Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 240Z -71 är överallt och grejar
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 16, 17, 18   >>
5 besök senaste veckan (85355 totalt)
925T
Linköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 108



Var för inte FCR41


https://youtu.be/0P5mm5LTh2c

Grym bil, skulle gärnar haft en.

//Niklas

_________________
Niklas Ellström
"ELLracing"

Mustang Gt S300SX-E372
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
fajs 8100kr
weber 16200kr och har hört att dessa nytillverkade weber inte heller är felfria.
så kanske är bäst köpa fajs och fylla med weber innehåll?

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



spjuvern skrev:
fajs 8100kr
weber 16200kr och har hört att dessa nytillverkade weber inte heller är felfria.
så kanske är bäst köpa fajs och fylla med weber innehåll?

För 8100 kr får du en jäkla massa munstycken och delar.
Så ja köp Fajs.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Ett par jeans Du köper för $1 är jeans- men inga Levis
En BKC box är röd på utsidan- men ingen MSD
Jag har bara Webrar på mina bilar å är bara nöjd

OPS nu ljög jag. Min Mustang med 514 har 4 st Gene Berg 62:or- men dom är dubbel så dyra som Webrarna



Oavsett, så tror jag Du vet att kvalitet kostar


Tillägg i en helt annan fråga: Alla som tagit ur sätet i toppar åt mig har jobbat med TIG:en
Gör så istället för MIG - Just a tip from the coach

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
2QIK4U skrev:



Oavsett, så tror jag Du vet att kvalitet kostar


ja det var just därför jag tänkt köpa webrar men efter som dom ny tillverkade webrarna verkar hålla rätt dålig kvalite även dom kanske det är sak samma i slut ändan och flera har haft problem med just värmen och dessa.
Mikuni funkar tydligen mycket bättre i det avsendet men börjar bli svåra att få tag i.

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Är det någon speciell anledning till att du ska ha förgasare ?

Det finns ju fina insprutnings-spjällhus till Weberinsug .

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Har kollat lite närmare på den "extra" motor jag köpte.
och hittade att det är konstiga skador på däck-ytan i förbräningsrummet på några cylindrar
och sprickor mellan ventilsätena på alla cylindrarna

fan jag som tänkte att bygget skulle gå lite fortare nu när jag inte tänkt svetsa förbränningsrummet längre.




_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Är det någon speciell anledning till att du ska ha förgasare ?

Det finns ju fina insprutnings-spjällhus till Weberinsug .


Ja de kan man säga

Jag har arbetar med stand-alone insprutning och turbo hela mitt liv så vill skaffa mig mer erfarenheter kring just förgasare

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Nu har du jordens chans att skrota toppen och köpa en OS-giken topp............. hehe...
(mission impossible)

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Nu har du jordens chans att skrota toppen och köpa en OS-giken topp............. hehe...
(mission impossible)


Hehe ja en sån vore nice
Killen med den fina orangea på första sidan hade köpt en till en av sina bilar.

Har sett nånstans att nån satt i så stora säten så dom tar i varandra
Det skulle ju betyda att sprickan mellan sätena automatiskt försvann

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Om du nu vill ha "bästa kvalité" så köp inte nya "weber" då i så fall utan leta rätt på tre begagnade italienska. Kan ju ta ett litet tag (i och med att du vill ha 48or och inte 45) och man får ha koll på både att de har samma typnummer och inte är misshandlade men det är inte omöjligt. Dessutom säkert billigare än nytillverkade.

Du kan ju titta efter Dellorto 48or också. Till skillnad mot weber har de utbytbara E-rör även till lågfartsregistret så det går att få bättre egenskaper på låg/dellast än med Weber. Men, det blir ytterligare en parameter att arbeta med och förvirras av!!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Wankelsport skrev:
Om du nu vill ha "bästa kvalité" så köp inte nya "weber" då i så fall utan leta rätt på tre begagnade italienska. Kan ju ta ett litet tag (i och med att du vill ha 48or och inte 45) och man får ha koll på både att de har samma typnummer och inte är misshandlade men det är inte omöjligt. Dessutom säkert billigare än nytillverkade.

Du kan ju titta efter Dellorto 48or också. Till skillnad mot weber har de utbytbara E-rör även till lågfartsregistret så det går att få bättre egenskaper på låg/dellast än med Weber. Men, det blir ytterligare en parameter att arbeta med och förvirras av!!


Nått tips på bra ställe att hitta gammla Weber 48DCO

Fick tips att om jag vill få ut 300hk och 8000varv bör jag använda 48DCO
Och inte 45DCOE

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



spjuvern skrev:
Har kollat lite närmare på den "extra" motor jag köpte.
och hittade att det är konstiga skador på däck-ytan i förbräningsrummet på några cylindrar
och sprickor mellan ventilsätena på alla cylindrarna

fan jag som tänkte att bygget skulle gå lite fortare nu när jag inte tänkt svetsa förbränningsrummet längre.





Har detonerat finfint. Och sprickor mellan sätena är väl inget större problem att svetsa igen på en gång du svetsar igen hela förbränningsrummet?

_________________
Roland Johansson
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:
spjuvern skrev:
Har kollat lite närmare på den "extra" motor jag köpte.
och hittade att det är konstiga skador på däck-ytan i förbräningsrummet på några cylindrar
och sprickor mellan ventilsätena på alla cylindrarna

fan jag som tänkte att bygget skulle gå lite fortare nu när jag inte tänkt svetsa förbränningsrummet längre.





Har detonerat finfint. Och sprickor mellan sätena är väl inget större problem att svetsa igen på en gång du svetsar igen hela förbränningsrummet?


Jag har sett liknande på kolvar när de spikat men aldrig sådär i toppen

Jag som precis beslutat att åka på bf98 och inte behöver svetsa förbränningsrumen längre

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



Vad jag har läst och hört så är de Spanska Webrarna ungefär lika bra som de italienska, men med den skillnaden att de Spanska förgasarna ofta har aluminiumspån och gjutskägg inuti som kan täppa till kanaler och munstycken om de inte tas bort innan bruk.

Här hittar du Mikuni: http://www.v-performance.com/products/air_fuel.html#mikuni_carbs

_________________
Kai Anttila
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Finns ju Weber 50 DCO också. Kan kanske vara lättare att hitta begagnade än 48 DCOE tror jag, 48orna ser man inte lika ofta tycker jag. DCO saknar choke men det är ju inget större problem.

Var man ska leta, tja allehanda annonssidor, rejsa, savarturbo, blocket, tradera, ebay, resultatservice, turbosport.co.uk, facebook-grupper. Med fördel inriktade mot rally och rallycross. Du kan ju kolla med t ex rallydelar i Vretstorp om de har några liggande för tillfället.
Men det är ju som vanligt lite lotteri om något dyker upp just när man själv är intresserad. Kan gå snabbt eller ta lång tid. Köpesannons är ju inte fel det heller...

De Dellorto och Weber som jag personligen köpt de senare åren har kommit via rejsa, ebay och resultatservice. Jag hade letat efter Dellorto också men det är ju en del som är lite rädda för dem. Påstås ibland att det skulle vara svårt med delar men det har inte stämt när jag har behövt något i alla fall.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Vad heter dellortos motsvarighet till 48DCO?

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



DHLA

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744




_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



EN (1) Weber 48 med 42 mm Venturi flödar 581 CFM.
Så den börjar strypa vid runt 850Hk.

Det blir ju lite kontraproduktivt att köpa stor förgasare för att sedan montera en liten venturi för att kunna få någon typ av körbarhet.
Det finns beräkningar på detta.
Å andra sidan så är det lika bra och köpa stort om priset är samma, förutsatt att venturi finns.

Du behöver inte så mycket förgasare som många tror.
En bekant plockar ut 93 Hk ur sin hoj med en Lectron 48mm. (Ett hål)

Nackdelen med "MC" gasare är att du får designa en axel så du kan styra alla och det kommer gå åt rätt mycket munstycken vilket blir rätt kostsamt.

Hur mycket kommer du varva?

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Nikel skrev:
EN (1) Weber 48 med 42 mm Venturi flödar 581 CFM.
Så den börjar strypa vid runt 850Hk.


På ett sätt kan det stämma men det många inte tänker på då man säger så är hur insuget är utformat.
Har Du någon typ av plenum under/innanför förgasaren/sprutet har Du helt rätt- men kör man individual runner är det en helt annan sak.
Ytterst få har insett fördelen med den typen av insug,. Det är så man ska köra en uppsättning webrar. Det är då de kommer till sin rätt. Luftbehovet bli helt annorlunda med IR-insug.
Min ena gatbil har 8 st 75 mm spjäll och har gassvar som en motorcykel. Den klarar inte att föda mer än lite drygt 1.000 h (sugis)

En del av detta berörs i den här filmen: https://www.youtube.com/watch?v=gUKp133_mRY

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 240Z -71 är överallt och grejar
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 16, 17, 18   >>
5 besök senaste veckan (85355 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande