Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Audi TT-RS 2010 - Såld, ny bil inköpt!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
2 besök senaste veckan (36896 totalt)
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 602


Trådstartare
Nu är de 3D-printade bromskylnings-trattarna klara! Det tog 13 timmar att printa en tratt så massproduktion med 3D printer är inte att rekommendera.

Trattarna hämtar luft under bilen och är skruvade i alu-hasplåten under växellådan. Sedan går det en 2" slang upp till bromsarna. Slangen är riktad mot en plats där det finns en öppning i bromsskölden. Kanske ska jag förbättra allt senare med en 3D printad styrning uppe vid skivan också, men jag provar så här först.

Så här ser de ut:

Monterat på plåten:

Under bilen:

Slangdragning:


_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 602


Trådstartare
Snömannen skrev:

Aha trevligt, vad är det du beställt och ska montera för bussningar?


Dels har jag beställt en styrning som minskar det möjliga glappet på original växellådsinfästning, då får man mindre rörelse i motorpaketet när man går på/av med gasen. Jag tyckte det var lite mycket rörelse original.

Sen har jag beställt några bussningar till den plastkonstruktion som håller växelvajrarna ovanpå växellådan. Oklart om det kommer bli så stor skillnad men de kostade typ ingenting (från 034 motorsport) så jag beställde när ja ändå handlade.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



Snyggt thumbs up

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Roosen
Stockholm
Här sen Mar 2010
Inlägg: 22



Trevlig bil

Har ett nytt höger 034 motorsport density line motorfäste till ttrs 8J liggandes pga av felköp.
Bara pma om det skulle vara intressant.

_________________


Audi RS 2018
Citera
quattro
Lindome
Här sen Aug 2005
Inlägg: 306



Hej.
Angående bromskylning.

Till RS2 finns "sköldar" som man fäster på länkarmarna som blir som skovlar som skyfflar luft mot bromsoken.

Dom är väldigt effektiva, jag har såna på min S2 och kompisen monterade det på sin TT första generationen.
Dom passar efter lite moddande.

Nu har du ju lagt en massa tid på att cadda och printa grejer men om dom inte skulle funka så bra så har du ett alternativ att kika på i alla fall.

_________________
Stefan Alm
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 602


Trådstartare
quattro skrev:
Hej.
Angående bromskylning.

Till RS2 finns "sköldar" som man fäster på länkarmarna som blir som skovlar som skyfflar luft mot bromsoken.

Dom är väldigt effektiva, jag har såna på min S2 och kompisen monterade det på sin TT första generationen.
Dom passar efter lite moddande.

Nu har du ju lagt en massa tid på att cadda och printa grejer men om dom inte skulle funka så bra så har du ett alternativ att kika på i alla fall.


Hej! Den typ av sköldar som du beskriver sitter på TT-rs original så dom har jag redan! Dom syns litegrann på bilden med slangdragningen under bilen. Utöver denna originalkylning så har jag skivor med bättre kylkanaler, en alu-plåt som blåser in mer luft på skölden och det 3D printade scoopet!

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 674



iqbad skrev:
Snömannen skrev:

Aha trevligt, vad är det du beställt och ska montera för bussningar?


Dels har jag beställt en styrning som minskar det möjliga glappet på original växellådsinfästning, då får man mindre rörelse i motorpaketet när man går på/av med gasen. Jag tyckte det var lite mycket rörelse original.

Sen har jag beställt några bussningar till den plastkonstruktion som håller växelvajrarna ovanpå växellådan. Oklart om det kommer bli så stor skillnad men de kostade typ ingenting (från 034 motorsport) så jag beställde när ja ändå handlade.

Aha, antar att du då beställt en "insert" till bussningen till "dogbonet"?
Eller har du beställt en stum bussning alt helt nytt "dogbone"?
Det verkar ju finnas lite olika vägar att gå med det där

Snygg lösning med "scoop'sen", ungefär hur stora är de?
Tänker på vad man behöver för 3d-skrivare för att printa ut dem

_________________
Emil W
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 602


Trådstartare
Snömannen skrev:

Aha, antar att du då beställt en "insert" till bussningen till "dogbonet"?
Eller har du beställt en stum bussning alt helt nytt "dogbone"?
Det verkar ju finnas lite olika vägar att gå med det där

Snygg lösning med "scoop'sen", ungefär hur stora är de?
Tänker på vad man behöver för 3d-skrivare för att printa ut dem


Tjena! Ja, Precis det är en sån där insert som jag har beställt! Scoopen är c:a 20x18x3,5cm, dom fick stå på diagonalen för att få plats i printern.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 674



iqbad skrev:

Tjena! Ja, Precis det är en sån där insert som jag har beställt! Scoopen är c:a 20x18x3,5cm, dom fick stå på diagonalen för att få plats i printern.

Ah okej, ska bli kul och se hur stor skillnad du tycker det gör.
Vad jag läst mig till så ska det göra ganska stor skillnad men min bil hade det redan från början samt även utbytt hundben, så jag vet inte hur de är utan och dessutom har jag ju bara framhjulsdrift..

Spånar lite själv på bromskylning så jag kastar kanske iväg lite mer frågor framöver

_________________
Emil W
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 602


Trådstartare
Nu har jag kört ett till ryck i garaget! Grejerna från 034 motorsport kom äntligen från awesome gti! Nu har jag monterat insert till växellådsfästet, fixat dit rs6 skivor bak med hjälp av okadaptrar, monterat xp8 bak och sedan bytt bromsvätska och luftat hela bromssystemet. Sommarfälgarna är monterade och cup 2 i 255-19 är på plats. Nu behövs det bara en hjulinställning och en tvätt så är jag klar!

Kan inte nån fixa så det blir vår nu så jag kan provköra!?

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 602


Trådstartare
Adaptrar från 034 motorsport:


Sommarfälgar och R-däck på plats!

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 602


Trådstartare


Nu säger väderleksrapporten att det ska vara 12 minus i typ 10 dagar framåt, vad hände med våren? Bilen vill ut och sträcka på sig!

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1247



Härligt att allt är klart! Ser kanon ut!
Verkar bli sen banpremiär i år alltså! I mitt fall rätt bra då jag ligger efter förvisso

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



thumbs up härligt.

Har börjat plocka ihop min igen nu

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497



Jag är lite avundsjuk på att du är klar, jag har lite fixande kvar på min bil innan den är besiktnings- och körbar. Å andra sidan känns första körning 2/4 här i stan osannolikt just nu ...
Vad är det för slangar du kör till bromskylningen?

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 602


Trådstartare
N Wiberg skrev:
Härligt att allt är klart! Ser kanon ut!
Verkar bli sen banpremiär i år alltså! I mitt fall rätt bra då jag ligger efter förvisso


Tack! Ja, det ser inte ljust ut, du har nog en månad till på dig!

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 602


Trådstartare
Babbe skrev:
thumbs up härligt.

Har börjat plocka ihop min igen nu


Kanon! Har du ingen tråd här om din bil? Förresten, höll du på med Volvobilar tidigare? Jag tror jag minns ditt namn från nåt volvoforum som jag var medlem på för många år sedan. =)

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 602


Trådstartare
Himlar skrev:
Jag är lite avundsjuk på att du är klar, jag har lite fixande kvar på min bil innan den är besiktnings- och körbarar typ. Å andra sidan känns första körning 2/4 här i stan osannolikt just nu ...
Vad är det för slangar du kör till bromskylningen?


Har du fortfarande 3st Xantia? Kul med ett udda bilval, du vet ju säkert att dessa fortfarande har rekord i älgtestet, snabbare än GT3! Vilken är det som du ska köra bana med?

Slangarna är 1561 i storlek 2" från hydroscand, kostar typ 170kr/m.
http://www.hydroscand.se/produkter/slangar/1561-1x

Jag har 2st 70cm långa bitar kvar om du vill ha, hämtas i ekängen! Har nog en kort bit 3" slang kvar också från min gamla M3:a.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497



iqbad skrev:

Har du fortfarande 3st Xantia? Kul med ett udda bilval, du vet ju säkert att dessa fortfarande har rekord i älgtestet, snabbare än GT3! Vilken är det som du ska köra bana med?

Slangarna är 1561 i storlek 2" från hydroscand, kostar typ 170kr/m.
http://www.hydroscand.se/produkter/slangar/1561-1x

Jag har 2st 70cm långa bitar kvar om du vill ha, hämtas i ekängen! Har nog en kort bit 3" slang kvar också från min gamla M3:a.


Fortfarande tre Xantior, jag jobbar mig ned mot två (skrotar ut den sämsta som donator). Den jag skruvar på nu köpte jag i somras. Jag hann med några banträffar, men nu fixar jag några småsaker, uppgraderar bromsarna lite och försöker få krängningshämningen helt felfri. Förhoppningsvis ska den tåla en del trackdaymisshandel och en Europaresa i sommar utan att göra mig ledsen.

Den slangen ser perfekt ut, jag hör av mig via PM!

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 602


Trådstartare
I morgon blir det premiär på sviestad! Bilen har fått en hjulinställning men tyvärr fick jag inte helt de vinklar jag ville ha fram. Jag fick minus 2.3 grader fram, kanske kan jag fixa minus 2.5, men sedan måste jag nog göra nåt med länkarmsrna. Jag får klaramig med minus 2.3 denna säsong!

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



Det va inte så mycket. Justerade ni max nere i länkarmen också

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Audi TT-RS 2010 - Såld, ny bil inköpt!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
2 besök senaste veckan (36896 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande