Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Audi TT-RS 2010 - Såld, ny bil inköpt!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
2 besök senaste veckan (36884 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

thumbs up

Följer!


Som det heter

_________________
Magnus Thomé
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669



iqbad skrev:
Jag ville prova pfc11 men det fanns inte till ttrs, pfc01 var jag rädd att dom skulle slitas fort så då valde jag att prova ett nytt belägg som skulle vara likt pfc08 (som jag kört på förut och gillar). Detta heter då 331. Finns dock inte så mycket info på nätet. Bromsarna klarade nu att låsa upp även med cup2, så de biter tillräckligt!

Ah okej, tack!
Hoppas PFC01-orna håller en stund med tanke på priset..

Är du nöjd med 331-orna så får jag nog köpa en uppsättning såna att prova med efter 01.

_________________
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
Jag har inte hunnit köra nåt mer dessvärre, är sugen på mantorp på måndag men jag vet inte om jag får ihop det med jobbet och familjen.

I brist på arbete med banbilen så har jag mekat lite med bruksbilen. Bilen är en Audi a4 avant 2007 med 163 halvdöda shetlandsponnies under huven. Har länge varit trött på att den har så kassa bromsar och väldigt mjuk pedal. Därför har jag nu fixat dit ett par brembo 4-kolvs ok från en porsche cayenne / VW touareg (17Z) tillsammans med 330x32mm bromsskivor från en S60R. Här kommer några notat om hur man gör detta om någon är intresserad:

- Oken har samma bultmönster som i princip alla VW / Audi etc.
- Man tar ett par Volvo S60R 330x32 framskivor och borrar bara upp hålen lite grann så man kan få i hjulbultarna. Navdiametern är samma så de centrerar fint.
-Sedan tar man och fräser av 2mm från okens fästöron så att de centrerar på de nya skivorna.
- Bromsslangar pressade jag hos hydroscand, jag använde ritningen från en audi rs4 b7, dom passar bra.
-Sen tar man ett par lämpliga m14 skruvar + muttrar och drar fast allt. Helst ska man ha en hylsa runt skruven för öronens hål är 16mm. Det finns specialanpassade skruvar att köpa.






Vilken enorm skillnad det blev i känsla och bromsverkan! Jag är riktigt nöjd! (Jag har en liten baktanke om att prova bilen på bana, men den är bara så förbannat trött!)

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



Satt det nya rostfria kolvar i dom där oken? Jag sålde en uppsättning här på forumet för några år sen, har dom äntligen kommit till andvändning

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
Mange K skrev:
Satt det nya rostfria kolvar i dom där oken? Jag sålde en uppsättning här på forumet för några år sen, har dom äntligen kommit till andvändning


Hehe, dom har kanske gått runt några varv här på rejsa? Jag köpte dom av en kille här på forumet som är från Skåne! =) Jag tror det sitter rostfria kolvar i, oken verkar nyrenoverade också med nya gummipackningar. Nu används dom till slut i alla fall!

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



Jag kom över dessa ok då dom byttes ut på garanti, org så är kolvarna i alu med ett kromlager,funkade inge vidare på våra saltade vägar, en vän svarvade nya kolvar i rostfritt åt mej med dom gamla som referens.
Ok stommarna lämnade jag in på blästring å pulverlack, orkade aldrig plocka ihop dom.
Tätningarna å klibborna har nog kommit dit i ett senare skede.

Där har du dina oks livshistoria

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
Jag har fortfarande inte hunnit köra nåt mer, men just nu är bilen hos Öhlins och får lite kärlek i form av nya dämpare =) Jag är sjukt sugen på att prova bilen på Mantorp eftersom det är den banan som jag har kört mest på och kan bäst!

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



najs Road and track?

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
Babbe skrev:
najs Road and track?


Japp, R&T finns inte än till TT-RS, men de använder min bil för att utveckla ett kit. Det ska bli spännande och se om den "studsighet" som jag upplevt försvinner.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
Idag var det dags för kvällskörning med LMS på Sviestad! Kanonfint väder och lagom mycket bilar.

För några veckor sedan lämnades bilen in hos Öhlins och användes som provbil för Road & Track kittet för just TT-RS. Nu går det alltså att köpa detta kit också till TT-RS! Direkt efter monteringen märktes det direkt hur pass bra och bekväma dessa dämpare är. Trots nästan fördubblad fjäderstyvhet jämfört med KW V2 så blev bilen mycket bekvämare och behagligare vid vanlig körning. Men nu är det ju inte bara komfort jag var ute efter, utan också varvtider! Idag fick jag testa chassiet ordentligt för första gången. Körde med 6 klick från hårdaste runt om. Jag tycker den studsighet som jag känt med KW var bättre nu, jag upplever att Öhlins tar upp ojämnheterna på ett bättre sätt. Nästa gång ska jag prova att köra ännu hårdare inställning bak för att se om jag får bättre rotation på bilen.

Idag var det 25 grader varmt och bilen gillade inte temperaturen. Den blev märkbart långsam på rakorna efter några varv. Antagligen skulle jag behöva en större intercooler! Förra gången med bara 5 graders yttertemp var den betydligt snabbare. Det var också ny asfalt i torparsvängen (heter den så?) och där var det riktigt halt, det bara skrek om däcken trots låga hastigheter.

Jag körde ojämt och dåligt i början med lyckades få till några halvsnygga varv på slutet av dagen. Laptimern visade tillslut 1:04.18 vilket är en halv sekund bättre än sist. Jag tror det finns en sekund till att hämta om allt stämmer bra och jag tar ett avkylningsvarv så jag inte får heat-soake!

Virtual best i Harrys visar nu 1:02.07 så det borde gå att förbättra sig!

I övrigt funkade bilen bra och det var sjukt kul att köra och kolla på andra häftiga bilar! Som vanligt så klarar man inte av att hänga med GT3:or men annars tyckte jag det flöt på bra. Film kommer eventuellt senare i veckan =)


_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Asch, missade att det var kvällsträff! Road & Track är trevliga grejer thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare



Min kinesiska GO-Pro kopia funkar inte helt som jag tänkt, fick inte med alla varv av någon anledning och varför i h-lvete funkar inte ljudet? Dessutom behöver jag en 10Hz GPS puck för loggen är ju inte mycket att hänga i granen. Här komer ett 1.04.40 varv i alla fall som jag lyckats få på film =)

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244



Fint kört och kul att bilen funkar bra! thumbs up

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
N Wiberg skrev:
Fint kört och kul att bilen funkar bra! thumbs up


Tack, jag har dock jämfört lite med några av dina filmer och det ser ut som att du lyckas köra en del snabbare i den snäva kurvan precis när man ska ut ur rondellen. Jag märkte också förra gången jag körde att jag kunde hänga med två rätt snabba bilar bra på varvet men jag tappade mycket just i den kurvan. Jag har riktigt bra tryck på tvåans växel ut från kurvan, men bromsar typ ner till bara 50km/h innan jag går på gas. Har jag fel spårval på nåt sätt eller ska jag bromsa mig igenom kurvan så jag får lite mer tryck på framhjulen?

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
Idag har jag roterat runt hjulen lite för att slita jämt på alla däck. I morgon blir det track-monday på mantorp efter klockan 13!


En bild också på Öhlins dämparna!

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
Idag har jag provat bilen på Mantorp för första gången! Jag tyckte generellt att den funkade bra och jag körde c:a 2 sekunder snabbare än jag gjort tidigare med min M3:a. Öhlinsdämparna funkade bra men nästa gång ska jag nog prova aningens hårdare inställning.

Några kommentarer för dagen:

Det var 24 grader varmt idag och återigen så får jag hög temp efter c:a 6-7 varv. Effekten går också ner betydligt och slutfarten på rakan blir c:a 10km/h lägre än om jag tar ett avkylningsvarv och sen går på attack. Oljetempen blir också ganska hög. Jag behöver nog en större intercooler, men en Wagner EVO 3 som är så stor som det går att få plats med kostar tyvärr ganska mycket. Jag har en liten fundering att bara bygga om så att när man kör spolarvätskepumpen så sprayar man intercooler och oljekylare med vatten istället, en relativt billig fix! Någon som provat? Bra eller anus?

Om man överkör bilen så hamnar man till slut i en lätt understyrning, det känns ganska säkert och man kan ligga på ordentligt. Man kan ändå gå på gas relativt hårt och tidigt och man får en viss neutralisering då men inte så mycket som man får med en bakhjulsdriven bil.

Bilen tenderar faktisk att överstyra litegrann när man bromsar samtidigt som man svänger, inte allvarligt men man får en del rotation. Jag är inte säker på om det är bra eller dåligt? Vid kurvan vid ingången till start-mål rakan så kändes det bra tyckte jag, vid den långa svepande vänstern (F2 kurvan?) så kändes det lite nervöst ibland.

Bromsarna fungerade annars bra utan tendenser till mattning och bilen bromsar riktigt bra. Jag kan bromsa i nästan 210km/h vid 125m markeringen utan problem (några meter senare skulle jag säkert klara också!)

Jag har kört ESP i sport hela dagen, det funkade bra och jag upplevde inte att den gjorde någonting. Jag vet faktisk inte vad den egentligen gör i sport-läget? Provade med ESP off sist på Sviestad och märkte ingen skillnad så jag gick tillbaka till att köra sport.

Bästa tiden blev 1:31.59, så jag måste hitta 1.6 sek innan jag nåt mitt mål med att komma under 1:30, jag hoppas det är möjligt!

Jag är lite besviken på toppfarten på rakan, jag hade 207km/h som bäst, hade hoppats på 5-10km/h mer. Det ser ut som om jag inte kan hänga med t.ex. en M2:a nu i alla fall inte när det är varmt. Efter några varv så har jag faktisk lägre slutfarter än jag hade med min M3:a.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Såg dig idag. Snygg bil

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

iqbad skrev:
..Vid kurvan vid ingången till start-mål rakan så kändes det bra tyckte jag, vid den långa svepande vänstern (F2 kurvan?) så kändes det lite nervöst ibland...






thumbs up

(F2-kurvan är = Hårnålen)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

iqbad skrev:
Jag är lite besviken på toppfarten på rakan, jag hade 207km/h som bäst, hade hoppats på 5-10km/h mer. Det ser ut som om jag inte kan hänga med t.ex. en M2:a nu i alla fall inte när det är varmt.


Tycker jag ser 216 precis innan broms (loggfil finns också upplagd på varvtidssidan).

https://www.youtube.com/watch?time_continue=138&v=hbsK56LQquQ

Är iof på MPSS men det gör nog ingen jätteskillnad ut ur chikanen. Och det var absolut inga 24 grader i luften den dagen jag var där

_________________
Magnus Thomé
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
Supramannen skrev:
Såg dig idag. Snygg bil


Tack! Jag såg din bil också, den var riktigt grym! Farten ni hade på banan fick alla andra bilar att se ut som EPA-traktorer

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:


Tycker jag ser 216 precis innan broms (loggfil finns också upplagd på varvtidssidan).

https://www.youtube.com/watch?time_continue=138&v=hbsK56LQquQ

Är iof på MPSS men det gör nog ingen jätteskillnad ut ur chikanen. Och det var absolut inga 24 grader i luften den dagen jag var där


De där rackarns BMW bilarna är så snabba! Audi borde ha gjort en 3.0 liters 5:a istället så jag kunde köra med mindre laddtryck =)

Det var ju en Alfa 4C som körde samtidigt som mig, vi körda nästan identiska tider på varvet men han drog ifrån litegrann på rakan. Jag kollade 100-200 på en sådan, den ska göra c:a 15.8 sek 100-200. Hmm, det ska ju min göra 0-200 på! Har det försvunnit 100 hästar nu i värmen eller är alforna de snabbare än vad som anges? Visst fick han med sig lite mer fart ut från chikanen men jag trodde jag skulle komma ifatt

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Audi TT-RS 2010 - Såld, ny bil inköpt!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
2 besök senaste veckan (36884 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande