Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
val av 140 Spindlar vs c4/c5 fram Ackerman ?
2913 besök totalt
harder22
svanesund
Här sen Okt 2017
Inlägg: 40


Trådstartare
Håller på och bygger på en amazon av 1969 års modell. ska bli en gatracer.
hållbild 5/108 ska ha torge arm upphängd 1031 bakaxel.
har varit inne på att använda mig av 140 spindlar och köra s60 skivor med wilwood ok. detta skulle innebära med mina 17 tums plåtfälgar(xc90 reservhjul. att jag skulle va tvungen och ha spacer för och få frigång mellan ok och fälg. och bygga egna a-armar.
hjulbas 2500
spårvidd 1310 ORG

nu vill den stora funderingen då.
jag byggde en 142 Gatracer. med kuggstångstyrning, breddade spårvidden fram 80 mm osv. upplever att den "tuggar i gruset" även tendenser till "svetsdiff" tugg på asvalt i låga farter" som jag förstått detta beror det på att acermann inte stämmer. går det få till ackermann med 140 spindlar ?



har varit inne på corvette /c5 spindlar med a-armar bromsar å rubbet och sen anväda spacer till 5/180 . Skulle ackermann bli bättre med dessa ? det är ju ett plus att den ofjädrade vikten går ner ett par kg. Hjulbasen/spårvidden skiljer ju ganksa mycket mellan amazon och
corvette hjulbas 2660 , spårvidd fram 1580


eller finns det andra trevliga altenativ? lätt och köra in på ett spår.

MVH

_________________
Christoffer Gustavsson
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Hur ser det ut med hjulinställningen?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
harder22
svanesund
Här sen Okt 2017
Inlägg: 40


Trådstartare
erikjakan skrev:
Hur ser det ut med hjulinställningen?


neutral varken toe in eller out

_________________
Christoffer Gustavsson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Det är väll inte bara spindeln som spelar roll utan även typ hundra andra saker. Ja, det lär väll gå att få till bra med 140 spindlarna. Inte nödvändigtvis med orginal infästningspunkter i din bil, och inte nödvändigtvis med sen kuggatång du har nu, och det är absolut inte säkert det blir bättre av att byta hjulspindlarna heller.

Tyvär kan jag inte ge så mycket bättre svar, jag måste i princip alltid provbygga och testa mig fram genom mätningar och trialanderror, men det finns nog andra här som kan förklara hur eller vad du ska börja med

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Som Knotan säger kan man till viss del "justera" Ackermann genom att flytta styrväxeln framåt/bakåt. 140-spindeln har gjutna styrarmar så det går ju inte att justera dem direkt (värma och bocka är lite tveksamt).

Vill man verkligen finjustera Ackermann bör man välja en spindel med bultad styrarm, så man kan göra nya med annan vinkel eller i vissa fall shimsa för att ändra.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Hur poppis skulle det vara hos SFRO/Bilprovningen om man fräste bort styrarmen från en helgjuten spindel och gjorde en egen skruvad styrarm för att komma till rätta med Ackermann?

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
harder22
svanesund
Här sen Okt 2017
Inlägg: 40


Trådstartare
therealpinto skrev:
Som Knotan säger kan man till viss del "justera" Ackermann genom att flytta styrväxeln framåt/bakåt. 140-spindeln har gjutna styrarmar så det går ju inte att justera dem direkt (värma och bocka är lite tveksamt).

Vill man verkligen finjustera Ackermann bör man välja en spindel med bultad styrarm, så man kan göra nya med annan vinkel eller i vissa fall shimsa för att ändra.

Gustaf


Nu är jag inte uta efter och få det perfeckt. utan skulle va skönt om det inte tuggade i gruset så mycket och sådär. skulle vara roligt om detta bygget blev bättre än förra är lixom målsättinngen motorn kommer hamna långt bak så kommer finnas möjligheter och flytta den fram och tlllbacka en hel del

_________________
Christoffer Gustavsson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Åt viklet håll är styrarmarna vinkade?

Innåt skall kuggstången sitta bakom framaxeln.
Utåt skall kuggstånen framför framaxeln.

se
https://en.wikipedia.org/wiki/Ackermann_steering_geometry

Styrvinklarna per hjul verkar funka så länge inte ytterhjulet svänger mer än innerhjulet.
Gatbil skull jag lägga mig åt klart åt 100% Ackerman hållet.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Guson skrev:
Hur poppis skulle det vara hos SFRO/Bilprovningen om man fräste bort styrarmen från en helgjuten spindel och gjorde en egen skruvad styrarm för att komma till rätta med Ackermann?

Guson


Vad Bilprovningarna säger är svårt att veta. För SFROs del är det en okej lösning om spindelns form är lämplig för ett bultförband, det beror ju på hur mycket gods som finns kvar och hur det är utformat.

140-spindlarna är gjorda för styrarmar framåt, dvs styrarmarna är vinklade ut mot hjulen. Det är ju spårvidd och axelavstånd som ger var 100% Ackermann hamnar om allt annat är orört, ändrar man de förutsättningarna jämfört med original får man mäta och/eller prova sig fram.

I praktiken har jag bara upplevt problem med Ackermann när den går åt fel håll eller är extremt långt från 100%. Men det beror på hur man kör bilen också, har man till exempel parkering/garage som kräver mycket svängande med fulla rattutslag kan det ju vara värt att rätta till det så man slipper hasa i onödan.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Ackerman behövs ju i princip bara på parkeringsplatser. Varför så stort fokus på denna?
Jag tycker det bör vara andra faktorer som avgör val av spindel. Vettespindeln har jag för mig (källa: "internet" ) har tillsammans med rätt fälg extremt låg scrub. Något som sannolikt är betydligt mer användbart än scruben. C4 spindeln är rätt kass, medans de ryckte upp sig ordentligt till C5. thumbs up
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



And ersJepp sson skrev:
Ackerman behövs ju i princip bara på parkeringsplatser........


Jag tänkte samma sak.

Här har vi större grundläggande problem med geometrin, än en liten detalj som Ackerman.

Har du skiftat sida på spindlarna... eller något ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Anledningen till att harder22 undrade var väl erfarenheterna från;

"jag byggde en 142 Gatracer. med kuggstångstyrning, breddade spårvidden fram 80 mm" och det är väl troligt att kuggstångskonverteringen (som jag fetade ovan) är en större anledning till felaktig Ackermann än spårviddsökningen. Kanske.

Oavsett vilket så tycker jag inte det är fel att ha med Ackermann i beräkningen om man bygger nytt men man ska som sagt inte hänga upp allt på det.

140-spindlarna i övrigt är ju helt okej som grund, med rätt upphängning i övrigt kan man få riktigt bra geometri. Men han frågar ju om det skulle bli bättre Ackermann med Corvette spindlar och egentligen är kanske svaret "det beror på hur du bygger MEN du kan få andra fördelar med Corvette (C5) spindlar som gör det värt att överväga"

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
harder22
svanesund
Här sen Okt 2017
Inlägg: 40


Trådstartare
therealpinto skrev:
Anledningen till att harder22 undrade var väl erfarenheterna från;

"jag byggde en 142 Gatracer. med kuggstångstyrning, breddade spårvidden fram 80 mm" och det är väl troligt att kuggstångskonverteringen (som jag fetade ovan) är en större anledning till felaktig Ackermann än spårviddsökningen. Kanske.

Oavsett vilket så tycker jag inte det är fel att ha med Ackermann i beräkningen om man bygger nytt men man ska som sagt inte hänga upp allt på det.

140-spindlarna i övrigt är ju helt okej som grund, med rätt upphängning i övrigt kan man få riktigt bra geometri. Men han frågar ju om det skulle bli bättre Ackermann med Corvette spindlar och egentligen är kanske svaret "det beror på hur du bygger MEN du kan få andra fördelar med Corvette (C5) spindlar som gör det värt att överväga"

Gustaf


tack för bra svar, om jag fattat det rätt så kan man ljustera acermann lite gemon och flytta styrväxeln lite fram och tillbacka. har du besiktat något/några Byggen med C5 spindlar med bra helhet ?

_________________
Christoffer Gustavsson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Ja, det kan man.

Jag tror inte jag haft någon bil med C5-spindlar men däremot C4, det går att lösa alldeles utmärkt med dem också (helst sena C4).

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
harder22
svanesund
Här sen Okt 2017
Inlägg: 40


Trådstartare
therealpinto skrev:
Ja, det kan man.

Jag tror inte jag haft någon bil med C5-spindlar men däremot C4, det går att lösa alldeles utmärkt med dem också (helst sena C4).

Gustaf


Mätte på kompisens bil med c5 framvagn. konstaterade snart att det inte blir någon plats för styrväxel om jag skulle använda mig av tillhörande länkarmar. Får bli 140 med hemmasnickrade bärarmar.

_________________
Christoffer Gustavsson
Citera
Skruva banåkabil
val av 140 Spindlar vs c4/c5 fram Ackerman ?
2913 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande