Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bygga platt underrede? Någon med erfarnhet?
1131 besök totalt
PontusEriksson

Här sen Jun 2017
Inlägg: 12


Trådstartare
Halloj i racestugan!

Har fått något i huvudet under dessa långsamma dagarna att börja bygga ett platt underrede och fungerande diffuser med "venturi-tunnlar" till min BMW M3 E36 som kommer åka mestadels ringen och Sveriges banor i sommar.

Undrar om det är någon här på detta eminenta forum som har erfarenhet av att bygga det och vilket material som är bäst för det samt för- och nackdelar med det?

En sista ide är en "flärp" som nya Mercedes benz AMG GT-R har vid framaxeln, ska se om jag kan luska fram ett foto på den så ni får en bättre bild av hur den ser ut och vad den eventuellt kan nytta på min BMW.

Med vänliga hälsningar, Pontus

_________________
Pontus Eriksson
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Om du tycker det är fränt så bygg men räkna inte med några underverk gällande funktion

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
PontusEriksson

Här sen Jun 2017
Inlägg: 12


Trådstartare
Supramannen skrev:
Om du tycker det är fränt så bygg men räkna inte med några underverk gällande funktion


Okej, det kanske tillämpar gt3 och högre klasser bättre för att det verkligen ska ge någon "effekt"?

Hittade en video på AMG GT-R:en där dem förklarar hur "flärpen" fungerar
Länkar här: https://www.mercedes-benz.com/en/mercedes-benz/design/mercedes-amg-gt- . . . .

_________________
Pontus Eriksson
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



På en bil med motorn fram har du ju värme från motorn som strömmar bak liksom avgas system... Kanske svårt att bli av med värmen om man bygger in det.. Om inte blir det väl inte så effektivt golv...
Sen blir ju detta golvet ytterligare vikt. Eller hur har du tänkt byta ut det gamla mot ett nytt slätt
I ett nybygge med ett nytt golv och kanske ett avgas system som ligger på utsidan och kanaler för kylluft kanske det går enklare..

Nej jag har inte byggt dylikt då jag tror det ger för lite i förhållande till arbetet.
Allt man gör måste ju löna sig. ..annars är det bortkastad tid och pengar.. Om man inte bara vill visa upp det, men det var väl kanske inte tanken?
Att ha tillgång till en vindtunnel kan ju givetvis vara bra om man bygger dylika finnesser.. Vilket jag gissar att du inte har.?

_________________
Michael Thulesius
Citera
PontusEriksson

Här sen Jun 2017
Inlägg: 12


Trådstartare
Michael Th skrev:
På en bil med motorn fram har du ju värme från motorn som strömmar bak liksom avgas system... Kanske svårt att bli av med värmen om man bygger in det.. Om inte blir det väl inte så effektivt golv...
Sen blir ju detta golvet ytterligare vikt. Eller hur har du tänkt byta ut det gamla mot ett nytt slätt
I ett nybygge med ett nytt golv och kanske ett avgas system som ligger på utsidan och kanaler för kylluft kanske det går enklare..

Nej jag har inte byggt dylikt då jag tror det ger för lite i förhållande till arbetet.
Allt man gör måste ju löna sig. ..annars är det bortkastad tid och pengar.. Om man inte bara vill visa upp det, men det var väl kanske inte tanken?
Att ha tillgång till en vindtunnel kan ju givetvis vara bra om man bygger dylika finnesser.. Vilket jag gissar att du inte har.?


Hade önskat att man hade vindtunnel!
Jag hade tänkt att bara lägga på paneler på existerande underrede och göra kanaler för avgas, speciellt kattarna och diffen.

Det är väl som du säger att det är för mycket tid och pengar man kommer lägga ner på det så det är förmodligen onödigt att gå ner på den vägen när man kan spendera pengarna på något som verkligen ger något.

Blir väl att börja med billiga "tried and true" aerodynamiska lösningar som t ex: dive-planes på fronten, DTM-"flärp" på vingen och en färdig diffuser för att se om man "känner" av någon skillnad, för utan vindtunneltestning sitter väl de mesta i huvudet haha

_________________
Pontus Eriksson
Citera
Skruva banåkabil
Bygga platt underrede? Någon med erfarnhet?
1131 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande