Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur grova drivknutar behövs?
1321 besök totalt
turb00le
Norge
Här sen Jan 2012
Inlägg: 16


Trådstartare
Hej

Håller på att planera ett mittmotorbygge och tänker använda audi 01E låda och en ford 302 åtta.
Det jag inte blir helt klok på är hur pass grova drivknutar jag bör använda för att slippa vara rädd om dom om man vil lägga en liten burnis.
Håller det med std audi prylarna (98mm hjulsida, 90mm mot lådan) eller borde jag försöka få dit grövre diton?

Motorn ska trimmas lite på std volymet och hoppas plocka ut ca 350-400hk, bilens vikt blir ca 950-1000kg uppskattningsvis.

Om nån har tips til grövre diton från std bilar som ger ca samma bredd är det hjärtligt välkomment...

_________________
Ole Nylende
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



turb00le skrev:
Hej

Håller på att planera ett mittmotorbygge och tänker använda audi 01E låda och en ford 302 åtta.
Det jag inte blir helt klok på är hur pass grova drivknutar jag bör använda för att slippa vara rädd om dom om man vil lägga en liten burnis.
Håller det med std audi prylarna (98mm hjulsida, 90mm mot lådan) eller borde jag försöka få dit grövre diton?

Motorn ska trimmas lite på std volymet och hoppas plocka ut ca 350-400hk, bilens vikt blir ca 950-1000kg uppskattningsvis.

Om nån har tips til grövre diton från std bilar som ger ca samma bredd är det hjärtligt välkomment...


För burnouter kan du nog ha drivknutar från polski fiat (126) och det håller.

Men om det håller när du kör och däcken har fäste är en helt annan fråga. Ett 'hjullyft' och sedan fäste eller däck som spinner till och får fäste kan ge brutalt stora momenttoppar...

_________________
Roland Johansson
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412



Mitt svar är: ingen aning Men jag har också 01E + V8 och jag har valt att gå på BMW M5 drivaxlar + knutar.

_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
turb00le
Norge
Här sen Jan 2012
Inlägg: 16


Trådstartare
Ronny Norkvist skrev:
Mitt svar är: ingen aning Men jag har också 01E + V8 och jag har valt att gå på BMW M5 drivaxlar + knutar.


Har kikat lite på E34 grejerna, är det dom du landade på?
Efter vad jeg läst mej fram til är det samma på 530/535/540/M5.

Vad för axelbredd landade du på?

_________________
Ole Nylende
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412



Jag kör med E39. Spårvidd 1598. Har ganska breda adaptrar mot lådan för att komma upp i den spårvidden.

_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
mats757
Hedemora
Här sen Okt 2009
Inlägg: 72



Däckens fäste OCH diameter på Däcket är det som bestämmer hur stort vridmoment det max kan bli i drivaxlarna.

Mats

_________________
Mats Lind
Citera
Enzo Molinari
Gävle
Här sen Dec 2004
Inlägg: 246



Audi S4/S6 knutar håller bra för den effekten och passar på 01E-lådan.

_________________
Michael Lindh
leg. bildåre
projekt mittmotormonster: Dallara X1/9 "Il Bastardo"
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Finns ju dels många som kör rejält med hästar på strippen med std sakerna, sen finns det förstärkte knutar som passar direkt.

Bör inte vara några problem tycker jag

Även om en quattro tekniskt sett fördelar kraften på 4 knutar lämnar den ju i praktiken det mesta till 2st pga de öppna diffarna. Håller det på klistrad stripp och öppna diffar med 6-700hk+ bör de hålla på gatan med 400hk och diffspärr

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Skruva banåkabil
Hur grova drivknutar behövs?
1321 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande