Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 240Z -71 är överallt och grejar
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 16, 17, 18   >>
6 besök senaste veckan (85356 totalt)
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



Värma ja.

Kanske inte ställs den rakt på plattorna men baka den så den blir lite varm är en klar fördel.
Aluminium äter ju upp värmen från svetsen.

Sätena gör du väl lite som du vill.
Dom får ju göras om oavsett.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Du kan svetsa en sträng runtom i sätena med migsvetsen, då brukar de trilla ur då det kallnat.
Annars går det relativt enkelt att peta ur dem då.

Ett annat trix är att svetsa fast en ventil i sätet och knacka ur sätet, mao bara stoppa ned ventilen som vanligt men lite nedsvarvad i diam för att komma åt att svetsa.
Sen bara knacka ur ventilen genom att banka på skaftet =)


Tack detta ska jag pröva

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Nikel skrev:
Värma ja.

Kanske inte ställs den rakt på plattorna men baka den så den blir lite varm är en klar fördel.
Aluminium äter ju upp värmen från svetsen.

Sätena gör du väl lite som du vill.
Dom får ju göras om oavsett.


Hur ska jag baka den utan att ställa den på plattorna har ingen så stor ugn som tar en rak sexa,
Fördel min Porsche dom är lösa per cyl gick enkelt in i ugnen 😃

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



spjuvern skrev:
Nikel skrev:
Värma ja.

Kanske inte ställs den rakt på plattorna men baka den så den blir lite varm är en klar fördel.
Aluminium äter ju upp värmen från svetsen.

Sätena gör du väl lite som du vill.
Dom får ju göras om oavsett.


Hur ska jag baka den utan att ställa den på plattorna har ingen så stor ugn som tar en rak sexa,
Fördel min Porsche dom är lösa per cyl gick enkelt in i ugnen 😃


Men lite plåt så kan du ju punkta ihop en låda som toppen kan stå i. Sen ställer du den på dina plattor.
Sen har du en ugn.

Tänker att toppen böjer sig om du bara värmer på ett ställe.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Nikel skrev:
spjuvern skrev:
Nikel skrev:
Värma ja.

Kanske inte ställs den rakt på plattorna men baka den så den blir lite varm är en klar fördel.
Aluminium äter ju upp värmen från svetsen.

Sätena gör du väl lite som du vill.
Dom får ju göras om oavsett.


Hur ska jag baka den utan att ställa den på plattorna har ingen så stor ugn som tar en rak sexa,
Fördel min Porsche dom är lösa per cyl gick enkelt in i ugnen 😃


Men lite plåt så kan du ju punkta ihop en låda som toppen kan stå i. Sen ställer du den på dina plattor.
Sen har du en ugn.

Tänker att toppen böjer sig om du bara värmer på ett ställe.


Sant det kan jag bygga ihop men då bör jag nog göra nått typ galler så den inte står helt på plattorna heller
Känns som de blir för punkt varmt annars

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



spjuvern skrev:
Nikel skrev:
spjuvern skrev:
Nikel skrev:
Värma ja.

Kanske inte ställs den rakt på plattorna men baka den så den blir lite varm är en klar fördel.
Aluminium äter ju upp värmen från svetsen.

Sätena gör du väl lite som du vill.
Dom får ju göras om oavsett.


Hur ska jag baka den utan att ställa den på plattorna har ingen så stor ugn som tar en rak sexa,
Fördel min Porsche dom är lösa per cyl gick enkelt in i ugnen 😃


Men lite plåt så kan du ju punkta ihop en låda som toppen kan stå i. Sen ställer du den på dina plattor.
Sen har du en ugn.

Tänker att toppen böjer sig om du bara värmer på ett ställe.


Sant det kan jag bygga ihop men då bör jag nog göra nått typ galler så den inte står helt på plattorna heller
Känns som de blir för punkt varmt annars


Ja nått den kan stå på är ju bra.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175



Det räcker att förvärma toppen på en spisplatta.
Värmen sprider sig bra genom toppen.
Om du svetsar upp gods högre än vad du behöver får du upp all slagg på toppen av svetsen.
Sen medan toppen är varm så tar du en kulhammare och smider svetsen.
Om du slår tillräckligt mycket så sträcker du svetsen så att toppen inte slår sig.
Set gäller bara att ha bra stöd under toppen när du slår.

Erland

_________________
Erland Cox
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339



tryckluftmejsel med dorn kan man också använda för att knacka svetsarna


sen när du svetsar kolla med infratemp att det inte blir över 150 grader i godset


inte för att jag kan svetsa aluminium, men dom tipsen har jag fått i alla fall...

_________________
Truls Herland
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



Erland Cox skrev:
Det räcker att förvärma toppen på en spisplatta.
Värmen sprider sig bra genom toppen.
Om du svetsar upp gods högre än vad du behöver får du upp all slagg på toppen av svetsen.
Sen medan toppen är varm så tar du en kulhammare och smider svetsen.
Om du slår tillräckligt mycket så sträcker du svetsen så att toppen inte slår sig.
Set gäller bara att ha bra stöd under toppen när du slår.

Erland


Lyssna på Erland.
Han kan det här med toppar.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Erland Cox skrev:
Det räcker att förvärma toppen på en spisplatta.
Värmen sprider sig bra genom toppen.
Om du svetsar upp gods högre än vad du behöver får du upp all slagg på toppen av svetsen.
Sen medan toppen är varm så tar du en kulhammare och smider svetsen.
Om du slår tillräckligt mycket så sträcker du svetsen så att toppen inte slår sig.
Set gäller bara att ha bra stöd under toppen när du slår.

Erland


Tack för tipsen hur varm bör jag ha toppen innan jag börjar svetsa?

hade tänkt använda en tryckluftshammare med kula att smida svetsen,
Hur mycket högre bör jag svetsa så jag inte bankar ner svetsen under plan ytan skulle du säga?
Alltså hur mycket brukar den gå att banka ihop.
En träbit som mot istortsätt hela baksidan mot toppen eller bör jag ha ett bättre mothåll?

Jag har de här tillsatsmaterialet, är det bra eller bör jag skaffa nått specifikt för ändamålet?




_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Klurar lite på bottendelen vad är era tankar?

Alt1 original 79mm slag borra 88,5 med lätta smidda långa stakar och låga kolvar ca 2915cc

Alt2 ofset slipad vev 81mm slag + använda mindre lager, 88,5 borr och lätta smidda långa stakar och låga kolvar ca 2989cc

Är det värt besväret att slipa veven för dom extra cc?
Jag är mer intresserade av hk på varv än vrid i låg registret

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Det lär inte ge nånting me dså lite volymökning, satsa på högvarvig och tight utväxling istället.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



spjuvern skrev:
Erland Cox skrev:
Det räcker att förvärma toppen på en spisplatta.
Värmen sprider sig bra genom toppen.
Om du svetsar upp gods högre än vad du behöver får du upp all slagg på toppen av svetsen.
Sen medan toppen är varm så tar du en kulhammare och smider svetsen.
Om du slår tillräckligt mycket så sträcker du svetsen så att toppen inte slår sig.
Set gäller bara att ha bra stöd under toppen när du slår.

Erland


Tack för tipsen hur varm bör jag ha toppen innan jag börjar svetsa?

hade tänkt använda en tryckluftshammare med kula att smida svetsen,
Hur mycket högre bör jag svetsa så jag inte bankar ner svetsen under plan ytan skulle du säga?
Alltså hur mycket brukar den gå att banka ihop.
En träbit som mot istortsätt hela baksidan mot toppen eller bör jag ha ett bättre mothåll?

Jag har de här tillsatsmaterialet, är det bra eller bör jag skaffa nått specifikt för ändamålet?





Det här med att slå på svetsen.
Det enda man gör är att kompensera för att aluminium krymper då den kyls ned.
och smider man ut den lite direkt efter man släppt svetshandtaget(det är bråttom) så brukar det räcka med en liten kulhammare.
Om du svetsar en rule på typ 2mm över deckplan så behöver du ju inte slå ned den i samma plan som deck.
Bara massera med den typ en halvmillimeter eller så.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
spjuvern skrev:
Erland Cox skrev:
Det räcker att förvärma toppen på en spisplatta.
Värmen sprider sig bra genom toppen.
Om du svetsar upp gods högre än vad du behöver får du upp all slagg på toppen av svetsen.
Sen medan toppen är varm så tar du en kulhammare och smider svetsen.
Om du slår tillräckligt mycket så sträcker du svetsen så att toppen inte slår sig.
Set gäller bara att ha bra stöd under toppen när du slår.

Erland


Tack för tipsen hur varm bör jag ha toppen innan jag börjar svetsa?

hade tänkt använda en tryckluftshammare med kula att smida svetsen,
Hur mycket högre bör jag svetsa så jag inte bankar ner svetsen under plan ytan skulle du säga?
Alltså hur mycket brukar den gå att banka ihop.
En träbit som mot istortsätt hela baksidan mot toppen eller bör jag ha ett bättre mothåll?

Jag har de här tillsatsmaterialet, är det bra eller bör jag skaffa nått specifikt för ändamålet?





Det här med att slå på svetsen.
Det enda man gör är att kompensera för att aluminium krymper då den kyls ned.
och smider man ut den lite direkt efter man släppt svetshandtaget(det är bråttom) så brukar det räcka med en liten kulhammare.
Om du svetsar en rule på typ 2mm över deckplan så behöver du ju inte slå ned den i samma plan som deck.
Bara massera med den typ en halvmillimeter eller så.


Aha så den ska smidas direkt efter översta svetsen är klar?
Alltså göra ett förbräningsrum helt klart i taget

Vad jag sett verkar folk svetsa allt och sen tryckluft hamra när den är kall

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



ja,, ju kallare desto mer misshandel.

lägg en sträng, pena.
lägg en sträng, pena.
lägg en sträng, pena.
lägg en sträng, pena.
lägg en sträng, pena.
lägg en sträng, pena.


typ =)

Största krympet är juh precis då svetsen blivit fast efter det nyss varit flytande.
Så man lär på det tidigt.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339



spjuvern skrev:
Klurar lite på bottendelen vad är era tankar?

Alt1 original 79mm slag borra 88,5 med lätta smidda långa stakar och låga kolvar ca 2915cc

Alt2 ofset slipad vev 81mm slag + använda mindre lager, 88,5 borr och lätta smidda långa stakar och låga kolvar ca 2989cc

Är det värt besväret att slipa veven för dom extra cc?
Jag är mer intresserade av hk på varv än vrid i låg registret


det lilla höjet i slag ger ju 0,25 mer komp för samma volym i föbränningsrummet..

borde ju ge lite om det nu är problem att få upp kompet till max

_________________
Truls Herland
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Angående strokning, kolla denna:

https://www.youtube.com/watch?v=vPBs_QB6ubI

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
När jag tittat på bilder från dessa förbränningsrum undrar jag över dess utformning.
Vad är anledningen till utformningen vid röda sträcken? Borde man inte kunna lägga igen även dessa gropar så det blir lite mer likt andra sidan? Möjligt att folk gör så där efter som ingen åker så högt komp som jag tänkt.


Eller behövs dom groparna bredvid tändstift hålet för att det ska flöda bättre?






Så här ser de ut när det inte är nått svetsat på tändstiftsidan


_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004
Inlägg: 758



Om inte minnet sviker mig så har jag läst att det var bra för virvelbildningen att ha dessa "gropar" kvar.
Om du kan komma till önskvärt komp ändå, skulle jag lämna dom (men förstås snygga till lite där också, ta bort skarpa kanter mm.).
Största delen av förbränningen vill du ha nära tändstiftet, så jag skulle försöka behålla volym där.

_________________
Roger Näslund

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Det 'vänder' upp gaserna mot tändstiftet.
Svårt att förklara, men man kan göra det än effektivare med att svetsa det snyggare.

Denna design skulle jag sikta på.


_________________
Patrick Wetterskog
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Snickrade ihop de här idag, tanken är att ställa det uppe på min garage spis
Och hoppas på att jag kan få upp lite värme i den innan svetsning




Inget svetsproffs som har några kommentarer ang tillsatsmaterialet jag har?

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 240Z -71 är överallt och grejar
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 16, 17, 18   >>
6 besök senaste veckan (85356 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande