Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Datsun 240Z -71 är överallt och grejar | << 1, 2, 3 ... , 16, 17, 18 >> 7 besök senaste veckan (85391 totalt) |
Enem hade sålt sin till Umeå.
Han i Umeå hade mät up en tidigare och sa att de var komplicerat efter som man måste ha kammen i toppen med ventil och vippa annars blev allt fel. _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||
Det är jätteavancerat.
Man lägger ju upp kammen på ett par nållagrade bockar- snurrar den 2 varv och får utskriften från datorn..... _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||
Gunnar har köpt kamslipen av Janne. Och kammar som säljs via Enem är slipade i Umeå. Det är som du säger lite speciellt att mäta upp en kam som sitter i en topp ved vippor, den mäts upp på plats i toppen på ventilen. //Nisse _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||
Nu har jag börjat svetsningen av toppen.
Fick köpa en ny svets då den gamla inte riktigt var bra på detta Men nu känns de riktigt bra. 200amp, 4mm grön wolfram Och balansen 75% Och med 4047 tillsats material https://www.sodermalmsmaskin.se/prod Passade på att även svetsa igen hålen för spridarna då denna topp kommer från en motor med insprutning men nu blir det ju förgasare. Svetsar en sträng i taget och försöker hålla kolla på temperaturen med ir, ugnstermometer och min hand för att hålla tempen strax över 50grader. Så här såg de ut från början _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||
Vad tror ni om utformningen kring tändstift hålet.
Original är det rätt kantigt med två riktiga hörn, finns det nån fördel med det eller är de bara positivt att svetsa i lite där så jag kan göra det mjukare likt dom undre bilderna? planen är nått likt dessa _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||
Dina två sista bilder påminner mycket om utseendet på toppen på originalkojan och de går ju att få rätt bra sprutt på. Borde finnas mängder av bilder som inspiration på nätet.
_________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
Du vill ha så lite struktur som möjligt kring tändstiften för att inte störa flödet. Stiftet ska i sin tur gärna så långt in i förbränningsrummet så möjligt för att interagera med bulk-flödet (utan att slå i kolven dvs). Så bild 3/4 är ju bra exempel ur den synvinkeln.
_________________ Kristoffer Clasén |
||
haha tack men jag har fått tipset att inte försöka det minsta att göra det snyggt utan svetsa så fort som möjligt för att inte värma för länge så inget fokus på de _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||
Gjort en grov putsning av förbräningsrummet för att se om jag behöver lägga i mer svets någonstans.
jag är rätt nöjd med detta, borde finnas tillräckligt för att sedan få till formen och de cc jag vill ha. _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||
Kul att se!
Precis det Du gör gjorde man på 80-talet i Pro Stock Då jag inte är lika duktig som Du att svetsa har jag alltid tagit hjälp med det- och därför inte utvecklat mig. Förstå hur det sved då man åkte över till Erlandsson med ett par helt nya GM C-portstoppar och bad fylla förbränningsrummen på det vis Du gör. Idag finns det färdiga toppar att köpa- men jag antar Nissan inte har det till dessa gamla motorer. Jag skaffade (till slut) Facebook förra veckan och en av mina bekanta där har tävlat med Ford Boss hemi redan på 60-talet. SEn gick han in i toplocksbranschen och konstruerade bla Toyotas toppar för Le Mans. De förbränningsrum han gör till Ford,Chevy,Toyota mfl följer de principer Du är inne på. Way to go! _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||
En bild från sista natten i Los Angeles. Saknar verkligen tiden där med bilen, men den kommer ju bli en väldigt mycket bättre bil när den väl blir klar här hemma i Sverige. Motorblocket ska nu äntligen vara borrat, sen ska bara resten av bli klart Balansering vev mm, Ska svetsa klart de sista på toppen och lämna iväg den för Planing och större ventiler mm Innan jobbet med att porta den börjar _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||
Vad anser expertisen här om detta.
Hur bör man tänka i detta område vid pilen, Lämna de området eller ta bort nått likt de svarta _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||
Började med att göra en mall på hur jag tänkt taket i insugskanalen.
Så jag kunde kontrollera att alla blev lika i vinkel och storlek. Kommer öka storleken på porten från 35,5 till 39,5 mm _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||
Våra race- och banåkarbilar Datsun 240Z -71 är överallt och grejar | << 1, 2, 3 ... , 16, 17, 18 >> 7 besök senaste veckan (85391 totalt) |