Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Datsun 240Z -71 är överallt och grejar | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 16, 17, 18 >> 6 besök senaste veckan (85395 totalt) |
Jag letar efter en lamda mätare att montera i bilen och hittade en med dubbla sonder,
Men är de inte lite överkurs? Även om jag sätter två sonder innan sista kollektorn så har ju varje sond 1,5 förgasare, har visserligen aldrig kört med två sonder men skulle förgasarna kunna ge så olika att det vore idé med två? Eller köra med en sond efter båda bankerna gått ihop i sista kollektorn? http://www.innovatemotorsports.com/products/dlg1.php _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||
Generell kommentar om Innovate;
See till att spänningen aldrig är utanför 10-16V, elektroniken är inte skyddad för det. Så koppla den till sånt som slås av vid crank och ha ingen trasig laddregulator. De kan ju naturligtvis ha ändrat elektroniken till denna men Mtx-L och några andra har visat sig känsliga. Ska du tuna förgasarna är det väl lämpligast med tre eller sex sonder, temporärt. Två sonder permanent under körning, vad hade du tänkt att analysera? Möjligen kan en ändring i skillnad signalera att det är dags att bestycka om på nåt vis. |
||
Efter som det i första steget blir det 6-2-1 grenrör som sitter på bilen
Så tänkte jag om man skulle haft en sond i varje sekundär rör men kändes lite löjligt på nått sätt. Ja 6 sonder vore helt klart tufft men känns onödigt dyrt _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||
Sen kan du använda värdena på de två sekundärerna som indikation på förändringar. Så 8 bungar då |
||
Tror det räcker bra med 2.
En för dom tre bakre och en för dom tre främre cylindrarna. Den bakersta cylindern går varm, nr 5 går oftast varmast och den längst fram går kallast. Två sonder och två EGT mätare borde räcka gott o väl. Efter ett tag så märker du ju om värdena inte håller sig där dom brukar. (Jag har en Innovate och detta är nr 2, och dom är känsliga) |
||
Jag har alltid satt på tre längs bak bara, eller längre bak där dom gått ihop till ett rör.
men jag har ju bara tunat insprutning än så länge. Känns de som man verkligen skulle behöva mer än en sond igentligen? Kan tänka mig att det är svårt att få det helt perfekt hur som med förgasare? _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||
Det räcker med en. Förgasare får man bestycka lite fetare då det alltid varierar lite. |
||
http://www.jrmt.se/454.htm för exempelbilder. https://youtu.be/yqAr4DUqEt4?t=1m30s |
||
Men att ha en i glas i ett garage skulle jag undvika, om det finns nån i plast som fungerar till Tröd skulle jag välja det istället. Glas går sönder, och är onödigt dyrt. |
||
Min byrett hänger snyggt på väggen i garaget.
De går inte sönder om man är rädd om dem =) https://www.ebay.com/sch/i.html?_fro _________________ Patrick Wetterskog |
||
Jag körde Biltemas oljenivåmätare för gaffelben (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Oljenivamatare-gaffelben-2000021495/), och Biltemas plexiglas när jag cc'ade mina förbränningsrum i vintras.
Inte så hightec men billigt och tillgängligt. :-) Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Jag har köpt en extra L28 motor
Även den en N42 block och topp då de ska vara dom bästa. Så nu kan jag bygga på motorn samtidigt som jag kan smyga runt med nya bilen i sommar _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||
Asså jag har dålig erfarenhet av byretter. Köpte från Sagitta (lev till skolor). Första läckte hur hårt jag än drog. Andra kom i små-smulor. Tredje läckte den med... Otur? Kanske. Kan man inte trycka i modellera i förbränningsrummet och sen pluppa den i ett mätglas eller väga den på en våg? Borde ju gå... Då får man heller inte problem om man råkar ha ventiler som läcker igenom lite.
_________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||
Vad säger vi om att förvärma toppen innan svetsning, jag har en liten ugn med två plattor på I garaget Bör det funka? Hur varm bör den vara? Och sen bygga nått så jag kan sätta den lite i spänn? Den drar väll ihop sig på förbränningsrums sidan antar jag? För att få ur sätena bör jag låta fräsa bort dom? Här är en bild på toppen som ska bli "race motorn" _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||
Du kan svetsa en sträng runtom i sätena med migsvetsen, då brukar de trilla ur då det kallnat.
Annars går det relativt enkelt att peta ur dem då. Ett annat trix är att svetsa fast en ventil i sätet och knacka ur sätet, mao bara stoppa ned ventilen som vanligt men lite nedsvarvad i diam för att komma åt att svetsa. Sen bara knacka ur ventilen genom att banka på skaftet =) _________________ Patrick Wetterskog |
||
Våra race- och banåkarbilar Datsun 240Z -71 är överallt och grejar | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 16, 17, 18 >> 6 besök senaste veckan (85395 totalt) |