Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 240Z -71 är överallt och grejar
<<   1, 2, 3 ... , 16, 17, 18   >>
9 besök senaste veckan (85391 totalt)
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



spjuvern skrev:
Kan man lämna en kamaxel för att mäta ut specifikationer i Sverige?

Enem håller väl till i Stockholm.


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Både Appelgren och Ernie har "Cam-doctor"-utrustning.
Som regel kostar det en 500-ring att få en datautskrift

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Enem hade sålt sin till Umeå.
Han i Umeå hade mät up en tidigare och sa att de var komplicerat efter som man måste ha kammen i toppen med ventil och vippa annars blev allt fel.

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Det är jätteavancerat.
Man lägger ju upp kammen på ett par nållagrade bockar- snurrar den 2 varv och får utskriften från datorn.....

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



spjuvern skrev:
Enem hade sålt sin till Umeå.
Han i Umeå hade mät up en tidigare och sa att de var komplicerat efter som man måste ha kammen i toppen med ventil och vippa annars blev allt fel.

Gunnar har köpt kamslipen av Janne. Och kammar som säljs via Enem är slipade i Umeå.

Det är som du säger lite speciellt att mäta upp en kam som sitter i en topp ved vippor,
den mäts upp på plats i toppen på ventilen.


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Här jobbar jag på att förstärka krängarens infästning fram










_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Nu har jag börjat svetsningen av toppen.
Fick köpa en ny svets då den gamla inte riktigt var bra på detta
Men nu känns de riktigt bra.
200amp, 4mm grön wolfram Och balansen 75%
Och med 4047 tillsats material
https://www.sodermalmsmaskin.se/product/migatronic-focus-tig-200-ac-dc . . . .

Passade på att även svetsa igen hålen för spridarna då denna topp kommer från en motor med insprutning men nu blir det ju förgasare.










Svetsar en sträng i taget och försöker hålla kolla på temperaturen med ir, ugnstermometer och min hand för att hålla tempen strax över 50grader.


Så här såg de ut från början

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Vad tror ni om utformningen kring tändstift hålet.
Original är det rätt kantigt med två riktiga hörn, finns det nån fördel med det eller är de bara positivt att svetsa i lite där så jag kan göra det mjukare likt dom undre bilderna?





planen är nått likt dessa




_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356



Dina två sista bilder påminner mycket om utseendet på toppen på originalkojan och de går ju att få rätt bra sprutt på. thumbs up Borde finnas mängder av bilder som inspiration på nätet.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Bensinskallen
Arboga/ GBG
Här sen Dec 2013
Inlägg: 91



Du vill ha så lite struktur som möjligt kring tändstiften för att inte störa flödet. Stiftet ska i sin tur gärna så långt in i förbränningsrummet så möjligt för att interagera med bulk-flödet (utan att slå i kolven dvs). Så bild 3/4 är ju bra exempel ur den synvinkeln.

_________________
Kristoffer Clasén
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2084



Snyggt jobbat Marcus!!

Fantastiskt fina svetsfogar

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
dvorak skrev:
Snyggt jobbat Marcus!!

Fantastiskt fina svetsfogar


haha tack men jag har fått tipset att inte försöka det minsta att göra det snyggt utan svetsa så fort som möjligt för att inte värma för länge så inget fokus på de

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Gjort en grov putsning av förbräningsrummet för att se om jag behöver lägga i mer svets någonstans.
jag är rätt nöjd med detta, borde finnas tillräckligt för att sedan få till formen och de cc jag vill ha.



_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2084



Snyggt jobbat!!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Kul att se!
Precis det Du gör gjorde man på 80-talet i Pro Stock
Då jag inte är lika duktig som Du att svetsa har jag alltid tagit hjälp med det- och därför inte utvecklat mig.
Förstå hur det sved då man åkte över till Erlandsson med ett par helt nya GM C-portstoppar och bad fylla förbränningsrummen på det vis Du gör. Idag finns det färdiga toppar att köpa- men jag antar Nissan inte har det till dessa gamla motorer.
Jag skaffade (till slut) Facebook förra veckan och en av mina bekanta där har tävlat med Ford Boss hemi redan på 60-talet. SEn gick han in i toplocksbranschen och konstruerade bla Toyotas toppar för Le Mans. De förbränningsrum han gör till Ford,Chevy,Toyota mfl följer de principer Du är inne på.
Way to go!

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare


En bild från sista natten i Los Angeles.

Saknar verkligen tiden där med bilen, men den kommer ju bli en väldigt mycket bättre bil när den väl blir klar här hemma i Sverige.


Motorblocket ska nu äntligen vara borrat, sen ska bara resten av bli klart
Balansering vev mm,

Ska svetsa klart de sista på toppen och lämna iväg den för
Planing och större ventiler mm
Innan jobbet med att porta den börjar

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2084



Underbar stämningsbild!

Vilket äventyr.

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Det ser ut som Du är tidigt på plats vid Donutfiket i Huntington Beach där bilfolk träffas tidiga lördagsmornar....

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Vad anser expertisen här om detta.

Hur bör man tänka i detta område vid pilen,

Lämna de området eller ta bort nått likt de svarta



_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Började med att göra en mall på hur jag tänkt taket i insugskanalen.
Så jag kunde kontrollera att alla blev lika i vinkel och storlek.

Kommer öka storleken på porten från 35,5 till 39,5 mm






_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Varit väldigt dåligt med uppdateringar här men jag jobbar på med bilen.
Nu är det mest burbygge










_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 240Z -71 är överallt och grejar
<<   1, 2, 3 ... , 16, 17, 18   >>
9 besök senaste veckan (85391 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande