Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil val av 140 Spindlar vs c4/c5 fram Ackerman ? | 2913 besök totalt |
Håller på och bygger på en amazon av 1969 års modell. ska bli en gatracer.
hållbild 5/108 ska ha torge arm upphängd 1031 bakaxel. har varit inne på att använda mig av 140 spindlar och köra s60 skivor med wilwood ok. detta skulle innebära med mina 17 tums plåtfälgar(xc90 reservhjul. att jag skulle va tvungen och ha spacer för och få frigång mellan ok och fälg. och bygga egna a-armar. hjulbas 2500 spårvidd 1310 ORG nu vill den stora funderingen då. jag byggde en 142 Gatracer. med kuggstångstyrning, breddade spårvidden fram 80 mm osv. upplever att den "tuggar i gruset" även tendenser till "svetsdiff" tugg på asvalt i låga farter" som jag förstått detta beror det på att acermann inte stämmer. går det få till ackermann med 140 spindlar ? har varit inne på corvette /c5 spindlar med a-armar bromsar å rubbet och sen anväda spacer till 5/180 . Skulle ackermann bli bättre med dessa ? det är ju ett plus att den ofjädrade vikten går ner ett par kg. Hjulbasen/spårvidden skiljer ju ganksa mycket mellan amazon och corvette hjulbas 2660 , spårvidd fram 1580 eller finns det andra trevliga altenativ? lätt och köra in på ett spår. MVH _________________ Christoffer Gustavsson |
||
Det är väll inte bara spindeln som spelar roll utan även typ hundra andra saker. Ja, det lär väll gå att få till bra med 140 spindlarna. Inte nödvändigtvis med orginal infästningspunkter i din bil, och inte nödvändigtvis med sen kuggatång du har nu, och det är absolut inte säkert det blir bättre av att byta hjulspindlarna heller.
Tyvär kan jag inte ge så mycket bättre svar, jag måste i princip alltid provbygga och testa mig fram genom mätningar och trialanderror, men det finns nog andra här som kan förklara hur eller vad du ska börja med _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Som Knotan säger kan man till viss del "justera" Ackermann genom att flytta styrväxeln framåt/bakåt. 140-spindeln har gjutna styrarmar så det går ju inte att justera dem direkt (värma och bocka är lite tveksamt).
Vill man verkligen finjustera Ackermann bör man välja en spindel med bultad styrarm, så man kan göra nya med annan vinkel eller i vissa fall shimsa för att ändra. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Nu är jag inte uta efter och få det perfeckt. utan skulle va skönt om det inte tuggade i gruset så mycket och sådär. skulle vara roligt om detta bygget blev bättre än förra är lixom målsättinngen motorn kommer hamna långt bak så kommer finnas möjligheter och flytta den fram och tlllbacka en hel del _________________ Christoffer Gustavsson |
||
Åt viklet håll är styrarmarna vinkade?
Innåt skall kuggstången sitta bakom framaxeln. Utåt skall kuggstånen framför framaxeln. se https://en.wikipedia.org/wiki/Ackerm Styrvinklarna per hjul verkar funka så länge inte ytterhjulet svänger mer än innerhjulet. Gatbil skull jag lägga mig åt klart åt 100% Ackerman hållet. _________________ Johan Sjölinder |
||
Vad Bilprovningarna säger är svårt att veta. För SFROs del är det en okej lösning om spindelns form är lämplig för ett bultförband, det beror ju på hur mycket gods som finns kvar och hur det är utformat. 140-spindlarna är gjorda för styrarmar framåt, dvs styrarmarna är vinklade ut mot hjulen. Det är ju spårvidd och axelavstånd som ger var 100% Ackermann hamnar om allt annat är orört, ändrar man de förutsättningarna jämfört med original får man mäta och/eller prova sig fram. I praktiken har jag bara upplevt problem med Ackermann när den går åt fel håll eller är extremt långt från 100%. Men det beror på hur man kör bilen också, har man till exempel parkering/garage som kräver mycket svängande med fulla rattutslag kan det ju vara värt att rätta till det så man slipper hasa i onödan. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Ackerman behövs ju i princip bara på parkeringsplatser. Varför så stort fokus på denna?
Jag tycker det bör vara andra faktorer som avgör val av spindel. Vettespindeln har jag för mig (källa: "internet" ) har tillsammans med rätt fälg extremt låg scrub. Något som sannolikt är betydligt mer användbart än scruben. C4 spindeln är rätt kass, medans de ryckte upp sig ordentligt till C5. |
||
Jag tänkte samma sak. Här har vi större grundläggande problem med geometrin, än en liten detalj som Ackerman. Har du skiftat sida på spindlarna... eller något ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Anledningen till att harder22 undrade var väl erfarenheterna från;
"jag byggde en 142 Gatracer. med kuggstångstyrning, breddade spårvidden fram 80 mm" och det är väl troligt att kuggstångskonverteringen (som jag fetade ovan) är en större anledning till felaktig Ackermann än spårviddsökningen. Kanske. Oavsett vilket så tycker jag inte det är fel att ha med Ackermann i beräkningen om man bygger nytt men man ska som sagt inte hänga upp allt på det. 140-spindlarna i övrigt är ju helt okej som grund, med rätt upphängning i övrigt kan man få riktigt bra geometri. Men han frågar ju om det skulle bli bättre Ackermann med Corvette spindlar och egentligen är kanske svaret "det beror på hur du bygger MEN du kan få andra fördelar med Corvette (C5) spindlar som gör det värt att överväga" Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
tack för bra svar, om jag fattat det rätt så kan man ljustera acermann lite gemon och flytta styrväxeln lite fram och tillbacka. har du besiktat något/några Byggen med C5 spindlar med bra helhet ? _________________ Christoffer Gustavsson |
||
Ja, det kan man.
Jag tror inte jag haft någon bil med C5-spindlar men däremot C4, det går att lösa alldeles utmärkt med dem också (helst sena C4). Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Mätte på kompisens bil med c5 framvagn. konstaterade snart att det inte blir någon plats för styrväxel om jag skulle använda mig av tillhörande länkarmar. Får bli 140 med hemmasnickrade bärarmar. _________________ Christoffer Gustavsson |
||
Skruva banåkabil val av 140 Spindlar vs c4/c5 fram Ackerman ? | 2913 besök totalt |