Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Audi TT-RS 2010 - Såld, ny bil inköpt!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
17 besök senaste veckan (36911 totalt)
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 603


Trådstartare
Babbe skrev:
Det va inte så mycket. Justerade ni max nere i länkarmen också


Jag är inte säker, jag ställde bara topplagringarna själv, sen lämnade jag in den på hjulinställning, men jag har inte alltid varit så imponerade över deras kunskaper, så man undrar ju. Hur mycket menar du att jag borde kunna få till?

EDIT: miarpe har skrivit tidigare i PM till mig att man inte kan få 3 grader på en TT utan både ställbara topplagringar och andra länkarmar

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Cayenne Turbo 2019
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 603


Trådstartare
Premiärturen avklarad! Jag tyckte generellt att bilen fungerade OK, nedan kommer några tankar:

- Bromsarna bet riktigt hårt, det var relativt lätt att låsa upp dom så det är helt klart bättre bett än på m3:an.
- Bilen är för låg, däcken skrapade i hjulhusen under kraftig kurvtagning.
- Den var inte alls understyrd som jag trodde, tvärtemot tyckte jag den var väldigt stabil och neutral. Det går fint att bara gå på full gas ut ur kurvorna utan att riskera överstyrning.
- Oljetempen stiger upp trots att det var +5 grader ute, det blir nog till att köra en del avkylningsvarv i sommar.
- KW dämparna är inte lika bra och följsamma som öhlins road and track var på m3:an. Bilen studsar mycket mer och känns inte lika stabil speciellt vid inbromsningarna över guppen i slutet av rakan.
- Det är riktigt bra klipp i den, GT3RS försvinner nu inte längre som ett skott, utan segar snarare ifrån. Jag toppade över 200km/h på GPS på rakan.

Jag kommer att behöva öva lite mer på att få körningen att flyta på, men trots ny bil och kanske inte super-bra grepp i asfalten så körde jag 1.04.58 vilket är runt 2 sekunder snabbare än med förra bilen. Det finns nog en hel del mer att hämta också.

Jag råkade helt missbedöma hur lång tid det skulle ta och komma förbi en vit miata på start-och-mål rakan så omkörningen blev riktigt ful, jag skar in i hans linje så han tvingades köra av banan rakt fram. Jag beklagar än en gång om du ser detta!

Min nya go-pro kopia gav bara filmer på insidan av bilen, det verkade vara för ljust ute för att få med något. Jag får montera den på en annan plats nästa gång.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Cayenne Turbo 2019
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare

Intressant feedback på KW vs R&T. Jag har de senare på min BMW och är absolut nöjd thumbs up Har aldrig haft KW på någon egen bil.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 678



Vad kom du upp i för temperaturer under körningen?
Jag var upp och nosade på 130grader efter ca 10min "hård" körning, vilket kan bli intressant när temperaturen stiger..

Jag hann aldrig förbi och säga "hej" då jag vinglade runt i långsamma gruppen..

_________________
Emil W
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 603


Trådstartare
Snömannen skrev:
Vad kom du upp i för temperaturer under körningen?
Jag var upp och nosade på 130grader efter ca 10min "hård" körning, vilket kan bli intressant när temperaturen stiger..

Jag hann aldrig förbi och säga "hej" då jag vinglade runt i långsamma gruppen..


Tjena! Jag såg din bil när du körde men fattade aldrig var du parkerade! Funkade bilen bra? Det såg ut som att det gick fort! Jag hade nog 134 grader efter att ha jagat GT3:an i typ 10 varv, turbobilar verkar mindre bra på det här med temperaturkontroll! M3:an var aldrig över 125 oavsett hur jag körde en varm sommardag.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Cayenne Turbo 2019
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 603


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Intressant feedback på KW vs R&T. Jag har de senare på min BMW och är absolut nöjd thumbs up Har aldrig haft KW på någon egen bil.


Jag var också väldigt nöjd med R&T på min E46:a, de kändes sjukt bra på bana och var också bekväma när man ställde de i mitten. Tyvärr verkar det inte finnas öhlins R&T till TT-RS =(

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Cayenne Turbo 2019
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 678



iqbad skrev:
Snömannen skrev:
Vad kom du upp i för temperaturer under körningen?
Jag var upp och nosade på 130grader efter ca 10min "hård" körning, vilket kan bli intressant när temperaturen stiger..

Jag hann aldrig förbi och säga "hej" då jag vinglade runt i långsamma gruppen..


Tjena! Jag såg din bil när du körde men fattade aldrig var du parkerade! Funkade bilen bra? Det såg ut som att det gick fort! Jag hade nog 134 grader efter att ha jagat GT3:an i typ 10 varv, turbobilar verkar mindre bra på det här med temperaturkontroll! M3:an var aldrig över 125 oavsett hur jag körde en varm sommardag.

Jag och kompisen stod bakom "garaget" och skämdes
Jodå helt ok, det blev en liten lista över saker som behövde ses över.
Största bekymret var att ESP inte går att stänga av eller sätta i något "ban-läge", vilket gjorde att den fimpade all effekt ibland när man ville gasa sig ur en kurva..
Snabbaste varvet blev ett lågt 1.10-varv, så tyvärr gick det inte så snabbt..
Dock första gången på bana med denna bil och på gatdäck, men det finns potential för förbättring

Aha okej, då var vi hyfsat nära varandra temperaturmässigt. Lite osäker på när man bör backa, men uppåt 130grader tycker jag det börjar bli dags för något nedkylningsvarv..

_________________
Emil W
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248



Kul med banpremiär! Och kul att nya bilen funkar så bra också! Två sekunder på Sviestad är ju mycket! Vad väger TTn?

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 603


Trådstartare
N Wiberg skrev:
Kul med banpremiär! Och kul att nya bilen funkar så bra också! Två sekunder på Sviestad är ju mycket! Vad väger TTn?


Till den gamla bilens försvar så körde jag nästan ingenting på sviestad förra året så den kunde nog gå lite snabbare, men det är helt klart att den nya bilen presterar bra och är lättkörd! Jag ser fram emot att prova den på mantorp! Enligt regbeviset så väger bilen 1525kg (tjänstevikt), jag har dock inte vägt den och jag väger dessutom 100 pannor, så jättelätt är den inte =)

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Cayenne Turbo 2019
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 603


Trådstartare
Snömannen skrev:

Jag och kompisen stod bakom "garaget" och skämdes
Jodå helt ok, det blev en liten lista över saker som behövde ses över.
Största bekymret var att ESP inte går att stänga av eller sätta i något "ban-läge", vilket gjorde att den fimpade all effekt ibland när man ville gasa sig ur en kurva..
Snabbaste varvet blev ett lågt 1.10-varv, så tyvärr gick det inte så snabbt..
Dock första gången på bana med denna bil och på gatdäck, men det finns potential för förbättring

Aha okej, då var vi hyfsat nära varandra temperaturmässigt. Lite osäker på när man bör backa, men uppåt 130grader tycker jag det börjar bli dags för något nedkylningsvarv..


Jag har Vag-Com och kabel om du inte skulle ha det själv, kanske går det att programmera bort ESP:n? Min TT har ett ESP-sport läge som jag körde med igår, det funkade bra och jag märkte inte att den påverkade körningen nåt. Man kan köra över 130 grader i korta perioder utan att det är nån kris så länge man har helsyntetisk olja och ser till att byta lite oftare.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Cayenne Turbo 2019
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 678



iqbad skrev:
Snömannen skrev:

Jag och kompisen stod bakom "garaget" och skämdes
Jodå helt ok, det blev en liten lista över saker som behövde ses över.
Största bekymret var att ESP inte går att stänga av eller sätta i något "ban-läge", vilket gjorde att den fimpade all effekt ibland när man ville gasa sig ur en kurva..
Snabbaste varvet blev ett lågt 1.10-varv, så tyvärr gick det inte så snabbt..
Dock första gången på bana med denna bil och på gatdäck, men det finns potential för förbättring

Aha okej, då var vi hyfsat nära varandra temperaturmässigt. Lite osäker på när man bör backa, men uppåt 130grader tycker jag det börjar bli dags för något nedkylningsvarv..


Jag har Vag-Com och kabel om du inte skulle ha det själv, kanske går det att programmera bort ESP:n? Min TT har ett ESP-sport läge som jag körde med igår, det funkade bra och jag märkte inte att den påverkade körningen nåt. Man kan köra över 130 grader i korta perioder utan att det är nån kris så länge man har helsyntetisk olja och ser till att byta lite oftare.


Tack för erbjudandet!
Jag har dock obdeleven-donglen och jag TROR jag lyckades programmera in så knappen numera faktiskt stänger av både antispinn och sladd.
Det står så i instrumenteringen iallafall, så förhoppningsvis funkar det sen när jag plockar ut bilen igen.

Aha, intressant info om oljan. Har ruskigt dålig koll på vad som är "för" högt.
Blir det Mantorp på måndag för dig förresten?
Samt du råkar inte ha något bra tips på vart man kan lämna in bilen för en hjulinställning i Linköping med omnejd?
Gärna där de har hyfsad koll på läget

_________________
Emil W
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 603


Trådstartare
Snömannen skrev:


Tack för erbjudandet!
Jag har dock obdeleven-donglen och jag TROR jag lyckades programmera in så knappen numera faktiskt stänger av både antispinn och sladd.
Det står så i instrumenteringen iallafall, så förhoppningsvis funkar det sen när jag plockar ut bilen igen.

Aha, intressant info om oljan. Har ruskigt dålig koll på vad som är "för" högt.
Blir det Mantorp på måndag för dig förresten?
Samt du råkar inte ha något bra tips på vart man kan lämna in bilen för en hjulinställning i Linköping med omnejd?
Gärna där de har hyfsad koll på läget


Jag ska resa bort nästa vecka så det blir nog ingen körning då tyvärr. Jag har lämnat in på pelles däck mest för att den är närmast, har väl inte varit helt nöjd, när jag lämnade in M3:an så förstod de inte skillnaden mellan grader som decimaltal och grader/gradminuter så det blev fel vinklar. Nu med TT:n så fattade de instruktionen, men som babbe påpekat så kanske de inte helt ställt så mycket camber som man kan med originalinställningen.

Jag tycker BMW hackefors har varit bättre, men jag vet inte om de tar även andra bilmärken?

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Cayenne Turbo 2019
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 678



iqbad skrev:
Snömannen skrev:


Tack för erbjudandet!
Jag har dock obdeleven-donglen och jag TROR jag lyckades programmera in så knappen numera faktiskt stänger av både antispinn och sladd.
Det står så i instrumenteringen iallafall, så förhoppningsvis funkar det sen när jag plockar ut bilen igen.

Aha, intressant info om oljan. Har ruskigt dålig koll på vad som är "för" högt.
Blir det Mantorp på måndag för dig förresten?
Samt du råkar inte ha något bra tips på vart man kan lämna in bilen för en hjulinställning i Linköping med omnejd?
Gärna där de har hyfsad koll på läget


Jag ska resa bort nästa vecka så det blir nog ingen körning då tyvärr. Jag har lämnat in på pelles däck mest för att den är närmast, har väl inte varit helt nöjd, när jag lämnade in M3:an så förstod de inte skillnaden mellan grader som decimaltal och grader/gradminuter så det blev fel vinklar. Nu med TT:n så fattade de instruktionen, men som babbe påpekat så kanske de inte helt ställt så mycket camber som man kan med originalinställningen.

Jag tycker BMW hackefors har varit bättre, men jag vet inte om de tar även andra bilmärken?


Aha trist med Pelles..
Jo Hackefors har funkat bra de gånger jag varit dit också.
Jag får prova och kolla med dem helt enkelt!

_________________
Emil W
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 895



Jag tyckte det såg bra ut i måndags Bilen både låter gott och ser ut att röra på sig bra.

1,04 är verkligen en bra tid på Sviestad !

Jag var tyvärr bara inne en snabbis så jag hann inte säga hej. Får bli nästa gång


_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
rust29
Vikingstad (Lkpg)
Här sen Jun 2005
Inlägg: 224



Snömannen skrev:

Samt du råkar inte ha något bra tips på vart man kan lämna in bilen för en hjulinställning i Linköping med omnejd?
Gärna där de har hyfsad koll på läget

Däckhuset Jägarvallen kan vara värt att kolla för hjälp med hjulinställning

_________________
Stefan Örtengren
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 603


Trådstartare
Lånad bild från Robban på forumet:


_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Cayenne Turbo 2019
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 678



Hur kom det sig att du valde pfc331 framför pfc01?
Jag försöker förstå mig på pfc's lineup av belägg och insåg att jag kommer köra samma ok som dig.
Jag köpte dock pfc01 på inrådan av Pean.

_________________
Emil W
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare

Pfc331?? Wow det har kommit nya modeller i deras lineup som jag aldrig hört talas om

Jag älskar fortfarande 08

_________________
Magnus Thomé
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 603


Trådstartare
Jag ville prova pfc11 men det fanns inte till ttrs, pfc01 var jag rädd att dom skulle slitas fort så då valde jag att prova ett nytt belägg som skulle vara likt pfc08 (som jag kört på förut och gillar). Detta heter då 331. Finns dock inte så mycket info på nätet. Bromsarna klarade nu att låsa upp även med cup2, så de biter tillräckligt!

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Cayenne Turbo 2019
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare

Intressant! Har du någon känsla på likheter/olikheter med 08 eller är det kanske lite för tidigt

_________________
Magnus Thomé
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 603


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Intressant! Har du någon känsla på likheter/olikheter med 08 eller är det kanske lite för tidigt


Svårt att säga, med M3:an och PFC08 så kunde jag ju trampa så hårt som jag kunde och hjulen låste inte upp när ja hade varma r-däck (265 CUP2) i höga farter. Den hade då 345mm skivor och lite mindre kolvarea än original fram. Då kunde jag dock tydligt känna att PFC08 funkar bäst efter typ nån sekunds inbromsning, bilen liksom sätter sig och man får mer bromsverkan de 2 sista tredjedelarna av inbromsningen. Därför var jag intresserad av att prova med PFC11 för att få ännu lite bättre verkar i början av inbromsningen.

Nu är TT:n lättare och har 370mm skivor. På sviestad så kunde jag låsa hjulen utan att trampa så hårt, detta med 255 CUP2. Det var dock ganska kallt så kanske inte optimalt grepp? Det känns som att bromsarna är bättre men oklart om det beror på större skivor eller på 331 bromsbeläggen.

Jag ska rapportera igen när jag fått prova på mantorp!

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Cayenne Turbo 2019
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Audi TT-RS 2010 - Såld, ny bil inköpt!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
17 besök senaste veckan (36911 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande