Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 240Z -71 är överallt och grejar
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 16, 17, 18   >>
37 besök senaste veckan (85432 totalt)
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004
Inlägg: 758



Innan du svetsar i toppen så kan man förvärma hela toppen i en ugn och sen spänna fast den med shims under i mitten så att toppen blir något banan-formad. När du sen svetsar så slår det sig inte lika mycket.
Går att plana en hel del sen också och använda shims under kamlagerbockarna.

Precis som sagts tidigare så utgå från att sätena måste bytas.
Kan då vara ide att gå upp i storlek på framförallt insugsventilerna.

När du ändå är i farten och svetsar så kan man lägga i lite i botten på insugskanalerna och resa upp dessa.
Finns bilder på itusågade N42 toppar att titta på för att se godstjocklekar runt kanaler och förbränningsrum

Man kan även ta ur i loppet på blocket ("Eye-browning") ner till där översta kolvringen vänder för att få bättre flöde runt insugsventilen.

Jag tror att jag har några spraybars liggandes, om du behöver en.

_________________
Roger Näslund

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Hur ska förbänningsutrymmet se ut, platt eller domeformat?
Det finns det väl säker massor av olika skolor för men ventilplacering/viunkel mm mm påverkar nog en del.
Nya kolvar med dome och sen möjligen kompletterande svetsning kanske.
Men tänk på att inte skärma av ventilernas kanter, det är ju där som flödet går.

Jaha, det var ingen nyhet på en bil från 70-talet
http://forums.hybridz.org/topic/90037-japanese-na-l6-400hp-how-they-do . . . .
Iofs säkert redan länkat/läst och innehåller nog lite saker som kan förbättras ytterligare.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Kikade på bilder,, du kommer få lägga i en hel del svets, samt nära sätesringarna.
Så lägg in i budgeten att du måste byta sätesringar, vilket kan vara en fördel om du ändå ska trimma hårt som 13-5-1 vittnar om.
Då får du i större ventiler, åtminstone på insug =)


har redan köpt nya insugsventiler som flödar mer men i original dim
Rebello som är känd motorbyggare tyckte inte det fanns anledning till större för att nå drygt 330hk

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Typ nått i den här stilen tänkte jag
Nedersta bilden är ett original förbräningsrum




_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759



Svetsa igen tändstiftshålet också, sen sätter du i ett med längre gäng och mindre diam, typ motorcykelstift.
Då får du in gnistan mer mot mitten samt gör fina 'grytor' nästan runt hela ventilerna.
Då får du så mycket komp att du kanske behöver en grop i kolven, det kan ytterligare ge lite pulver.
Beroende på vikt på grejerna och slaglängd vs varvtal så kan du sedan toppdecka blocket och lägga squishen på ca 0,6-0,7mm

Typ:

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Synd att jag varken äger en fräs eller kan hantera en men ser riktigt nice ut när allt är kört men programmerad maskin

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759



Jag har ju gjort sånt här förr.
Och man kan få till det riktigt snyggt för hand också

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Visst borde de vara bäst att ha kvar gamla sätena under själva svets jobbet

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759



Så länge man inte ska svetsa precis intill dem.
för missar man så smutsar det ner rejält och på det viset lätt det kan bli porer i svetsen.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489



Mahusay bakade sin topp innan svetsning så vissa ramlade väl ur.
Finns väl ingen större anledningen att ha dom kvar om det inte är bökigt att plocka loss.

Ska du svetsa själv?

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Nikel skrev:
Mahusay bakade sin topp innan svetsning så vissa ramlade väl ur.
Finns väl ingen större anledningen att ha dom kvar om det inte är bökigt att plocka loss.

Ska du svetsa själv?


jag har svetsat en hel del aluminium man aldrig i en topp, men ser inte riktigt varför jag skulle lämna bort det
när jag kan svetsa?

hur förvärmer man den på bästa sätt?

( de var lättare med mina porsche toppar dom gick ju in i en vanlig ugn )

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Mer dumspam.
Alutoppar kan värmas på vanlig dubbelvärmeplatta (pga den goda värmespridningen).
Det är min byggares metod för byte av ventilsäten och annat.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



Spjuvern skrev:
Synd att jag varken äger en fräs eller kan hantera en men ser riktigt nice ut när allt är kört men programmerad maskin


Du får väl be frugan ta med toppen å en låda öl till sina kollegor då

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Mange K skrev:
Spjuvern skrev:
Synd att jag varken äger en fräs eller kan hantera en men ser riktigt nice ut när allt är kört men programmerad maskin


Du får väl be frugan ta med toppen å en låda öl till sina kollegor då


Dom som sköter både svarv och fräs där verkar ha noll förståelse för vad dom borde hjälpa till med på ledig tid tyvärr

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



Spjuvern skrev:
Mange K skrev:
Spjuvern skrev:
Synd att jag varken äger en fräs eller kan hantera en men ser riktigt nice ut när allt är kört men programmerad maskin


Du får väl be frugan ta med toppen å en låda öl till sina kollegor då


Dom som sköter både svarv och fräs där verkar ha noll förståelse för vad dom borde hjälpa till med på ledig tid tyvärr


Dom snodde ju tyvärr en av våra svarvare nyligen,han är ganska hjälpsam när de kommer till hemslöjd så han kan du nog ha nytta av

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 433



LD28 som satt i Laurel Diesel hade en smidd vev med 83 mm slaglängd. 87x83 blir 2960 cc. Det är ganska tunt gods i blocket runt cylindrarna men lite bättre i L28ET blocket (P79?). Det var inget mellanrum i blockgjutningen mellan cylindrarna på dem. Om jag inte minns fel var det samma block i alla 280ZX från -83. Även topparna blev bättre sista året. Kolvar fanns i högkomp, tror det var från Arias eller JE. Plan topp på kolvarna räcker inte till 13,5:1. Det fanns även en ovanlig Nismo crossflow topp (LY) med hemisfäriska förbränningsrum och en kamaxel till L6:an. John Taylor har/hade en sån motor i sin 240Z.


_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489



Spjuvern skrev:
Nikel skrev:
Mahusay bakade sin topp innan svetsning så vissa ramlade väl ur.
Finns väl ingen större anledningen att ha dom kvar om det inte är bökigt att plocka loss.

Ska du svetsa själv?


jag har svetsat en hel del aluminium man aldrig i en topp, men ser inte riktigt varför jag skulle lämna bort det
när jag kan svetsa?

hur förvärmer man den på bästa sätt?

( de var lättare med mina porsche toppar dom gick ju in i en vanlig ugn )


Nä kan du svetsa så är det ju bara o göra det själv =).
Han har ju en större ugn.

Du kanske kan ta en gammal ugn som du lägger på rygg och lägger en liten plåtlåda över luckan så toppen får plats?

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
Roggaman skrev:


Man kan även ta ur i loppet på blocket ("Eye-browning") ner till där översta kolvringen vänder för att få bättre flöde runt insugsventilen.


Har du några bilder på det där förstår inte riktigt

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759



Vid röda pilen:
(men går att göras snyggare)


_________________
Patrick Wetterskog
Citera
240Z VQ35HR
Vittsjö
Här sen Jul 2014
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Jag har inte uppmärksammat denna tråden förrän nu så det är kanske för sent. Har hållit på med 240Z och Sports 2000 Roadster sedan 1979-80 och även tävlat en del i Sportvagnsmästerskapet och MGCC. Därför har det genom åren bytts en hel del delar och även blivit mycket över bl.a 6st långa Verdi-stakar med smidda Viseco-kolvar med dome och urtag för ventilerna. Kan detta vara av intresse?

Det är mycket trevligt att intresset för äldre Z-bilar äntligen börjar uppskattas!!

Anders

_________________
Anders Andréasson
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005
Inlägg: 1449


Trådstartare
240Z VQ35HR skrev:
Jag har inte uppmärksammat denna tråden förrän nu så det är kanske för sent. Har hållit på med 240Z och Sports 2000 Roadster sedan 1979-80 och även tävlat en del i Sportvagnsmästerskapet och MGCC. Därför har det genom åren bytts en hel del delar och även blivit mycket över bl.a 6st långa Verdi-stakar med smidda Viseco-kolvar med dome och urtag för ventilerna. Kan detta vara av intresse?

Det är mycket trevligt att intresset för äldre Z-bilar äntligen börjar uppskattas!!

Anders


👍🏻 Pm

_________________
Marcus Lindkvist
Datsun 240Z -71
Porsche 964 TURBO -91
Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 240Z -71 är överallt och grejar
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 16, 17, 18   >>
37 besök senaste veckan (85432 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande