Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Så åkte jag av i Eiskurve
<<   1, 2
14840 besök totalt
JPG
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 10



SkylineMannen skrev:
Hej Nicke.

Riktigt bra summering av dig fast utgången kan vart lyckligare men är glad att du klarade dig så du kunde komma hem igen med bilen och dig själv utan störra besvär.

Har genom åren analyserat Eiskurve många gånger själv då jag tycker personligen att jag går för rakt genom detta parti och blir osäker på mitt spårval. Jag känner igen det där med diffbroms och bakhjulsdrivet när det väl släpper och när det väl släpper så är det som att köra på is och man är chanslös nästan speciellt när det bilen tenderar att bli lättare och i blött.

Sitter i ryggmärgen det där när man kör någon av GT-R bilarna att man alltid över reagerar när baken kommer och släpper av fast när det är just då bilen börjar jobba med alla hjul.

Gröna kortet är standard i bilen alltid. IF betalar dem nu? Har fått upplysningar av dem i alla år att man kan glömma ersättningar och att man får stå för allt där nere, vilket har gjort att man tänker ju ett par gånger extra.

Hoppas på allt bästa för dig och du hittar tillbaka igen. Tacksam för din input på alles.

Mvh Klaus


Har också fått det berättat att de inte ersätter någonting vid skada på ringen. Någon som vet något om detta? Finns det något försäkringsbolag som täcker en eventuell skada där?

_________________
VW Polo R WRC -14
NS: 29 varv
Citera
Twinsturbo
Helsingborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 255



Det är svårt med att få ersättning vid skada på NS. Vet att där finns "föreningar" som lyckats avtala enskilda överenskommelser med försäkringsbolag men som ensam är man rökt! Ingen tillåter det enkelt utryckt. Själv väljer jag i fortsättningen att hyra bil då suget faller på, då kan jag "försäkra mig fri". Jag är för rädd för att bli ståendes med långfingret från Günther Polizei pekandes på en som vållande. Räcker med ett litet spill av olja/kylarvätska så kan en handfull GT-bilar sitta i räcket efter Fuchsröhe. Ens försäkringsbolag kommer inte ersätta dessa miljoner med glädje direkt.. Jag kanske är en fegis dock!

_________________
Martin Nymberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Vagnskada finns det inget normalt bolag som täcker längre på turistkörning eller trackdays. Det försvann för en bunt år sen. Märkesklubbar kan eventuellt specialförhandla om de arrangerar helt egen träff där de hyr hela ringen själva. Som Porsche, BMW, Audi-klubben o några till har specialdeal på svenska banträffar med förhöjd självrisk osv. Svenska Porscheklubben har (tror jag!) gjort detta en gång för några år sen, enda tillfället jag hört talas om.

Trafikförsäkringen gäller på Tursistkörningen men inte på trackdays. Dvs räcken och skada på andras egendom kan bolaget ta men bara på Turistkörning.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Så är det

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
JPG
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 10



Tack för bra svar! Då borde mao trafikförsäkringen täcka om jag skulle råka spilla olja på turistkörningen och en ferrari åker in i räcket pga mig?

_________________
VW Polo R WRC -14
NS: 29 varv
Citera
David E
Adenau, AW
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1137



JPG skrev:
Tack för bra svar! Då borde mao trafikförsäkringen täcka om jag skulle råka spilla olja på turistkörningen och en ferrari åker in i räcket pga mig?


Inte alls säkert.
Vid den typen av olyckor är det vanligt med utredningar från försäkringsbolagen.
Den ponerade Ferrarins bolag kommer eventuellt att kräva ut din servicehistorik på bilen för
att eventuellt kunna hävda försumlighet om det inte är skött på ett fackmannamässigt vis.

Detta har hänt vid ett par tillfällen där Porschar tappat kylvattenslangar och efterföljande bilar och mc åkt av.
Försäkringsbolagen krävde då att få ut servicehistorik och dokumentation att alla garantiaktioner rörande motor var gjorda.

Med det sagt så stämmer det i övrigt att trafikförsäkringen gäller under TF.

_________________
Mvh David Ek lu nd

BTG 7,16.9 TD

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



jepp håller med David här, det utmålade scenariot är klart mer osäkert och det handlar om helt andra pengar och försäkringsbolagen drar åt sig öronen. Räkna inte med något annat än skador på räcken och andra kostnader runt detta. Jag vet inte ens om dom accepterar bärgningen faktiskt.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Nürburgring
Så åkte jag av i Eiskurve
<<   1, 2
14840 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande