur ventilen genom att banka på skaftet =) |
Tack detta ska jag pröva
_________________ Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
|
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449
Trådstartare
05 Feb 2018 17:55
Nikel skrev: | Värma ja.
Kanske inte ställs den rakt på plattorna men baka den så den blir lite varm är en klar fördel.
Aluminium äter ju upp värmen från svetsen.
Sätena gör du väl lite som du vill.
Dom får ju göras om oavsett. |
Hur ska jag baka den utan att ställa den på plattorna har ingen så stor ugn som tar en rak sexa,
Fördel min Porsche dom är lösa per cyl gick enkelt in i ugnen 😃
_________________ Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
|
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465
05 Feb 2018 18:28
spjuvern skrev: | Nikel skrev: | Värma ja.
Kanske inte ställs den rakt på plattorna men baka den så den blir lite varm är en klar fördel.
Aluminium äter ju upp värmen från svetsen.
Sätena gör du väl lite som du vill.
Dom får ju göras om oavsett. |
Hur ska jag baka den utan att ställa den på plattorna har ingen så stor ugn som tar en rak sexa,
Fördel min Porsche dom är lösa per cyl gick enkelt in i ugnen 😃 |
Men lite plåt så kan du ju punkta ihop en låda som toppen kan stå i. Sen ställer du den på dina plattor.
Sen har du en ugn.
Tänker att toppen böjer sig om du bara värmer på ett ställe.
|
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449
Trådstartare
05 Feb 2018 18:37
Nikel skrev: | spjuvern skrev: | Nikel skrev: | Värma ja.
Kanske inte ställs den rakt på plattorna men baka den så den blir lite varm är en klar fördel.
Aluminium äter ju upp värmen från svetsen.
Sätena gör du väl lite som du vill.
Dom får ju göras om oavsett. |
Hur ska jag baka den utan att ställa den på plattorna har ingen så stor ugn som tar en rak sexa,
Fördel min Porsche dom är lösa per cyl gick enkelt in i ugnen 😃 |
Men lite plåt så kan du ju punkta ihop en låda som toppen kan stå i. Sen ställer du den på dina plattor.
Sen har du en ugn.
Tänker att toppen böjer sig om du bara värmer på ett ställe. |
Sant det kan jag bygga ihop men då bör jag nog göra nått typ galler så den inte står helt på plattorna heller
Känns som de blir för punkt varmt annars
_________________ Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
|
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465
05 Feb 2018 19:15
spjuvern skrev: | Nikel skrev: | spjuvern skrev: | Nikel skrev: | Värma ja.
Kanske inte ställs den rakt på plattorna men baka den så den blir lite varm är en klar fördel.
Aluminium äter ju upp värmen från svetsen.
Sätena gör du väl lite som du vill.
Dom får ju göras om oavsett. |
Hur ska jag baka den utan att ställa den på plattorna har ingen så stor ugn som tar en rak sexa,
Fördel min Porsche dom är lösa per cyl gick enkelt in i ugnen 😃 |
Men lite plåt så kan du ju punkta ihop en låda som toppen kan stå i. Sen ställer du den på dina plattor.
Sen har du en ugn.
Tänker att toppen böjer sig om du bara värmer på ett ställe. |
Sant det kan jag bygga ihop men då bör jag nog göra nått typ galler så den inte står helt på plattorna heller
Känns som de blir för punkt varmt annars |
Ja nått den kan stå på är ju bra.
|
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175
06 Feb 2018 20:43
Det räcker att förvärma toppen på en spisplatta.
Värmen sprider sig bra genom toppen.
Om du svetsar upp gods högre än vad du behöver får du upp all slagg på toppen av svetsen.
Sen medan toppen är varm så tar du en kulhammare och smider svetsen.
Om du slår tillräckligt mycket så sträcker du svetsen så att toppen inte slår sig.
Set gäller bara att ha bra stöd under toppen när du slår.
Erland
_________________ Erland Cox
|
96special
Här sen Okt 2004
Inlägg: 339
07 Feb 2018 08:56
tryckluftmejsel med dorn kan man också använda för att knacka svetsarna
sen när du svetsar kolla med infratemp att det inte blir över 150 grader i godset
inte för att jag kan svetsa aluminium, men dom tipsen har jag fått i alla fall...
_________________ Truls Herland
|
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465
07 Feb 2018 10:58
Erland Cox skrev: | Det räcker att förvärma toppen på en spisplatta.
Värmen sprider sig bra genom toppen.
Om du svetsar upp gods högre än vad du behöver får du upp all slagg på toppen av svetsen.
Sen medan toppen är varm så tar du en kulhammare och smider svetsen.
Om du slår tillräckligt mycket så sträcker du svetsen så att toppen inte slår sig.
Set gäller bara att ha bra stöd under toppen när du slår.
Erland |
Lyssna på Erland.
Han kan det här med toppar.
|
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449
Trådstartare
13 Feb 2018 08:07
Erland Cox skrev: | Det räcker att förvärma toppen på en spisplatta.
Värmen sprider sig bra genom toppen.
Om du svetsar upp gods högre än vad du behöver får du upp all slagg på toppen av svetsen.
Sen medan toppen är varm så tar du en kulhammare och smider svetsen.
Om du slår tillräckligt mycket så sträcker du svetsen så att toppen inte slår sig.
Set gäller bara att ha bra stöd under toppen när du slår.
Erland |
Tack för tipsen hur varm bör jag ha toppen innan jag börjar svetsa?
hade tänkt använda en tryckluftshammare med kula att smida svetsen,
Hur mycket högre bör jag svetsa så jag inte bankar ner svetsen under plan ytan skulle du säga?
Alltså hur mycket brukar den gå att banka ihop.
En träbit som mot istortsätt hela baksidan mot toppen eller bör jag ha ett bättre mothåll?
Jag har de här tillsatsmaterialet, är det bra eller bör jag skaffa nått specifikt för ändamålet?
_________________ Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
|
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449
Trådstartare
13 Feb 2018 08:24
Klurar lite på bottendelen vad är era tankar?
Alt1 original 79mm slag borra 88,5 med lätta smidda långa stakar och låga kolvar ca 2915cc
Alt2 ofset slipad vev 81mm slag + använda mindre lager, 88,5 borr och lätta smidda långa stakar och låga kolvar ca 2989cc
Är det värt besväret att slipa veven för dom extra cc?
Jag är mer intresserade av hk på varv än vrid i låg registret
_________________ Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
|
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705
13 Feb 2018 08:34
Det lär inte ge nånting me dså lite volymökning, satsa på högvarvig och tight utväxling istället.
_________________ Erik Wedlund
Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
|
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744
13 Feb 2018 08:37
spjuvern skrev: | Erland Cox skrev: | Det räcker att förvärma toppen på en spisplatta.
Värmen sprider sig bra genom toppen.
Om du svetsar upp gods högre än vad du behöver får du upp all slagg på toppen av svetsen.
Sen medan toppen är varm så tar du en kulhammare och smider svetsen.
Om du slår tillräckligt mycket så sträcker du svetsen så att toppen inte slår sig.
Set gäller bara att ha bra stöd under toppen när du slår.
Erland |
Tack för tipsen hur varm bör jag ha toppen innan jag börjar svetsa?
hade tänkt använda en tryckluftshammare med kula att smida svetsen,
Hur mycket högre bör jag svetsa så jag inte bankar ner svetsen under plan ytan skulle du säga?
Alltså hur mycket brukar den gå att banka ihop.
En träbit som mot istortsätt hela baksidan mot toppen eller bör jag ha ett bättre mothåll?
Jag har de här tillsatsmaterialet, är det bra eller bör jag skaffa nått specifikt för ändamålet?
|
Det här med att slå på svetsen.
Det enda man gör är att kompensera för att aluminium krymper då den kyls ned.
och smider man ut den lite direkt efter man släppt svetshandtaget(det är bråttom) så brukar det räcka med en liten kulhammare.
Om du svetsar en rule på typ 2mm över deckplan så behöver du ju inte slå ned den i samma plan som deck.
Bara massera med den typ en halvmillimeter eller så.
_________________ Patrick Wetterskog
|
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449
Trådstartare
13 Feb 2018 09:53
Kadett4wd skrev: | spjuvern skrev: | Erland Cox skrev: | Det räcker att förvärma toppen på en spisplatta.
Värmen sprider sig bra genom toppen.
Om du svetsar upp gods högre än vad du behöver får du upp all slagg på toppen av svetsen.
Sen medan toppen är varm så tar du en kulhammare och smider svetsen.
Om du slår tillräckligt mycket så sträcker du svetsen så att toppen inte slår sig.
Set gäller bara att ha bra stöd under toppen när du slår.
Erland |
Tack för tipsen hur varm bör jag ha toppen innan jag börjar svetsa?
hade tänkt använda en tryckluftshammare med kula att smida svetsen,
Hur mycket högre bör jag svetsa så jag inte bankar ner svetsen under plan ytan skulle du säga?
Alltså hur mycket brukar den gå att banka ihop.
En träbit som mot istortsätt hela baksidan mot toppen eller bör jag ha ett bättre mothåll?
Jag har de här tillsatsmaterialet, är det bra eller bör jag skaffa nått specifikt för ändamålet?
|
Det här med att slå på svetsen.
Det enda man gör är att kompensera för att aluminium krymper då den kyls ned.
och smider man ut den lite direkt efter man släppt svetshandtaget(det är bråttom) så brukar det räcka med en liten kulhammare.
Om du svetsar en rule på typ 2mm över deckplan så behöver du ju inte slå ned den i samma plan som deck.
Bara massera med den typ en halvmillimeter eller så. |
Aha så den ska smidas direkt efter översta svetsen är klar?
Alltså göra ett förbräningsrum helt klart i taget
Vad jag sett verkar folk svetsa allt och sen tryckluft hamra när den är kall
_________________ Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
|
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744
13 Feb 2018 10:07
ja,, ju kallare desto mer misshandel.
lägg en sträng, pena.
lägg en sträng, pena.
lägg en sträng, pena.
lägg en sträng, pena.
lägg en sträng, pena.
lägg en sträng, pena.
typ =)
Största krympet är juh precis då svetsen blivit fast efter det nyss varit flytande.
Så man lär på det tidigt.
_________________ Patrick Wetterskog
|
96special
Här sen Okt 2004
Inlägg: 339
13 Feb 2018 12:29
spjuvern skrev: | Klurar lite på bottendelen vad är era tankar?
Alt1 original 79mm slag borra 88,5 med lätta smidda långa stakar och låga kolvar ca 2915cc
Alt2 ofset slipad vev 81mm slag + använda mindre lager, 88,5 borr och lätta smidda långa stakar och låga kolvar ca 2989cc
Är det värt besväret att slipa veven för dom extra cc?
Jag är mer intresserade av hk på varv än vrid i låg registret |
det lilla höjet i slag ger ju 0,25 mer komp för samma volym i föbränningsrummet..
borde ju ge lite om det nu är problem att få upp kompet till max
_________________ Truls Herland
|
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744
13 Feb 2018 14:08
_________________ Patrick Wetterskog
|
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449
Trådstartare
15 Feb 2018 11:48
När jag tittat på bilder från dessa förbränningsrum undrar jag över dess utformning.
Vad är anledningen till utformningen vid röda sträcken? Borde man inte kunna lägga igen även dessa gropar så det blir lite mer likt andra sidan? Möjligt att folk gör så där efter som ingen åker så högt komp som jag tänkt.
Eller behövs dom groparna bredvid tändstift hålet för att det ska flöda bättre?
Så här ser de ut när det inte är nått svetsat på tändstiftsidan
_________________ Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
|
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004
Inlägg: 758
15 Feb 2018 13:36
Om inte minnet sviker mig så har jag läst att det var bra för virvelbildningen att ha dessa "gropar" kvar.
Om du kan komma till önskvärt komp ändå, skulle jag lämna dom (men förstås snygga till lite där också, ta bort skarpa kanter mm.).
Största delen av förbränningen vill du ha nära tändstiftet, så jag skulle försöka behålla volym där.
_________________ Roger Näslund
Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
|
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744
15 Feb 2018 14:44
Det 'vänder' upp gaserna mot tändstiftet.
Svårt att förklara, men man kan göra det än effektivare med att svetsa det snyggare.
Denna design skulle jag sikta på.
_________________ Patrick Wetterskog
|
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449
Trådstartare
19 Feb 2018 15:33
Snickrade ihop de här idag, tanken är att ställa det uppe på min garage spis
Och hoppas på att jag kan få upp lite värme i den innan svetsning
Inget svetsproffs som har några kommentarer ang tillsatsmaterialet jag har?
_________________ Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
|
|