Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bromsservo & huvudcylinder från Nissan Micra i BMW E28?
2848 besök totalt
chrillej82
Järfälla/Stockholm
Här sen Apr 2011
Inlägg: 493


Trådstartare
Hej!

Ska byta ut styrsnäckan mot en styrväxel och då måste jag även montera ett bromsservo på min BMW E28 racebil.

Behöver ett av mindre modell då jag ska byta till annan motor och hittade att Nissan Micra har betydligt mindre bromsservon.

Är detta servo tillräckligt för en BMW E28?

Den är lättad till nästan samma vikt som en Micra!

mvh//Chrille

_________________
Christian Johansson
- E46 318i -99
- E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- E21 318i -83 (SÅLD!)
- E28 528 -87 (SKROTAD!)
- E30 325 -88 (SÅLD!)
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



chrillej82 skrev:
Hej!

Ska byta ut styrsnäckan mot en styrväxel och då måste jag även montera ett bromsservo på min BMW E28 racebil.

Behöver ett av mindre modell då jag ska byta till annan motor och hittade att Nissan Micra har betydligt mindre bromsservon.

Är detta servo tillräckligt för en BMW E28?

Den är lättad till nästan samma vikt som en Micra!

mvh//Chrille


Behöver du ens servo på en räjsbil?

_________________
Roland Johansson
Citera
chrillej82
Järfälla/Stockholm
Här sen Apr 2011
Inlägg: 493


Trådstartare
ja det känns skönt att ha även fast det är en rejsbil!

_________________
Christian Johansson
- E46 318i -99
- E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- E21 318i -83 (SÅLD!)
- E28 528 -87 (SKROTAD!)
- E30 325 -88 (SÅLD!)
Citera
Rovers
Boden
Här sen Apr 2007
Inlägg: 170



Hade sånt i min 144 med b230ET funkade alldeless utmärkt

_________________
Tony Granbom

http://www.garaget.org/?car=226041
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Servot borde absolut räcka till lite beroende på hur pass vass kamaxel du har.

Cylindern däremot är garanterat på tok för liten men det förstod du nog

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010
Inlägg: 358



Så tänkte jag åxå; behåll huvudcylindern och kläm in micraservot mellan cylinder och pedal, så har du fortfarande rätt hydraulisk utväxling på båda kretsarna.
Så gjorde jag i rollan innan bromsarna byggdes om helt. Klar förbättring jämfört med att vara utan. Rejsigt behöver kanske inte alltid nödvändigtvis vara massor av jobb för att få stopp på bilen?
Det servo som jag tror är minst kommer från modellen K10.

_________________
Samuel Hyving
Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT
Citera
chrillej82
Järfälla/Stockholm
Här sen Apr 2011
Inlägg: 493


Trådstartare
Rovers skrev:
Hade sånt i min 144 med b230ET funkade alldeless utmärkt


hade du både bromsservo och huvudcylinder från micra?

Med vänlig hälsning//

_________________
Christian Johansson
- E46 318i -99
- E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- E21 318i -83 (SÅLD!)
- E28 528 -87 (SKROTAD!)
- E30 325 -88 (SÅLD!)
Citera
chrillej82
Järfälla/Stockholm
Här sen Apr 2011
Inlägg: 493


Trådstartare
knotan skrev:
Servot borde absolut räcka till lite beroende på hur pass vass kamaxel du har.

Cylindern däremot är garanterat på tok för liten men det förstod du nog



Det är original kamaxel i en bmw m52b28 motor. Hur kan kamaxeln påverka huvudcylindern?

Med vänlig hälsning//

_________________
Christian Johansson
- E46 318i -99
- E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- E21 318i -83 (SÅLD!)
- E28 528 -87 (SKROTAD!)
- E30 325 -88 (SÅLD!)
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



En kam med mycket overlap gör att det bildas för lite undertryck i insuget, vilket gör att servot inte funkar som det ska. Åtminstone i V8:or med 90° vevaxel.

_________________
Kai Anttila
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



chrillej82 skrev:
knotan skrev:
Servot borde absolut räcka till lite beroende på hur pass vass kamaxel du har.

Cylindern däremot är garanterat på tok för liten men det förstod du nog



Det är original kamaxel i en bmw m52b28 motor. Hur kan kamaxeln påverka huvudcylindern?

Med vänlig hälsning//


Med annan kamaxel (då det inte framgick från början men pratas om racebil...) som har mycket overlap blir det lågt (dåligt) vaccum vid motorbroms och utan vaccum kommer inte ett traditionellt vaccumservo fungera...

Då kan du från en del dieselmtorer sno deras vaccumpump.

_________________
Roland Johansson
Citera
chrillej82
Järfälla/Stockholm
Här sen Apr 2011
Inlägg: 493


Trådstartare
så med andra ord så kommer vaccumet i min original BMW-motor att få servot att fungera utmärkt?

_________________
Christian Johansson
- E46 318i -99
- E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- E21 318i -83 (SÅLD!)
- E28 528 -87 (SKROTAD!)
- E30 325 -88 (SÅLD!)
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



chrillej82 skrev:
så med andra ord så kommer vaccumet i min original BMW-motor att få servot att fungera utmärkt?


ja, i alla fall så länge körningen är vad bmw har designat bilen för... Dvs åka till och från jobbet som Svenne.

I extrema fall så kan vaccumet ta slut med olika fullgasdelar på en bana, då behövs en extra 'vaccum'behållare

_________________
Roland Johansson
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



Men om man vill byta till en kam som inte längre funkar med vakumservot så kan man alltid adaptera ett hydroboost system som istället tar kraften från styrservopumpen.
http://www.superchevy.com/how-to/brakes/1008gmhtp-grand-national-hydro . . . .

_________________
Kai Anttila
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



En smidig sak med Nissan (och kanske flera andra förstås) är att passningen huvudcylinder/servo är ganska "generisk", dvs behöver du huvudcylinder med annan borrning passar det till exempel från Nissan King Cab. De finns med upp till 25,4 mm / 1" borr vilket oftast funkar bra med till exempel Brembos 4-kolvsok ("R-ok").

Jag pusslade ihop det så i Caprin innan jag bytte till pedalställ med bromsvåg.

De flesta Nissancylindrar är märkta med borrningen på utsidan (i tum) så det är oftast ganska enkelt att hitta det man vill ha.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
chrillej82
Järfälla/Stockholm
Här sen Apr 2011
Inlägg: 493


Trådstartare
Ok, nån som vet vilka märken/modeller som passar till Nissan micra bromsservo?

_________________
Christian Johansson
- E46 318i -99
- E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- E21 318i -83 (SÅLD!)
- E28 528 -87 (SKROTAD!)
- E30 325 -88 (SÅLD!)
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



När jag kollade var det i alla fall King Cab, Sunny och Primera typ. Det gav mig "alla" olika diametrar som jag kunde behöva så jag letade inte mer än så.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Skruva banåkabil
Bromsservo & huvudcylinder från Nissan Micra i BMW E28?
2848 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande