Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Datsun 240Z -71 är överallt och grejar | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 16, 17, 18 >> 37 besök senaste veckan (85432 totalt) |
Innan du svetsar i toppen så kan man förvärma hela toppen i en ugn och sen spänna fast den med shims under i mitten så att toppen blir något banan-formad. När du sen svetsar så slår det sig inte lika mycket.
Går att plana en hel del sen också och använda shims under kamlagerbockarna. Precis som sagts tidigare så utgå från att sätena måste bytas. Kan då vara ide att gå upp i storlek på framförallt insugsventilerna. När du ändå är i farten och svetsar så kan man lägga i lite i botten på insugskanalerna och resa upp dessa. Finns bilder på itusågade N42 toppar att titta på för att se godstjocklekar runt kanaler och förbränningsrum Man kan även ta ur i loppet på blocket ("Eye-browning") ner till där översta kolvringen vänder för att få bättre flöde runt insugsventilen. Jag tror att jag har några spraybars liggandes, om du behöver en. _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||||||
Hur ska förbänningsutrymmet se ut, platt eller domeformat?
Det finns det väl säker massor av olika skolor för men ventilplacering/viunkel mm mm påverkar nog en del. Nya kolvar med dome och sen möjligen kompletterande svetsning kanske. Men tänk på att inte skärma av ventilernas kanter, det är ju där som flödet går. Jaha, det var ingen nyhet på en bil från 70-talet http://forums.hybridz.org/topic/9003 Iofs säkert redan länkat/läst och innehåller nog lite saker som kan förbättras ytterligare. |
||||||
har redan köpt nya insugsventiler som flödar mer men i original dim Rebello som är känd motorbyggare tyckte inte det fanns anledning till större för att nå drygt 330hk _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||||
Svetsa igen tändstiftshålet också, sen sätter du i ett med längre gäng och mindre diam, typ motorcykelstift.
Då får du in gnistan mer mot mitten samt gör fina 'grytor' nästan runt hela ventilerna. Då får du så mycket komp att du kanske behöver en grop i kolven, det kan ytterligare ge lite pulver. Beroende på vikt på grejerna och slaglängd vs varvtal så kan du sedan toppdecka blocket och lägga squishen på ca 0,6-0,7mm Typ: _________________ Patrick Wetterskog |
||||||
Mahusay bakade sin topp innan svetsning så vissa ramlade väl ur.
Finns väl ingen större anledningen att ha dom kvar om det inte är bökigt att plocka loss. Ska du svetsa själv? |
||||||
jag har svetsat en hel del aluminium man aldrig i en topp, men ser inte riktigt varför jag skulle lämna bort det när jag kan svetsa? hur förvärmer man den på bästa sätt? ( de var lättare med mina porsche toppar dom gick ju in i en vanlig ugn ) _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||||
Mer dumspam.
Alutoppar kan värmas på vanlig dubbelvärmeplatta (pga den goda värmespridningen). Det är min byggares metod för byte av ventilsäten och annat. |
||||||
Du får väl be frugan ta med toppen å en låda öl till sina kollegor då _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi vw passat gtr 280 RS4 4.2 raggarbil |
||||||
Dom som sköter både svarv och fräs där verkar ha noll förståelse för vad dom borde hjälpa till med på ledig tid tyvärr _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||||
Dom snodde ju tyvärr en av våra svarvare nyligen,han är ganska hjälpsam när de kommer till hemslöjd så han kan du nog ha nytta av _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi vw passat gtr 280 RS4 4.2 raggarbil |
||||||
LD28 som satt i Laurel Diesel hade en smidd vev med 83 mm slaglängd. 87x83 blir 2960 cc. Det är ganska tunt gods i blocket runt cylindrarna men lite bättre i L28ET blocket (P79?). Det var inget mellanrum i blockgjutningen mellan cylindrarna på dem. Om jag inte minns fel var det samma block i alla 280ZX från -83. Även topparna blev bättre sista året. Kolvar fanns i högkomp, tror det var från Arias eller JE. Plan topp på kolvarna räcker inte till 13,5:1. Det fanns även en ovanlig Nismo crossflow topp (LY) med hemisfäriska förbränningsrum och en kamaxel till L6:an. John Taylor har/hade en sån motor i sin 240Z.
_________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||||||
Nä kan du svetsa så är det ju bara o göra det själv =). Han har ju en större ugn. Du kanske kan ta en gammal ugn som du lägger på rygg och lägger en liten plåtlåda över luckan så toppen får plats? |
||||||
Har du några bilder på det där förstår inte riktigt _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||||
Jag har inte uppmärksammat denna tråden förrän nu så det är kanske för sent. Har hållit på med 240Z och Sports 2000 Roadster sedan 1979-80 och även tävlat en del i Sportvagnsmästerskapet och MGCC. Därför har det genom åren bytts en hel del delar och även blivit mycket över bl.a 6st långa Verdi-stakar med smidda Viseco-kolvar med dome och urtag för ventilerna. Kan detta vara av intresse?
Det är mycket trevligt att intresset för äldre Z-bilar äntligen börjar uppskattas!! Anders _________________ Anders Andréasson |
||||||
👍🏻 Pm _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Datsun 240Z -71 är överallt och grejar | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 16, 17, 18 >> 37 besök senaste veckan (85432 totalt) |